Coax / UTP aanleggen bij verbouwing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Beste medetweakers,

Mijn schoonouders hebben onlangs een huis gekocht. Aan mij is de vraag gesteld of ik ze wil helpen met het 'aanleggen' van de netwerk en coaxstructuur. Ik heb in al mijn enthousiasme direct toegestemd, want ik vind het leuk om ze te helpen en niks leerzamer dan het zelf doen. Aan jullie, na mijn verhaal, de vraag of ik zo goed bezig ben of toch voor andere oplossingen moet kiezen.

Laat ik beginnen met een aantal vaststaande zaken:
  • De kabels moeten bij gebrek aan kruipruimte/loze leidingen onder de nieuw te leggen parketvloer door worden gelegd
  • De internet/tv provider zal Ziggo worden
  • De meterkast zal zoveel mogelijk gebruikt worden voor apparatuur
  • Het aansluitpunt van de kabel zit, in een rechte lijn, ongeveer 25 meter van de meterkast af
Het (internet)netwerk
Hiervoor heb ik bedacht om het modem nagenoeg naast het aansluitpunt aan de muur te plaatsen. Vanuit het modem leg ik een 25 meter cat 6a kabel naar de meterkast, waar een nog te bepalen (wireless) router zal worden geplaatst. De meterkast is ongeveer in het midden van het huis en ik verwacht daar het grootste gedeelte van het huis te kunnen bereiken met het WIFI signaal. Ik leg dezelfde kabel nog een keer terug en nog één naar de andere zijkant van het huis. Mochten daar accespoints nodig zijn, dan ligt de bekabeling er tenminste en mochten er bekabelde verbindingen nodig zijn kan ik op die plekken altijd een switch plaatsen. Eventueel volgt er vanuit de router nog één kabel voor een verbinding naar de bovenverdieping - maar dat hoeft niet direct te gebeuren.

Ik hoop met deze opzet een in eerste instantie dekkende oplossing te hebben, maar mocht dat niet zo zijn heb ik in elk geval de mogelijkheid om problemen op te lossen. Zien jullie in bovengenoemde oplossing nog verbeterpunten/problemen/tips/trucs? Dan hoor ik ze graag :).

Coax
Zucht. Dit vind ik wat meer gedoe, want ik weet er minder vanaf. Gotta learn! Vanaf de kabelaansluiting moet het signaal direct in tweeën worden gesplitst in verband met een TV die dicht op het aansluitpunt geplaatst zal worden. Vanuit de andere kant van de splitter wil ik opnieuw 25 meter leggen naar de meterkast, zodat ik vanuit daar door kan naar de rest van het huis. Ik heb bedacht om het signaal in de meterkast te versterken / splitten met bijvoorbeeld een Astro AL5R. Die biedt me ook precies genoeg uitgangen voor wat er benodigd is. Vanuit de Astro zou de langste kabel dan opnieuw een metertje of 25 zijn. In elke kamer waar de kabels naar toe lopen monteer ik ze af in een wandcontactdoos.

Vragen die bij deze constructie heb:
  • Werkt dit hele idee wel met zulke lengtes?
  • Welke coaxkabel zal ik moeten gebruiken (ik lees veel over de Hirschmannkabels, maar..?)
  • Is de versterking van bijvoorbeeld die Astro wel afdoende, of is er iets beters/anders op de markt? Gezien Ziggo moet het wel retourgeschikt zijn gezien de eisen moet het ding wel 5 uitgangen hebben

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-05 10:40

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Wifi plaatsen in de meterkast is meestal niet de beste oplossing, maar centraal op de 1e etage, mocht je aan één niet voldoende hebben, zou je kunnen overwegen de provider modem/router (ik lees schoonouders, waarom zouden die niet met een standaard router afkunnen?) te gebruiken met een los AP.
Qua coax kun je het beste denken aan openstaande kranen, hoe krijg je overal een vrijwel gelijk en goede waterdruk? Je wil eigenlijk overal zo'n 65dB hebben, je kunt het verlies berekenen, maar je hebt geen idee wat er binnenkomt. Leen dus ergens een signaalmeter.
Kabels leg je meestal niet onder de vloer maar langs de rand (de uitzet ruimte van de vloer, onder de plint) of in de plint, tenzij je met een frees aan de slag gaat. En als er loze leidingen zijn hebben die natuurlijk de voorkeur.

Coax versterken doe je voor je signaal verliest en niet er na. (anders versterk je eventuele ruis mee).

Ik zou een Hirschmann versterker (en bekabeling/connectoren) met enkele in en uitgang gebruiken en een multitap in de meterkast. Kortste kabel aan de laagste uitgang, etc.

AOP-20cm->Drieweg splitter(ook naar modem/STB)-20cm->versterker->25m->multitap-?m->overige ruimtes. (Of een tweeweg splitter indien het een Horizonbox met internet is)

Maar waarom zouden je schoonouders TV in elke kamer nodig hebben? Is slaapkamer+woonkamer niet voldoende? Is er geen glasvezel beschikbaar op die locatie?

[ Voor 37% gewijzigd door |sWORDs| op 14-12-2016 15:15 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-05 21:00
rodie83 schreef op woensdag 14 december 2016 @ 14:43:
Vanuit het modem leg ik een 25 meter cat 6a kabel naar de meterkast, waar een nog te bepalen (wireless) router zal worden geplaatst. De meterkast is ongeveer in het midden van het huis en ik verwacht daar het grootste gedeelte van het huis te kunnen bereiken met het WIFI signaal. Ik leg dezelfde kabel nog een keer terug en nog één naar de andere zijkant van het huis.
Ik ben zeker geen expert: als ik je goed begrijp ga je dus eerst 25 meter vanaf het modem naar de router. En vandaar weer 25 meter + extra terug. Kun je vanuit het modem niet 2 kanten op gaan, 1 naar de router, en nog een kabel naar de andere kant van het huis voor eventueel in de toekomst.

Nogmaals, geen expert maar dit viel me op als leek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Pat911 schreef op woensdag 14 december 2016 @ 14:52:
[...]

Ik ben zeker geen expert: als ik je goed begrijp ga je dus eerst 25 meter vanaf het modem naar de router. En vandaar weer 25 meter + extra terug. Kun je vanuit het modem niet 2 kanten op gaan, 1 naar de router, en nog een kabel naar de andere kant van het huis voor eventueel in de toekomst.

Nogmaals, geen expert maar dit viel me op als leek.
Een modem is 1:1, dus nee. Tenzij je de modem een ingeschakelde routing functie heeft, maar dan wil je weer niet routen in de meterkast, dan krijg je twee netwerken en dubbel NAT voor de rest van de woning. Je kunt wel het tweede apparaat als switch/AP (indien de optie er is) gebruiken, dan hoeven er geen twee kabels getrokken worden, maar dan zit je dus wel vast aan de mogelijkheden van de provider modem.

[ Voor 12% gewijzigd door |sWORDs| op 14-12-2016 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Niet online
|sWORDs| schreef op woensdag 14 december 2016 @ 14:52:
Wifi plaatsen in de meterkast is meestal niet de beste oplossing, maar centraal op de 1e etage, mocht je aan één niet voldoende hebben, zou je kunnen overwegen de provider modem/router (ik lees schoonouders, waarom zouden die niet met een standaard router afkunnen?) te gebruiken met een los AP.
Mijn schoonouders zijn redelijk connected qua apparaten en hebben behoefte aan een stabiel en goed wifi signaal (en ik daar ook, want ik ben er regelmatig :P). Ik heb niet al te beste ervaringen met het meegeleverde spul van Ziggo zelf en laat dus het routing gedeelte liever over aan een dedicated router.

Ik denk dat ik daar binnenkort maar eens met een nieuw aan te schaffen model ga kijken welke plek het beste bereik oplevert, want wat je zegt over de meterkast, daar had ik nog niet zo over nagedacht (dus thanks!). En net wat je zegt, extra accespoints kunnen natuurlijk altijd en overal, desnoods via powerline.
Qua coax kun je het beste denken aan openstaande kranen, hoe krijg je overal een vrijwel gelijk en goede waterdruk? Je wil eigenlijk overal zo'n 65dB hebben, je kunt het verlies berekenen, maar je hebt geen idee wat er binnenkomt. Leen dus ergens een signaalmeter.
Kabels leg je meestal niet onder de vloer maar langs de rand (de uitzet ruimte van de vloer), tenzij je met een frees aan de slag gaat.

Ik zou een Hirschmann versterker (en bekabeling/connectoren) met enkele in en uitgang gebruiken en een multitap in de meterkast. Kortste kabel aan de laagste uitgang, etc. Coax versterken doe je voor je signaal verliest en niet er na. (anders versterk je eventuele ruis mee).

AOP-20cm->Splitter(ook naar modem)-20cm->versterker->25m->multitap-?m->overige ruimtes.
Misschien moet ik inderdaad ze maar langs de rand leggen. Voor UTP doet dat er niet zoveel toe, maar met Coax vond ik dat in eerste instantie wat spannend. Behalve dus als ik doe wat jij beschrijft: direct versterken bij de bron. Goed punt en ga ik dus bekijken!
Maar waarom zouden je schoonouders TV in elke kamer nodig hebben? Is slaapkamer+woonkamer niet voldoende? Is er geen glasvezel beschikbaar op die locatie?
Tsja. Ze verwachten dat hun kinderen/kleinkinderen er veel zullen zijn. Ze willen simpelweg de mogelijkheid in elke (slaap)kamer. Ik geloof niet dat er direct ook 5 TV's aan gehangen worden. En helaas - glasvezel geen optie daar.

[ Voor 7% gewijzigd door rodie83 op 14-12-2016 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Je hebt je woonplaats niet ingevuld, maar als je in de buurt zit dan mag je wel een f connector tang en signaalmeter lenen. Aanschaffen om een keer te gebruiken is geen doen, je zit zo aan 350-400 euro.
rodie83 schreef op woensdag 14 december 2016 @ 15:15:

[...]

Misschien moet ik inderdaad ze maar langs de rand leggen. Voor UTP doet dat er niet zoveel toe, maar met Coax vond ik dat in eerste instantie wat spannend.

[...]
Ook voor UTP is het niet handig, de kans op beschadiging aan de kabel is aanwezig, maar ook qua demping, isolatie en vlakheid van de vloer. Bedenk bij UTP ook even goed wat je wil gaan doen en of je een harde of zachte kern nodig hebt (en neem alleen kabels met volkoper en een juiste dikte zoals AWG24).
rodie83 schreef op woensdag 14 december 2016 @ 15:15:
[...]

Ik heb niet al te beste ervaringen met het meegeleverde spul van Ziggo zelf en laat dus het routing gedeelte liever over aan een dedicated router.

[...]
Qua WIFI laat het vaak wel wat te wensen over (echter zijn er ook modellen die het echt wel goed doen).
Maar qua routing is er niets mis mee, als je geen extra opties nodig hebt is het zeker het overwegen waard.
Schakel dan gewoon WIFI uit op het Ziggo modem en zet een goede router als AP op een gunstige plek. Mocht die goede router het niet aankunnen door de hele woning dan kun je hem wat verder van de AOP zetten en de WIFI op het Ziggo modem aan zetten. Vergeet ook niet te kijken welk modem je krijgt en of bridgen überhaupt wel mogelijk is.

[ Voor 132% gewijzigd door |sWORDs| op 14-12-2016 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Niet online
|sWORDs| schreef op woensdag 14 december 2016 @ 15:17:
Je hebt je woonplaats niet ingevuld, maar als je in de buurt zit dan mag je wel een f connector tang en signaalmeter lenen. Aanschaffen om een keer te gebruiken is geen doen, je zit zo aan 350-400 euro.

[...]
Ik zit helemaal in 't Noorden van het land, dus dat wordt lastig. Maar bedankt voor het aanbod!
Ook voor UTP is het niet handig, de kans op beschadiging aan de kabel is aanwezig, maar ook qua demping, isolatie en vlakheid van de vloer. Bedenk bij UTP ook even goed wat je wil gaan doen en of je een harde of zachte kern nodig hebt (en neem alleen kabels met volkoper, bij voorkeur AWG24).
De kabel heb ik al geregeld. S/FTP, zachte kern, geheel koper (ik verwacht alleen maar RJ45 erop te monteren). Over het netwerkstukje maak ik me ook niet zo een zorgen, daar kan ik nog allerlei kanten mee uit als iets het onverwacht niet goed zou doen. Maar ik neem wel je tip mee om zowel de coax als UTP langs de muur te leggen.
Qua WIFI laat het vaak wel wat te wensen over (echter zijn er ook modellen die het echt wel goed doen).
Maar qua routing is er niets mis mee, als je geen extra opties nodig hebt is het zeker het overwegen waard.
Schakel dan gewoon WIFI uit op het Ziggo modem en zet een goede router als AP op een gunstige plek. Mocht die goede router het niet aankunnen door de hele woning dan kun je hem wat verder van de AOP zetten en de WIFI op het Ziggo modem aan zetten. Vergeet ook niet te kijken welk modem je krijgt en of bridgen überhaupt wel mogelijk is.
Ik denk dat ze hun oude modem meenemen. Maar goed, wat ze ook meenemen/nieuw krijgen, daar kom ik wel uit. Ik ga vooral dus even op jouw aanraden kijken hoe het bereik gaat in/rondom/boven de meterkast om tot een goede positionering te komen.

[ Voor 5% gewijzigd door rodie83 op 14-12-2016 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

rodie83 schreef op woensdag 14 december 2016 @ 15:33:
[...]

Ik zit helemaal in 't Noorden van het land, dus dat wordt lastig. Maar bedankt voor het aanbod!

[...]
Zonder meter aan de slag gaan is puur gokken, ik heb AOP's gezien tussen de 52 en 78dB, onder de 60 laat ik sowieso eerst een buitenmonteur komen (helaas mag de helpdesk alleen een binnenmonteur sturen, dus dat zijn direct twee afspraken).
[...]

De kabel heb ik al geregeld. S/FTP, zachte kern, geheel koper. Over het netwerkstukje maak ik me ook niet zo een zorgen, daar kan ik nog allerlei kanten mee uit als iets het onverwacht niet goed zou doen. Maar ik neem wel je tip mee om zowel de coax als UTP langs de muur te leggen.

[...]
Zacht kan niet aan de meeste wandcontactdozen. Gebruik dan dus overal RJ45 pluggen (voor zachte kern), anders krijg je binnen no time problemen.
[...]

Ik denk dat ze hun oude modem meenemen.

[...]
Welke hebben ze nu?

[ Voor 45% gewijzigd door |sWORDs| op 14-12-2016 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Niet online
|sWORDs| schreef op woensdag 14 december 2016 @ 15:35:
[...]

Zonder meter aan de slag gaan is puur gokken, ik heb AOP's gezien tussen de 52 en 78dB, onder de 60 laat ik sowieso eerst een buitenmonteur komen (helaas mag de helpdesk alleen een binnenmonteur sturen, dus dat zijn direct twee afspraken).

[...]

Zacht kan niet aan de meeste wandcontactdozen. Gebruik dan dus overal RJ45 pluggen (voor zachte kern).
Misschien eerst maar vanaf de AOP de kabel leggen naar de meterkast. Dat daar een splitter moet komen weet ik sowieso al zeker. Leg ik ook alvast die kabels. Mocht er vervolgens te zwak signaal zijn kan ik al tijd tussen AOP en de eerste kabel een versterker zetten nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

rodie83 schreef op woensdag 14 december 2016 @ 15:42:
[...]

Misschien eerst maar vanaf de AOP de kabel leggen naar de meterkast. Dat daar een splitter moet komen weet ik sowieso al zeker. Leg ik ook alvast die kabels. Mocht er vervolgens te zwak signaal zijn kan ik al tijd tussen AOP en de eerste kabel een versterker zetten nog.
Je gaat het niet redden zonder versterker. De meeste AOP's hebben 64dB, een tweeweg splitter is -3,7dB en een goede kabel verliest 1,85dB per 10 meter.

Laten we jouw situatie eens grofweg berekenen met een gemiddelde AOP en super kabels/splitters:
Na de drieweg splitter is er nog 60dB en bij de multitap nog iets meer dan 55dB.

Een 6 weg multitap heeft een aftakdemping van 12,5 - 17,5. Zeg dat de langste kabel 15 meter is en de kortste 5. Dan heb je 36-40dB op je TV's. (+6 met weerstanden op de out en de 17.5).

Zet daar een 21dB versterker bij en alles is prima: 57-61dB op je TV's. (+6 met weerstanden op de out en de 17.5).

[ Voor 4% gewijzigd door |sWORDs| op 14-12-2016 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:43
Je gaat hier blind op de gok een installatie aanleggen zonder knowhow... Zonder meter of verdere kennis is dit niet zomaar even een dit-doe-je-zo project.

De versterker die je aanwijst is inderdaad geschikt voor 5 aansluitingen. Alleen al een kabel onder het parket leggen zou ik afraden. Een kabel is zo beschadigd en je kunt er niet even bij om hem te vervangen. Leg hem netjes in een plint lang de wand dan kun je er altijd, indien nodig bij. Je zal echt niet de eerste zijn die een complete vloer moet verwijderen omdat de kabel kapot is gelopen.

Een 3-weg splitter op het AOP en dan gaan versterken is in mijn ogen geen goed idee. Hierboven is al uitleg gegeven over de signaal waardes. Een 3-weg splitter doet al snel -7 dB en reken maar uit. Je komt bij gemiddeld 64dB op 57dB uit en dat is wel een kritische onder grens die je liever niet wilt.

Over de coaxkabel: Er is veel meuk op de markt. Heel veel meuk. Lang niet iedere coaxkabel is geschikt voor gebruik met DTV van Ziggo. Hirschmann is 1 van de bekendste merken maar het gaat om het type kabel wat je gebruikt. C9 in dit geval. Hirschmann KOKA 9TS is toch op dit moment wel de meeste signaal dichte kabel die te krijgen is.

Over de antenneversterker: Bekijk eens of je je AOP naar de meterkast kan verplaatsen en daar vanuit een kabel naar de woonkamer kan leggen. Vaak zijn er andere mogelijkheden dan waar je zelf aan denkt. IS het toch niet mogelijk om het AOP naar de meterkast te verplaatsen? Versterk dan het signaal inderdaad bij het AOP. Max een twee-weg splitter en anders een maatwerk oplossing (Hiervoor heb je de signaal sterktes echt nodig) om achter de versterker een aftakking te maken. 25 Meter naar de meterkast en daarna de rest van de installatie. En regel je versterker ook goed in. De demping op 230 Mhz is anders dan op 800Mhz en bij grotere lengtes zijn dat wel zaken die gaan spelen. En knallen met signaal door de versterker voluit te zetten is ook verre van een goed idee. Je blaast er letterlijk je apparatuur op termijn mee op.

Zelf als installateur zou ik ook niet zomaar blind met kabels gaan rotzooien hier. Meten en uitrekenen dat biedt een veel beter resultaat dan ruw weg iets doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Niet online
|sWORDs| schreef op woensdag 14 december 2016 @ 15:54:
[...]

Je gaat het niet redden zonder versterker. De meeste AOP's hebben 64dB, een tweeweg splitter is -3,7dB en een goede kabel verliest 1,85dB per 10 meter.

Laten we jouw situatie eens grofweg berekenen met een gemiddelde AOP en super kabels/splitters:
Na de drieweg splitter is er nog 60dB en bij de multitap nog iets meer dan 55dB.

Een 6 weg multitap heeft een aftakdemping van 12,5 - 17,5. Zeg dat de langste kabel 15 meter is en de kortste 5. Dan heb je 36-40dB op je TV's. (+6 met weerstanden op de out en de 17.5).

Zet daar een 21dB versterker bij en alles is prima: 57-61dB op je TV's. (+6 met weerstanden op de out en de 17.5).
Als ik je goed begrijp zou in mijn geschetste situatie een Hirschmann GHV930 (bijvoorbeeld) een juiste versterker zijn, met in de meterkast vervolgens een Hirschmann MFC 1861 multitap?

In theorie dan, de kans dat ik het zelf ga doen wordt met elke reactie kleiner :P
MediaZoo schreef op woensdag 14 december 2016 @ 16:15:
Je gaat hier blind op de gok een installatie aanleggen zonder knowhow... Zonder meter of verdere kennis is dit niet zomaar even een dit-doe-je-zo project.

De versterker die je aanwijst is inderdaad geschikt voor 5 aansluitingen. Alleen al een kabel onder het parket leggen zou ik afraden. Een kabel is zo beschadigd en je kunt er niet even bij om hem te vervangen. Leg hem netjes in een plint lang de wand dan kun je er altijd, indien nodig bij. Je zal echt niet de eerste zijn die een complete vloer moet verwijderen omdat de kabel kapot is gelopen.

Een 3-weg splitter op het AOP en dan gaan versterken is in mijn ogen geen goed idee. Hierboven is al uitleg gegeven over de signaal waardes. Een 3-weg splitter doet al snel -7 dB en reken maar uit. Je komt bij gemiddeld 64dB op 57dB uit en dat is wel een kritische onder grens die je liever niet wilt.

Over de coaxkabel: Er is veel meuk op de markt. Heel veel meuk. Lang niet iedere coaxkabel is geschikt voor gebruik met DTV van Ziggo. Hirschmann is 1 van de bekendste merken maar het gaat om het type kabel wat je gebruikt. C9 in dit geval. Hirschmann KOKA 9TS is toch op dit moment wel de meeste signaal dichte kabel die te krijgen is.

Over de antenneversterker: Bekijk eens of je je AOP naar de meterkast kan verplaatsen en daar vanuit een kabel naar de woonkamer kan leggen. Vaak zijn er andere mogelijkheden dan waar je zelf aan denkt. IS het toch niet mogelijk om het AOP naar de meterkast te verplaatsen? Versterk dan het signaal inderdaad bij het AOP. Max een twee-weg splitter en anders een maatwerk oplossing (Hiervoor heb je de signaal sterktes echt nodig) om achter de versterker een aftakking te maken. 25 Meter naar de meterkast en daarna de rest van de installatie. En regel je versterker ook goed in. De demping op 230 Mhz is anders dan op 800Mhz en bij grotere lengtes zijn dat wel zaken die gaan spelen. En knallen met signaal door de versterker voluit te zetten is ook verre van een goed idee. Je blaast er letterlijk je apparatuur op termijn mee op.

Zelf als installateur zou ik ook niet zomaar blind met kabels gaan rotzooien hier. Meten en uitrekenen dat biedt een veel beter resultaat dan ruw weg iets doen.
Dank voor je uitgebreide reactie. Ik begin me er bewust van te worden dat het een stukje gecompliceerder ligt dan ik in eerste instantie had gedacht. Belangrijk is dat het goed gebeurd, en als ik dat niet kan, dan moet iemand anders (lees: een monteur/installateur) het maar doen, zo simpel ligt het ook.

[ Voor 58% gewijzigd door rodie83 op 14-12-2016 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:27

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Ik zou Cat6 leggen in plaats van Cat6a. Cat6 gaat tot een meter of 50 gewoon 10Gbit halen. Cat6a tot 100m Maar in een normaal huis ga je nooit over die 50m heen. Scheelt weer geld en moeite, want Cat6a is net wat duurder en stugger.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 29-05 12:23
Ik weet natuurlijk niet wat het budget is... en dit is een oud topic dus misschien ben je allang klaar.

Maar als je ipv 2 type kabels maar 1 kabel wilt leggen kijk dan eens naar een systeem als Lexcom Home. Dit heeft Hirschman ook trouwens.

Je kan dan alles af met uitsluitend UTP kabel en je patched in de meterkast welke aansluiting wat moet doen.

Dit systeem was al aangelegd in de woning van mijn moeder (55 plus woning) en werkt bijzonder handig. Overal in de woning zitten UTP aansluitingen en ik kan per outlet met kleine patch kabeltjes bepalen wat zo'n outlet moet worden dus bijvoorbeeld analoog telefoon kabel tv of ethernet.

Bijzonder handig als ze bijvoorbeeld eens de TV willen verplaatsen of als je bijvoorbeeld ooit zou switchen naar IPTV.

Het was in het begin nogal wennen maar ik zou het nu iedereen die aan een verbouwing of nieuwe woning gaat beginnen aanraden!

Groet,

Kasper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
Kasper1985 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 13:03:
Ik weet natuurlijk niet wat het budget is... en dit is een oud topic dus misschien ben je allang klaar.

Maar als je ipv 2 type kabels maar 1 kabel wilt leggen kijk dan eens naar een systeem als Lexcom Home. Dit heeft Hirschman ook trouwens.

Je kan dan alles af met uitsluitend UTP kabel en je patched in de meterkast welke aansluiting wat moet doen.

Dit systeem was al aangelegd in de woning van mijn moeder (55 plus woning) en werkt bijzonder handig. Overal in de woning zitten UTP aansluitingen en ik kan per outlet met kleine patch kabeltjes bepalen wat zo'n outlet moet worden dus bijvoorbeeld analoog telefoon kabel tv of ethernet.

Bijzonder handig als ze bijvoorbeeld eens de TV willen verplaatsen of als je bijvoorbeeld ooit zou switchen naar IPTV.

Het was in het begin nogal wennen maar ik zou het nu iedereen die aan een verbouwing of nieuwe woning gaat beginnen aanraden!

Groet,

Kasper
Dit systeem raadt ik dus ten strengste af. Dat het bij je moeder schijnt te werken is prima. Echter ben ik meermaals deze systemen tegengekomen waarbij het signaal gewoon duidelijk verslechterd per meter die je aflegt.

Een UTP kabel is niet geschikt voor HF Signalen net als een Coaxkabel niet geschikt is voor UTP data.

Hier zijn al meerdere topic aan gewijd.

Digitale TV over UTP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 29-05 12:23
MediaZoo: Dat ben ik niet met je eens. Let's agree to disagree.

Misschien werkt het minder goed in een grachtenpand van 350m2 dat zou kunnen.
Ik heb nog nooit signaal verlies gemerkt. De Horizon box zit met een speciale kabel van lexcom aangesloten en de client box middels ethernet. Werkt perfect.

Enige nadeel is is dat de coax module verouderd is waardoor die geen retour signaal ondersteunt en de woningbouw dit niet voor z'n rekening wil nemen terwijl het een huurhuis is.

Maar daar is mee te leven.

Kasper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
Kasper1985 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 14:47:
MediaZoo: Dat ben ik niet met je eens. Let's agree to disagree.

Misschien werkt het minder goed in een grachtenpand van 350m2 dat zou kunnen.
Ik heb nog nooit signaal verlies gemerkt. De Horizon box zit met een speciale kabel van lexcom aangesloten en de client box middels ethernet. Werkt perfect.

Enige nadeel is is dat de coax module verouderd is waardoor die geen retour signaal ondersteunt en de woningbouw dit niet voor z'n rekening wil nemen terwijl het een huurhuis is.

Maar daar is mee te leven.

Kasper
Dat je niets merkt betekend niet dat het goed werkt ;)

Met oversturing, wat je al heel snel doet met dat spul, kun je inderdaad geen problemen op korte termijn ervaren op de ontvanger. Op langere termijn kan het wel degelijk slechte invloed hebben op de ontvanger.

Daarbij gebruik je bekabeling voor signaal overdracht welke hier niet voor bedoeld is. Speciale kabels etc hiervoor bestaan niet. Een coaxkabel is een coaxkabel en een CAT 5e/6/6a/7 is een CAT kabel. Ieder heeft zijn functie waarvoor die ontworpen is. Ga je een kabel voor een andere functie gebruiken dan het voor ontworpen is prima. Maar het biedt 0,0 garantie op goede werking en is ook niet aan te raden.

Daarbij zeg je al dat een en ander verouderd is waardoor functies niet werken. Dat geeft de beperkingen van dergelijke systemen al snel aan.

Daarbij hoort een Horizon extra mediabox foutloos te functioneren via een ethernet kabel. Dat is juist 1 van de mogelijkheden om verbinding te maken tussen de hoofd en extra mediabox. Wat via die weg wordt er dan wel weer ip verkeer uitgewisseld ipv DVB-C signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Niet online
Quick update: Ik heb m'n handen afgetrokken van het coaxgebeuren, dat wordt nu gedaan. De UTP ga ik zelf even leggen. Ik heb al een test uitgevoerd met de router en deze geeft prima dekking door het hele huis, op de gewenste plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verstandig om coax over te laten aan iemand die er diep in zit. Dat gezegd: er zijn ook zat beunhazen die tegen betaling werken... het is een goed idee om je er iig genoeg in te verdiepen om te kunnen oordelen of degene die het gaat doen weet waar hij mee bezig is en op de hoogte is van stand van techniek.

Alternatief idee: je kunt Ziggo vragen de AOP te verplaatsen, in dit geval naar de meterkast. Gaat zeker wat kosten, maar levert je gelijk een (door Ziggo) gegarandeerde goede situatie op waardoor je niet hoeft te prutsen met kabels heen en terug onder de vloer en dergelijke ongein.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1