Ik wilde eens wat vragen over een paar belastingpunten waar ik zelf tot nu toe niet goed uit komt, en hoop eigenlijk dat er iemand is hier die dat in "gewone mensentaal" kan bevestigen of uitleggen 
Het zit namelijk zo
Nu probeer ik me al tijden in te lezen over hoe dit nu werkt, maar mijn "belasting snappertje" is komt denk ik wat tekort, want er zijn een aantal punten waar ik niet goed uit kom. Zo heb ik o.a. de site van de Belastingdienst zelf doorgelezen, maar die heeft zó ontzettend veel op hun site staan dat het meer overweldigend dan overduidelijk is. Daarnaast heb ik ook sites zoals Lancelots doorgezocht, maar eigenlijk met hetzelfde resultaat.
Wat wil ik weten?
Wat ik niet helemaal duidelijk krijg voor mezelf, is:
Als ondernemer heb je zowel "aangifte omzetbelasting" per kwartaal, als je "belastingaangifte" per jaar. Dat zijn als Eenmanszaak toch normaal gesproken de enige 2 aangiftes die je hoeft te doen? Ik kon zelf geen andere meer vinden (vond het wel genoeg ook trouwens), maar je weet maar nooit wat je als beginner mist
Het zit namelijk zo
- Ik heb een koophuis waar ik tot nu toe maandelijks de hypotheekrente-aftrek voor terugkrijg.
- Begin volgend jaar begin ik m'n eigen zaak, en kreeg de opmerking dat het handig is om deze teruggaaf van de hypotheekrente stop te zetten en zo jaarlijks te verrekenen met de belastingaangifte aan het begin van 't jaar.
Nu probeer ik me al tijden in te lezen over hoe dit nu werkt, maar mijn "belasting snappertje" is komt denk ik wat tekort, want er zijn een aantal punten waar ik niet goed uit kom. Zo heb ik o.a. de site van de Belastingdienst zelf doorgelezen, maar die heeft zó ontzettend veel op hun site staan dat het meer overweldigend dan overduidelijk is. Daarnaast heb ik ook sites zoals Lancelots doorgezocht, maar eigenlijk met hetzelfde resultaat.
Wat wil ik weten?
Wat ik niet helemaal duidelijk krijg voor mezelf, is:
- Hoe werkt de verrekening met de hypotheekrente-aftrek i.c.m. je omzet bij je belastingaangifte per jaar?
- Ik ben van plan om de aangifte (kwartaal en jaarlijkse belastingaangifte) over te laten aan een boekhoudkantoor. Die snappen er overduidelijk meer van dan ik ten slotte. Maar ik zou wel graag willen begrijpen hoe ik kan zien of en hoeveel hypotheekrente-aftrek er verrekend wordt
- En als laatste waar ik wat inzicht in zoek, zou ik heel graag willen snappen hoe je nu je hypotheekrente-aftrek stop kan zetten, en hoe je dan achter het (normaal te ontvangen) bedrag kunt komen om door te geven aan de boekhouder voor je belastingaangifte. De Belastingdienst meld een aantal mogelijkheden namelijk, maar ik krijg 't maar niet door m'n snappertje heen.
Als ondernemer heb je zowel "aangifte omzetbelasting" per kwartaal, als je "belastingaangifte" per jaar. Dat zijn als Eenmanszaak toch normaal gesproken de enige 2 aangiftes die je hoeft te doen? Ik kon zelf geen andere meer vinden (vond het wel genoeg ook trouwens), maar je weet maar nooit wat je als beginner mist