Ik heb een T-Mobile abonnement en gebruik naar volle tevredenheid een oude telefoon. Alles prima, tot ik denk 1 á 1.5 jaar geleden. Ineens raakt mijn telefoon in de war als mensen bellen: de verkeerde contactpersonen worden opgehaald uit het adresboek. Anonieme belletjes lijken hierbij een rol te spelen. Stel, ik word 3 x gebeld, door persoon A met nummer 1, persoon B met geheim nummer 2 en persoon C met nummer 3. Wat ik dan zie op de telefoon:
Thanks!
- 1e belletje: nummer 1, contactgegevens telefoon van A (nummer correct, contactpersoon correct).
- 2e belletje: nummer 1, contactgegevens onbekend (nummer incorrect, contactpersoon correct).
- 3e belletje: nummer 3, contactgegevens onbekend (nummer correct, contactpersoon incorrect).
- Vers minimaal adresboek om een corrupt adresboek uit te sluiten. Is geen oplossing.
- Factory reset om corrupte instellingen uit te sluiten. Is geen oplossing.
- Verse firmware om een door de tijd corrupt geraakt OS uit te sluiten. Is geen oplossing.
- Tijd teruggezet naar het moment dat alles nog goed werkte. Is geen oplossing.
- KPN-SIM in het apparaat gestopt: BOEM alles opgelost!
- Wijzigingen in signaling of andere protocolzaken (routing / nummerinfo die naar de telefoon gestuurd wordt?).
- Wijzigingen in de instellingen die T-Mobile naar mijn telefoon stuurt. Wat opvalt:
- [list]
- Als ik een OS flash uitvoer en voor het eerst de SIM aanzet @T-Mobile worden er allerhande instellingen gewijzigd (b.v. MMS-instellingen) en appjes geinstalleerd (b.v.SMSdiensten-app). Daarna meldt de telefoon dat een reboot noodzakelijk is.
- Als ik een OS flash uitvoer en voor het eerst de SIM aanzet @KPN krijg ik een SMS: "The terminal cannot be configured remotely, please contact Customer support for further assistance". Daarna werk alles dus goed, als vanouds.
- [/list]
- Op 3G-only (de instelling die ik al jaren gebruik) doet het fenomeen zich voor, sinds ~1 a 1.5 jaar dus.
- Als ik de telefoon instel op 2G-only is het probleem ook weg. Het is dus ten minste 3G-gerelateerd.
Thanks!