Goed programma voor Driver download & installatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-04 01:46
Hier op 't werk zijn we bezig om een imaging server in te richten om nieuwe hardware te voorzien van Windows met al enkele instellingen en programma's erin verwerkt. Omdat we werken met redelijk veel diverse configuraties aan desktops en laptops, is het integreren van drivers in deze Windows-images best lastig.

Zodoende willen we even kijken of het niet ook op een andere manier kan, bijvoorbeeld door een snel, no-nonsense en effectief programma die de benodigde drivers kan downloaden en installeren.
Ik weet dat hier al veel van op de markt is maar erg veel van die programma's zijn ofwel log, ofwel beperkt in welke drivers ze kunnen aanbieden, ofwel anderszins beperkt.

Ik heb dit topic geopend om te kijken of andere Tweakers een situatie als deze ook hebben (gehad) en welk programma voor zoiets aan te bevelen is.

Enkele scenario's die ik me kan bedenken:
- Het driver programma draait op een server (waardoor je deze niet op elk device hoeft te installeren), je opent het programma vanaf de zojuist ge-image'de machine en hij vertelt je welke onderdelen je hebt en welke drivers nodig zijn. Klik > download > install > klaar.
- Het driver programma moet je op elke machine installeren en doet verder hetzelfde als hierboven
- Andere opties, webbased misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:37

Nakebod

Nope.

Ik gebruik hiervoor zelf Snappy Driver Installer.
Geen installatie nodig, op te starten vanaf netwerk share, USB stick, etc.
Misschien niet de beste/mooiste oplossing, maar hij werkt.

Heel soms komt het wel eens voor (Ik heb het tot nu toe alleen op wat oudere HP ProBook's gezien) dat een driver update ervoor zorgt dat bijv de webcam ineens niet meer werkt. Doe je hetzelfde op een andere laptop van exact hetzelfde type gaat het wel goed.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:26

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Hoe divers is de hardware ? Meerdere merken of alleen verschillende modellen ?
Dell en HP leveren bijv. volledige driver paketten voor WDS.

[ Voor 28% gewijzigd door DukeBox op 14-12-2016 16:38 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ik weet niet of NTLite inmiddels al Windows 10 ondersteunt, maar daar mee kan je driverpakketten slipstreamen in de installatie image.
Dus je kan dan de meest recente drivers allemaal in dezelfde package stoppen en hij installeert alleen wat nodig is (gezien Windows dat zelf verder doet, de database is gewoon groter).

Enige nadeel is dat je elke keer een update moet doen van de image. Maar NTLite kent presets waarmee je gewoon aanvullingen kan doen en niet alles overnieuw hoeft te doen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-04 01:46
@Nakebod: Thanks voor de tip, daar gaan we zeker eens naar kijken.

@DukeBox: We hebben voornamelijk Dell laptops in verschillende modellen en configuraties, enkele smaken Dell Venue tablets, sommige HP tablets en Dell Wyse Thin Clients. Maar af en toe komt er iets afwijkends voorbij zoals een Lenovo laptop.

@McKaamos: Daar hebben we inderdaad ook al naar gekeken en het is zeker een optie. Maar ook voor gevallen waarbij een laptop bijvoorbeeld 3 jaar geleden is geïnstalleerd, kan een 'stand-alone' programma die puur drivers checkt handig zijn omdat je dan alleen de drivers hoeft te updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Naja, als t om Windows 10 gaat... Die update zelf alles met Windows Update mee. (mits je daar zelf geen stokje voor steekt natuurlijk)
Dus die hoeven in princiepe nooit een driver update te hebben.
Dan gaat het puur nog om de initiele installatie die even up-to-date gebracht moet worden.

Voor oudere systemen is het uiteraard wel interessant.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Pagina: 1