Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aymar15
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15-08-2023
Goede avond Tweakers,

Na een lange tijd gebruik te hebben gemaakt van tweakers.net heb ik een account aangemaakt, ik heb namelijk een probleem met mijn relatief nieuwe videokaart. Ruim twee maanden geleden had ik via Amazon.de een RX480 4gb videokaart besteld. De kaart werkte prima, daar was niets om op aan te merken. Helaas stopte mijn vorige build ermee omdat het totaal geen video output gaf, ook niet via de moederbord.

Om die reden heb ik alles vervangen behalve de videokaart, aangezien die pas 2 maanden oud is. Helaas, bij het aansluiten bleek de monitor geen signaal te ontvangen van de videokaart via HDMI. Gelukkig via het moederbord wel. Ik heb ondertussen alle drivers geïnstalleerd, echter heeft dit geen verschil uitgemaakt. De lichten en fans starten gewoon op, maar er is geen video signaal. Ik heb alle connecties, componenten en drivers nagekeken maar zie nergens iets verkeerds. Het lijkt me gek dat de videokaart nu al stuk is, daarom vraag ik me af of ik iets niet over het hoofd zie.

Ik waardeer mensen die meedenken enorm, aangezien ik met me handen in het haar zit van wat het probleem zou kunnen zijn. Uiteraard wil ik liever niet de videokaart terug sturen als dat niet eens het probleem is.

Alvast bedankt!!

*EDIT computer specificaties
- Processor: I5-6500
- Moederbord: gigabyte B150-HD3P
- Geheugen: Corsair vengeance 16GB (2*8)
- Voeding: Corsair RM 550x

[ Voor 5% gewijzigd door Aymar15 op 14-12-2016 22:15 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huib_Bloodstone
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:51
Hoi en welkom

jij zegt via "Gelukkig via het moederbord wel."

Ik zou eens de bios openen en kijken wie er voorrang krijgt, moederbord of pcie :)

Neem aan dat je met opstarten via de videokaart helemaal niets ziet ? ook geen bios ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
Heb je met het vervangen van de build je oud voeding hergebruikt ?

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-06 19:00
Mijn 280X vertikt het ook om HDMI output te geven naar mijn scherm, alles al geprobeerd maar geen HDMI. Echter alle andere poorten werken wel dus ik zou beginnen met een andere aansluiting te proberen

• Huib_Bloodstone
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:51
Wat ook vaak voorkomt is dat je eerst de PC moet opgestart hebben en daarna kan pas HDMI vertifieren :) in windows 10 kan dit ook voorkomen.

• Aymar15
Bedankt voor alle reacties! Ik heb al geprobeerd de voorrang te veranderen, dit leidde tot meer ellende dan dat het hielp. Ik kreeg helemaal geen beeld meer, ook niet via de moederbord. Na een BIOS reset was dit verholpen.

De voeding is nieuw, zoals in de post vermeld zijn alle onderdelen behalve de videokaart vervangen. De nieuwe onderdelen staan in de OP.

@Huib_Bloodstone Windows start gewoon op, het is echter dat ik geen beeld krijg via HDMI. De Windows versie is 7 Ultimate 64 bits.

Ik zal zoeken naar een displayport kabel om te kijken of ik dan wel beeld krijg.

*Edit:
Voor de duidelijkheid, ik krijg totaal geen beeld via de videokaart. Geen BIOS en ook geen Windows. Dit is wel het geval als de HDMI aan de moederbord is aangesloten, zonder dat de videokaart ook is aangesloten.

[ Voor 23% gewijzigd door Aymar15 op 15-12-2016 15:09 ]

• Frank1973
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 17:15

Frank1973

XBL: Ghostleader1NL

Had ik ook met mijn eerste GTX 1070 van EVGA.. omgeruild destijds voor een nieuwe..

• frankym
Aymar15 schreef op donderdag 15 december 2016 @ 12:43:
Bedankt voor alle reacties! Ik heb al geprobeerd de voorrang te veranderen, dit leidde tot meer ellende dan dat het hielp. Ik kreeg helemaal geen beeld meer, ook niet via de moederbord. Na een BIOS reset was dit verholpen.

De voeding is nieuw, zoals in de post vermeld zijn alle onderdelen behalve de videokaart vervangen. De nieuwe onderdelen staan in de OP.

@Huib_Bloodstone Windows start gewoon op, het is echter dat ik geen beeld krijg via HDMI. De Windows versie is 7 Ultimate 64 bits.

Ik zal zoeken naar een displayport kabel om te kijken of ik dan wel beeld krijg.

*Edit:
Voor de duidelijkheid, ik krijg totaal geen beeld via de videokaart. Geen BIOS en ook geen Windows. Dit is wel het geval als de HDMI aan de moederbord is aangesloten, zonder dat de videokaart ook is aangesloten.
Dan is je kaart gewoon overleden, ik zou proberen een RMA in te dienen , en vooral. Niet vermelden dat je oude pc geen beeld meer gaf..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aymar15
frankym schreef op donderdag 15 december 2016 @ 16:17:
[...]

Dan is je kaart gewoon overleden, ik zou proberen een RMA in te dienen , en vooral. Niet vermelden dat je oude pc geen beeld meer gaf..
Waarschijnlijk is dat de beste optie. Ik heb al een ticket geopend bij Sapphire, ik zal ook even Amazon.de contacteren. Bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aymar15
Helaas ben ik er weer voor een update. Ik heb via Amazon een nieuwe kaart gekregen, echter geeft deze nieuwe kaart ook geen beeld. Ik zit met de handen in me haren want ik heb geen flauw idee wat er nu niet werkt. Alle onderdelen zijn vernieuwt maar nog steeds heb ik pech met de videokaart. Ik zit te denken aan instellingen die verkeerd zijn, ik zou alleen niet weten wat verkeerd is.

Als iemand mij hiermee kan helpen zou echt top zijn!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank1973
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 17:15

Frank1973

XBL: Ghostleader1NL

Heb je niemand om je heen die jouw kaart kan testen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 683497

Je hebt gewoon de 6+2 pins PEG connector van de voeding op de kaart aangesloten?

Welke BIOS versie heb je op je moederbord? Die van 1 december heeft o.a. verbeterde compatibiliteit voor videokaarten:
http://www.gigabyte.co.nl...t-page.aspx?pid=5590#bios

Je verteld hierboven dat je het met DisplayPort ging proberen, heb je dat al gedaan? Of eventueel via DVI. Welk beeldscherm heb je?

Heb je niet toevallig een andere videokaart liggen welke je kunt proberen? Dan sluit je het PCIex16 slot op het moederbord in ieder geval al uit. Of je kan even kijken of het 2e PCIe slot wel werkt. Dit 2e slot zal niet alles uit de kaart kunnen halen aangezien hij langzamer is, maar om te proberen kan het geen kwaad.

Heb je nu trouwens de Graphics adapter in de BIOS op Auto staan? Of op iGPU of PEG? In het geval van auto is het sowieso niet normaal dat je via het moederbord wel beeld krijgt en via de kaart niet, want als er een kaart in het eerste PCIe slot zit hoort hij die gewoon te pakken (mits de PEG connector van de voeding is aangesloten) en geen beeld te geven via het moederbord. En aangezien hij het via het moederbord wel pakt geeft aan dat het bord niet eens herkend dat er iets in het PCIe slot aangesloten zit.

Kun je ook even je volledige systeemspecificaties geven? Dus merk + model van ieder component.

Zitten alle afstandsbusjes tussen het moederbord en de behuizing juist? Dus geen te veel en geen te weinig? En geen gebogen pinnetjes in de socket onder de CPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aymar15
Frank1973 schreef op woensdag 21 december 2016 @ 16:19:
Heb je niemand om je heen die jouw kaart kan testen??
Ik ken waarschijnlijk wel iemand waarbij ik het kan testen. Echter denk ik dat de videokaart het probleem niet is. De kans is namelijk erg klein dat mijn vorige RX480 het niet doet en deze nieuwe ook niet. Het zal ergens anders aan moeten liggen. Helaas weet ik niet wat aangezien de onderdelen nieuw zijn en de onboard graphics gewoon functioneert als ik de videokaart uit het systeem haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aymar15
Anoniem: 683497 schreef op woensdag 21 december 2016 @ 16:56:
Je hebt gewoon de 6+2 pins PEG connector van de voeding op de kaart aangesloten?

Welke BIOS versie heb je op je moederbord? Die van 1 december heeft o.a. verbeterde compatibiliteit voor videokaarten:
http://www.gigabyte.co.nl...t-page.aspx?pid=5590#bios

Je verteld hierboven dat je het met DisplayPort ging proberen, heb je dat al gedaan? Of eventueel via DVI. Welk beeldscherm heb je?

Heb je niet toevallig een andere videokaart liggen welke je kunt proberen? Dan sluit je het PCIex16 slot op het moederbord in ieder geval al uit. Of je kan even kijken of het 2e PCIe slot wel werkt. Dit 2e slot zal niet alles uit de kaart kunnen halen aangezien hij langzamer is, maar om te proberen kan het geen kwaad.

Heb je nu trouwens de Graphics adapter in de BIOS op Auto staan? Of op iGPU of PEG? In het geval van auto is het sowieso niet normaal dat je via het moederbord wel beeld krijgt en via de kaart niet, want als er een kaart in het eerste PCIe slot zit hoort hij die gewoon te pakken (mits de PEG connector van de voeding is aangesloten) en geen beeld te geven via het moederbord. En aangezien hij het via het moederbord wel pakt geeft aan dat het bord niet eens herkend dat er iets in het PCIe slot aangesloten zit.

Kun je ook even je volledige systeemspecificaties geven? Dus merk + model van ieder component.

Zitten alle afstandsbusjes tussen het moederbord en de behuizing juist? Dus geen te veel en geen te weinig? En geen gebogen pinnetjes in de socket onder de CPU?
Ik heb net alle kabels langsgelopen en de BIOS versie geupdate. Dit mocht helaas geen verschil maken. Ik heb geen displayport en DVI-D kabels, de videokaart (zeker de nieuwe) zou het gewoon via HDMI moeten doen neem ik aan.

De instellingen van de BIOS staan nu op standaard door de update, hierbij staat de graphics adaptor op AUTO. Verder zitten alle afstandsbusjes gewoon op goede plaatsen, de pinnetjes in de socket waren gewoon goed op het moment van installeren. Hieronder staat de totale lijst van specificaties:

- Moederbord: gigabyte B150-HD3P
- CPU: Intel I5-6500
- CPU koeler: Cooler Master Hyper 212X
- GPU: AMD RX480 Sapphire Nitro 4G
- Voeding: Corsair RM550x
- SSD: MX300 525 gb
- Optische drive
- Cooler master kast G-lite ..? (nog uit het oude systeem)

Ik zal dalijk proberen om mijn oude kaart in de PCIEx4 te steken. Hier kom ik op terug.

Ik ben hopeloos op het internet aan het zoeken voor oplossingen, helaas wil nog niks werken. Nogmaals bedankt allemaal die meedenken met deze situatie!

**EDIT

Scherm model: LC27F591FDNXZA

[ Voor 4% gewijzigd door Aymar15 op 21-12-2016 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 683497

Welk geheugen?

Dan nu nog de kaart in het 2e PCIe slot testen en de pinnetjes van de socket. Als je het niet probeert/checkt kun je nooit zeker dingen uitsluiten. Maak des noods wat duidelijke foto's van hoe alles zit en post ze hier.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 683497 op 21-12-2016 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
Aymar waar kom je vandaag?

Als je in de buurt van Rozenburg( Rotterdam) woont ben je van harte uitgenodigd om langs te komen dat we samen (proberen) het probleem op te lossen.

Ik heb nog wel een aantal pc onderdelen om uit te kunnen sluiten wat het probleem is.

Heb je al geprobeerd de videokaart in een ander pci-E slot te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aymar15
Anoniem: 683497 schreef op woensdag 21 december 2016 @ 17:14:
Welk geheugen?

Dan nu nog de kaart in het 2e PCIe slot testen en de pinnetjes van de socket. Als je het niet probeert/checkt kun je nooit zeker dingen uitsluiten. Maak des noods wat duidelijke foto's van hoe alles zit en post ze hier.
Excuses, het gaat om dit geheugen Corsair Vengeance LPX geheugen - 16 GB : 2 x 8 GB - CL14 - DDR4 - 2400 MHz. Ze zitten nu in slots DDR4_1 en DDR4_2. Ik heb meerdere slot combinaties geprobeerd bij mijn vorige videokaart.

@frankym bedankt voor je uitnodiging om het uit te zoeken! Een straat naast me woont een kennis die in de IT werkt, ik zal vragen of hij tijd voor me heeft. Zo niet dan laat ik het je weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aymar15
Weer even een kleine update:

Ik heb mijn oude videokaart in de PCIEx4 aangesloten, dit werkte echter ook niet. Het zal dus niet liggen aan de slot die stuk is. De oude videokaart werkt trouwens ook niet in de eerste PCI-E slot, dus het zou aan iets anders moeten liggen. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een moederbord van een kleine 2 weken oud nu al stuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
Aymar15 schreef op woensdag 21 december 2016 @ 20:10:
Weer even een kleine update:

Ik heb mijn oude videokaart in de PCIEx4 aangesloten, dit werkte echter ook niet. Het zal dus niet liggen aan de slot die stuk is. De oude videokaart werkt trouwens ook niet in de eerste PCI-E slot, dus het zou aan iets anders moeten liggen. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een moederbord van een kleine 2 weken oud nu al stuk is.
Top dat je even een update geeft.

Ik zit me me echt achter me oren te krabben wat het kan zijn.

Het is wel een interessante casus dit.

Kijk met je buurman, en ik hoor wel of je me hulp nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aymar15
frankym schreef op woensdag 21 december 2016 @ 21:55:
[...]

Top dat je even een update geeft.

Ik zit me me echt achter me oren te krabben wat het kan zijn.

Het is wel een interessante casus dit.

Kijk met je buurman, en ik hoor wel of je me hulp nodig hebt.
Ik heb inderdaad ook geen flauw idee wat het zou kunnen zijn. Vrijdag afgesproken met de kennis, ik zal laten weten of we tot een oplossing zijn gekomen.

• chemist13
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-06 15:25
Monitor wel ingesteld op hdmi input?

• Aymar15
chemist13 schreef op donderdag 22 december 2016 @ 02:58:
Monitor wel ingesteld op hdmi input?
De monitor zoekt automatisch naar een goede input. De monitor doet het sowieso altijd via HDMI dus daar zal het probleem niet liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshnub
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Bij mij was het incompatibiliteit van (nieuwe) DDR geheugen. Ondanks dat het geheugen aan de specificatie vereisten voldeed, weigerde de nieuw gebouwde pc aan te gaan. Uiteindelijk heb ik een lijst gevonden op de website van mijn moederboard fabrikant en heb ik twee reepjes gekocht die op deze lijst stonden (eerst andere sloten geprobeerd, maar dit hielp niet). Vervolgens startte de pc normaal en deed mijn nieuwe videokaart het ook.

Je zou het in die richting kunnen zoeken, ik weet als geen ander hoe frustrerend het is om allemaal nieuwe onderdelen te hebben, maar op een of andere manier zit er iets niet goed. Succes en laat ons aub weten wat uiteindelijk het probleem was.

*edit* ik zie overigens dat het om hetzelfde geheugen gaat, waarbij ik problemen had. Koop een lager geclockt setje en ruil deze weer in. En je hebt ook nog hetzelfde moederboard, nu weet ik het wel zeker. Ook aan mij was deze combinatie aangeraden van moederboard en geheugen, maar ze gaan dus niet GOED samen *edit*

[ Voor 18% gewijzigd door Freshnub op 22-12-2016 09:54 ]

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Freshnub schreef op donderdag 22 december 2016 @ 09:52:
Bij mij was het incompatibiliteit van (nieuwe) DDR geheugen. Ondanks dat het geheugen aan de specificatie vereisten voldeed, weigerde de nieuw gebouwde pc aan te gaan.
Echter werkt de PC van Aymar15 wel op de onboard HDMI aansluiting, dus die vlieger gaat niet op.

• Aymar15
Freshnub schreef op donderdag 22 december 2016 @ 09:52:
Bij mij was het incompatibiliteit van (nieuwe) DDR geheugen. Ondanks dat het geheugen aan de specificatie vereisten voldeed, weigerde de nieuw gebouwde pc aan te gaan. Uiteindelijk heb ik een lijst gevonden op de website van mijn moederboard fabrikant en heb ik twee reepjes gekocht die op deze lijst stonden (eerst andere sloten geprobeerd, maar dit hielp niet). Vervolgens startte de pc normaal en deed mijn nieuwe videokaart het ook.

Je zou het in die richting kunnen zoeken, ik weet als geen ander hoe frustrerend het is om allemaal nieuwe onderdelen te hebben, maar op een of andere manier zit er iets niet goed. Succes en laat ons aub weten wat uiteindelijk het probleem was.

*edit* ik zie overigens dat het om hetzelfde geheugen gaat, waarbij ik problemen had. Koop een lager geclockt setje en ruil deze weer in. En je hebt ook nog hetzelfde moederboard, nu weet ik het wel zeker. Ook aan mij was deze combinatie aangeraden van moederboard en geheugen, maar ze gaan dus niet GOED samen *edit*
Heel erg bedankt voor je reactie, het lijkt mij een logische verklaring aangezien jij ook problemen had met dezelfde setup als mij. Morgen ga ik proberen om met andere ram te kijken of de videokaart het wel wilt doen. Ik zal een update geven hierover, ik heb in ieder geval een aanknopingspunt.

Als het de RAM is, zal de computerzaak mijn ram aannemen om in te wisselen? Aangezien het al is gebruikt?

• Freshnub
  • Nu online
Aymar15 schreef op donderdag 22 december 2016 @ 18:01:
[...]

Heel erg bedankt voor je reactie, het lijkt mij een logische verklaring aangezien jij ook problemen had met dezelfde setup als mij. Morgen ga ik proberen om met andere ram te kijken of de videokaart het wel wilt doen. Ik zal een update geven hierover, ik heb in ieder geval een aanknopingspunt.

Als het de RAM is, zal de computerzaak mijn ram aannemen om in te wisselen? Aangezien het al is gebruikt?
Ja deden ze niet moeilijk over, let wel ik ben geen computer expert. Maar bij mij was hetzelfde reepje ram oorzaak van zoveel problemen. Ik dacht eerst ook dat het aan mijn voeding lag, kabels, cpu, maar dat was uiteindelijk niet het probleem. Laat maar weten als dit de oplossing blijkt te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aymar15
De oplossing is gevonden! Het had niets te maken met de hardware van mijn pc. De Intel driver van de Intel HD gpu verkoos zijn eigen GPU boven de RX480 kaart. Deze driver heb ik verwijderd en de driver van Sapphire opnieuw geinstalleerd. Hij draait weer zoals het hoort via HDMI of DisplayPort. Allemaal bedankt voor de input, hopelijk is deze oplossing voor meerdere mensen hulpzaam!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankym
Aymar15 schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 12:42:
De oplossing is gevonden! Het had niets te maken met de hardware van mijn pc. De Intel driver van de Intel HD gpu verkoos zijn eigen GPU boven de RX480 kaart. Deze driver heb ik verwijderd en de driver van Sapphire opnieuw geinstalleerd. Hij draait weer zoals het hoort via HDMI of DisplayPort. Allemaal bedankt voor de input, hopelijk is deze oplossing voor meerdere mensen hulpzaam!
Kijk! Super zeg. Fijn om te horen dat het gefixt is.
Ik wens je nog heel veel plezier van je setup.
En fijne dagen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshnub
  • Nu online
Aymar15 schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 12:42:
Ah zo simpel kon het dus zijn :) goed om te horen dat het is opgelost. Nu kan je van je rig genieten zo net voor de feestdagen. Fijne kerst!
Pagina: 1