Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dread
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-10 12:27

dread

Sluwe vlaming

Topicstarter
Hi guys, na een serieuze lange inactiviteit van photo's maken met een spiegel reflex wil ik me er toch terug aan zetten. Vooral omdat ik binnenkort op een lange vakantie ga en toch wat meer wil dan iphone foto's.

Ik ga sowieso voor een Nikon omdat ik daar nog lenzen voor heb liggen.

Echter wil ik niet te fancy uitpakken omdat het toch een hobby projectje is.

Ik zat te kijken naar een nikon D5300 waarvan ik de body kan halen voor rond de 500 euro.

Maar ik zat ook te kijken naar de d3300 omdat die toch weer goedkoper is.

Belangrijk is ingebouwde wifi en gps. (waarvan gps belangrijker is dan wifi)

Ik ga me zeker verder inlezen in gebruikersreviews maar misschien hebben jullie tips die interessant zijn om mee te nemen in het aankoopproces.

edit: zie al dat de D3300 wifi en gps optioneel zijn. Lijkt erop dat het toch de D5300 gaat worden.

[ Voor 6% gewijzigd door dread op 12-12-2016 11:18 ]

Don't argue with fools, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
Let op dat vooral oudere lenzen zonder autofocus motor alleen werken met handmatig scherpstellen op de low-end DSLR camera's zoals de D3300 en D5300. Deze lenzen hebben dan geen AF-S in de naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dread

dread

Sluwe vlaming

Topicstarter
kdbruin schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 12:23:
Let op dat vooral oudere lenzen zonder autofocus motor alleen werken met handmatig scherpstellen op de low-end DSLR camera's zoals de D3300 en D5300. Deze lenzen hebben dan geen AF-S in de naam.
Thanks man, daar had ik nog niet eens rekening mee gehouden. Ik heb idd1 lens zonder motor. Die deed ik toen (d40 tijdperk) altijd manueel scherpstellen.

Ik ga wat advies vragen bij foto konijnenberg.

Ik zag de d7100 voor 600€ tweedehands met garantie. Maar twijfel toch tussen die en een nieuwe d5300.

Edit: was even aan het chatten met iemand van foto konijnenberg voor wat meer info en hij zei dat je die lenzen ook op een J en V serie kan plaatsen. Dat is interessant.

http://www.fotokonijnenbe...mm-vr-30-110mm-vr-black-1

Dit wordt dan ook een optie. :) Ga nog wel wat verder zoeken.

[ Voor 20% gewijzigd door dread op 13-12-2016 14:19 ]

Don't argue with fools, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-10 09:37
dread schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 13:08:
[...]

Thanks man, daar had ik nog niet eens rekening mee gehouden. Ik heb idd1 lens zonder motor. Die deed ik toen (d40 tijdperk) altijd manueel scherpstellen.

Ik ga wat advies vragen bij foto konijnenberg.

Ik zag de d7100 voor 600€ tweedehands met garantie. Maar twijfel toch tussen die en een nieuwe d5300.

Edit: was even aan het chatten met iemand van foto konijnenberg voor wat meer info en hij zei dat je die lenzen ook op een J en V serie kan plaatsen. Dat is interessant.

http://www.fotokonijnenbe...mm-vr-30-110mm-vr-black-1

Dit wordt dan ook een optie. :) Ga nog wel wat verder zoeken.
Je kunt inderdaad met een adapter Nikon dslr lenzen op een Nikon 1 plaatsen. Maar of je dat wilt, is een ander verhaal. Je zit met een hele flinke cropfactor te kijken, waardoor lenzen veel krapper worden. Daarnaast eist die sensor veel meer van zo'n lens dan waar de lens voor gemaakt wordt. Dit zorgt voor softere foto's. En als laatste nadeel zijn die dslr lenzen een heel stuk groter en zwaarder (en moet er ook nog een behoorlijke adapter tussen).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dread

dread

Sluwe vlaming

Topicstarter
Thx voor dit inzicht. Daar schiet mijn technische kennis dan te kort bij.

Dan blijven er drie opties over:

D5300
D5500
D7100 (tweedehands)

D7100
voordeel: kan ik mijn lens zonder motor ook gebruiken.
nadeel geen wifi en gps

D5300
voordeel: goedkoopst
wifi en gps

D5500:
wel wifi, geen gps (volgens tweakers)

Dan wordt het toch de D5300.

Ga wel ff afwachten of er nog deals komen met de feestdagen denk ik dan.

Edit: een andere optie is om alle lenzen te verkopen en een simpelere camera te kopen. Ik gebruik hem vooral voor reizen en uitstappen denk ik. (klaar met alleen foto's op de iphone)

[ Voor 17% gewijzigd door dread op 13-12-2016 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dread schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 14:57:

D5300
D5500
D7100 (tweedehands)

D7100
nadeel geen wifi en gps

D5300
wifi en gps

D5500:

Edit: een andere optie is om alle lenzen te verkopen en een simpelere camera te kopen. Ik gebruik hem vooral voor reizen en uitstappen denk ik. (klaar met alleen foto's op de iphone)
Je vergeet dat de D7100 qua bediening bizar veel lekkerder werkt dan de D3xxx/5xxx-series.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:29

Fiber

Beaches are for storming.

Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 17:18:
[...]

Je vergeet dat de D7100 qua bediening bizar veel lekkerder werkt dan de D3xxx/5xxx-series.
Ik denk dat dat toch vooral persoonlijk is, bijvoorbeeld bij grote of kleine handen etc. en ook een kwestie van gewenning is.

Ga ze gewoon allebei eens vasthouden en je weet het gauw genoeg.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fiber schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 22:49:
[...]

Ik denk dat dat toch vooral persoonlijk is, bijvoorbeeld bij grote of kleine handen etc. en ook een kwestie van gewenning is.

Ga ze gewoon allebei eens vasthouden en je weet het gauw genoeg.
Dat is natuurlijk waar. Er zijn vast mensen die liever in menu's zitten dan op knopjes duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATOR
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Volgens mij wil iedere fotograaf uiteindelijk het liefst dat je met je neus op de zoeker/evf/display alles snel kunt instellen zonder ook maar één onnodige handeling te doen laat staan een menu in te duiken. Dan gaat er niets boven functies die direct bereikbaar onder knoppen zitten. Liefst nog met één hand te bedienen zodat je met de andere de lens kunt zoomen/focussen/ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
EENS, hoe meer bedienbaar via knopjes, hoe beter >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-10 09:37
ATOR schreef op woensdag 14 december 2016 @ 15:36:
Liefst nog met één hand te bedienen zodat je met de andere de lens kunt zoomen/focussen/ondersteunen.
Aj, dan zit je in het verkeerde topic :+ Zal ik er dan ook nog bij vertellen dat een niet nader te noemen fabriek graag heeft dat je ook nog je linkerhand onder je lens vandaan moet halen. Erg leuk met een dikke tele aan je camera...

[ Voor 28% gewijzigd door Universal Creations op 14-12-2016 21:53 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:13

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Universal Creations schreef op woensdag 14 december 2016 @ 21:51:
[...]

Aj, dan zit je in het verkeerde topic :+ Zal ik er dan ook nog bij vertellen dat een niet nader te noemen fabriek graag heeft dat je ook nog je linkerhand onder je lens vandaan moet halen. Erg leuk met een dikke tele aan je camera...
Pentax, nee, niet eens? :Y)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

dread schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 14:57:

D5300
D5500
D7100 (tweedehands)

D7100
nadeel geen wifi en gps

D5300
wifi en gps

D5500:

GPS is echt een overrated functie, net als de wifi in de camera, je moet de foto's thuis toch door lightroom halen dus dan heb je niet zoveel aan de wifi funcite, het echt potentieel van de camera komt pas vanuit de raw file en niet vanuit de standaard jpg

• StatQ
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-06 21:49
D7100 is een no brainer bij de hierboven voorgestelde keuze.
- Gewoon het feit dat al je instelling makkelijk te manipuleren zijn via rechtstreekse knopjes en draaiwieltjes is de grootste winst en voor mij onmisbaar.

Ik ben zelf begonnen met een D5100 en ondanks de mooie foto's ingeruild voor het gebruiksgemak van een D7000. (Welke nu een D7200 is omdat de 7000 veel last had van backfocus die maar niet opgelost geraakte)

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

StatQ schreef op donderdag 15 december 2016 @ 13:55:
D7100 is een no brainer bij de hierboven voorgestelde keuze.
- Gewoon het feit dat al je instelling makkelijk te manipuleren zijn via rechtstreekse knopjes en draaiwieltjes is de grootste winst en voor mij onmisbaar.

Ik ben zelf begonnen met een D5100 en ondanks de mooie foto's ingeruild voor het gebruiksgemak van een D7000. (Welke nu een D7200 is omdat de 7000 veel last had van backfocus die maar niet opgelost geraakte)
Idem! Zelf direct begonnen met een D7100 juist vanwege de mogelijkheden. Doordat er een motor in de body zit kan je er ook voor kiezen in de toekomst oudere objectieven aan te schaffen maar wel gebruik te maken van autofocus :)

My middle finger salutes you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dread

dread

Sluwe vlaming

Topicstarter
Kijk in in de topiclist ; hey interessant topic, nog iemand op zoek naar een nikon oplossing. Blijkt het mijn eigen tpic te zijn dat afgesplitst is van het nikon topic. Thanks Mod.

Dank ook voor alle goede adviezen!

Eigenlijk beter want ik heb afgelopen dagen nog zitten nadenken.

Zoals jullie weten heb ik een D40 met verschillende lenzen. Waaronder ééntje zonder ingebouwde motor.
Dus logische keuze was om de body te vernieuwen en aan weer de foto hobby op te pakken. In mijn enthousiasme was ik alle mogelijkheden aan het onderzoeken.

Maar door veel te lezen hier op tweakers en online kwam vaak de aanbeveling: wat ga je doen en wat wil je met je camera.

Toen begon het bij me te dagen. Wil ik eigenlijk wel terug een spiegelreflex? Is fotografie voor mij een echte hobby/levenswijze? Nee dat is het niet.
Ik wil gewoon geen foto's meer schieten met mijn iphone. Foto's zijn oke maar ik wil toch meer. En hoewel ik al veel lenzen in huis heb wil ik toch niet altijd met een grote camera rondlopen (+ een zak met lenzen, waaronder sommigen echt zwaar zijn).

Vandaar dat ik mijn horizon wat verbreed heb en beginnen kijken ben naar een andere oplossing. Wat als ik mijn lenzen tweedehands verkoop en gewoon kies voor een andere oplossing?

Verbaasd over wat fotografie het laatste decennium allemaal opgebracht heeft ben ik beginnen kijken naar systeemcamera's.

Voor mezelf besloten dat ik fotografie wat luchtiger ga oppakken. Ik hoef niet de beste camera te hebben. Ik wil hem gewoon gaan gebruiken bij reizen, citytrips, straatfotografie, portretfotografie en vooral ook om mooie filmpjes te maken.

Mijn keuze is voorlopig gevallen op de Panasonic Lumix DMC-GX80. Ik heb inmiddels al een aantal reviews gelezen en deze camera spreekt me erg aan. Hij krijgt ook vaak goede punten.

Dit lijkt me meer een camera voor me. Je kan absoluut niet zoveel als met een spiegelreflex maar daar is dan ook kunde voor nodig die ik niet heb.

Fijne aan de camera is dat hij klein is
Onopvallend te gebruiken voor straatfotografie
Achteraf scherpte aanpassen.
still nemen uit de 4K movie
Coole app die veel functies overneemt.
bewegende touchscreen display
beeldstabilisatie, ook bij video
goede foto's bij minder licht zonder flitser.
En nog zoveel meer.
ow ja hij ziet er ook lekker retro uit (stomme reden maar toch deed het me iets ;) )

Ik ga hier gewoon beginnen met de kit lens. En daarna kijk ik wel weer :)

Pagina: 1