Vraag

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-09 14:19
Ik wilde eens wat vragen over een paar belastingpunten waar ik zelf tot nu toe niet goed uit komt, en hoop eigenlijk dat er iemand is hier die dat in "gewone mensentaal" kan bevestigen of uitleggen :)

Het zit namelijk zo
  • Ik heb een koophuis waar ik tot nu toe maandelijks de hypotheekrente-aftrek voor terugkrijg.
  • Begin volgend jaar begin ik m'n eigen zaak, en kreeg de opmerking dat het handig is om deze teruggaaf van de hypotheekrente stop te zetten en zo jaarlijks te verrekenen met de belastingaangifte aan het begin van 't jaar.
Wat heb ik geprobeerd?
Nu probeer ik me al tijden in te lezen over hoe dit nu werkt, maar mijn "belasting snappertje" is komt denk ik wat tekort, want er zijn een aantal punten waar ik niet goed uit kom. Zo heb ik o.a. de site van de Belastingdienst zelf doorgelezen, maar die heeft zó ontzettend veel op hun site staan dat het meer overweldigend dan overduidelijk is. Daarnaast heb ik ook sites zoals Lancelots doorgezocht, maar eigenlijk met hetzelfde resultaat.

Wat wil ik weten?
Wat ik niet helemaal duidelijk krijg voor mezelf, is:
  • Hoe werkt de verrekening met de hypotheekrente-aftrek i.c.m. je omzet bij je belastingaangifte per jaar?
  • Ik ben van plan om de aangifte (kwartaal en jaarlijkse belastingaangifte) over te laten aan een boekhoudkantoor. Die snappen er overduidelijk meer van dan ik ten slotte. Maar ik zou wel graag willen begrijpen hoe ik kan zien of en hoeveel hypotheekrente-aftrek er verrekend wordt
  • En als laatste waar ik wat inzicht in zoek, zou ik heel graag willen snappen hoe je nu je hypotheekrente-aftrek stop kan zetten, en hoe je dan achter het (normaal te ontvangen) bedrag kunt komen om door te geven aan de boekhouder voor je belastingaangifte. De Belastingdienst meld een aantal mogelijkheden namelijk, maar ik krijg 't maar niet door m'n snappertje heen.
Even voor m'n begrip trouwens:
Als ondernemer heb je zowel "aangifte omzetbelasting" per kwartaal, als je "belastingaangifte" per jaar. Dat zijn als Eenmanszaak toch normaal gesproken de enige 2 aangiftes die je hoeft te doen? Ik kon zelf geen andere meer vinden (vond het wel genoeg ook trouwens), maar je weet maar nooit wat je als beginner mist :)

Beste antwoord (via Kapotlood op 15-12-2016 17:30)

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
joramoudenaarde schreef op donderdag 15 december 2016 @ 14:37:

Het zit namelijk zo
  • Ik heb een koophuis waar ik tot nu toe maandelijks de hypotheekrente-aftrek voor terugkrijg.
  • Begin volgend jaar begin ik m'n eigen zaak, en kreeg de opmerking dat het handig is om deze teruggaaf van de hypotheekrente stop te zetten en zo jaarlijks te verrekenen met de belastingaangifte aan het begin van 't jaar.
Inderdaad. Je zult aan het eind van het jaar moeten betalen, dus waarom ook nog een maandelijkse VT incasseren om hem weer terug te moeten betalen.
• Hoe werkt de verrekening met de hypotheekrente-aftrek i.c.m. je omzet bij je belastingaangifte per jaar?
[/list]
Omzet - kosten = winst - ondernemersaftrek - MKB winstvrijstelling = belastbaar inkomen uit werk en woning.

Het saldo eigen woning (betaalde rente & kosten hypotheek - eigenwoningforfait) is een aftrekpost op dit belastbaar inkomen werk en woning. Zo simpel als dat :)

Alle reacties

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Je weet wat HRA is toch? Je hypotheekrente die kunt aftrekken van je inkomen waar je normaal gesproken belasting over betaald. Die inkomsten kun je 'gewoon' op 0 te zetten en zodoende je HRA stop zetten. Dat lijkt me sowieso stap 1. Maar als je geen of weinig inkomsten krijgt in je eerst jaar als ondernemer (je zult niet de eerste zijn ;) ), en er zijn verder geen overige inkomsten, dan moet je niet verwachten dat je HRA op hetzelfde niveau blijft als wanneer je nog wél belasting betaalde. :)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Kapotlood
Ik ben bekend met HRA inderdaad (krijg het al jaren terug namelijk, dus dat mag ook wel) :)

De rest van je verhaal is eigenlijk precies waar ik op vast loop: de inkomsten op 0 zetten? Ik maak in het eerste jaar van m'n eigen zaak al meer inkomsten dan uitgaven omdat ik met m'n zaak eigenlijk weinig uitgaven heb buiten een computer en software. En de eerste opdrachtgevers heb ik al nagenoeg... dan zou ik die inkomsten niet meer op 0 kunnen zetten toch? Of begrijp ik je verkeerd?

En de hoogte van de HRA en hoe je daar achter komt én 't kunt doorgeven aan je boekhouder, dat is me ook redelijk onduidelijk. Voorheen had ik een huis met hybride hypotheek (spaar, beleggen én aflossingsvrij), en was de HRA elk jaar hetzelfde. Nu heb ik een Annuïteiten hypotheek en moet ik elk jaar het restbedrag even invoeren op Mijnbelastingdienst.nl. Maar dat verandert dus elk jaar, en hoe je daar achter komt als je die HRA maandteruggave hebt stopgezet... ra ra politiepet ;)

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Je recht op hyptoheek-aftrek blijft, echter is het de vraag of het zal leiden tot teruggaaf.

De aftrek leid tot een lager belastbaar inkomen.
Als je bij een werkgever zit, dan heeft hij de verplichting om een bepaald bedrag aan premies en belastingen af te dragen conform loon(salaris). De aftrek en teruggaaf wordt vervolgens verrekent met de (voorlopige) aangifte.

Als je een eigen onderneming hebt dan moet je zelf gaan afdragen maar dan kun je zelf al rekening houden met hypotheek aftrek. Je gaat dan afdragen naar belastbaar inkomen. De term netto/bruto hypotheek moet je in casu van eigen onderneming (eenmanszaak) achterwege laten. Wat de bank maandelijks afschrijft is je kostenpost. Regelmatig hoor je kleine ondernemers (cq zzp'ers) onterecht beweren dat ze veel meer overhouden maar daar zitten wel mitsen en maaren aan.

Echter,
de kans is aanzienlijk dat je in het eerste jaar een heel laag belastbaar inkomen hebt mede dankzij ondernemersaftrek en startersaftrek en dat de aftrek niet interessant is. Als je getrouwd bent/partner hebt kijk of je alles door kunt schuiven.

Ik weet niet wat voor bedrijf je wilt starten en in wat voor stadium je zit, maar het kan interessant zijn om tijdelijk 8~16 uur per week te werken naast je onderneming. Heb je nog steeds recht op ondernemers en startersaftrek maar betaal je ook via de werkgever inkomstenbelasting.

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

joramoudenaarde schreef op donderdag 15 december 2016 @ 15:04:
Ik ben bekend met HRA inderdaad (krijg het al jaren terug namelijk, dus dat mag ook wel) :)

De rest van je verhaal is eigenlijk precies waar ik op vast loop: de inkomsten op 0 zetten? Ik maak in het eerste jaar van m'n eigen zaak al meer inkomsten dan uitgaven omdat ik met m'n zaak eigenlijk weinig uitgaven heb buiten een computer en software. En de eerste opdrachtgevers heb ik al nagenoeg... dan zou ik die inkomsten niet meer op 0 kunnen zetten toch? Of begrijp ik je verkeerd?
Nee, dan begrijp je het imho dus niet. Je krijgt namelijk niets van de belastingdienst elke maand, da's gewoon een voorlopige teruggaaf op basis van je verwachtte inkomsten die je zelf elk jaar opgeeft. Geef je daar 0 op, dan krijg je ook 0 HRA. Blijkt dat achteraf anders te zijn (meer óf minder), dan wordt dat gewoon verrekend het jaar dat je daadwerkelijk aangifte doet. Je vorm van hypotheek heeft daar niets mee te maken (wettelijk uitgezonderde gevallen daargelaten, waar jij obv deze gegevens niet onder valt).

Je voorlopige belastingaangifte voor het volgende jaar op 0 zetten wil natuurlijk niet zeggen dat je daadwerkelijk niets denkt te verdienen ;)

[ Voor 34% gewijzigd door naitsoezn op 15-12-2016 15:30 ]

• Kapotlood
Bedankt @lblies!

Ik begin 1 maart met m'n zaak als artworker en vormgever. Het is alleen niet heel praktisch in mijn geval om deeltijd te werken naast m'n onderneming omdat ik mezelf uit huur aan bedrijven, wat kan variëren van een dag tot soms een paar maanden. Ik heb er wel heel even bij stil gestaan hoor, maar 't is in mijn geval niet echt een mogelijkheid. :)

De term bruto/netto hypotheek waar je 't over had maakt 't een en ander een stuk duidelijker, bedankt! De meeste termen en regels zijn nog een beetje vluchtig voor me omdat ik me er nog niet daadwerkelijk mee bezig kan houden voordat ik m'n eigen zaak ook daadwerkelijk heb. Ik lees me er zo goed en kwaad als 't kan op in, maar echt m'n handen er vuil aan maken kan deels pas als ik ook echt facturen krijg en stuur (onder andere). Vandaar dat het soms wat verwarrend is, wat ook gelijk een hoofdreden is dat ik een boekhouder wil inhuren.

Het eerste jaar, en misschien de eerste paar jaar, zal m'n omzet best eens wat lager uit kunnen vallen omdat je toch je netwerk en klantenkring moet opzetten. Gelukkig is het wereldje aan verpakkingsontwerpers en -artworkers heel klein, en hebben we eigenlijk vaker tekorten dan een overschot aan goede krachten. Maar het opvullen van de dagen tussen deze projecten in is iets waar in het begin inderdaad nog flink aan gewerkt moet worden.

@naitsoezn;
De vorm van de hypotheek heeft er inderdaad niets mee te maken, maar wat voor mij een verrassing was is dat ik met de Annuïteiten hypotheek de melding kreeg dat ik zélf de hoogte van de teruggaaf moest doorgeven aan de belasting, terwijl dat met m'n vorige hypotheek niet zo was. Hoe dat zit en waarom dat zo is weet ik eerlijk gezegd niet... ik krijg ook geen uitleg meer over de oude hypotheek omdat ik die niet meer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:27

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

TS, schakel ajb een belastingdeskundige/externe boekhouder/accountantskantoor/whatever hierbij in, want uit al je reacties blijkt dat je er niets van begrijpt. Ik denk dan aan jouw eigen opmerkingen zoals 'belastingaangifte aan het begin van het jaar' en 'hoe dat zit en waarom dat zo is weet ik eerlijk gezegd niet'.

Zó ingewikkeld is het allemaal niet, maar ik kan me voorstellen dat het je ook eigenlijk geen hol interesseert en je je liever met je vak bezig houdt. Is prima, maar investeer voor je eigen bestwil dan in iemand die dit soort zaken voor je regelt. Ook je boekhouding zul je straks goed op orde moeten hebben, dus wellicht kan je een combi-deal maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

joramoudenaarde schreef op donderdag 15 december 2016 @ 15:28:
De vorm van de hypotheek heeft er inderdaad niets mee te maken, maar wat voor mij een verrassing was is dat ik met de Annuïteiten hypotheek de melding kreeg dat ik zélf de hoogte van de teruggaaf moest doorgeven aan de belasting, terwijl dat met m'n vorige hypotheek niet zo was. Hoe dat zit en waarom dat zo is weet ik eerlijk gezegd niet... ik krijg ook geen uitleg meer over de oude hypotheek omdat ik die niet meer :)
Dan kom ik weer op m'n eerst punt uit: Weet je wel zeker dat je weet wat HRA is? In je oude situatie loste je effectief wss niets af, dus veranderde er ook niets aan je schuld en (aangenomen dat je een bepaalde rente-vaste-periode had) dus ook niets aan de hypotheekrente die je betaalde. Die moest je nog steeds elk jaar opgeven hoor, maar veranderde gewoon niet ;) Met een annuiteitenhypotheek daalt je schuld elk jaar, waardoor het hypotheekrente-deel ook elk jaar daalt.

Edit: Met hierboven :)

• Kapotlood
@Icephase:
Bedankt, maar het is natuurlijk een beetje kort door de bocht door te stellen dat het me geen hol interesseert... als dat zo zou zijn had ik deze vragen niet gesteld. Maar het is een wat vage theorie/vage begrippen als je je er nog nooit echt mee bezig hebt gehouden. Begrijpen doe ik het dus graag, maar het is lastig een punt te vinden waar ik houvast in kan vinden op 't moment.

@naitsoezn:
In m'n oude situatie stopt ik een deel van de hypotheeklasten op een spaarrekening, een deel werd belegd, en een deel was aflossingsvrij. Dan verandert er inderdaad niets aan de openstaande som. Nu je 't zo zegt valt dát kwartje wel gelukkig :)

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:27

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

joramoudenaarde schreef op donderdag 15 december 2016 @ 15:42:
@Icephase:
Bedankt, maar het is natuurlijk een beetje kort door de bocht door te stellen dat het me geen hol interesseert... als dat zo zou zijn had ik deze vragen niet gesteld. Maar het is een wat vage theorie/vage begrippen als je je er nog nooit echt mee bezig hebt gehouden. Begrijpen doe ik het dus graag, maar het is lastig een punt te vinden waar ik houvast in kan vinden op 't moment.
Snap ik, maar waarom denk je dat al die hypotheekadviseurs, accountants en boekhouders minimaal een 4-jarige HBO studie achter de kiezen hebben? Dit is geen materie die je eventjes op een internetforum neerzet namelijk, er zitten heel veel mogelijkheden en gedachtes achter en als je het niet goed doet, ben je echt de sjaak.

• Kapotlood
Ik hoef niet persé een guru te worden natuurlijk, maar ik begrijp graag wat er met m'n cijfers/belasting/btw/HRA gebeurt. En ik stel toch een paar redelijk specifieke vragen waar ik graag wat meer van wil begrijpen? Ik hoef niet het hele wetboek opgesomd te hebben natuurlijk ;)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
joramoudenaarde schreef op donderdag 15 december 2016 @ 14:37:

Het zit namelijk zo
Inderdaad. Je zult aan het eind van het jaar moeten betalen, dus waarom ook nog een maandelijkse VT incasseren om hem weer terug te moeten betalen.
[/list]
Omzet - kosten = winst - ondernemersaftrek - MKB winstvrijstelling = belastbaar inkomen uit werk en woning.

Het saldo eigen woning (betaalde rente & kosten hypotheek - eigenwoningforfait) is een aftrekpost op dit belastbaar inkomen werk en woning. Zo simpel als dat :)

• Kapotlood
(veel) duidelijk(er), bedankt! :)

De details over het hoe en wat moet m'n boekhouder ook gewoon uitleggen natuurlijk, maar zo begrijp ik 't in ieder geval een beetje :)
Pagina: 1