Gpu kopen~

Pagina: 1
Acties:

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-12-2025
Helaas is mijn oude gpu overleden, dus ik zoek een nieuwe :)
Ik zoek een?
Gpu, merk maakt mij niet uit.

Wat is je budget?
Ik heb op dit moment geen limiet. Het liefst niet meer dan 300, en ik ben ook niet vies van 2ehands ;)

Specs:
I5-4690k
2x8 corsair stickjes in dual channel
Corsair cx450m
Msi z97-krait
Nanoxia deep silence 3-white(modded, alle gpu's zullen passen)
Rest is n.v.t?

Gamen doe ik op 1080p, het gaat dan om games als ;the division, gta V, de nodige moba's en diablo 3.

Nu zat ik zelf te twijfelen over een leuke deal die voorbij kwam, een fury x voor 300€ of een 980 voor 275€.
Zelf leun ik meer de kant op van nvidia. Maar de fury x performed over het algemeen iets beter. Is dit het geld waard? Of is er een goedkopere optie? En daarnaast twijfelde ik over mijn voeding icm de fury x, aangezien mijn processor ook op een oc draait van 4,4ghz.

Wat denken jullie? De fury, de 980 of een compleet ander plan

Edit: scherm is 1920*1080p/60hz

• Dude360
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:51
productreview: AMD Radeon R9 Fury X review door Foritain

Bekijk deze review anders eens, staat ook een stuk over gemeten wattage in, denk dat je dan zelf prima de afweging kan maken tussen de Fury en de 980 in ieder geval al ;) Eventueel zou je ook kunnen kijken naar een GTX1060?

• robogeeka
Zeer uitgebreide reviw!
Maar ik weet nu wel dat ik ldan voor een andere keuze zou komen te staan. Namelijk een 980-1060 van nvidia of de 480 van amd :/ik neig dan meer naar de 1080(booral omdat de prijs weer gezakt is) dus zou hij nu 250 kosten. En hij nog iets beter performed in de meeste titels die ik speel dan de 480.
Maar mijn bronnen kunnen fout zijn!

Verwijderd

Waarom geen Fury zonder X. categorie: Videokaarten Presteert uitstekend en is nauwelijks langzamer dan een Fury met X.Oudere nVidia kaarten hollen achteruit in prestaties tov gelijk geprijsde AMD's.

• Q_7
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

Q_7

Ik zou de Fury X nemen, deze is meer gewaagd aan de GTX980Ti, heb ze beidden gehad, en de Fury X is zeker meer futureproof, ook beter als de GTX1060 of de RX480.

Verbruikt wel iets meer maar je voeding heeft voldoende kracht.

AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5090 Astral LC 32GB - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - Corsair 6500D - LG 3440P 240Hz WOLED

Verwijderd

Verwar de Fury niet met de Fury X ;). Een GTX 980 is in ieder geval niet interessant voor €275,-, want voor die prijs heb je een nieuwe GTX 1060 die even snel is, 2GB meer geheugen heeft en ook zuiniger is met daarnaast de volle garantie.

De Fury is nog wat sterker, maar de nieuwprijs ervan is niet meer interessant. Tweedehands zoals de link van ACB2401 kan wel erg interessant zijn.

Welke games speel je? Waar de RX 480 tijdens launch over het algemeen qua performance in Dx11 zo'n 10% langzamer was, is dat nu vanwege driveroptimalisaties weer rechtgetrokken. Houd niet weg dat de GTX 1060 alsnog in veel games ook gewoon sneller is.

Zie ook:
YouTube: Can the RX 480 Dethrone The GTX 1060? [Crimson ReLive Update] (zie de beschrijving van de video voor de tijden)
en
http://www.hardwarecanuck...80-updated-review-23.html

Kun je makkelijk zien welke kaart in welke game beter is.

• SipSip
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-10-2024
Ook handig om in je beslissing mee te nemen: Hoe zit je met je monitor? Wil je ooit freesync of g-sync? Free sync schermen zijn relatief goedkoper maar dan zit je vast aan AMD. Kies je voor g-sync, dan betaal je gauw 200 euro extra voor een scherm voor deze mogelijkheid en dan zit je vast aan een nvidia kaart.

Ik zelf ben van plan om een RX 480 met een 3440 X 1440 widescreen te nemen. Kijkende naar veel benchmarks moet deze kaart hier nog goed op kunnen presteren. En het helpt dat het 3440 X 1440 scherm freesync heeft. Vandaar ook de RX 480 keuze.

Back on topic: Fury X heeft naar mijn mening een gevaarlijk geheugen grootte. 4GB was een paar jaar geleden al heel veel voor een videokaart. Maar met de RX 480 / 1060 kaarten is dit weer omhoog getilt. Ik weet niet precies welke games op dit niveau al geheugen demanden, maar mij lijkt het dan slimmer om een RX 480 boven een Fury X te nemen vanwege het geheugen. Zo weet je in ieder geval zeker dat het geheugen geen limiterende factor is.

Los daarvan, dit is mijn persoonlijke mening. Ik kan het verkeerd hebben, maar dit is weer mijn ervaring na het lezen van veelal reviews en benchmarks.

Verwijderd

Fury X = 250W. RX480 = 150W. Je hebt een klein beetje meer performance voor grofweg 100W meer. Ik zou de RX480 kiezen, en later, als je er zin in hebt gewoon uitbreiden met een tweede RX480.

• SipSip
Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 12:59:
Fury X = 250W. RX480 = 150W. Je hebt een klein beetje meer performance voor grofweg 100W meer. Ik zou de RX480 kiezen, en later, als je er zin in hebt gewoon uitbreiden met een tweede RX480.
Die optie is er inderdaad, maar qua gaming is dit niet ideaal. Zie ook:

https://www.techpowerup.c.../RX_480_CrossFire/21.html

De conclusie zegt het al: "RX 480 CrossFire loses out on its overall relative performance big time due to the number of games that don't scale well (6 out of 16)." 6 uit 16, dat is behoorlijk veel in mijn mening.

Tegen de tijd dat je extra performance nodig hebt, gooi hem op V&A, vang er nog een mooi prijsje voor en koop met dat geld een betere kaart. Dus een RX 480 aankoopwaarde + verkoopwaarde van RX 480 zou dan je nieuwe budget zijn voor een betere videokaart in plaats van een crossfire RX 480.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 12:59:
Dat is tdp wat met koeling te maken heeft. Praktijkverbruik is minder en verbruikt de Fury niet gek veel meer dan een RX 480 die op het verbruiksniveau van een GTX 970 zit. reviews: AMD Radeon R9 Fury: meer bang-for-buck dan zijn grote broer

• robogeeka
Helaas is de fury x niks geworden. Nu net contact gehad met de verkoper(s) van de gewone fury.. en dat word hem waarschijnlijk ook niet meer. Dan zou nu de optie dus nog zijn om voor een nieuwe 480 te gaan? Of verder duiken in 2ehands en een leuke deal vinden voor nog meer? 😅
Edit: ook voor de startpost, ik game dus op 1080p 60hz geen free/gsync

[ Voor 11% gewijzigd door robogeeka op 16-12-2016 16:03 ]

• SipSip
robogeeka schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 15:43:
Helaas is de fury x niks geworden. Nu net contact gehad met de verkoper(s) van de gewone fury.. en dat word hem waarschijnlijk ook niet meer. Dan zou nu de optie dus nog zijn om voor een nieuwe 480 te gaan? Of verder duiken in 2ehands en een leuke deal vinden voor nog meer? 😅
Edit: ook voor de startpost, ik game dus op 1080p 60hz geen free/gsync
Ooit nog van plan om een freesync/g-sync monitor te nemen?

Ik zou persoonlijk voor een nieuwe GTX 1060 of RX 480 gaan als ik in jouw situatie was. Zijn beiden aan elkaar gewaagt, maar volgens mij scoort de GTX 1060 net wat beter. Maar ook deze beslissing kun je baseren op toekomstige free sync/g-sync monitoren. Mocht je dit echt niks uitmaken, ga dan voor de 1060 zou ik zeggen.

• robogeeka
SipSip schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 16:28:
[...]

Ooit nog van plan om een freesync/g-sync monitor te nemen?

Ik zou persoonlijk voor een nieuwe GTX 1060 of RX 480 gaan als ik in jouw situatie was. Zijn beiden aan elkaar gewaagt, maar volgens mij scoort de GTX 1060 net wat beter. Maar ook deze beslissing kun je baseren op toekomstige free sync/g-sync monitoren. Mocht je dit echt niks uitmaken, ga dan voor de 1060 zou ik zeggen.
Helemaal niet van plan nog up te graden. Ik ben ontzettend blij met mijn schermen :) 2x 1080p game op1 en multitask op 2. niet van plan om hogere fps/pixels te nemen vanwege oogschade.

Verder ga ik dan kijken naar de 480vs1060. Aangezien persoonlijk de 480 mij wat meer aanspreekt. dat komt mede door nvidia drivers. Iemand anders hier nog een mening over(of feitjes)?

Verwijderd

SipSip schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 13:19:
[...]

Die optie is er inderdaad, maar qua gaming is dit niet ideaal. Zie ook:

https://www.techpowerup.c.../RX_480_CrossFire/21.html

De conclusie zegt het al: "RX 480 CrossFire loses out on its overall relative performance big time due to the number of games that don't scale well (6 out of 16)." 6 uit 16, dat is behoorlijk veel in mijn mening.

Tegen de tijd dat je extra performance nodig hebt, gooi hem op V&A, vang er nog een mooi prijsje voor en koop met dat geld een betere kaart. Dus een RX 480 aankoopwaarde + verkoopwaarde van RX 480 zou dan je nieuwe budget zijn voor een betere videokaart in plaats van een crossfire RX 480.
Inmiddels zijn drivers stukken verbeterd hoor... Een crossfire gebaseerd RX480 geeft met de juiste games altijd een upward lift van teminste 50 tot 85% in prestaties. Ik speel geen games waar ik echt elke fps op beeld hebben moet, dus dat beetje meer of minder stuttering maakt niet zoveel uit.

Je kunt zelf het e.a ook doen om stuttering tegen te gaan, maar dat vergt een hoop tweaken aan je PC. Tegenwoordig gaat CF over de PCI-E bus en niet langer een brugje tussen 2 kaarten in meer.
Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 13:30:
[...]

Dat is tdp wat met koeling te maken heeft. Praktijkverbruik is minder en verbruikt de Fury niet gek veel meer dan een RX 480 die op het verbruiksniveau van een GTX 970 zit.
En waar denk je dat die TDP vandaan komen moet? Ding heeft een gemiddeld / maximum verbruik van 150W vs 250W.

Ik ben erg te spreken over de RX480. Vooral de nieuwe drivers van AMD icm een RX480 doet wonderen.

Verwijderd

Kan per model ook nog aardig verschillen.

Zie bijvoorbeeld het verbruik van de Asus Strix Fury:
https://www.techpowerup.c...SUS/R9_Fury_Strix/29.html

En de reference RX 480:
https://www.techpowerup.com/reviews/AMD/RX_480/22.html

Dan zit iets van +- 35 watt verschil tussen bij gemiddeld gaming verbruik.

Maar pak je bijvoorbeeld de MSI RX 480 Gaming is het verschil nog maar zo'n 4 watt.:
https://www.techpowerup.c...I/RX_480_Gaming_X/21.html

Terwijl de Sapphire Fury weer meer verbruikt dan de Asus Strix:
https://www.techpowerup.c.../R9_Fury_Tri-X_OC/28.html

Aangezien zowel de MSI als de Reference een TDP van 150w hebben, maar het verschil in verbruik en benodigd koelvermogen toch nog redelijk is, zegt TDP op zich niet zo heel veel bij aftermarket kaarten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 05:03:
Ik ben erg te spreken over de RX480. Vooral de nieuwe drivers van AMD icm een RX480 doet wonderen.
Het effect van driverupdates zal op de Fury niets minder zijn. Die kaart is en blijft 10 - 20% sneller dan een RX 480.
Pagina: 1