Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizencrowd
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-12-2020
Een vriend van mij heeft een laptop aan mij gegeven in de hoop da ik het kan maken. Ik heb mijn best gedaan maar hij werkt nog steeds niet.

Mijn vraag

Als ik de laptop opstart start hij op zoals elke laptop tot ik in Windows kom. Ik kan alles doen zoals het hoor maar na 1 minuut is het scherm gefrozen. Je kan dan niets meer doen. Toen ik hem opnieuw opstarten probeerden ik de Windows op nieuw te installeren, toen ik dat aan het doen was froze de laptop weer na een minuut en is nu de windows die geinstalleerd is onbruikbaar. Weten jullie misschien hoe ik dit kan maken of wat er kapot is? Het is vreemd want de Bios werkt perfect maar als hij opstart gaat hij na 1 seconde al freezen.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Momenteel onbekend.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb al geprobeerd Windows te installeren vanaf een usb, dit gaat goed tot ik op het scherm ben om de taal en toetsenbord te selecteren. Als ik mijn muis dan 3 cm beweeg is het scherm weeral gefrozen.

Weten jullie wat er aan defect is of wat een oplossing is?
Mvg wizencrowd :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:38
Kan heel veel zijn oa warmte, kapot ram, kapotte hdd, kapot mobo.
Ga eerst eens wat dingen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ak0nnmgn
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:58
Eerst RAM testen, dan HDD.

Kan met Hiren's bootCD, dan kan je buiten de reguliere Windows om tests runnen. Anders even loshalen en in een ander systeem testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:51

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

.Maarten schreef op woensdag 14 december 2016 @ 16:27:
Kan heel veel zijn oa warmte, kapot ram, kapotte hdd, kapot mobo.
Ga eerst eens wat dingen testen.
Dit dus. Ga eerst maar eens behoorlijk troubleshooten, want een poging tot herinstallatie is ten eerste vrij drastisch en haalt ten tweede weinig uit igv defect rakende hardware.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizencrowd
Ik denk dat het niet aan de warmte ligt aangezien hij een hele dag niet gebruikt word als ik het test. De ram, hdd en de mobo heb ik geen ervaring mee bij laptops. Ik weet dus ook niet hoe ik dat moet testen.

ak0nmgn zei ook iets over Hiren's bootCD, kan ik daar de ram en de hdd met testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
Dat zegt niks. Zolang er stroom door de CPU gaat wordt deze warm. Zonder koeling schiet deze heel snel in een beveiliging.

Ram kun je testen met memtest86+ en de HDD met een tooltje van de fabrikant van de HDD. Om snel te zien of de HDD voor 90% zeker goed is kun je ook de SMART waardes uitlezen. Daar is wel ergens een topic over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:44
wizencrowd schreef op woensdag 14 december 2016 @ 16:32:
Ik denk dat het niet aan de warmte ligt aangezien hij een hele dag niet gebruikt word als ik het test. De ram, hdd en de mobo heb ik geen ervaring mee bij laptops. Ik weet dus ook niet hoe ik dat moet testen.

ak0nmgn zei ook iets over Hiren's bootCD, kan ik daar de ram en de hdd met testen?
Jep. Boot stickje maken met Hiren boot. Via de stick booten, en daarmee verder kijken.
Als je trouwens vaker met laptop knutselt is het trouwens geen slecht idee om die standaard ergens klaar te hebben liggen.

[ Voor 11% gewijzigd door Nat-Water op 14-12-2016 16:39 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizencrowd
Ik heb Memtest86+ gerunt en hij vind geen errors, hij heeft wel nog maar 1 Pass gedaan want ik weet niet hoeveel keer het moet passen. Weten jullie hoeveel keer hij moet passen?

Maar hoe moet ik nu mijn HDD testen? Kan dit ook met Hiren's bootCD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
Memtest86+ kun je het beste een flinke tijd laten draaien. Een nachtje of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizencrowd
Maar hoe kan ik nu mijn HDD testen? Of hoe test ik mijn moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
Programma gebruiken van de fabrikant van de hdd. De fabrikant bied vaak een bootable image aan die je op een cd of usb stick kunt zetten en daarmee kunt testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizencrowd
Een specifiek programma voor de HDD te testen of die nog goed werkt kan ik niet vinden op de officiële site (https://www.asus.com/Notebooks/N73SV/HelpDesk_Download/). Is er geen 3th party programma dat ook werkt?
De HDD is een hitachi hts54755.

[ Voor 7% gewijzigd door wizencrowd op 14-12-2016 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thewisbone
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-10 16:57
Wizen? ik zou niet mijn laptop aan jou geven xD

Maar heel veel tool programma's staan op hirenboot. spit hirenboot maar eens wat door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justmike
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-10 17:26
volledig off topic, maar :
Thewisbone schreef op woensdag 14 december 2016 @ 20:11:
Wizen? ik zou niet mijn laptop aan jou geven xD
Eenoog is koning in het land van de blinden.

ik merk dat zelf ook vaak genoeg, ik ken net iets meer dan de gemiddelde gebruiker van computers. Maar veel mensen denken dan al gouw dan je een heuse tech wizard bent en hun problemen in een vingerknip kan oplossen.

het is dan niet altijd gemakkelijk om neen te zeggen en doe je toch een poging ( om uiteindelijk op tweakers een hulplijn in te schakelen :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
wizencrowd schreef op woensdag 14 december 2016 @ 20:03:
Een specifiek programma voor de HDD te testen of die nog goed werkt kan ik niet vinden op de officiële site (https://www.asus.com/Notebooks/N73SV/HelpDesk_Download/). Is er geen 3th party programma dat ook werkt?
De HDD is een hitachi hts54755.
Seatools werkt ook.http://www.seagate.com/nl/nl/support/downloads/seatools/seatools-dos-master/
Wel even de sata modus op ide zetten in de bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monster944
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-10-2023

monster944

Forza 5 : DucatiFool

Trek de accu er eens uit, ik maak dat zoveel mee met laptops, misschien help dat.

En in save mode? F8 rammen met opstarten windows ;)

[ Voor 25% gewijzigd door monster944 op 14-12-2016 20:30 . Reden: Nog een idee :-) ]

Live your life to the Max 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Stof of vuil in de koelers of ventilatiegaten?

• ak0nnmgn
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:58
monster944 schreef op woensdag 14 december 2016 @ 20:29:
Trek de accu er eens uit, ik maak dat zoveel mee met laptops, misschien help dat.

En in save mode? F8 rammen met opstarten windows ;)
Stop, goeie. Wat ik wel eens met laptops van klanten doe is de accu eruit en van de netstroom afhalen, vervolgens de aan uit knop 1 minuut vasthouden.

Ik denk niet dat dit veel gaat uitmaken in dit geval maar het is het proberen waard.

Daarnaast Hiren's boot CD. even bootable maken op stick of cd/dvd en booten. Vervolgens HDTune voor de HDD gebruiken.
Pagina: 1