Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe Fotobewerking\all round desktop

Pagina: 1
Acties:

• renedepe
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-11 11:53

renedepe

wheeeeelp!!!

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De desktop zal hoofdzakelijk gebruikt gaan worden voor het bewerken van (RAW-foto's (hobbymatig) m.b.v. adobe lightroom. Gamen is niet het hoofddoel, maar als ik het doe dan is het zeer casual. Misschien dat ik rollecoaster tycoon 3 nog eens uit de kast haal of de nieuwe planet coaster, maar veel meer zal het niet zijn. Verder misschien nog af en toe eens een kort filmpje maken van de vakantiefilmpjes, maar ook dat zal niet meer als 1 a 2 keer per jaar zijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
De absolute limit zit op 1500 euro, maar eigenlijk mag het van mij beste wel ietsje minder. Zo rond de 1200 a 1300 euro vind ik een mooi bedrag. Ik zal de boel zelf in elkaar zetten dus dat kost alvast niets.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog een 2TB harde schijf die nog redelijk nieuw is in mijn huidige pc. Deze zal ik gaan overzetten naar de nieuwe als backup schijf, al dan niet in RAID-1

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Op mijn huidige pc (+/- 7 jaar oud) is Lightroom echt niet meer vooruit te branden. Aanpassen van belichting of andere settings duren seconden lang voordat het resultaat verschijnt. Dit moet op de nieuwe desktop eigenlijk instant werken of in ieder geval zo goed als. Tevens moet het laden van de volgende (RAW-)foto ook geen seconden duren. Tevens heb ik een nieuw scherm nodig, aangezien de oude laatst is overleden.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Op zich niet echt en sta ik overal voor open.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Eigenlijk gewoon een goed en soepel systeem met veel value voor het uitgegeven geld. En ik wil dan wel weer voor een aantal jaar klaar zijn.

Ga je overklokken?
Nee, nooit interesse voor gehad en ik zal dat vermoedelijk ook nooit krijgen.

Wat verwacht je van ons?
Allereerst natuurlijk of mijn voorgestelde build uberhaupt het gewenste resultaat oplevert. Verder graag Tips, trucks of handigheidjes waardoor ik nog meer uit het beschikbare budget kan halen. Ik heb al even getwijfeld om toch voor een I7 te gaan, maar dan kom ik eigenlijk altijd boven de 1500 euro uit. En of het in de praktijk voor mij als hobbyist fotograaf nou echt het verschil gaat maken... Verder vraag ik mij af of de gekozen videokaart niet een beetje overkill is voor mijn doel

Huidige Build:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 237,-€ 237,-
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 81,95€ 81,95
1MSI GeForce GTX 1050 TI GAMING X 4G€ 180,-€ 180,-
1Toshiba DT01ACA200, 2TB€ 69,95€ 69,95
1Cooler Master Silencio 352€ 56,22€ 56,22
1Dell Ultrasharp U2515H Zilver, Zwart€ 315,-€ 315,-
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 110,95€ 110,95
1Lite-On IHAS124 Zwart€ 13,95€ 13,95
1Cooler Master GM G450M€ 49,90€ 49,90
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 126,03€ 126,03
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.240,95

[ Voor 2% gewijzigd door renedepe op 15-12-2016 07:58 . Reden: BuildLijst aangepast ]

"water is pas een feest, als het langs de brouwerij is geweest"

• Hotman
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-11 21:40
Of de videokaart overkill is durf ik niet te zeggen. Wat ik begreep is dat Planet Coaster nog een aardig zwaar spel is. Game staat bij nog op mijn wishlist maar heb hem dus nog niet geprobeerd.

Wel zie ik dat je een DVD speler gekozen hebt. Indien je deze nog echt nodig hebt zal je een andere kast moeten kiezen of een externe DVD speler. Dat prijs verschil maakt mekaar relatief weinig uit. Een andere kast is eigen smaak dus daar ga ik geen voorbeelden voor geven ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Hotman op 14-12-2016 18:30 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik vind een video kaart van tegen de 300 euro voor hobbymatig lightroom/photoshoppen wel wat overkill,

dat kan de igp van de cpu welhaast op redelijke snelheid voor elkaar krijgen, icm voldoende ram geheugen en een leuke snelle ssd.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je ziet Adobe ook z'n best doen om alles op openCL/GL en daarbij op intel gpu's te krijgen (zelfs premiere onderhand) dus idd is een 300 euro gpu niet echt casual.. Lr gebruikt in princiepe ook intel igpu's. Maar als je een beetje wilt gamen lijkt me een 1050 ti ofzo logischer?

specs

• renedepe

renedepe

wheeeeelp!!!

Topicstarter
Hotman schreef op woensdag 14 december 2016 @ 18:25:
Wel zie ik dat je een DVD speler gekozen hebt. Indien je deze nog echt nodig hebt zal je een andere kast moeten kiezen of een externe DVD speler. Dat prijs verschil maakt mekaar relatief weinig uit. Een andere kast is eigen smaak dus daar ga ik geen voorbeelden voor geven ;)
Oeps, goed gezien. Heb me er nog even in verdiept en nu gekozen voor een kleinere M-atx kast. Volgens mij is dat meer dan voldoende ruimte voor mijn gebruiksdoel. Tevens dus ook de M-atx versie van het moederbord gepakt nu.
Reepje schreef op woensdag 14 december 2016 @ 18:33:
Ik vind een video kaart van tegen de 300 euro voor hobbymatig lightroom/photoshoppen wel wat overkill
maratropa schreef op woensdag 14 december 2016 @ 18:44:
Je ziet Adobe ook z'n best doen om alles op openCL/GL en daarbij op intel gpu's te krijgen (zelfs premiere onderhand) dus idd is een 300 euro gpu niet echt casual.. Lr gebruikt in princiepe ook intel igpu's. Maar als je een beetje wilt gamen lijkt me een 1050 ti ofzo logischer?
Jullie hebben eigenlijk ook wel gelijk. Heb de videokaart dus aangepast naar een 1050ti. Van het geld wat nu overbleef de CPU maar aangepast naar een 6600 ipv een 6500.

Hoe is ie zo? :)

Verwijderd

Twee opmerkingen.
In plaats van de Silencio 352 zou je een pricewatch: Nanoxia Deep Silence 4 (Dark Black) kunnen nemen. Stiller, koeler, betere bouwkwaliteit en de kabels kan je veel beter kwijt.
De voeding mag kwalitatief wel wat omhoog. De interne kwaliteit van de G450M is behoorlijk matig. Met een pricewatch: Seasonic G-series 360 watt heb je een high-end voeding die meer dan zwaar genoeg is voor dit systeem dat een maximum verbruik heeft van 150 - 160w.

• renedepe

renedepe

wheeeeelp!!!

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2016 @ 08:25:
In plaats van de Silencio 352 zou je een pricewatch: Nanoxia Deep Silence 4 (Dark Black) kunnen nemen. Stiller, koeler, betere bouwkwaliteit en de kabels kan je veel beter kwijt.
Bedankt en ik snap wat je bedoeld. Echter ik vind de cardreader aan de voorkant een behoorlijke pre van de Coolermaster. De koel presataties en het kabelmanagement is inderdaad berperkter dan sommige duurdere modellen, maar niet dermate slecht dat het een no-go is, getuige diverse reviews. De kast is niet voor niets gebruikt in div. best-buy guides.
Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2016 @ 08:25:
De voeding mag kwalitatief wel wat omhoog. De interne kwaliteit van de G450M is behoorlijk matig. Met een pricewatch: Seasonic G-series 360 watt heb je een high-end voeding die meer dan zwaar genoeg is voor dit systeem dat een maximum verbruik heeft van 150 - 160w.
Ook deze snap ik, echter ik heb bewust voor de coolermaster gekozen omdat deze 6 SATA aansluitingen heeft. Jouw voorstel en de in best-buy guides veel gebruikte Corsair CX450M hebben er maar 4. In deze build met 2 HD's, een SSD en een DVD brander zit je dan dus al vol, plus het feit dat de 4 aansluitingen op 2 kabels zitten en er dus waarschijnlijk een verlengkabel nodig gaat zijn voor de DVD speler?. Vandaar mijn keuze voor de coolermaster voeding, al mag deze nog wel wijzigen hoor!

Verwijderd

Er zitten ook nog 3 molex stekkers aan. Een molex/sata adapter categorie: Kabels eraan en je kan weer één of twee sata apparaten kwijt
Een andere mogelijkheid is heel goede voeding met voldoende sata aansluitingen pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-11 17:49

RvL

renedepe schreef op donderdag 15 december 2016 @ 12:06:
[...]

Bedankt en ik snap wat je bedoeld. Echter ik vind de cardreader aan de voorkant een behoorlijke pre van de Coolermaster. De koel presataties en het kabelmanagement is inderdaad berperkter dan sommige duurdere modellen, maar niet dermate slecht dat het een no-go is, getuige diverse reviews. De kast is niet voor niets gebruikt in div. best-buy guides.

[...]
De Silencio 352 is ook zeker niet slecht. Koelprestaties zijn best goed. Mijn i5-6400 wordt niet warmer dan 55-57 graden, met de stock koeler. Ik heb er wel een RX480 met de referentie blower-fan op zitten, dus daar komt relatief weinig warmte van in de kast. De twee bijgeleverde case fans draaien nooit erg en de case fan die ik nog had (pricewatch: Enermax TwisterPressure UCTP12P, 120mm) wordt niet PWM aangestuurd maar maakt gebruik van de 'fan-controller' in de fan zelf en staat op de laagste stand. Hierbij 2 intake aan de voorkant en 1 outlet aan de achterkant.

Ik moet wel zeggen dat ik, als ik wat zwaars ga doen, altijd het deurtje van de Silencio open zet. Dat scheelt zomaar een paar graden.

Kabelmanagement is wel wat minder. De 24-pins kabel past echt maar net/net niet achter het zijpanel.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• Valdourian
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-11 15:42
Mag ik vragen waarom de topicstarter zijn kast niet goed is als hij een dvd brander wil?
Ik ben een leek en volg graag alles beetje om bij te leren :)

Ikzelf ben ook een pc aan het samenstellen en had de pricewatch: Corsair Carbide 300R in gedachten, past daar wel een dvd brander in?

• Robarrie
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23-11 16:57
Valdourian schreef op donderdag 15 december 2016 @ 20:13:
Mag ik vragen waarom de topicstarter zijn kast niet goed is als hij een dvd brander wil?

Ikzelf ben ook een pc aan het samenstellen en had de pricewatch: Corsair Carbide 300R in gedachten, past daar wel een dvd brander in?
Een dvd brander moet in een (externe) 5.25'' bay.
De case die jij uitgekozen hebt heeft 3 van deze bays dus kan je er, als je zou willen, drie dvd drives in doen.

• renedepe

renedepe

wheeeeelp!!!

Topicstarter
Valdourian schreef op donderdag 15 december 2016 @ 20:13:

Ik had in eerste instantie een behuizing gekozen waar geen externe bays inzaten, was helemaal dicht aan de voorkant. Vandaar de opmerking van hotman. Ik heb mijn keuze echter al aangepast inmiddels naar eentje met externe bays ;-)

Momenteel ben ik alleen nog maar in twijfel over de voeding en of ik toch niet een i7 moet pakken. Zucht, keuzes, keuzes, keuzes......

[ Voor 8% gewijzigd door renedepe op 15-12-2016 20:33 ]

• Valdourian
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-11 15:42
renedepe schreef op donderdag 15 december 2016 @ 20:31:
[...]

Ik had in eerste instantie een behuizing gekozen waar geen externe bays inzaten, was helemaal dicht aan de voorkant. Vandaar de opmerking van hotman. Ik heb mijn keuze echter al aangepast inmiddels naar eentje met externe bays ;-)

Momenteel ben ik alleen nog maar in twijfel over de voeding en of ik toch niet een i7 moet pakken. Zucht, keuzes, keuzes, keuzes......
Als het budget het toelaat zou ik altijd voor een i7 gaan. Dan heb je altijd genoeg cpu power.
Waarom de twijfel over je voeding?
Pagina: 1