Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
De Intel Kaby Lake CPU's bieden ondersteuning voor het (beter) afspelen van 4K 10-bit HEVC videomateriaal. Dit zou volledig door de CPU afgewikkeld worden, zo begrijp ik. In hoeverre is dit relevant voor een Plex server, inclusief transcoding van 4K 10-bit HEVC materiaal, wanneer als Plex player bijvoorbeeld de app in een smart TV gebruikt wordt? Biedt in zo'n geval een Kaby Lake i5 CPU meerwaarde ten opzichte van een huidige generatie Skylake i5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
Ondersteunt je tv dan geen 4K 10-bit HEVC? Lijkt me eigenlijk een beetje vreemd dat je zo'n bronmateriaal hebt maar dan geen televisie om het op weer te geven. Dus ik begrijp hier uit dat je televisie het wél ondersteunt en er dus eigenlijk geen transcoding gebeurt. Misschien je situatie iets duidelijker voorstellen, en er bij vermelden over welke tv het gaat.

Voor zover ik weet ondersteunt Plex echter nog steeds geen hardwarematig transcoderen, dus kan eigenlijk je vraag over Kaby Lake wel beantwoorden: het doet er eigenlijk weinig toe als transcoderen toch softwarematig gebeurt. Wachten op desktop Kaby Lake heeft dus weinig zin, en als die er eenmaal is, denk ik niet dat een Skylake Core i5 goedkoper gaat worden, die zullen volgens mij snel uit de winkels verdwijnen.

Wat hardwarematig transcoderen betreft, op één of andere manier krijgt men bij Plex het wel voor elkaar om PMS builds te leveren aan Nvidia en Western Digital die dit wél kunnen. Meer bepaald voor de Nvidia Shield (met ARM processor) en WD MyCloud Pro PR2100 en PR4100 (met Intel Braswell processor). Waarom dit dan niet kan voor Windows of Linux builds moet je bij Plex vragen. Ik denk dat men daar besloten heeft dat voor de vrij beschikbare builds het het gemakkelijkst is om alles te ondersteunen door alleen software transcoding te doen (en met de bijhorende energieverspilling...). Vroeger was er misschien nog gebrek aan ondersteuning bij de ffmpeg codec, maar dat gaat niet meer op.

Overweeg anders Emby in de plaats van Plex, daar zou het wel bij werken, maar toen ik daar hardwarematig transcoderen mee probeerde was het wel niet zo stabiel (of dat lag misschien aan wat anders).

Maar het allerbeste is uiteraard om transcoding te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-09 04:27

UltiemePCNerd

Banaan.

MacPoedel schreef op woensdag 14 december 2016 @ 17:07:
Ondersteunt je tv dan geen 4K 10-bit HEVC? Lijkt me eigenlijk een beetje vreemd dat je zo'n bronmateriaal hebt maar dan geen televisie om het op weer te geven. Dus ik begrijp hier uit dat je televisie het wél ondersteunt en er dus eigenlijk geen transcoding gebeurt. Misschien je situatie iets duidelijker voorstellen, en er bij vermelden over welke tv het gaat.

Voor zover ik weet ondersteunt Plex echter nog steeds geen hardwarematig transcoderen, dus kan eigenlijk je vraag over Kaby Lake wel beantwoorden: het doet er eigenlijk weinig toe als transcoderen toch softwarematig gebeurt. Wachten op desktop Kaby Lake heeft dus weinig zin, en als die er eenmaal is, denk ik niet dat een Skylake Core i5 goedkoper gaat worden, die zullen volgens mij snel uit de winkels verdwijnen.

Wat hardwarematig transcoderen betreft, op één of andere manier krijgt men bij Plex het wel voor elkaar om PMS builds te leveren aan Nvidia en Western Digital die dit wél kunnen. Meer bepaald voor de Nvidia Shield (met ARM processor) en WD MyCloud Pro PR2100 en PR4100 (met Intel Braswell processor). Waarom dit dan niet kan voor Windows of Linux builds moet je bij Plex vragen. Ik denk dat men daar besloten heeft dat voor de vrij beschikbare builds het het gemakkelijkst is om alles te ondersteunen door alleen software transcoding te doen (en met de bijhorende energieverspilling...). Vroeger was er misschien nog gebrek aan ondersteuning bij de ffmpeg codec, maar dat gaat niet meer op.

Overweeg anders Emby in de plaats van Plex, daar zou het wel bij werken, maar toen ik daar hardwarematig transcoderen mee probeerde was het wel niet zo stabiel (of dat lag misschien aan wat anders).

Skylake blijft nog wel even te koop. Je kunt nog nieuwe haswell processors kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Transcoding kun je als de bandbreedte het toestaat (bijvoorbeeld over LAN-verbindingen) beter vermijden, zeker op een resolutie als 4K.

Daarnaast is de 10 bit HEVC natuurlijk alleen voor afspelen van de content, niet het streamen via programma's als Plex. Eerder van diensten als Netflix en die CPU in de PC zit die de content gaat afspelen.

En nee, transcoding is niet hetzelfde als afspelen. ;)
Dit dus. Als dat eenmaal op orde is, is hardware encoding middels Quick Sync, NVENC of VCE niet nodig, omdat de client dat dan zelf doet. Valt de meerwaarde voor een dergelijke feature ook gelijk weg. ;)

[ Voor 44% gewijzigd door CH4OS op 14-12-2016 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
Klopt, ik heb een Samsung UE60KS7000 UHD TV.
Reden om toch te transcoden is het niet ondersteunen van in MKV ingebakken SRT ondertiteling door de Tizen Plex app, niet op deze TV tenminste. De meest recente Plex app zou dit probleem moeten verhelpen (aldus https://forums.plex.tv/di...hen-using-subtitles-tizen), maar dat blijkt helaas niet het geval. Remuxen naar MP4 met losse SRT is een optie, Optimized Versions laten genereren door Plex ook, maar beide liever niet. Het moet gewoon direct werken, zonder handelingen tussendoor.

Wat meer over de achterliggende situatie van deze vraag, het zijn een aantal zaken die samen komen:
  • Mijn huidige NAS (Synology DS211j) is niet snel genoeg om video materiaal met een hogere bitrate dan pakweg 18Mb/s te leveren. Ik moet dus op zoek naar een snellere plek voor opslag.
  • Ik kan me voorstellen dat je een film op een ander scherm (verder) wilt kijken (Chromecast op TV boven bijvoorbeeld). Daarvoor is in veel gevallen transcoding nodig, dat trekt mijn mijn huidige HTPC of desktop met Plex server niet.
  • De ingebouwde mediaspeler in mijn TV speelt 4K prima af (wanneer de plek waar het videomateriaal staat snel genoeg is), maar ik vind de totale Plex beleving echt een meerwaarde. Ik moet dus op zoek naar een alternatief.
  • Mijn huidige HTPC is te traag voor het afspelen van 4K. Ik moet dus op zoek naar een alternatief.
  • Mijn huidige desktop heeft te veel moeite met Lightroom. Ik moet dus op zoek naar een nieuwe desktop.
De aanschaf van een nieuwe desktop die tevens als Plex Server gaat dienen zou al deze punten oplossen (wanneer ik het videomateriaal op de desktop zet, en niet op de NAS). Alternatieven?
  • Iets als een Nvidia Shield, maar dan moet er nog een alternatief voor de NAS komen (zou voor de Shield Pro met harde schijf kunnen gaan), en blijft Lightroom traag.
  • Een HTPC voor enkel de Plex app zodat ingebakken SRT ondertiteling ondersteund wordt, maar dan blijft Lightroom traag.
CH40S schreef op woensdag 14 december 2016 @ 17:22:
Transcoding kun je als de bandbreedte het toestaat (bijvoorbeeld over LAN-verbindingen) beter vermijden, zeker op een resolutie als 4K.

Daarnaast is de 10 bit HEVC natuurlijk alleen voor afspelen van de content, niet het streamen via programma's als Plex. Eerder van diensten als Netflix en die CPU in de PC zit die de content gaat afspelen.

En nee, transcoding is niet hetzelfde als afspelen. ;)
Ik realiseer me inderdaad dat afspelen en transcoden niet hetzelfde is, vandaar mijn zoektocht of een Kaby Lake wel meerwaarde heeft voor Plex
Ik laat de boel natuurlijk ook liever niet transcoden, maar wil ook geen handelingen moeten uitvoeren alvorens iets te kunnen kijken. Het moet gewoon direct werken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Het maakt dus niet uit welke CPU je neemt. :) Kaby lake zal iets beter presteren (verwacht er niet teveel van) en zal wellicht wat zuiniger worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:23
JBS schreef op woensdag 14 december 2016 @ 19:17:
[...]
• Mijn huidige NAS (Synology DS211j) is niet snel genoeg om video materiaal met een hogere bitrate dan pakweg 18Mb/s te leveren. Ik moet dus op zoek naar een snellere plek voor opslag.
Maar dat is met transcoding neem ik aan? Je hebt daar gewoon 1Gbps LAN op en neem aan dat je ook redelijke snelheden (beperking van de schijf) kan halen als je data over pompt. Anders is er meer mis in je netwerk.

Je zou, mits de synology het nog ondersteund, een headless Kodi kunnen draaien. Ok, het is geen Plex, maar zaken als het afspelen hervatten, kunnen daar ook prima mee. Dan zou je nog 2 losse media players met Kodi kunnen halen die direct verbinding maken en de data van de NAS af trekken en lokaal transcoden. Dan zou je bijvoorbeeld iets als een Wetek Hub kunnen overwegen voor 100 euro.

Ik heb zelf deze week een (schrik niet) BeeLink MXIII II met S905X ARM chip voor 50 euro uit China besteld. HIj is nog niet binnen, maar zou ook 4K moeten kunnen afspelen. Ik zit met hetzelfde probleem wat dat betreft en ga eens kijken of ik hiermee goed 4K films vanaf mijn server kan afspelen. De Wetek Hub is de iets volwassener Europese concurrent voor als je geen zin in gehobby hebt O-)

[ Voor 3% gewijzigd door GENETX op 14-12-2016 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
Ik begrijp dat je een zo vloeiend mogelijke ervaring wilt, maar ik vind het toch niet zo logisch om enerzijds geen handelingen tussendoor te willen maar dan wél het opstarten van je desktop wanneer je iets wilt kijken geen probleem vindt (Of staat die desktop continu aan?). Plex kan trouwens automatisch in de achtergrond video's optimaliseren, je kunt instellen om dat maar voor een paar te doen, maar je kan het ook gewoon voor je hele bibliotheek. Duw op optimaliseren wanneer je een bibliotheek open hebt, het moet niet film per film. Moet je wel je PMS op een toestel zetten dat kan hercoderen, dus dan voldoet je NAS zeker niet.

Dat je DS211j geen 18mbps zou kunnen streamen vind ik vrij merkwaardig eigenlijk. Als ik reviews opzoek van die NAS vind ik voor grote bestanden een gemiddelde leessnelheid van 64MB/s en voor kleine bestanden 24,2MB/s (http://www.bit-tech.net/h...skstation-ds211j-review/2). Zelfs als je uitgaat van het slechtste geval, 24MB/s, is dat nog 10x wat je nodig hebt om 4K te streamen. Heb je dit gemeten over WiFi, heb je wel een gigabit netwerk of is er ergens een slechte instelling? Ik denk dat je geen andere NAS nodig hebt, je films/series op je desktop bewaren is verder toch ook niet al te praktisch (als je boven wilt kijken, moet die desktop dus ook aan staan).

Ik zou eerlijk gezegd ook niet blijven werken met je smart-tv applicatie, je ziet nu al dat Plex ondersteuning te wensen over laat, die gaat er vroeg of laat toch mee ophouden. Met een HTPC zit je voor jaren goed, heb je zelf controle over software, maar is wat duur en tegelijk je desktop updaten én een HTPC zit er waarschijnlijk niet in.

Je zou ook iets makkelijk vervangbaars en goedkoop kunnen nemen, bv een pricewatch: Xiaomi Mi Box 8GB. Die zijn nog moeilijk hier te krijgen, maar bv deze shop in het VK verscheept ook naar het vasteland: https://www.thesolutionshop.co.uk/product/mi-box/, al weet ik niet wat dat extra kost. Je zou ook even kunnen wachten tot die hier officieel te krijgen is. Dan heb je nog budget om je desktop te upgraden. Als je zou uitrekenen wat het laten transcoderen met je desktop aan energie zou kosten, heb je volgens mij zo'n Mi Box wel terugverdiend na een aantal jaren. Om je video's ook op Chromecast te kunnen afspelen heb ik dan wel nog geen oplossing (daar nog een Mi Box zetten? ;) ).

Zoals die Mi Box zijn er nog wel toestellen te vinden, bv HiMedia Q5 Pro of Q10 Pro http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=265888. Die zijn misschien wat makkelijker te vinden dan de Mi Box (wel wat duurder ook zo te zien). Dit vind ik wel interessant leesvoer over zo'n goedkopere mediaspelers: http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=252916.
UltiemePCNerd schreef op woensdag 14 december 2016 @ 17:16:
[...]

Skylake blijft nog wel even te koop. Je kunt nog nieuwe haswell processors kopen.
Heb je gelijk in, uit de winkels verdwijnen had ik niet moeten zeggen. Maar nieuwe Haswells kosten nog quasi evenveel als wat ze bij introductie kostten, en Kaby Lake is niet veel meer dan een Skylake Refresh (goed, de iGPU verandert wat, anders was dit echt niet anders dan wat Haswell Refresh was tegenover Haswell). Wanneer Kaby Lake voor desktop er eenmaal is, is er nog weinig reden om Skylake te kopen want een prijzenslag wordt het zeker niet.
GENETX schreef op woensdag 14 december 2016 @ 19:53:
Ik heb zelf deze week een (schrik niet) BeeLink MXIII II met S905X ARM chip voor 50 euro uit China besteld. HIj is nog niet binnen, maar zou ook 4K moeten kunnen afspelen. Ik zit met hetzelfde probleem wat dat betreft en ga eens kijken of ik hiermee goed 4K films vanaf mijn server kan afspelen.
Wel een goede suggestie, maar ondersteunt die HDR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
MacPoedel schreef op woensdag 14 december 2016 @ 20:12:
Wel een goede suggestie, maar ondersteunt die HDR?
De Wetek weet ik niet zeker. De Chinese boxjes met S905X ondersteunen wel 10 bit HDR en alle andere zaken eigenlijk zoals automatische refreshrate sync, Dolby Atmos, etc, etc. Wel kun je het beste Android er af gooien en LibreElec er op flashen. Dat is direct het volgende voordeel, dat kan gewoon op het interne geheugen zodat je geen SD-kaart corruptie krijgt als bij de RBPI) Enige nadeel, de ethernetpoort is slechts 100Mbps. Maar schijnt dat de meesten tenminste nog wel 90Mbps halen, dus dat zou krap aan genoeg moeten zijn. De meeste reviews die ik vond waren op basis van Android (standaard) wat wat overhead geeft.

Zie ook:
http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=255686
[Mediaplayer] Het grote Android mini tv topic

[ Voor 75% gewijzigd door GENETX op 14-12-2016 20:26 ]

• JBS
  • Niet online
[...]
Dat je DS211j geen 18mbps zou kunnen streamen vind ik vrij merkwaardig eigenlijk. Als ik reviews opzoek van die NAS vind ik voor grote bestanden een gemiddelde leessnelheid van 64MB/s en voor kleine bestanden 24,2MB/s (http://www.bit-tech.net/h...skstation-ds211j-review/2). Zelfs als je uitgaat van het slechtste geval, 24MB/s, is dat nog 10x wat je nodig hebt om 4K te streamen. Heb je dit gemeten over WiFi, heb je wel een gigabit netwerk of is er ergens een slechte instelling? Ik denk dat je geen andere NAS nodig hebt, je films/series op je desktop bewaren is verder toch ook niet al te praktisch (als je boven wilt kijken, moet die desktop dus ook aan staan).
GENETX schreef op woensdag 14 december 2016 @ 19:53:
[...]

Maar dat is met transcoding neem ik aan? Je hebt daar gewoon 1Gbps LAN op en neem aan dat je ook redelijke snelheden (beperking van de schijf) kan halen als je data over pompt. Anders is er meer mis in je netwerk.
Wanneer ik met LAN Speed Test (Lite) de snelheid test vanaf mijn desktop naar de DS211j NAS op basis van een 2GB bestand:

Schrijven: 25 MB/s
Lezen: 37 MB/s

Dat zou inderdaad genoeg moeten zijn voor de doorvoer van een 4K met flinke bitrate, lijkt me.
Opvallend is dat een 1080p met hoge bitrate via de Plex app én algemene mediaspeler op de TV hapert om de paar seconde. Speel ik 'm af op de HTPC via VLC (een zotac, wel krachtig genoeg voor 1080p), dan gaat dat wel vloeiend. TV is uitgerust met een 100 mbit LAN verbinding. Zou dit de bottleneck zijn? Op zich moet dat toch ook voldoende zijn?
[...]
Ik zou eerlijk gezegd ook niet blijven werken met je smart-tv applicatie, je ziet nu al dat Plex ondersteuning te wensen over laat, die gaat er vroeg of laat toch mee ophouden. Met een HTPC zit je voor jaren goed, heb je zelf controle over software, maar is wat duur en tegelijk je desktop updaten én een HTPC zit er waarschijnlijk niet in.
De Plex app is een officiele Plex app voor zo ver ik zie, maar ik snap je punt over afhankelijkheid. Je bent afhankelijk van zowel Plex als Samsung, en de frequentie van updates is vermoedelijk beperkt.

Een nieuwe desktop voor voor zowel Plex Server als Lightroom in combinatie met de TV Plex app lijkt daarom niet de ideale situatie..
[...]
Je zou ook iets makkelijk vervangbaars en goedkoop kunnen nemen, bv een pricewatch: Xiaomi Mi Box 8GB. Die zijn nog moeilijk hier te krijgen, maar bv deze shop in het VK verscheept ook naar het vasteland: https://www.thesolutionshop.co.uk/product/mi-box/, al weet ik niet wat dat extra kost. Je zou ook even kunnen wachten tot die hier officieel te krijgen is. Dan heb je nog budget om je desktop te upgraden. Als je zou uitrekenen wat het laten transcoderen met je desktop aan energie zou kosten, heb je volgens mij zo'n Mi Box wel terugverdiend na een aantal jaren. Om je video's ook op Chromecast te kunnen afspelen heb ik dan wel nog geen oplossing (daar nog een Mi Box zetten? ;) ).

Zoals die Mi Box zijn er nog wel toestellen te vinden, bv HiMedia Q5 Pro of Q10 Pro http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=265888. Die zijn misschien wat makkelijker te vinden dan de Mi Box (wel wat duurder ook zo te zien). Dit vind ik wel interessant leesvoer over zo'n goedkopere mediaspelers: http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=252916.
Interessante opties, maar ik wil eigenlijk kiezen voor een bewezen oplossing, iets dat 'gewoon werkt'. Hobby met dat soort kastjes is leuk vind ik, maar ik wil daar voor nu even geen tijd meer in stoppen.

Iets als een Shield schaar ik onder een bewezen oplossing voor Plex, ook als Plex server. Jammer genoeg al enige tijd nauwelijks leverbaar, maar vanaf begin 2017 vermoedelijk een nieuwe versie te koop.

Is een nieuwe desktop voor Lightroom en een Shield voor Plex Server én Plex Player met videomateriaal op de NAS (er vanuit gaande dat de NAS snel genoeg is) dan de beste (maar niet de goedkoopste, dat realiseer ik me ook) oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01:35

fxs81

Julianadorp

Ik heb hier de app op de tv (samsung UE55H6400) maar gelaten voor wat het is, ook met 5 GHz wifi stotterend beeld. Mijn server draait op mijn desktop (i5 3570K op 4 GHz met 8Gb 1600 DDR3 op 2000Mhz). Ik heb een chromecast 2 in de tv geprikt en klaar, geen gestotter meer en geen geneuzel met ondertiteling. Ik heb het idee dat het stotteren komt doordat de processor in de tv gewoon niets voorsteld.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
JBS schreef op donderdag 15 december 2016 @ 16:43:
Wanneer ik met LAN Speed Test (Lite) de snelheid test vanaf mijn desktop naar de DS211j NAS op basis van een 2GB bestand:

Schrijven: 25 MB/s
Lezen: 37 MB/s

Dat zou inderdaad genoeg moeten zijn voor de doorvoer van een 4K met flinke bitrate, lijkt me.
Opvallend is dat een 1080p met hoge bitrate via de Plex app én algemene mediaspeler op de TV hapert om de paar seconde. Speel ik 'm af op de HTPC via VLC (een zotac, wel krachtig genoeg voor 1080p), dan gaat dat wel vloeiend. TV is uitgerust met een 100 mbit LAN verbinding. Zou dit de bottleneck zijn? Op zich moet dat toch ook voldoende zijn?
100mbit is inderdaad genoeg. Het zal inderdaad aan de hardware (+eventueel software) van je TV liggen.

Verder, voor de geintereseerden, mijn Beelink MXIII II met S905X is bij mij operationeel. Wat een ding voor ~50 euro. Ik heb er direct LibreElec (Kodi) op gezet, in het NAND geheugen. Alles loopt daarmee vloeiend. Wel, als ik alles goed lees, gaat het nog even duren voor je ook 10-bit HDR spul kan doorsteren.

Ik heb in het begin snel even een 60GB groot 4K H.265 bestand uitgeprobeerd via mijn server. Die haperde in het begin even (wellicht het bestand), maar daarna speelde deze uitstekend af! Dus 100mbit is genoeg voor een serieus 4K filmpje. Dat was nog zonder dat ik alles ingesteld had, dus wellicht was de kodi config nog niet optimaal en/of zat Android nog in de weg. Ik wil nog eens een test doen nu alles stabiel is.

[ Voor 3% gewijzigd door GENETX op 19-12-2016 13:29 ]

• Carn82
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-08 20:43
[b][message=49502997,noline]
Iets als een Shield schaar ik onder een bewezen oplossing voor Plex, ook als Plex server. Jammer genoeg al enige tijd nauwelijks leverbaar, maar vanaf begin 2017 vermoedelijk een nieuwe versie te koop.

Is een nieuwe desktop voor Lightroom en een Shield voor Plex Server én Plex Player met videomateriaal op de NAS (er vanuit gaande dat de NAS snel genoeg is) dan de beste (maar niet de goedkoopste, dat realiseer ik me ook) oplossing?
For what its worth, PMS op de Shield kent ook zijn euvels, en ik heb het idee dat de updates wat traag gaan. Het schijnt wel een hele prima player te zijn.
Pagina: 1