Toon posts:

Prijstoename RAM

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
beste mensen,

Ik ben van plan rond kerst een PC bouwen en ben daarom al een tijdje de prijs van m'n build aan het bijhouden, en het viel mij op dat de prijs van RAM de laatste tijd best veel gestegen is. 16 GB kingston hyperX DDR4 is bijvoorbeeldd sinds juni van minimaal €60 naar minimaal €100 gestegen. 8 GB ram kost nu bijna net zoveel als toen 16 GB ram kost. :/ pricewatch: Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16

Volgens een artikel wat ik op het internet gevonden had zou dit komen door de toename aan vraag voor RAM van nieuwe smartphones.

Ik vroeg mij af of de prijs nog omlaag zou gaan en zo ja hoe lang het zou kunnen duren voordat dit gebeurt. Heeft iemand hier ervaring mee?

Alle reacties

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2016 @ 11:47:
beste mensen,

Ik vroeg mij af of de prijs nog omlaag zou gaan en zo ja hoe lang het zou kunnen duren voordat dit gebeurt. Heeft iemand hier ervaring mee?
Dat zijn dingen die niemand weet.

Er zijn meer factoren zoals vraag en aanbod, concurrentie overwegingen, koers van de euro etc.

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-12-2025
Bij ram is het meestal een geval van vraag en aanbod. Soms door het sluiten van een fabriek door bijvoorbeeld een natuurramp.

In dit geval lijkt het mindere aanbod te komen door Smartphones die eerder (en vaker) dan verwacht over gaan naar DDR4 en door het scrappen van een hoop modules bij de productie van de Samsung Note 7 en nog wat andere factoren wat nu helaas allemaal tegelijk komt.

https://blog.neweggbusine...deal-computer-ram-prices/

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:55

g0tanks

Moderator CSA
Reepje schreef op donderdag 15 december 2016 @ 11:56:
[...]

Dat zijn dingen die niemand weet.

Er zijn meer factoren zoals vraag en aanbod, concurrentie overwegingen, koers van de euro etc.
Natuurlijk kan niemand dat zeker weten, maar ik vind het wel een legitieme vraag. Stel er was (bijvoorbeeld) toevallig in het nieuws dat er ergens een nieuwe fabriek wordt geopend, dan zou je daaruit wel wat kunnen afleiden. Aan de hand van o.a. de factoren die je zelf noemt zou je best een 'educated guess' kunnen maken.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
g0tanks schreef op donderdag 15 december 2016 @ 13:47:
[...]
Aan de hand van o.a. de factoren die je zelf noemt zou je best een 'educated guess' kunnen maken.
Dat zou kunnen, in theorie.

In de praktijk, niet.

Als het wel zou kunnen, en ik kan je vertellen dat er mensen zijn die er heel veel meer vanaf weten, zou je bij een prijsval alles nu moeten verkopen, en bij een stijgende prijs nu moeten inkopen. 5% winst of verlies is namelijk al heel veel tegen woordig.

En dat gebeurd dus niet, of misschien gebeurd het wel, maar dan zou dat een prijsafvlakkend effect moeten hebben.

wellicht een te technisch verhaal. Maar ja.

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:56
Viel mij ook op, in oktober een nieuwe build gebouwd en ik had voor 81 euro 16GB Corsair LPX RAM, nu kost het 116 euro...

Niet alleen dat, de i5 die ik toen kocht is ook 20 euro duurder geworden, sowieso is alles in die build duurder geworden en zou diezelfde build mij nu precies 103 euro en 11 cent meer hebben gekost dan toen.

Reden is mij onbekend, ben wel blij dat ik op tijd was maar een kennis is nu wel pissig want hij stelde het bewust uit omdat hij dacht dat het met kerst JUIST goedkoper wordt, hij kwam bedrogen uit.

Verwijderd

De dollar is flink duurder geworden ten opzichte van de euro de laatste tijd. Dat zie je terug in de prijzen.

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:57
Ddr4 kan prima goedkoper worden. En zal ook gebeuren als de dollar gelijk blijft. En er geen rampen etc gebeuren. Maar dan moet je wel van 1/2 jaar uit gaan. Niet waard om te wachten.
Pagina: 1