Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Home Server FreeNas

Pagina: 1
Acties:

• Jodev
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-11 08:50
Hallo,

Ik ben van plan om binnenkort een Thuis server samen te stellen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Als OS voor de server/nas wil ik FreeNas gebruiken. Daarnaast is de belangrijkste taak van de server/nas om Plex Media Server te draaien, de server/nas moet mijn pc automatisch gaan backuppen, de server/nas moet dienen als downloadbak en de server/nas moet te bereiken zijn voor massa opslag.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik had ongeveer een budget van 300 euro in gedachte, maar dit geldt niet als absoluut maximum.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb op dit moment een Synology 211j. Deze voldoet op dit moment niet meer omdat de Syno te traag wordt. Er zitten twee 2TB hdd's in. De hdd's wil ik meenemen naar de nieuwe server.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock J3455-ITX€ 85,95€ 85,95
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 75,95€ 75,95
2Crucial CT102464BF160B€ 46,99€ 93,98
1Corsair CX450M€ 55,95€ 55,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 311,83

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De server moet klaar zijn voor de toekomst. Dat betekent dat Plex een 4K 10-bit H.265 bestand moet kunnen verwerken.

Wat verwacht je van ons?[i]
De belangrijkste vraag is eigenlijk of het moederbord en de onboard CPU goed genoeg zijn voor Plex met 4K 10-bit H.265 transcoding. De CPU heeft hardwarematige encoding van H.265 materiaal, maar is dat dan ook goed genoeg voor transcoding?

Op dit moment gebruik ik nog een Raspberry Pi voor het streamen. Later wil ik een Intel NUC kopen die H.265 kan encoden. In dat geval is transcoden niet meer nodig, toch?

• MrSkillzz
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-11 20:06
Ik zou ddr4 sloten nemen in plaats van ddr3. Moet je ook gelijk ddr4 ram nemen.

• Jodev
En waarom zou er ddr4 in moeten?

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Voeding is best overkill, je zou naar een zwakkere Gold/Platinum voeding kunnen kijken, scheelt ook energieverbruik en dus kosten. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Lijkt me vrij overbodig idd.
Hooguit als het prijstechnisch beter uitkomt, maar eigenlijk verwacht ik niet dat DDR4 SODIMM's goedkoper zijn dan DDR3 SODIMM's.

Anyway, Transcoding kan in twee vormen.
On-the-fly en 'offline' . In essentie is de vraag of je wil transcoden terwijl het bestand gelezen wordt of mag dar vooraf gebeuren, en er een voorgetranscodeerde kopie wordt geleverd?

Voor On-the-fly is dat systeem in ieder geval absoluut niet geschikt. Niet eens voor 1080p HD video, laat staan voor 4K.
Voortranscoderen kan natuurlijk prima. Dat is meer afhankelijk van hoeveel opslagruimte je hebt om de extra kopietjes op te slaan. Gedurende de nacht kan het ding dan z'n CPUtijd inzetten om getranscodeerde versies te maken, zodat je er overdag geen last van hebt.

Wat betreft de voeding ben ik het eens met PD2JK.
Met een +/- 100watt PicoPSU zit je ook al ruimschoots goed en heb je prima ruimte voor een harddisk of 8.

[ Voor 7% gewijzigd door McKaamos op 15-12-2016 22:28 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Pasman
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-11 11:21
Mijn HTPC (gallery: Pasman) lijkt wel aardig hierop. Deze heb ik laatst "geupgrade" naar het J3455-ITX moederbord.

Op de vraag of de CPU, h.265 in 10bit, 60fps aankan is het antwoord ja, dat gaat goed. Echter werkt dit alleen met de juiste software, bijvoorbeeld Kodi (beta versie 17+). Plex daarentegen kan voor dit soort streams (nog) geen gebruik maken van hardware transcoding en dus zal hij op de CPU zelf terugvallen. Deze is verre van krachtig genoeg om dit aan te kunnen.

Zoals McKaamos hierboven zegt, dat zelfs 1080p niet gaat lukken is dan ook weer niet waar. Dit trekt hij nog wel, maar meerdere streams gaat je niet lukken.

[ Voor 5% gewijzigd door Pasman op 16-12-2016 11:17 ]

• Jodev
Bedankt voor de reacties. Een Intel NUC als afspeelapparaat gebruiken is dus noodzakelijk.
Pagina: 1