Vraag

• amst3l
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-09 16:12
Mijn vraag: Voor het werk mag er een nieuwe laptop komen. Mijn oog is gevallen op de Macbook pro 15" vanwege de goede ervaringen met mac's van collega's. En daarnaast vanwege de software die niet op windows beschikbaar is (zoals sketch).

De vraag die ik heb is, aan welke specificaties(/upgrades) heb ik voldoende om de komende jaren mee door te komen? Zelf denk ik dat dit voldoende is:
  • 2,6‑GHz quad‑core Intel Core i7‑processor, Turbo Boost tot 3,5 GHz
  • 16 GB 2133‑MHz geheugen
  • PCIe‑SSD van 512 GB
  • Radeon Pro 450 met 2 GB geheugen

Relevante software en hardware die ik gebruik is:
Photoshop, illustrator, programmeren. Simpel gezegd voor webdesign & webdevelopment.

Omdat dit mijn 1e mac wordt en je deze natuurlijk niet kan upgraden is het wel belangrijk dat er meteen goed (en lang) vooruit kan worden gegaan. Ik twijfel zelf voornamelijk over de videokaart en of deze wel krachtig genoeg is en zal blijven.
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:12

nelizmastr

Goed wies kapot

Voor standaard development heb je geen videokaart nodig, dus daar hoef je je niet druk om te maken. Het meeste zal in jouw use case leunen op de processor. Daarnaast, een GT650/750M van 4/5 jaar geleden zijn ook nog voldoende voor de meeste taken, ook grafisch, dus dat zou een redelijke indicatie moeten zijn van de bruikbare levensduur.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
Gewoon base model pakken met voldoende schijfruimte. Klaar.

Die machine gaat voornamelijk uit z'n neus zitten eten, als ik de werkzaamheden zo lees.

[ Voor 43% gewijzigd door cerberusss op 16-12-2016 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim-405
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09 12:16
De videokaart is vrij overbodig als je vooral aan webdesign doet. Voor PS en Ai kan het handig zijn als je vooral met GPU intensieve projecten werkt. Ik zou voor het model zonder Dgpu gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

tim-405 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 10:40:
De videokaart is vrij overbodig als je vooral aan webdesign doet. Voor PS en Ai kan het handig zijn als je vooral met GPU intensieve projecten werkt. Ik zou voor het model zonder Dgpu gaan.
De 2016 15" is niet te bestellen zonder dGPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:20

mr.paaJ

generatie cmd+z

2015 model nog wel.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amst3l
nelizmastr schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 10:55:
[...]

De 2016 15" is niet te bestellen zonder dGPU.
Vandaar ook de vraag! Ik merk bijvoorbeeld dat op mijn huidige Acer laptop het werken met grote PSD files bijna niet te doen is. Maar of dat met de cpu of gpu te maken heeft is mij een raadsel. Het gaat overigens over deze laptop: pricewatch: Acer Aspire V7-582PG-54208G52tii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-09 08:32
amst3l schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 11:17:
[...]

Vandaar ook de vraag! Ik merk bijvoorbeeld dat op mijn huidige Acer laptop het werken met grote PSD files bijna niet te doen is. Maar of dat met de cpu of gpu te maken heeft is mij een raadsel. Het gaat overigens over deze laptop: pricewatch: Acer Aspire V7-582PG-54208G52tii
En had je deze nog uitgebreid qua ssd? aangezien deze niet volledig solid state is? dan zou het ook een schijfsnelheidsbeperking kunnen zijn. Verder wat zegt taakbeheer als je met deze files bezig bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

amst3l schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 11:17:
[...]

Die 1.6GHz dual core is ook niet echt dat je zegt krachtig. Het is een instap 15W ultrabook processortje. De 15" MBP heeft gelijk een bijna dubbel zo hoog geklokte quad core i7. Dat verschil ga je ook niet met alleen een SSD goedmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amst3l
livranca schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 11:54:
[...]

En had je deze nog uitgebreid qua ssd? aangezien deze niet volledig solid state is? dan zou het ook een schijfsnelheidsbeperking kunnen zijn. Verder wat zegt taakbeheer als je met deze files bezig bent?
Nee altijd standaard de hdd met caching ssd gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-09 09:44
Moet je voor je werkgever gebruik maken van een Apple of mag het ook wat anders zijn. Speelt budget een rol?

Want de MacBook die jij voor ogen hebt is heel wat anders dan wanneer voor gelijkwaardige specs ook een Windows laptop kan kiezen. Denk dat je die vragen eerst moet beantwoorden. Een MacBook is zeker mooi en werkt ook prima maar kijk met name naar budget en doel van de laptop...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipm0de
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 16:37

Flipm0de

geen

Ga even je topic kapen;

Ik ben ook van plan de 2015 macbook pro te kopen. Voor wat ik ermee doe (internetten, netflix, muziek afspelen en torrents downloaden) is dit een prima laptop waar ik voor mijn gevoel jaren mee vooruit kan.

Twijfel alleen waar ik deze moet kopen.

Mediamarkt, bcc en coolblue hebben dezelfde prijs.

Mediamarkt heb ik laatst een negatieve ervaring mee gehad en koop ik daarom liever niet (al is het toch erg handig dat je zo even binnen kan lopen)

Bcc kan je ook zo binnenlopen

Coolblue lees ik goede recensies, maar dan zal je toch altijd een product moeten opsturen wat ook weer gedoe geeft.

Als laatste optie ook de a-mac. Deze is 50E duurder maar geeft dan wel weer een jaar extra garantie (3jaar in totaal). Is ook wat waard.

Wat zouden jullie aanraden?

2ehands kopen doe ik liever niet.

flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!

• thechip
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-09 00:04
A-Mac, alhoewel de Mediamarkt ook steeds beter wordt in de after sales. Tijdens de kerst 2 keer een issue gehad met 2 verschillende aankopen en zeer netjes opgelost!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:20

mr.paaJ

generatie cmd+z

Mediamarkt is in mijn ervaring echt prima in service. Slechte naam vooral door de enorme aantallen verkopen die ze doen, dan gaat er wel eens wat mis.
Ook gewoon nogmaals opsturen als Apple zegt dat er niet aan de hand is.

Ervaring met winked blijft ook gewoon heel persoonlijk, kan me voorstellen dat als het eens mis ging dat je nu liever ergens anders haalt.

[ Voor 24% gewijzigd door mr.paaJ op 29-12-2016 23:26 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn Mac gewoon bij Apple zelf besteld, wat echt onwijs snel ging en een perfecte service. Ik deed dit vooral omdat ik hem bij Apple in termijnen kan afbetalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cri0s
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:39
Afbeeldingslocatie: https://imagizer.imageshack.us/v2/320x240q90/921/TgEjyy.png

Hier red ik het ca. 3 jaar prima mee. Gebruik Photoshop, Illustrator, Audition, Premiere en After Effects.
Tekstverwerken gaat ook prima en speel er soms nog weleens een potje Civ V mee. Toekomstbestendigheid zit hem vooral in opslag, merk ik nu. Qua software zal het niet veel gekker worden de komende jaren.
Met hetgeen je omschrijft zit je waarschijnlijk gewoon goed.

BrilnerdNL @ Twitch Instagram: BrilnerdNL

Pagina: 1