elektronica beschermen tegen schadelijke stoffen in de lucht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jwvdst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-09 22:35
Ik moet dus een kleine plc besturing bouwen die komt te hangen in een omgeving waar ammoniak vrij komt. Zoals je waarschijnlijk wel weet is ammoniak op den duur dodeliijk voor elektronica. De besturing verplaatsen naar een ammoniak vrije omgeving is niet mogelijk omdat het hier om een mobiele machine gaat.De bediening is middels behulp van een 7 inch touchscreen panel. Mijn vraag is hoe ik zo optimaal mogelijk de eletronica kan beschermen tegen de amoniak.

Ik had zelf al bedacht de elektronica in een luchtdichte kast te plaatsen. Nadeel is dat je dan alleen met passieve koeling kunt werken.
wie weet er nog meer handige tips?

[ Voor 16% gewijzigd door jwvdst op 15-12-2016 17:35 ]

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Waarom staat luchtdicht gelijk aan passieve koeling?

Als jij, in extemis, een luchtdichte kast van 900 kuub hebt en je zet er 1 PC in die op zijn top 450W uit de muur trekt, krijg jij die 900 kuub never nooit zo hoog opgestookt dat de PC er onder gaat lijden.

Daarnaast, maar dat weet ik niet want ik werk niet in de chemische sector; zolang je ammoniak niet direct op je PC gooit (vloeibare staat), ga ik ervanuit dat je je PC wil beschermen tegen dampen. Damp stijgt over het algemeen dus dan zou je de luchtcirculatie voor je PC van "heeeel laaaag" kunnen aanzuigen en "heeeeel hooog" weer uitstuwen.

Daarnaasst zijn oplossing als BlueTooth of RF wel bestand tegen schadelijke stoffen dus je zou in de kast gewoon een mooi 27" scherm kunnen plaatsen en extern een normale muis & toetsenbord kunnen plaatsen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-10 17:57

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Misschien kun je de electronica behandelen met een poly-urethaan spray gemaakt voor PCB boards? Werkt subliem op het corrosiebestendig maken van printplaten in ieder geval.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• jwvdst
MAX3400 schreef op donderdag 15 december 2016 @ 17:36:
Waarom staat luchtdicht gelijk aan passieve koeling?

Als jij, in extemis, een luchtdichte kast van 900 kuub hebt en je zet er 1 PC in die op zijn top 450W uit de muur trekt, krijg jij die 900 kuub never nooit zo hoog opgestookt dat de PC er onder gaat lijden.

Daarnaast, maar dat weet ik niet want ik werk niet in de chemische sector; zolang je ammoniak niet direct op je PC gooit (vloeibare staat), ga ik ervanuit dat je je PC wil beschermen tegen dampen. Damp stijgt over het algemeen dus dan zou je de luchtcirculatie voor je PC van "heeeel laaaag" kunnen aanzuigen en "heeeeel hooog" weer uitstuwen.

Daarnaasst zijn oplossing als BlueTooth of RF wel bestand tegen schadelijke stoffen dus je zou in de kast gewoon een mooi 27" scherm kunnen plaatsen en extern een normale muis & toetsenbord kunnen plaatsen.
ik wil de elektronica idd beschermen tegen amoniak dampen. De bedoeling is om middels een mobiele data verbinding met behulp van vnc in te kunnen loggen op het touchscreen panel en dan zodoende de machine op afstand te besturen. Voor noodgevallen of als er geen dekking is kan dan de machine bedient worden vanaf het touchscreen paneel. Voor het bedienen en vanwege de mobiele dataverbinding is een 7inch scherm wat mij betreft voldoende
DexterDee schreef op donderdag 15 december 2016 @ 17:40:
Misschien kun je de electronica behandelen met een poly-urethaan spray gemaakt voor PCB boards? Werkt subliem op het corrosiebestendig maken van printplaten in ieder geval.
dat levert geen problemen op met contactpunten?

• DexterDee
  • Laatst online: 03-10 17:57

DexterDee

I doubt, therefore I might be

jwvdst schreef op donderdag 15 december 2016 @ 17:52:
dat levert geen problemen op met contactpunten?
Wat je sprayt maakt in ieder geval geen contact meer. Stekkers laat je dus onbehandeld of (als ze er niet meer af hoeven) spray je mee als ze aangesloten zijn. Het is wel een vrij destructief proces, als een printplaat eenmaal een coating heeft, dan blijft deze voor de levensduur van de printplaat zitten. Individuele componenten vervangen is dan erg moeilijk, zo niet onmogelijk.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:02
Er komt dus ammoniak vrij en het staat niet in de buitenlucht? Heb je dan niet te maken met de atex richtlijn?

Coating werkt goed andere optie is ingieten.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 11:53
Als je (extern) perslucht beschikbaar hebt de kast onder lichte overdruk zetten

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
Samoht93 schreef op donderdag 15 december 2016 @ 23:39:
Er komt dus ammoniak vrij en het staat niet in de buitenlucht? Heb je dan niet te maken met de atex richtlijn?

Coating werkt goed andere optie is ingieten.
ja het staat wel in de buitenlucht. De mobile machine werkt met mest en de ervaring is dat op de langere termijn de ammoniak toch invloed krijgt op elektronische componenten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:10
Een plc kopen die al gecoat is. b.v. http://new.abb.com/plc/pr...ollers-plcs/ac500-xc/cpus

[ Voor 55% gewijzigd door wortelsoft op 17-12-2016 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Laatst online: 22:24
Hiervoor wordt conformal coating voor gebruikt. Een aantal van onze klanten gebruikt dat in veestallen en daarmee wordt de levensduur enorm verlengd.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHelmond
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-09 18:57
http://nl.farnell.com/web...3&langId=31&storeId=10168

Eentje uitzoeken en in sprayen.
Connetoren met tegendeel erop inspuiten. en misschien voor zover mogelijk IP67 connectoren gebruiken. Water en lucht dicht.

Je hebt ook coatings die er niet voor zorgen dat je niet meer kunt solderen of iets vervangen. In dat geval kan je het betreffende component vervangen en weer opnieuw inspuiten
Pagina: 1