Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir-Baze
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:10
Een oud systeem van mijn schoonouders even overzetten in een andere behuizing. Dat is de klus. na alles te hebben overgezet in andere midi tower hoor ik bij eerste keer inschakelen geknetter en het begint meteen te stinken. Ik zet de boel gauw uit en bemerk dat de rook uit de buurt van de sata connector komt die op de ssd (systeemdisk) zit.
alle kabels had ik op dezelfde posities geplaatst om zoveel mogelijk alles hetzelfde te houden afgezien van de kast dus.
alleen heb ik wel 2 andere sata kabels voor de 2 drives gebruikt. Deze had ik nog liggen en dat waren wat mooiere met een hoek stekkertje. (verdachte nr 1?)

Ik heb de SSD verwijderd en bemerkte dat de andere disk (Hdd) niet in de bootlijst voorkomt in het BIOS. De DVD wel (oude ide kabel aansluiting)

De SSD heb ik in mijn eigen systeem aan pogen te sluiten (stinkt nog steeds) maar er gebeurde niets. Had ik ook niet verwacht. Ik zie geen brandsporen. Ook niet op de connector. Waarschijnlijk van binnen.

Zou de controller op het MOBO stuk kunnen zijn?

Het is een Gigabyte GA-P55A-UD3. De SSD is een OCZ Vertex 2 60Gb. Voeding Thermaltake toughpower 700W.

Is het mogelijk wat ik stel? Ik had niet verwacht zoiets te zien op een SATA kabel. Eerder de voedingskabel...
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-09 04:27

UltiemePCNerd

Banaan.

Met zoiets denk ik eerder dat het kortsluiting met de case is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Kun je wat foto's maken van hoe het was aangesloten en hoe het eruit ziet?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir-Baze
Ik heb de SSD opengeschroefd.
https://drive.google.com/...eDFFMTA/view?usp=drivesdk

Ziet er niet goed uit. maar heeft iemand kaas gegeten van deze materie. Is aan de locatie van de smelting wat te zeggen over de oorzaak?...
Ik dacht zelf ook aan de case maar heb gezien dat alle afstandsbusjes onder het mobo, of hoe ze heten, netjes zijn gemonteerd.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:08

nelizmastr

Goed wies kapot

Sir-Baze schreef op woensdag 14 december 2016 @ 23:51:
Ik heb de SSD opengeschroefd.
https://drive.google.com/...eDFFMTA/view?usp=drivesdk

Ziet er niet goed uit. maar heeft iemand kaas gegeten van deze materie. Is aan de locatie van de smelting wat te zeggen over de oorzaak?...
Ik dacht zelf ook aan de case maar heb gezien dat alle afstandsbusjes onder het mobo, of hoe ze heten, netjes zijn gemonteerd.
Niet stiekem te veel busjes gemonteerd? Als er geen schroefgat zit hoort er ook geen afstandsbusje te zitten. Dan krijg je ook kortsluiting.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:03
Ziet er naar uit dat R33 het heeft opgegeven. Als je een donor kan vinden kun je hem repareren voor datarecovery.

http://www.notebookcheck....ated/pics/IMG_4514_01.jpg

• Sir-Baze
Data recovery is geen issue. Ik installeer het OS wel opnieuw.
Waar ik me meer zorgen om maak is de rede waarom. Ik heb 9 busjes gemonteerd op de daarvoor aangegeven slots (Cooler Master case). Ook daadwerkelijk 9 vastgeschroefd.

Ik heb een nieuwe SSD onderweg, maar fikt die dan ook niet door na installatie? Heb geen warenhuis spullen om veel te testen, dus hoopte op iemand die wellicht ervaring/inzicht in genoemde problematiek had.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Lijkt me dat het betreffende onderdeel is doorgefikt. Dat kan puur aan het onderdeel zelf liggen, of misschien heeft die een verkeerde spanning doorgekregen. In dat geval zou je de voeding kunnen verdenken. Een voeding van een jaar of 7 oud zou ik zo-wie-zo vervangen als deze veel heeft aangestaan.

Maar omdat het een algehele verhuizing van vrij oud spul is, kunnen er overal fouten ingeslopen zijn, bijv een kleine kabelbreuk ergens enz enz enz.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:09

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Sir-Baze schreef op donderdag 15 december 2016 @ 10:55:
Data recovery is geen issue. Ik installeer het OS wel opnieuw.
Waar ik me meer zorgen om maak is de rede waarom. Ik heb 9 busjes gemonteerd op de daarvoor aangegeven slots (Cooler Master case). Ook daadwerkelijk 9 vastgeschroefd.

Ik heb een nieuwe SSD onderweg, maar fikt die dan ook niet door na installatie? Heb geen warenhuis spullen om veel te testen, dus hoopte op iemand die wellicht ervaring/inzicht in genoemde problematiek had.
9 bussen?
een 3.5" hdd heeft 6 zijdelinkse schroefgaten en 4 aan de onderkant
een 2.5" ssd heeft 4 zijdelinkse schroefgaten en 4 aan de onderkant

Ergens klopt er iets niet.
mobo/case afstandsbussen

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:23
Damic schreef op donderdag 15 december 2016 @ 11:15:
[...]
9 bussen?
een 3.5" hdd heeft 6 zijdelinkse schroefgaten en 4 aan de onderkant
een 2.5" ssd heeft 4 zijdelinkse schroefgaten en 4 aan de onderkant

Ergens klopt er iets niet.
Hij heeft het ook over de afstandsbusjes van het MoBo en niet de schroefgaten in zijn SSD.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:09

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

SpoekGTi schreef op donderdag 15 december 2016 @ 11:23:
[...]

Hij heeft het ook over de afstandsbusjes van het MoBo en niet de schroefgaten in zijn SSD.
Ha ok, even post aanpassen 8)7

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-09 07:07
jeroen3 schreef op donderdag 15 december 2016 @ 07:46:
Ziet er naar uit dat R33 het heeft opgegeven. Als je een donor kan vinden kun je hem repareren voor datarecovery.

http://www.notebookcheck....ated/pics/IMG_4514_01.jpg
Donor, gewoon uitzoeken welke weerstandswaarde R33 nodig heeft dan. Zijn standaardcomponenten.

Maar de vraag is inderdaad vooral waardoor dat komt. Ik vrees dat zijn vervanger het niet zo lang gaat volhouden eigenlijk. Kun je hem verder opentrekken? Ik wil wel eens zien wat er aan de andere kant van de PCB zit...

Verder, welke SATA kabel is het? De data kabel neem ik aan? Dan sowieso dit ding niet meer aansluiten op een andere PC. Idem voor de kabel. Al zou je die eens met een multimeter kunnen testen op kortsluiting. Verder, niks te vinden op je mobo?

Hoe dan ook, geen spul uit de "uitgebrande" PC gebruiken in een werkende PC voor het testen tot je weet wat het probleem is. Voor je het weet loop je perfect werkende hardware op te blazen...

[ Voor 26% gewijzigd door GENETX op 15-12-2016 11:48 ]

• Sir-Baze
Inderdaad. Eerder genoemde busje gingen over de afstands houdertjes tussen mobo en case. Ik ging er namelijk vanuit dat Nlizmastr die ook bedoelde :)

De andere kant van de eerde getoonde printplaat (eronder ook de binnenkant van alu behuizing waar die plek weer dichtbij zat.)
https://drive.google.com/...nk5aw6QOP9UzdTLWlIUHlIbVU

De kabel heb ik ook al weggegooid. Voor de zekerheid. Evenals deze schijf. Die werkt niet meer. Hoe is te testen of mijn mobo controller nog werkt? Kan ik dat in het bios ontdekken?

Ik ga zo even mijn mobo eruit lichten. De achterzijde bekijken.

[ Voor 26% gewijzigd door Sir-Baze op 15-12-2016 16:42 ]

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
ziet er naar uit dat de deksel van de ssd contact heeft gemaakt met de electronica. die twee "putjes" op de deksel wijzen daar op. staat die deksel hol?

• Sir-Baze
neen niet hol. Lijkt op het oog geometrisch netjes.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Mobo zonder andere dingen + PSU en die samen aanzetten buiten de case. Als dat werkt steeds dingen toevoegen tot het mis gaat. Als het niet mis gaat hetzelfde in de behuizing doen, ook daar weer tot het mis gaat. Als dat allemaal goed gaat was de kabel of de SSD de boosdoener.

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:47
Het lijkt idd heel sterk op dat er kortsluiting is geweest met de behuizing, zie de 2 laspuntjes op de deksel. Misschien een slechte voeding, of stof in je ssd of vette pech. Maar of je mobo nu kapot is gewoob uitproberen, maar is ook gokken met nieuwe ssd. 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:57
Mijn eerste opmerking na het lezen van je openingspost had geweest "Wow...een Vertex 2....doet ie het nog?" ==> Die dingen stierven bij duizenden......

Maar toen las ik dat ie dus gestorven is. Gecondoleerd.

Ik schaar mij achter het advies van johnkeates. Gewoon mobo buiten de case koppelen met voeding en aanzetten. Telkens wat bij prikken. etc. En een nieuwe voeding na zeven jaar kan nooit kwaad ;)

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Sir-Baze
Alles nog eens uit elkaar gehaald.
En alles weer in elkaar gezet. Alleen mijn processor met koeler en mijn werkgeheugen laten zitten. Geen gekke dingen op het mobo te zien. Geen gekke dingen achter het mobo. Gezocht naar beschadigingen etc.

het gedeelte onder de sata aansluitingen onder het mobo:
https://drive.google.com/...nk5aw6QOP9LUxKZnpScDdNMkE

Hetzelfde gebied bovenop:
https://drive.google.com/...nk5aw6QOP9Smw1Wi1lc3hWR2c

Niets stonk ofzo.

Bij het opnieuw in elkaar zetten vroeg ik me af wat het spanningsverschil is bij de volgende voedingsaansluitingen:
https://drive.google.com/...nk5aw6QOP9U29EeU9hbTdBYlU

Ik neem niet aan dat ik het eerder anders had zitten dan op de SATA aansluiting, maar ik ga in deze zoektocht steeds meer verdenken. ik heb hem nu maar op de andere sata connector gezet(de voedingskabel). Zaterdag komt nieuwe SSD. Zit eraan te denken het toch maar gewoon te proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:25
Puntjes op de behuizing zijn geen fysiek contact - het opbranden van een weerstand (of transistor ed) geeft een leuk vlammetje. Verder: als je een heel oude sata schijf hebt die je niet meer gebruikt zou je die kunnen gebruiken om te testen.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 14:20

Croga

The Unreasonable Man

Sir-Baze schreef op donderdag 15 december 2016 @ 21:06:
Bij het opnieuw in elkaar zetten vroeg ik me af wat het spanningsverschil is bij de volgende voedingsaansluitingen:
https://drive.google.com/...nk5aw6QOP9U29EeU9hbTdBYlU
De vorm van het gaatje is afhankelijk van de hoogte van de spanning. Je moet echt heel veel geweld gebruiken wil je de verkeerde spanning op een kabel krijgen.

• Sir-Baze
Dat dacht ik zelf ook wel eerlijk gezegd. Volgens mij is het allemaal 12 volt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Nee pci-e heeft enkel 12v. Sata en molex heeft 12v en 5v. Sata ook 3.3v, maar dat is niet altijd geloof ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:27
zo op foto 2 te zien is u38 goed weggesmolten. die weerstand aan de andere kant is door de hitte natuurlijk ook weggefikt. die u38 zal wel iets met spanning te maken hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

u38 lijkt mij een typische dc-dc converter.
die dingen slaan door bij een te hoge ingangspanning of te zware belasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir-Baze
Nieuwe schijf gearriveerd. Geïnstalleerd en geboot.......Geen vonken.
Wordt gewoon herkend in het BIOS, de controller lijkt gewoon in leven in ieder geval. Nu hopen dat we geen verassingen meer krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:02
Sir-Baze schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 15:06:
Nu hopen dat we geen verassingen meer krijgen.
Dat hoop ik inderdaad ook niet voor je :D
Pagina: 1