Videokaart upgrade

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een?
Upgrade voor mijn videokaart, ik heb een GTX 770 op dit moment.
Eventueel zoek ik ook naar een upgrade voor mijn RAM Geheugen, hier heb ik geen bepaald kostenplaatje voor.

De rest van mijn pc is :

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 211,-€ 211,-
1Asus B85M-E€ 77,90€ 77,90
1Asus GeForce GTX 770 2GB DirectCU II OC€ 0,-€ 0,-
1Seagate ST1000DX001, 1TB€ 78,-€ 78,-
1Asus Xonar DG€ 24,95€ 24,95
1Cooler Master Silencio 452€ 65,50€ 65,50
1Cooler Master Hyper T4€ 27,50€ 27,50
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 76,95€ 76,95
1Cooler Master GM G550M€ 63,95€ 63,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 94,95€ 94,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 720,70

Ik wil niet al teveel gaan uitgeven, zelf keek ik naar een variant van de GTX 1050 TI,
geluid maakt me niks uit, het moet wel op zijn minst één DVI en één HDMI slot hebben.

Wat is je budget?
Ik zit zelf tussen de 150 en 250 euro in te denken..

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Het liefst wil ik een Nvidia kaart, maar iets anders mag.

Ik wil het gebruiken om te gamen, ik hoef niet alles op highest quality te kunnen spelen oid, als ik maar geen drastische fps drops heb zoals bij mijn huidige kaart.

"Enige andere tips wat ik kan upgraden en/of wat jullie zouden upgraden hoor ik graag"

Resolutie:
1920*1080 (of downscaled indien mogelijk, hoeft niet)
Denk met spellen qua kwaliteit aan The Witcher 3/GTA 5/Dying Light als extreme voorbeelden.
(ben nogal een oldschool gamer)

Ook moet het Fifa 17 met al de memory leaks die het heeft makkelijk highest quality kunnen draaien.

Daarbij heb ik er 3 schermen op zitten, 1 op 1920, 1 op 1680 en mijn tv zit op mijn integrated gfx card(weet niet in hoeverre deze mijn GFX zou belasten, volgens mij 0,0)

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2016 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Welke resolutie? En wat voor type games? Dat scheelt nogal in welke GPU je moet/kan aanschaffen.

En aangezien ik soms erg lui ben; kan je niet een RML maken van je inventaris en die gewoon in de startpost zetten?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op donderdag 15 december 2016 @ 12:52:
Welke resolutie? En wat voor type games? Dat scheelt nogal in welke GPU je moet/kan aanschaffen.

En aangezien ik soms erg lui ben; kan je niet een RML maken van je inventaris en die gewoon in de startpost zetten?
Ik heb mijn main post aangepast, bedankt voor de tip max

P.S

Kan ik eigenlijk extra intern geheugen hier bij plaatsen? bijvoorbeeld 1*8GB met 1600Mhz,
als dit kan , waar moet ik dan op letten?

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2016 13:06 ]

Verwijderd

Een 1050Ti is geen enorme upgrade tov een GTX 770. Tot €250,- heb je met een pricewatch: Sapphire Radeon RX 480 NITRO+ 4G de beste prestaties.

Voor een geheugenupgrade kan je het beste dezelfde kit als je nu hebt erbij prikken. Is nog steeds te koop.

Verwijderd

Topicstarter
dan vraag ik me toch af waarom een 1050Ti niet een enorme upgrade zou geven in vergelijking met de GTX 770, zou je me hier nog wat meer uitleg over kunnen geven?

en overspringen naar ATI is op zich geen probleem, maar als ik voor een soortgelijk bedrag (bijna) dezelfde prestaties kan krijgen, hou ik het liever op Nvidia

De reden dat ik kijk naar andere geheugenkaarten, is omdat de ballistix set toch 80 euro is voor 2*4gb, en ik voor deze prijs ook 2*8gb kan kopen!

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2016 13:20 ]

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:35
Ik zou eerder uitkijken voor een 2e GTX 770. Als je die in SLI zet heb je een betere performance als een GTX 980...

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Von Henkel schreef op donderdag 15 december 2016 @ 13:20:
Ik zou eerder uitkijken voor een 2e GTX 770. Als je die in SLI zet heb je een betere performance als een GTX 980...
Eens maar niet als je Windows Store games speelt; ik lees teveel mensen die retail-games uit de Store halen en constant micro-stutter of geen SLI werkend hebben.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
ik zal nooit windows store games spelen, steam & origin all the way!

2* een GTX 770 zou dat passen met mijn moederbord dan?

daarbij hoe moet ik dit in SLI zetten (is dit een gedoe of zo gedaan) (ik weet hoe een computer in elkaar zit, en kan dit met 2 ogen dicht in elkaar zetten, maar dit is natuurlijk nog even een stapje verder)

Als het allemaal in theorie zou moeten passen ga ik hier even naar kijken en koop ik gewoon een tweedehands OC model erbij, die zijn maar 80euro!
Moet/is het handig als ik het exacte zelfde model koop, of kan ik ook bijvoorbeeld een goedkopere versie van de gtx 770 erbij halen?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2016 13:24 ]

• ruvansin
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-08 11:40
Als je voor een tweede GTX770 gaat zit je alsnog met 2GB VRAM, wat misschien niet altijd even toereikend meer is. Verder geeft SLI lang niet altijd een echte performance boost.
Een RX 480 is trouwens veel sneller dan een GTX 1050 Ti.

[ Voor 15% gewijzigd door ruvansin op 15-12-2016 13:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
is 2GB VRAM echt zo weinig dan?

Een eventuele andere GTX kaart erbij plaatsen die 4GB ram heeft kan misschien betere uitkomsten bieden als ik deze dan in SLI kan draaien, of gaat dat niet werken op die manier?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Nee dat gaat niet werken op die manier.

en 2 GB vram is weinig ja.

• ruvansin
SLI werkt alleen bij twee dezelfde GPU's met dezelfde hoeveelheid VRAM.

Verwijderd

Topicstarter
Bij wat voor soort berekeningen ga ik hier het meeste van zien met 2GB Vram?

(bijvoorbeeld bij welke spellen, en in wat voor situaties, en hoe erg zou het zijn)

Ik zie namelijk geen problemen met niet alles op high/highest quality te spelen.
Motion blur gaat bij mij zowieso altijd uit.
AA heb ik (bijna) altijd uit staan, dus als ik dit niet aan kan gooien vind ik het ook geen probleem

Ook ga ik niet boven de 1080P/1920*1080 resolutie, scherm 2 heeft 760P

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2016 13:51 ]

• ruvansin
Het verlagen van resolutie en andere grafische instellingen kan helpen inderdaad. Veeleisende games kunnen meer dan 2GB nodig hebben op die resolutie. Wanneer het spel meer eist dan beschikbaar zul je zien dat de framerate inzakt.
Het hangt er dus van af welke games je wil spelen. Misschien kan je opzoeken van de games die je wilt spelen hoeveel VRAM die eisen?
Echt toekomstbestendig is het in ieder geval niet.

[ Voor 6% gewijzigd door ruvansin op 15-12-2016 13:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
dus een spel als GTA 5 heeft meer dan 4GB VRAM nodig, en een spel als battlefield 1 rond de 2GB?

Ik zou eventueel natuurlijk ook 2*4GB kaarten kunnen komen in SLI,
of met AMD 2*4GB kaarten kopen met Crossfire?

qua prijs zou ik hetzelfde uitkomen, maar veel hogere resultaten boeken?

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2016 14:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb toch steeds meer de neiging om een extra GTX 770 aan te schaffen, als dit betekend dat ik grote sprongen ga maken, aangezien dit een aanschaffing van rond de 80 euro gaat zijn in plaats van eentje van 180+, Ik ben zowieso al van plan om binnen nu en 3 maanden alsnog over te stappen naar een volledig nieuwe build en mijn pc compleet te upgraden, omdat mijn broertje dan jarig is en ik hem dan wat (oude) gear wil geven.

Een extra GTX 770 en dan SLI aangooien zal mijn performance toch best omhoog moeten gooien toch? ik kom nu met Dying Light rond de 30-42FPS....

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2016 14:08 ]

• Reepje
  • Niet online
Dan moet je dat zeker doen,

maar dan zit je wel met 2 kaarten te kijken die over een niet al te lange tijd onverkoopbaar zijn.

Als je nu voor een duurdere recente kaart gaat met 4 of 8 GB erop, dan is de restwaarde over 2 jaar waarschijnlijk nog vrij hoog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Moederbord ondersteunt geen SLI.

• Reepje
  • Niet online
oeps.
eindelijk iemand die zijn huiswerk wel goed doet.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor het opmerken!
oh d0h het is amd crossfire support..

eventuele 2*AMD kaarten om te plaatsen?

Anders wil ik weten welke single card ik zou kunnen aanschaffen (2ehands of niet) voor rond de 150 euro die ik hierna kan doorgeven aan mijn broertje over 3 maanden.
Restwaarde hoeft er niet te zijn, het gaat om budget dat ik nu heb vs. het budget dat ik over 3 maanden heb.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2016 14:17 ]

Verwijderd

CF is niet interessant en op jouw moederbord zeker niet met 2 moderne videokaarten die de data via het slot laten gaan. Het onderste slot draait namelijk op 4 relatief trage chipsetlanes. De prestatiewinst van de 2e kaart valt daarmee erg tegen. Voor een goede werking van CF heb je een moederbord nodig welke ook SLI ondersteunt. Z97 in jou geval.
Maar goed, het is nog altij beter één snelle enkele videokaart te nemen dan twee minder snelle in CF.
Daarnaast is je voeding te licht om bijvoorbeeld twee HD 7950/7970 of R9 280/285/280X van voldoende prik te voorzien laat staan dat deze de benodigde aansluitingen heeft.

Een goedkopere optie zou een gebruikte R9 290 zijn welke je voor €150 of minder wel eens langs ziet komen op v&a. Dan zit je op het prestatieniveau van een RX 470/GTX 970.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2016 14:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2016 @ 14:20:
CF is niet interessant en op jouw moederbord zeker niet met 2 moderne videokaarten die de data via het slot laten gaan. Het onderste slot draait namelijk op 4 relatief trage chipsetlanes. De prestatiewinst van de 2e kaart valt daarmee erg tegen. Voor een goede werking van CF heb je een moederbord nodig welke ook SLI ondersteunt. Z97 in jou geval.
Maar goed, het is nog altij beter één snelle enkele videokaart te nemen dan twee minder snelle in CF.
Daarnaast is je voeding te licht om bijvoorbeeld twee HD 7950/7970 of R9 280/285/280X van voldoende prik te voorzien laat staan dat deze de benodigde aansluitingen heeft.

Een goedkopere optie zou een gebruikte R9 290 zijn welke je voor €150 of minder wel eens langs ziet komen op v&a. Dan zit je op het prestatieniveau van een RX 470/GTX 970.
Ben al begonnen met zoeken naar een R9 290,

Zou een upgrade aan mijn interne geheugen ook nog wat extra boosts geven in performance op bovengenoemde spellen, of ga ik hier niet veel van zien?

• ruvansin
Toen ik van 8GB naar 16GB ging merkte ik vooral dat de responsiveness van het systeem tijdens het spelen van een game iets beter werd (bijvoorbeeld alt-tab tijdens spel). Misschien dat de minimale framerate ook iets beter werd. Dit is trouwens al wel een paar jaar terug (BF4), dus misschien dat het verschil bij nieuwere games groter is.

De R9 290 is trouwens een prima kaart weet ik uit ervaring, ook voor nieuwere games als BF1.

[ Voor 15% gewijzigd door ruvansin op 15-12-2016 14:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik het dan (voor nu) nog hou op 8GB, laten we eerst beginnen met de grootste bottleneck; mijn GFX.

Heb ook al een R9 290 Tri-X op het oog.

Is er nog iets anders wat jullie zouden upgraden aan mijn PC?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reeker
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09-09 23:09
770 verkopen, met dat geld + je budget een 1060/1070 kopen. Niet aan crossfire of sli gejank beginnen

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:06
Helemaal eens dat multiGPU geen goed idee is. Ik zou voor een RX480 of R9 Fury gaan in jouw situatie. GTX 770 lekker verkopen. Indien je nog wat goedkoper uit wil zijn kun je gaan voor een RX470.

De 1060 of 1050(Ti) zou ik niet aanraden, de RX480/470 presteren beter.

🇺🇦

• Raphire
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10-09 21:32
Nycrea schreef op donderdag 15 december 2016 @ 19:21:
...

De 1060 of 1050(Ti) zou ik niet aanraden, de RX480/470 presteren beter.
Ik wil nu niet als een Nvidia fanboy klinken maar uit reviews als deze:
http://www.hardwarecanuck...x-480-updated-review.html

blijkt naar mijn mening dat gemiddeld gezien de 1060/rx480 nagenoeg gelijk presteren met uitschieters aan beide kanten. Dus eigenlijk zou je dan vooral voor de goedkoopste/persoonlijke voorkeur moeten gaan.

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:06
Raphire schreef op donderdag 15 december 2016 @ 19:42:
[...]

Ik wil nu niet als een Nvidia fanboy klinken maar uit reviews als deze:
http://www.hardwarecanuck...x-480-updated-review.html

blijkt naar mijn mening dat gemiddeld gezien de 1060/rx480 nagenoeg gelijk presteren met uitschieters aan beide kanten. Dus eigenlijk zou je dan vooral voor de goedkoopste/persoonlijke voorkeur moeten gaan.
Fair, dan komt het inderdaad aan op voorkeur. Daarbij komt wel dat in het verleden vaak de AMD kaarten over de tijd met performance increase kregen dan de Nvidia tegenhanger.

Ik ben ook beslist geen fanboy, heb zelf een 1070.

🇺🇦

• Raphire
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10-09 21:32
Eens, het feit dat AMD over de tijd toch flink optimaliseerd met drivers is naar mijn mening ook wel goed te zien als je kijkt naar de results van de review die ik eerder had gelinkt en die met day-one benchmarks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:53

ABD

Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2016 @ 13:47:

Ik zie namelijk geen problemen met niet alles op high/highest quality te spelen.
Motion blur gaat bij mij zowieso altijd uit.
AA heb ik (bijna) altijd uit staan, dus als ik dit niet aan kan gooien vind ik het ook geen probleem

Ook ga ik niet boven de 1080P/1920*1080 resolutie, scherm 2 heeft 760P
In dit geval zou je kunnen kijken of je de spellen waarbij je drops hebt kunt tweaken, zodat je je 770 kunt houden. Want in principe zou die kaart die spellen aan moeten kunnen met lagere instellingen en resoluties. Er staan her en der tweaking guides op het net. Het zit er dik in dat die drops komen doordat het 2GB geheugen wordt overschreden en daar kan je met tweaking wat aan doen.

Als het niet lukt of je wilt toch een nieuwe, zou een RX470 meer dan voldoende moeten zijn. Toch zou ik aanraden in dat geval een RX480 te pakken, want prijsverschil is er nauwelijks. Wil je perse Nvidia, ben je iets duurder uit met de GTX 1060 6GB; die 3GB versie zou ik links laten liggen.

[ Voor 10% gewijzigd door ABD op 17-12-2016 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dus wat ik hieruit begrijp is :

RX470/GTX 1060 als ik voor dikke shit wil gaan

R9 290/R9 290X als ik voor een mid-range kaart wil om de komende 4 maanden door te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:52

D4NG3R

kiwi

:)

Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 16:01:
Dus wat ik hieruit begrijp is :

RX470/GTX 1060 als ik voor dikke shit wil gaan
"Dikke shit" is een groot woord, het zijn midrange kaarten die de meeste games op 1080p maxed out op een speelbare framerate draaien.
R9 290/R9 290X als ik voor een mid-range kaart wil om de komende 4 maanden door te komen?
Waarom wacht je dan niet 4 maanden?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
de videokaart die ik nu heb (GTX 770) is verschrikkelijk verouderd.

Ik wil een (tussentijdse) GFX kaart halen zodat ik de GTX 770 kan verkopen en over 4 maanden mijn broertje blij kan maken met de GFX kaart die ik nu haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Dat valt nog behoorlijk mee, je eisen zijn alleen absurd bij die kaart. ;)

Waarom geef je de 770 niet door en koop je zelf een fatsoenlijke GPU? Uiteindelijk kost jouw idee je namelijk een stuk meer geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind het niet absurd als ik Dying Light op lowest settings decent wil kunnen spelen, wat ik overal zie is dat het minstens 30fps steady moet kunnen draaien en ik kom niet boven de 15fps uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan zou ik eerst uitzoeken waardoor dat komt voordat je iets nieuws gaat kopen. Anders schiet je met een upgrade dalijk nog geen reet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Als ik deze mag geloven haal je maxed op 2560x1600 een average FPS van 34. Op een meer gangbare resoluties als 1920x1080 zou dit een stuk hogermoeten liggen.

Het probleem zal em dan ook niet in de GPU zelf zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aquintero
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-02 17:44
Waar zou het anders aan kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aquintero
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-02 17:44
P.S ik ben poepen, zag dat ik een oud account gebruikte.

pricewatch: MSI GeForce GTX 960 GAMING 4G
pricewatch: Sapphire Radeon RX 470 4G D5

welke zou ik moeten nemen voor dezelfde prijs(2e hands)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De GTX 960 is evensnel als een GTX 770, dus dat lijkt me geen goede optie. De RX 470 is te vergelijken met een GTX 970, alleen in DX 12 is de RX 470 beter.

Check eens je temperaturen met bijvoorbeeld HWMonitor:
http://www.cpuid.com/downloads/hwmonitor/hwmonitor_1.30.exe

Zet het programma aan, ga een spel spelen en check achteraf de maximaal behaalde temperaturen. Met name de CPU core temps en die van de GPU.

Kijk ook eens naar hoeveel geheugen je in gebruik hebt.

Verder de CPU load (in %) als je niets aan het doen bent met de computer. Dit kan ook met HWMonitor, maar kan ook gewoon met taakbeheer.
Pagina: 1