Toon posts:

Netwerk T-Mobile en vreemde nummerinformatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een T-Mobile abonnement en gebruik naar volle tevredenheid een oude telefoon. Alles prima, tot ik denk 1 á 1.5 jaar geleden. Ineens raakt mijn telefoon in de war als mensen bellen: de verkeerde contactpersonen worden opgehaald uit het adresboek. Anonieme belletjes lijken hierbij een rol te spelen. Stel, ik word 3 x gebeld, door persoon A met nummer 1, persoon B met geheim nummer 2 en persoon C met nummer 3. Wat ik dan zie op de telefoon:
  • 1e belletje: nummer 1, contactgegevens telefoon van A (nummer correct, contactpersoon correct).
  • 2e belletje: nummer 1, contactgegevens onbekend (nummer incorrect, contactpersoon correct).
  • 3e belletje: nummer 3, contactgegevens onbekend (nummer correct, contactpersoon incorrect).
Het lijkt er dus op dat er een bug zit in de software van mijn telefoon die boven komt drijven nadat er iets gewijzigd is. Om het probleem te isoleren heb ik het volgende gedaan:
  • Vers minimaal adresboek om een corrupt adresboek uit te sluiten. Is geen oplossing.
  • Factory reset om corrupte instellingen uit te sluiten. Is geen oplossing.
  • Verse firmware om een door de tijd corrupt geraakt OS uit te sluiten. Is geen oplossing.
  • Tijd teruggezet naar het moment dat alles nog goed werkte. Is geen oplossing.
En toen:
  • KPN-SIM in het apparaat gestopt: BOEM alles opgelost!
Conclusie: bij T-Mobile is er grofweg 1 á 1.5 jaar geleden iets gewijzigd in het netwerk waardoor mijn telefoon van slag raakt. Ik kan twee oorzaken verzinnen:
  1. Wijzigingen in signaling of andere protocolzaken (routing / nummerinfo die naar de telefoon gestuurd wordt?).
  2. Wijzigingen in de instellingen die T-Mobile naar mijn telefoon stuurt. Wat opvalt:
  3. [list]
  4. Als ik een OS flash uitvoer en voor het eerst de SIM aanzet @T-Mobile worden er allerhande instellingen gewijzigd (b.v. MMS-instellingen) en appjes geinstalleerd (b.v.SMSdiensten-app). Daarna meldt de telefoon dat een reboot noodzakelijk is.
  5. Als ik een OS flash uitvoer en voor het eerst de SIM aanzet @KPN krijg ik een SMS: "The terminal cannot be configured remotely, please contact Customer support for further assistance". Daarna werk alles dus goed, als vanouds.
  6. [/list]
Omdat het netwerk hier *iets* mee te maken lijkt te hebben, heb ik met de instellingen gespeeld. Wederom bingo:
  • Op 3G-only (de instelling die ik al jaren gebruik) doet het fenomeen zich voor, sinds ~1 a 1.5 jaar dus.
  • Als ik de telefoon instel op 2G-only is het probleem ook weg. Het is dus ten minste 3G-gerelateerd.
Iemand enig idee wat er gaande is en hoe ik de push van instellingen door T-Mobile uit kan zetten en / of wat er op het netwerk gewijzigd is?

Thanks!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Je vergeet het allerbelangrijkste te vermelden; Welke telefoon gaat het om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om ten minste alle versies van Windows Mobile 6.

I know, oud maar het type telefoon is irrelevant. Los van dat het een bug is in het OS, wordt de bug getriggerd door het gebruikte netwerk. De essentie van de vraag is dus: wat is er veranderd op het (3G) netwerk van T-Mobile en kun je configuratieupdates van de telco tegenhouden?