Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Is netwerk via een switch anders dan?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Skar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-08 16:14
Geachte mede-tweakers,

Ik heb een vervelend probleem. Heb een Denon Ceol N9 receiver met daarop Spotify.

Eerst had ik mn receiver op het wifi netwerk, gebruik makend van de wifi-adapter van de receiver zelf. Dit werkte niet fijn, vaak kon hij geen verbinding maken of verloor de verbinding. Blijkbaar is de wifi-adapter in de receiver beetje gaar.

Aangezien ik op de plek waar de receiver stond geen netwerkkabel kon krijgen, moest het wel via de wifi. Dus toen een oude Linksys router met software anders ingesteld, zodat hij als bridge fungeerde. Die router ontving het wifi-signaal en dat ging dan via een ethernet-kabel naar de receiver.

Dit werkte als een trein. Ik kon de receiver opstarten door met Spotify Connect de receiver als device te kiezen etc. Geen problemen meer.

Maar heb nu dus mn woonkamer anders ingericht, de receiver staat nu pal naast de netwerk-contactdoos in de muur, dus was beetje onzin om de extra linksys router ertussen te houden. De receiver aangesloten op het ethernet-netwerk met nog een switch ertussen, omdat ik ook mn Playstation4 met de ethernet-kabel wil aansluiten.

Maar nu heb ik dus ineens problemen met Spotify. Ik zie de receiver niet altijd meer in het lijstje staan en kan hem ook nooit meer zo opstarten (omdat hij niet in het lijstje staat).

Maar het maffe is dat dus soms de receiver er wel in het lijstje staat en dan werkt het als zou moeten.

Mn vraag is dus eigenlijk:

- ethernet of wifi zouden toch tot hetzelfde netwerk moeten behoren, toch?
- kan een switch iets veranderen aan dat devices elkaar niet meer kunnen zien?
- iemand nog een ander idee wat de oorzaak kan zijn?

Hardware: MSI B450M Mortar Max | AMD Ryzen 5 3600 | 16 GB RAM | MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X

Beste antwoord (via Skar op 15-12-2016 00:10)

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Managed switch is niet handig en niet nodig in deze situatie. Je had beter het domme broertje van 14,- kunnen kopen :)

Even resetten en kijken wat er dan gebeurt. Volgens mij is hij dan 'dom'.

edit: zow....ninja edit van TS in zijn laatste post :)

[ Voor 12% gewijzigd door albino71 op 14-12-2016 20:42 ]

Te koop....

Alle reacties

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Zo zonder informatie over je setup valt er weinig over te zeggen, in principe is wifi een draadloze switch en veranderen beide niks aan je netwerk behalve dat er dus meer clients op kunnen.
Zou wel kunnen dat je switch VLAN's en andere zaken doet, welke switch gaat het om?
Als het een managed switch is kan er van alles ingesteld zijn, als het een 'domme' switch is dan is het gewoon een dom apparaat wat alles door geeft en zelf niks veranderd.
Al geprobeerd de receiver gewoon direct aan te sluiten, zonder de switch, om te testen of er dan hetzelfde gebeurt?

Fixing things to the breaking point...

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:12

Tazzios

..

Misschien dan ook wel praktisch om het merk en type van de switch te vermelden. ;)

Werkt het zonder switch er tussen wel?

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-11 17:46
Ik denk dat als je op je lan/pc je receiver ip adres intypt hij hem wel ziet, of niet?, this dan je netwert refresh wat soms nog niet is geweest(20min) waardoor apparaten nog niet zichtbaar zijn, het kan ook een oude versie van de app Spotify-connect zijn.
En lees dit even ivm je ps4 en een switch met igmp-snooping https://forum.kpn.com/int...oord-igmp-snooping-308301

[ Voor 24% gewijzigd door Mel33 op 14-12-2016 16:14 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• YoVla
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08-11 07:46

YoVla

Yoghurt met vla

Doet de PS nog wel op de momenten dat spotify niet werkt?

WiFi staat wel uitgeschakeld als je via kabel verbinding maakt?

• Yohost!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:16
Soms komt het inderdaad voor dat bepaalde hardware niet goed met elkaar overweg kan.

Het helpt soms om de poorten vast op full duplexe en bijvoorbeeld 100mbit te zetten aan beide kanten.

• Skar
Even achter de kast gedoken en het gaat om een TP Link TL SG105E switch, denk dat dit in de managed switch category valt, want ik weet dat ik wel een-en-ander heb moeten instellen toen ik hem aansloot.

Kan idd proberen om even de switch er tussenuit te halen, kijken of het dan wel goed werkt. Niet geprobeerd nog, goed punt.

Maar wat zou ik moeten instellen / niet moeten instellen / moeten checken in het beheer van de switch om ervoor te zorgen dat dit wel gewoon werkt?

Hardware: MSI B450M Mortar Max | AMD Ryzen 5 3600 | 16 GB RAM | MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-11 08:24
Als er VLANs gedefinieerd zijn in de configuratie dan is het inderdaad mogelijk dat devices elkaar niet kunnen zien, maar dat issue heb je niet want je ziet hem soms wel en soms niet.
De receiver aangesloten op het ethernet-netwerk met nog een switch ertussen
Wat betekent dit ? Waar zit het op aangesloten ?

Plaatje van je netwerk is makkelijker.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
De SG105E is inderdaad te managen met een Windows (Adobe AIR) applicatie. Als je daarin aan de VLAN's hebt zitten sleutelen (of mogelijk de IGMP snooping) dan kan het zijn dat het niet meer werkt nee.

Out of the box hoef je niks aan die switch te doen; wat heb je allemaal veranderd?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Skar
Heb net even gekeken. Paar dingen zijn opgevallen:

1) als ik inlog op m'n gewone (internet-)router (een Fritzbox ding van XS4ALL), dan zie ik gewoon m'n Denon -receiver staan en kan ik hem zelfs gewoon benaderen. Kan er weinig mee dan, maar ok.
2) wanneer ik de switch bypass en de receiver direct op de ethernet-contactdoos (dus direct op de Fritzbox) aansluit, zie ik hem direct in Spotify op m'n telefoon (Android) verschijnen.

Dus m'n tussentijdse conclusie is dat de switch ergens iets verstoord. Wellicht dat ik poorten open moet gooien op de switch? Of iets anders moet instellen? Ik dacht eigenlijk dat switches standaard gewoon al het verkeerd doorstuurden, behalve dan wetende naar 'wie' het verstuurd moest worden.

---

Ok, zit nu in het management gedeelte van de switch. Kan alles beheren en doen. Heb hem net teruggezet naar de fabrieksinstellingen, maar nu kan ik dus m'n receiver nog steeds niet zien in Spotify. Blijkbaar wordt er 'iets' geblokt in de switch.

Iemand enig idee waar ik het moet zoeken? |:(

[ Voor 17% gewijzigd door Skar op 14-12-2016 20:01 ]

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-11 08:24
Niet toevallig dubbele ip's in je netwerk?
Je zegt dat je soms wel de receiver ziet.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:25
Verander de instelling voor IGMP snooping eens en kijk eens wat er gebeurt.

• Skar
Ik zal de IGMP snooping eens uitzetten... kijken of dat dat helpt.

En ter verduidelijking heb ik - zoals gevraagd - even een schema gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/269945/netwerk-spotify-setup.png

----

Ok, probleem opgelost. Denk dat het al gefixed was nadat ik de fabrieksinstellingen reset had gedaan. Maar had blijkbaar niet goed getest O-)
Heb nu niks aangepast in de instellingen van de switch en werkt prima.

Ik weet dat ik 'iets' met het ip van de switch heb lopen rommelen, omdat ik dacht dat hij in hetzelfde netwerk moest hangen als m'n thuisnetwerk. Maar blijkbaar verstoorde dat idd iets.

Nu terug naar fabrieksinstellingen en werkt as intended. IGMP aan/uit maakt niks uit.

Dus dank allen voor het meedenken en de morele support ^^

[ Voor 55% gewijzigd door Skar op 14-12-2016 20:40 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Managed switch is niet handig en niet nodig in deze situatie. Je had beter het domme broertje van 14,- kunnen kopen :)

Even resetten en kijken wat er dan gebeurt. Volgens mij is hij dan 'dom'.

[ Voor 12% gewijzigd door albino71 op 14-12-2016 20:42 ]

Te koop....

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
albino71 schreef op woensdag 14 december 2016 @ 20:41:
Tenzij je TV van/via KPN hebt (geen idee in hoeverre XS4ALL daarin de moedermaatschappij volgt), dan heb je een switch met IGMP snooping nodig als je een switch tussen het modem en de set-top-box plaatst. Nu ja, nodig... Dat werkt het beste :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Skar
Tja, met sommige dingen blijf ik toch een naieve consument die denkt dat duurder beter is ^^
De edit moest wel, want op dat moment was ik nog de laatste en kon ik dus niet zelf reageren ^^
Paul schreef op woensdag 14 december 2016 @ 21:21:
[...]
... dan heb je een switch met IGMP snooping nodig als je een switch tussen het modem en de set-top-box plaatst.
De switch is niet nodig voor tv. Er hangt wel een simpele switch in de meterkast, maar die komt van XS4ALL zelf, dus neem aan dat die het goed doet ^^
Heb 2 kabels vanuit de meterkast naar een utp-contactdoos getrokken. 1 tv, 1 internet.

[ Voor 20% gewijzigd door Skar op 15-12-2016 00:08 . Reden: Reactie op Paul ^^ ]

Pagina: 1