Formule Excel Renteberekening*

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• VinceM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 04-09 23:03
Beste tweakers,

Ik ben aan het rommelen geweest met Excel en ik krijg 1 formule niet zoals ik hem wil.

Op het moment dat je op je rekenmachine een bedrag van €10.000 + 1% doet is je antwoord €10.100. Doe je dit bedrag vervolgens weer + 1% is je antwoord €10.201, etc.

Als je in excel een antwoord + 1% doet is je antwoord €10.001. Dit is niet de bedoeling en ik kom er niet uit hoe ik de formule zo kan aanpassen dat hij de zelfde formule gebruikt als de rekenmachine.

Omdat ik met een financieel product werk, wil ik soms uitrekenen wat bijv. je spaargeld doet als je het 3 jaar zou laten staan of wat er gebeurt met een inflatiecorrectie over 3 jaar.
Dit kan dus zijn 10.000 + 1% + 1% + 1% = 10.303,01.
Ik zou het al top vinden als het handmatig ingevoerd zou kunnen worden, dan kom ik al een heel eind.

Daarnaast zou ik willen weten hoe ik dit eventueel automatisch verwerkt kan worden in een formule. Dat betekent als ik ergens 3 of 4 jaar invul, dat hij automatisch het antwoord van bijv. €10.000 x de jaren in % berekent. En om het af te maken... Hoe ik die uitkomst deel door het aantal maanden die ik als jaren heb gekozen 8)7 8)7 |:( Dus gedeeld door 36 of 48. Ook dit heb ik ergens anders ingevuld staan. Zodat je een maand bedrag zou krijgen over die periode.

Ik hoop dat ik het zo duidelijk genoeg uitgelegd heb, anders hoor ik het wel :)

Ik weet niet of dit uit te typen is, maar ik zou je eeuwig dankbaar zijn als er een formule voor zou zijn.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Vermeerdering-waarde tot de macht (jaren).

Basic wiskunde en moet toch in Excel te doen zijn?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• VinceM
Misschien zie ik dan iets over het hoofd, maar ik kom er echt niet uit. En ik ben niet goed in wiskunde ;) Vandaar Excel, die alles gelijk voor me uitrekent.
Daarnaast zijn mijn Excel skills ook niet heel goed blijkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:06
10.000 * 1,01^jaren dus.
In Excel gebruik je voor elke waarde een aparte cel zodat je bijvoorbeeld A1 * B1 ^ C1 hebt.
Dan kan je eenvoudig bij het aantal jaren in C1 invullen dat het 3 of 5 of 10 jaar is.
Het delen door het aantal maanden zou je dan eenvoudig kunnen doen door bij D1 in te vullen = C1 (jaren) * 12 maanden in een jaar.

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:56

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Kijk eens tussen de financiele formules via de wizard, daar zit gewoon zo'n formule in, bedrag, jaren en rente ingeven, de rest doet hij zelf.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Op het moment dat je op je rekenmachine een bedrag van €10.000 + 1% doet is je antwoord €10.100.

Gekke rekenmachine heb jij. 1% is namelijk gewoon 0.01. Of bedoelde je 1% van die 10,000? Dat moet je dan wel even netjes specificeren!

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Inderdaad: Excel heeft gelijk, je rekenmachine zit fout. Of eigenlijk: die doet wat hij denkt dat je bedoelt in plaats van wat je zegt (of maakt gebruik van een hopelijk in de handleiding gedocumenteerde shortcut).

Het gaat niet om het tool, maar inderdaad om de basis(-wiskunde). 1% = 1 van de 100 = 0,01. Punt. Je wilt blijkbaar geen 1% optellen bij 10k, maar je wilt 1% van de 10k optellen bij de 10k. Niet hetzelfde. Dan moet je dus uitkomen op 101% van de 10k. Oftewel vermenigvuldigen met 1,01.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• VinceM
Heel erg bedankt voor jullie hulp. Ik ben er uit en het is gelukt. Dit was een leerzame dag.
Was er al even mee bezig. Vaak is de oplossing heel simpel. Dat blijkt maar weer.

Ja eigenlijk zit de rekenmachine fout, maar zo deed ik het de hele tijd. Ik dacht dat excel dezelfde antwoorden zou geven.

In ieder geval bedankt voor de moeite. Wordt gewaardeerd.
Pagina: 1