Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een nieuw game/workstation met Linux als host-OS waarop een Windows-guest draait met VGA-passthrough voor gaming in een zo klein mogelijke formfactor. Let wel, ik heb geen zin om 2 computers weg te zetten of te dual booten, ik wil dus 1 pc waarop ik Windows spellen kan spelen terwijl Linux mijn (host-)OS is.
Om VGA-passthrough/VFIO optimaal te gebruiken betekent dit dat:
Met de hoop dat gaming in Linux nog heel groot gaat worden in de toekomst zou ik het liefst ook onder Linux een beetje fatsoenlijke GPU willen. Civ5 & Beyond Earth draait bv al prima onder Linux.
10gbit netwerk is een vereiste om meerdere redenen, maar vooral omdat het bestaat, betaalbaar is en ik er zeker 1x in de maand een minuut door kan besparen
Wat mag het systeem gaan kosten?
max EUR 1500 voor mobo, cpu, mem, gpu('s), behuizing en psu.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur is aanwezig, zou evt mijn huidige AMD 7850 gpu mee kunnen nemen. Ook opslag is aanwezig.
Compact?
Deze vereiste is wat het moeilijk maakt. Ik heb nu een Mini-ITX systeem en dat vind ik eigenlijk al groot genoeg. Gezien de twee GPU's zal ik echter denk ik naar een uATX systeem moeten.
Mogelijkheden
Ben nu al een tijdje hier mee bezig en eigenlijk zie ik maar twee oplossingen:
Het moederbord is erg lastig te krijgen (kost ca EUR 600) en ondersteund geen NVMe (maar is overkomelijk). Er staat ook een SuperMicro bord in the Pricewatch maar die heeft maar 1x PCIE 3.0 16x.
Hier zou ik bv mijn huidige 7850 naast een nieuwe RX480 kunnen plaatsen.
Oplossing 2
Omdat ik bij deze oplossing dus een losse 10GB netwerk adapter moet plaatsen, heb ik geen ruimte voor 2x dual slot GPU. Als ik voor de RX480 zou gaan dan kan ik (ekwb-)waterkoeling gebruiken, maar dat kost me weer ca 500 euro extra.
Wat vraag je aan ons?
Ik wil een nieuw game/workstation met Linux als host-OS waarop een Windows-guest draait met VGA-passthrough voor gaming in een zo klein mogelijke formfactor. Let wel, ik heb geen zin om 2 computers weg te zetten of te dual booten, ik wil dus 1 pc waarop ik Windows spellen kan spelen terwijl Linux mijn (host-)OS is.
Om VGA-passthrough/VFIO optimaal te gebruiken betekent dit dat:
- een Xeon E5 processor geadviseerd wordt (of afgeleide i7's)
- Deze cpu's hebben geen igp, dus twee videokaarten nodig
- Gezien alle devices die ik nodig heb / wil (2gpu, 10gb netwerk, NVMe) is een 40 PCIe lanes processor gewenst. Hierdoor vallen de meeste / betaalbare i7's af
Met de hoop dat gaming in Linux nog heel groot gaat worden in de toekomst zou ik het liefst ook onder Linux een beetje fatsoenlijke GPU willen. Civ5 & Beyond Earth draait bv al prima onder Linux.
10gbit netwerk is een vereiste om meerdere redenen, maar vooral omdat het bestaat, betaalbaar is en ik er zeker 1x in de maand een minuut door kan besparen
Wat mag het systeem gaan kosten?
max EUR 1500 voor mobo, cpu, mem, gpu('s), behuizing en psu.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur is aanwezig, zou evt mijn huidige AMD 7850 gpu mee kunnen nemen. Ook opslag is aanwezig.
Compact?
Deze vereiste is wat het moeilijk maakt. Ik heb nu een Mini-ITX systeem en dat vind ik eigenlijk al groot genoeg. Gezien de twee GPU's zal ik echter denk ik naar een uATX systeem moeten.
Mogelijkheden
Ben nu al een tijdje hier mee bezig en eigenlijk zie ik maar twee oplossingen:
- of een uATX moederbord met 10GB netwerk geintegreerd
- of minimaal 1 single slot GPU gebruiken.
Het moederbord is erg lastig te krijgen (kost ca EUR 600) en ondersteund geen NVMe (maar is overkomelijk). Er staat ook een SuperMicro bord in the Pricewatch maar die heeft maar 1x PCIE 3.0 16x.
Hier zou ik bv mijn huidige 7850 naast een nieuwe RX480 kunnen plaatsen.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Xeon E5-1620 v4 Boxed | € 312,49 | € 312,49 |
| 1 | ASRock Rack EPC612D4U-2T8R | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Kingston ValueRAM KVR24R17D8/16MA | € 124,09 | € 124,09 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 436,58 | |
Oplossing 2
Omdat ik bij deze oplossing dus een losse 10GB netwerk adapter moet plaatsen, heb ik geen ruimte voor 2x dual slot GPU. Als ik voor de RX480 zou gaan dan kan ik (ekwb-)waterkoeling gebruiken, maar dat kost me weer ca 500 euro extra.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Xeon E5-1620 v4 Boxed | € 312,49 | € 312,49 |
| 1 | Asus X99-M WS | € 302,- | € 302,- |
| 1 | Kingston ValueRAM KVR24R17D8/16MA | € 124,09 | € 124,09 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 890,22 | |
Wat vraag je aan ons?
- Zijn er nog andere oplossingen dan die ik zelf heb kunnen vinden om al mijn wensen in de uATX formfactor te proppen?
- Merk je het in de praktijk als je een x16 gpu in een x8 slot gebruikt? Zo nee, dan zou ik de tweede gpu ook in het x8 slot kunnen plaatsen mits er uATX behuizingen bestaan met ruimte voor een dual slot gpu in het laatste pcie slot...
- Als ik voor oplossing 2 zou gaan, komen er binnenkort nog fatsoenlijke single slot gpu's uit (die het wachten waard zijn)?
- Hebben jullie nog advies voor een behuizing en psu voor een systeem met 2 gpu's?