IPv6 - IPv4 routing, IPv6 adres plan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightthunder
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Hallo allemaal,

Wat wil ik
Ik ben bezig met een projectje waar ik zowel IPv4 als IPv6 in één LAN operationeel wil hebben. Voor mijn vragen is het denk ik voldoende om te zeggen dat mijn omgeving uit simpelweg twee end nodes (VLAN 10, VLAN 20) bestaat, welke zijn aangesloten op een L2 switch, trunked naar een L3 switch. De L3 switch zal dus routeren tussen de VLANS.

Vraag IPv6 adres plan
Nu wil ik dat VLAN10 IPv4 ingericht wordt en mijn VLAN20 IPv6 en dat de L3 switch routeert tussen beide VLANS. Zeg dat ik simpelweg een 10.21.100.x /24 (.1 host, .254 DG op L3 met IP routing enabled) heb geconfigureerd. Wat voor reeks IPv6 kan ik dan het beste gebruiken voor VLAN20? Ik weet dat ik een ULA adres moet hebben, te beginnen bij FC00::/7, maar ik heb gelezen dat een FD een betere keuze is en dat /64 vereist is voor SLAAC. En welke DG is dan aan te raden?

Vraag IPv4 – IPv6 routing en visa versa
Voor het routeren tussen IPv4 en IPv6 dient er een bepaalde translation (6:4) plaats te vinden echter kan ik nergens in Jip en Janneke vinden hoe ik dit kan configureren op mijn L3 switch. Kan iemand mij eenvoudig uitleggen of voorzien van een URL waar de translation techniek wél eenvoudig is uitgelegd? Het gaat namelijk om een IPv4 only netwerk waar ik één VLAN IPv6 wil hebben ingericht.

Ik heb vele pagina’s gelezen in het ‘grote IPv6 topic’ en heb weet ik hoeveel pagina’s gegoogled, maar ik kom er dus echt niet meer uit. Als jullie meer informatie nodig hebben hoor ik het graag.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-09 10:37
Kijk eerst even of je L3 switch NAT64 ondersteund. Zo niet, ga op zoek naar een oplossing die deze functionaliteit wel aanbied.

Uit het gelinkte artiekel:
Technologies Facilitating IPv6/IPv4 Translation

AFT can be achieved using either of the following two technologies:
  • Network Address Translation-Protocol Translation (NAT-PT)
  • Network Address Translation 64 (NAT64)
NAT-PT has been deemed deprecated by IETF because of its tight coupling with Domain Name System (DNS) and its general limitations in translation, all of which are documented in RFC 4966. With the deprecation of NAT-PT and the increasing urgency to get moving on IPv6 transition, IETF proposed NAT64 as the viable successor to NAT-PT.

Network Address Translation IPv6 to IPv4, or NAT64, technology facilitates communication between IPv6-only and IPv4-only hosts and networks (whether in a transit, an access, or an edge network). This solution allows both enterprises and ISPs to accelerate IPv6 adoption while simultaneously handling IPv4 address depletion. The DNS64 and NAT64 functions are completely separated, which is essential to the superiority of NAT64 over NAT-PT.

All viable translation scenarios are supported by NAT64, and therefore NAT64 is becoming the most sought translation technology. AFT using NAT64 technology can be achieved by either stateless or stateful means:
  • Stateless NAT64, defined in RFC 6145, is a translation mechanism for algorithmically mapping IPv6 addresses to IPv4 addresses, and IPv4 addresses to IPv6 addresses. Like NAT44, it does not maintain any bindings or session state while performing translation, and it supports both IPv6-initiated and IPv4-initiated communications.
  • Stateful NAT64, defined in RFC 6146, is a stateful translation mechanism for translating IPv6 addresses to IPv4 addresses, and IPv4 addresses to IPv6 addresses. Like NAT44, it is called stateful because it creates or modifies bindings or session state while performing translation. It supports both IPv6-initiated and IPv4-initiated communications using static or manual mappings.
Table 2 and Figure 3 compare stateless and stateful NAT64.
Specific protocols such as FTP and SIP that embed IP address information within the payload require ALG support for AFT.
Merk ook op dat je mogelijk een DNS64 server in moet richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightthunder
  • Niet online
Ik heb de 3750 tot mijn beschikking maar kan nergens vinden of het NAT64 ondersteund.

Laat ik het anders vragen:
Hoe kan ik communiceren in het netwerk tussen IPv4 en IPv6 als mijn ontwerp als volgt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-09 10:47
Wat is trouwens de reden dat je niet dualstack wilt draaien? Er zijn wat nadelen aan NAT64, niet ieder protocol zal werken omdat het afhankelijk is van zowel NAT als een omzetting in DNS

too weird to live too rare to die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
Lightthunder schreef op woensdag 14 december 2016 @ 15:41:
Ik heb de 3750 tot mijn beschikking maar kan nergens vinden of het NAT64 ondersteund.

Laat ik het anders vragen:
Hoe kan ik communiceren in het netwerk tussen IPv4 en IPv6 als mijn ontwerp als volgt is?
Simpel, met NAT64. Aangezien je L3 switch dit niet ondersteund, zul je een ander apparaat in moeten zetten om dit voor elkaar te krijgen.

IPv4 en IPv6 zijn simpelweg niet compatible. Het is daarom niet mogelijk om verkeer te routeren van een IPv4 naar een IPv6 netwerk of omgekeerd. Hier dient NAT toegepast te worden en de gemiddelde L3 switch heeft al moeite met IPv4 only NAT, laat staan NAT64.

Advies:
Herzie je huidige strategie of schaf een router aan die NAT64 ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightthunder
  • Niet online
Omdat op de Cisco pagina staat dat NAT64 veelal wordt gebruikt voor een geleidelijke overgang van 4 naar 6.
Het idee is dat álleen VLAN 20 (zie tekening vorige post) op IPv6 zal draaien, waar de rest van het netwerk nog op IPv4 draait.

Ik dacht dat het een goede oplossing is om de L3 te laten communiceren tussen 4 en 6 d.m.v. NAT64.
Voor dualstack zal elk apparaat/software in het netwerk om moeten kunnen gaan met IPv6. Voor NAT64 is dat niet nodig.

EDIT: reactie op
luxan schreef op woensdag 14 december 2016 @ 15:57:
[...]

Simpel, met NAT64. Aangezien je L3 switch dit niet ondersteund, zul je een ander apparaat in moeten zetten om dit voor elkaar te krijgen.

IPv4 en IPv6 zijn simpelweg niet compatible. Het is daarom niet mogelijk om verkeer te routeren van een IPv4 naar een IPv6 netwerk of omgekeerd. Hier dient NAT toegepast te worden en de gemiddelde L3 switch heeft al moeite met IPv4 only NAT, laat staan NAT64.

Advies:
Herzie je huidige strategie of schaf een router aan die NAT64 ondersteund.
Precies, met NAT64.

Maar nu komen we weer terug op mijn oorspronkelijke vraag:
Stel, ik koppel een router aan de L3 switch om NAT64 te configureren voor VLAN20, kan de L3 dan alsnog routeren tussen de IPv4 gateway van VLAN10 en het NAT64 adres van VLAN20 of hoe werkt dit dan?

Overal op internet vind ik ontwerpen, welke gebaseerd zijn op complete netwerktransities van 4 naar 6, niet waar slechts 'n onderdeel van t netwerk op 6 draait.

[ Voor 54% gewijzigd door Lightthunder op 14-12-2016 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
Lightthunder schreef op woensdag 14 december 2016 @ 15:58:
Omdat op de Cisco pagina staat dat NAT64 veelal wordt gebruikt voor een geleidelijke overgang van 4 naar 6.
Het idee is dat álleen VLAN 20 (zie tekening vorige post) op IPv6 zal draaien, waar de rest van het netwerk nog op IPv4 draait.

Ik dacht dat het een goede oplossing is om de L3 te laten communiceren tussen 4 en 6 d.m.v. NAT64.
Voor dualstack zal elk apparaat/software in het netwerk om moeten kunnen gaan met IPv6. Voor NAT64 is dat niet nodig.
De L3 switch ondersteund geen NAT64 dus dat is niet zo'n geweldig idee. Het is overigens ook niet nodig (of handig) om een deel van je netwerk nu al alleen op IPv6 over te zetten als dat niet nodig is. Je moet namelijk nogal wat inrichten om ervoor te zorgen dat dat gedeelte van je netwerk in staat is om via IPv4 op het internet te komen.

Als je je netwerk dualstack inricht, kunnen alle apparaten die IPv6 ondersteunen, via IPv6 communiceren. Indien een apparaat alleen IPv4 ondersteund, zullen alle apparaten via IPv4 communiceren met dat apparaat. Voorwaarde is wel dat je gebruik maakt van hostnames en dat alle apparaten die zowel IPv4 als IPv6 ondersteunen, zowel een A als een AAAA record in de DNS krijgen.
[b][message=49489603,noline]Lightthunder schreef op woensdag 14 december 2016 @
EDIT: reactie op

[...]

Precies, met NAT64.

Maar nu komen we weer terug op mijn oorspronkelijke vraag:
Stel, ik koppel een router aan de L3 switch om NAT64 te configureren voor VLAN20, kan de L3 dan alsnog routeren tussen de IPv4 gateway van VLAN10 en het NAT64 adres van VLAN20 of hoe werkt dit dan?

Overal op internet vind ik ontwerpen, welke gebaseerd zijn op complete netwerktransities van 4 naar 6, niet waar slechts 'n onderdeel van t netwerk op 6 draait.
Nee want de L3 ondersteund geen NAT64. NAT64 is niet echt een adres, het is een stuk programatuur dat op je router draait. De routering zal dus ook plaatvinden op de router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightthunder
  • Niet online
luxan schreef op woensdag 14 december 2016 @ 16:26:
[...]

De L3 switch ondersteund geen NAT64 dus dat is niet zo'n geweldig idee. Het is overigens ook niet nodig (of handig) om een deel van je netwerk nu al alleen op IPv6 over te zetten als dat niet nodig is. Je moet namelijk nogal wat inrichten om ervoor te zorgen dat dat gedeelte van je netwerk in staat is om via IPv4 op het internet te komen.

Als je je netwerk dualstack inricht, kunnen alle apparaten die IPv6 ondersteunen, via IPv6 communiceren. Indien een apparaat alleen IPv4 ondersteund, zullen alle apparaten via IPv4 communiceren met dat apparaat. Voorwaarde is wel dat je gebruik maakt van hostnames en dat alle apparaten die zowel IPv4 als IPv6 ondersteunen, zowel een A als een AAAA record in de DNS krijgen.

[...]

Nee want de L3 ondersteund geen NAT64. NAT64 is niet echt een adres, het is een stuk programatuur dat op je router draait. De routering zal dus ook plaatvinden op de router.
Ik zal het iets duidelijker proberen te omschrijven. Zie dat mijn eerste post dan ook niet volledig genoeg is.

Vanuit mijn stagebedrijf heb ik de vraag gekregen hoe ik IPv4 en IPv6 met elkaar kan laten communiceren in een LAN en om dit uit te werken in een testomgeving. Er is geen naamomzetting nodig, DNS64 komt dan ook niet aan bod. Er zijn meerdere mogelijkheden om de communicatie te laten plaatsvinden:
* Translation – 6:4, NAT64, NAT-PT, hoe het ook allemaal mag heten. Ideaal voor organisaties die geleidelijk willen overstappen op IPv6 of bepaalde gedeeltes in het LAN op IPv6 willen draaien
• Dual Stack – heb je zelf hierboven al uitgelegd. Draait zowel op IPv4 als IPv6, maar is GÉÉN optie, want dat willen ze absoluut niet
• Tunneling – een IPv6 pakket inpakken in een IPv4 pakket

Ik heb tot dusver de basiskennis, maar ik kan nergens vinden wat nou een échte praktijkoplossing zou zijn voor mijn omgeving. Ik heb beschikking tot Cisco apparatuur, L2, L3, router en heb momenteel (zie tekening vorige post) dat de L3 switch kan routeren tussen VLAN 10 en VLAN 20 (als ze beide een IPv4 adres hebben) en wil nu de router koppelen aan de L3 switch zodat deze kan routeren tussen VLAN 10 en VLAN 20 als deze een IPv6 adres hebben.

Dan komt mijn vraag weer naar boven:
Voor het routeren tussen IPv4 en IPv6 dient er een bepaalde translation (6:4) plaats te vinden echter kan ik nergens in Jip en Janneke vinden hoe ik dit kan configureren op mijn L3 switch. Kan iemand mij eenvoudig uitleggen of voorzien van een URL waar de translation techniek wél eenvoudig is uitgelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
Lightthunder schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 08:34:
[...]

Ik zal het iets duidelijker proberen te omschrijven. Zie dat mijn eerste post dan ook niet volledig genoeg is.

Vanuit mijn stagebedrijf heb ik de vraag gekregen hoe ik IPv4 en IPv6 met elkaar kan laten communiceren in een LAN en om dit uit te werken in een testomgeving. Er is geen naamomzetting nodig, DNS64 komt dan ook niet aan bod. Er zijn meerdere mogelijkheden om de communicatie te laten plaatsvinden:
* Translation – 6:4, NAT64, NAT-PT, hoe het ook allemaal mag heten. Ideaal voor organisaties die geleidelijk willen overstappen op IPv6 of bepaalde gedeeltes in het LAN op IPv6 willen draaien
• Dual Stack – heb je zelf hierboven al uitgelegd. Draait zowel op IPv4 als IPv6, maar is GÉÉN optie, want dat willen ze absoluut niet
• Tunneling – een IPv6 pakket inpakken in een IPv4 pakket

Ik heb tot dusver de basiskennis, maar ik kan nergens vinden wat nou een échte praktijkoplossing zou zijn voor mijn omgeving. Ik heb beschikking tot Cisco apparatuur, L2, L3, router en heb momenteel (zie tekening vorige post) dat de L3 switch kan routeren tussen VLAN 10 en VLAN 20 (als ze beide een IPv4 adres hebben) en wil nu de router koppelen aan de L3 switch zodat deze kan routeren tussen VLAN 10 en VLAN 20 als deze een IPv6 adres hebben.

Voor het routeren tussen IPv4 en IPv6 dient er een bepaalde translation (6:4) plaats te vinden echter kan ik nergens in Jip en Janneke vinden hoe ik dit kan configureren op mijn L3 switch. Kan iemand mij eenvoudig uitleggen of voorzien van een URL waar de translation techniek wél eenvoudig is uitgelegd?
Een L3 switch kan geen NAT64. Je kunt en hoeft dus ook niets op de switch te configureren. De translatie dient door een NAT64 capable apparaat gedaan te worden.

Een goolge search op cisco NAT64 configuration examples levert nogal wat hits op. Antwoord lijkt me dus simpel:
Gebruik een router met NAT64 capability om te routeren tussen de VLAN's. Zorg dat de router de default gateway is voor zowel het IPv4 als het IPv6 netwerk en lees de documentatie van de desbetreffende router door.
Je kunt ervoor kiezen om al je IPv4 verkeer door je L3 switch te laten regelen en een static route naar je router in te stellen. Dit lijkt mij echter kinda pointless omdat je dit alleen kunt bereiken door:
  • Je NAT64 apparaat 1 IPv4 adres te geven waardoor je alle hosts in het IPv6 netwerk onder een IPv4 adres schuift. Ik neem aan dat je je realizeerd dat dit een port forwarding hell oplevert.
  • Je NAT64 apparaat een IPv4 subnet geeft dat je vanuit je L3 routeerd naar je NAT64. Kun je per IPv6 adres een IPv4 adres bijhouden in je NAT64 lijstje. Op deze manier heb je via een enorme omweg het IPv6 netwerk gedeelte dualstack uitgerust.
Je posts zijn duidelijk genoeg, we begrijpen wat je wil bereiken. Mijns inziens zijn de antwoorden ook duidelijk genoeg, je kunt niet routeren tussen een IPv4 en een IPv6 netwerk met een L3 switch die geen NAT64 ondersteund. Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom je denkt dat je vraag herhalen hier verandering in kan aanbrengen.

Even ter verduidelijking.
Routeren tussen IPv4 en IPv6 is niet mogelijk ZONDER translatie. Een IPv6 header is volledig anders ingedeeld dan een IPv4 header. Elk pakketje dient dus eerst gestript te worden van de respectievelijke header, de adressen dienen vertaald te worden en er moet een volledig nieuwe header gemaakt te worden voor het pakketje. Dit word doorgaans door een NAT64 systeem gedaan. Dit betekend dus ook dat het bron adres van de client vervangen word door het bron adres van het NAT64 apparaat.
Omdat een IPv4 header geen IPv6 adressen kan bevatten en omgekeerd, dient er ook translatie plaats te vinden op het doel-adres. Van IPv6 naar IPv4 is dit simpel, er kan namelijk een prefix bedacht worden die het NAT64 apparaat eraf kan halen. Van IPv4 naar IPv6 zal er over het algemeen een lijstje met mappings bijgehouden moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightthunder
  • Niet online
luxan schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 09:19:
[...]

Een L3 switch kan geen NAT64. Je kunt en hoeft dus ook niets op de switch te configureren. De translatie dient door een NAT64 capable apparaat gedaan te worden.
Haha :P ik zeg nergens dat ik denk dat het wel zo is en zoals ik aangaf in mijn vorige post: momenteel de L3 voor intervlan routing IPv4 en de router voor intervlan routing IPv6. Alleen nu de translation nog op de router.
Een goolge search op cisco NAT64 configuration examples levert nogal wat hits op. Antwoord lijkt me dus simpel:
Gebruik een router met NAT64 capability om te routeren tussen de VLAN's. Zorg dat de router de default gateway is voor zowel het IPv4 als het IPv6 netwerk en lees de documentatie van de desbetreffende router door.
Je kunt ervoor kiezen om al je IPv4 verkeer door je L3 switch te laten regelen en een static route naar je router in te stellen. Dit lijkt mij echter kinda pointless omdat je dit alleen kunt bereiken door:
  • Je NAT64 apparaat 1 IPv4 adres te geven waardoor je alle hosts in het IPv6 netwerk onder een IPv4 adres schuift. Ik neem aan dat je je realizeerd dat dit een port forwarding hell oplevert.
  • Je NAT64 apparaat een IPv4 subnet geeft dat je vanuit je L3 routeerd naar je NAT64. Kun je per IPv6 adres een IPv4 adres bijhouden in je NAT64 lijstje. Op deze manier heb je via een enorme omweg het IPv6 netwerk gedeelte dualstack uitgerust.
Ik ga mij hier in verdiepen en kom er op terug.
Je posts zijn duidelijk genoeg, we begrijpen wat je wil bereiken. Mijns inziens zijn de antwoorden ook duidelijk genoeg, je kunt niet routeren tussen een IPv4 en een IPv6 netwerk met een L3 switch die geen NAT64 ondersteund. Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom je denkt dat je vraag herhalen hier verandering in kan aanbrengen.
Nou, blijkbaar niet helemaal, want ik zei in mijn vorige post dat ik nu een router heb en de L3 gebruik voor routing IPv4 onderling. :p

Het verhaal is me wel duidelijk en heb dusver de omgeving af dat alleen de routerconfiguratie nog op mij wacht. Momenteel heb ik ook een virtuele omgeving gemaakt in packet tracer. Ik ga aan de slag en kom er nog op terug. In ieder geval alvast bedankt voor de informatie tot dusver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
Lightthunder schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 09:35:
[...]

Haha :P ik zeg nergens dat ik denk dat het wel zo is en zoals ik aangaf in mijn vorige post: momenteel de L3 voor intervlan routing IPv4 en de router voor intervlan routing IPv6. Alleen nu de translation nog op de router.
Dat klopt maar je impliceert meerdere malen doordat je blijft vasthouden aan routering via je L3 switch, zie je vraag hieronder.
[...]
Hier wek je toch echt het beeld dat je je L3 switch wil gebruiken om de translation (6:4) plaats te laten vinden. Je rept immers met geen woord over je router.
De enige andere lezing die ik kan bedenken doet vermoeden dat je niet precies weet hoe je een default gateway/static route in kunt stellen in een Cisco L3 switch. Dit is namelijk de enige instelling die je potentieel dient te doen in je L3 switch.

Als laatste wil ik je nog meegeven dat het slim is om je toch te verdiepen in DNS64. Het is anders namelijk vrijwel onmogelijk om gebruik te maken van internet op het IPv6 gedeelte van je LAN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10-09 21:32

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
luxan schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 10:11:
[...]
Als laatste wil ik je nog meegeven dat het slim is om je toch te verdiepen in DNS64. Het is anders namelijk vrijwel onmogelijk om gebruik te maken van internet op het IPv6 gedeelte van je LAN.
Hij geeft volgens mij aan dat het niet in de scope van zijn project zit dat ze op het internet moeten kunnen. Wat ik ervan begrijp wil hij twee netwerken, een ipv4-only en een ipv6-only netwerk, met elkaar laten praten. Puur ter test natuurlijk, want in de echte wereld wil je natuurlijk DS / DS-lite gaan draaien.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik zou toch nog eens goed nadenken of je niet liever Dual Stack draait in plaats van NAT64. Ik heb het idee dat je de doelstelling van beide oplossingen nog niet helemaal begrijpt. Het is namelijk niet zo dat 'elk apparaat/software in het netwerk om moeten kunnen gaan met IPv6' als je voor Dual Stack kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightthunder
  • Niet online
luxan schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 10:11:
[...]

Dat klopt maar je impliceert meerdere malen doordat je blijft vasthouden aan routering via je L3 switch, zie je vraag hieronder.

[...]

Hier wek je toch echt het beeld dat je je L3 switch wil gebruiken om de translation (6:4) plaats te laten vinden. Je rept immers met geen woord over je router.
De enige andere lezing die ik kan bedenken doet vermoeden dat je niet precies weet hoe je een default gateway/static route in kunt stellen in een Cisco L3 switch. Dit is namelijk de enige instelling die je potentieel dient te doen in je L3 switch.

Ja dat klopt, dat is mijn fout. Ik heb de vraag gekopieerd uit mijn eerste post. Het moet natuurlijk zijn:
Voor het routeren tussen IPv4 en IPv6 dient er een bepaalde translation (6:4) plaats te vinden echter kan ik nergens in Jip en Janneke vinden hoe ik dit kan configureren op mijn router. Kan iemand mij eenvoudig uitleggen of voorzien van een URL waar de translation techniek wél eenvoudig is uitgelegd? Het gaat namelijk om een IPv4 only én een IPv6 only netwerk welke ik wil laten communiceren met elkaar over het LAN. Het doel is dus niet dat het internet bereikt kan worden.
Kees schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 10:20:
[...]

Hij geeft volgens mij aan dat het niet in de scope van zijn project zit dat ze op het internet moeten kunnen. Wat ik ervan begrijp wil hij twee netwerken, een ipv4-only en een ipv6-only netwerk, met elkaar laten praten. Puur ter test natuurlijk, want in de echte wereld wil je natuurlijk DS / DS-lite gaan draaien.
Precies dit. Communicatie tussen IPv4 en IPv6 over het LAN, niet het WAN.
Bigs schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 10:22:
Ik zou toch nog eens goed nadenken of je niet liever Dual Stack draait in plaats van NAT64. Ik heb het idee dat je de doelstelling van beide oplossingen nog niet helemaal begrijpt. Het is namelijk niet zo dat 'elk apparaat/software in het netwerk om moeten kunnen gaan met IPv6' als je voor Dual Stack kiest.
De vraag vanuit mijn stagebedrijf is over NAT64 en niet dualstack.
Ik heb dus een IPv4 VLAN en een IPv6 VLAN. De L3 switch routeert momenteel tussen IPv4 (dit werkt) met Intervlan routing en de router routeert momenteel met router on a stick tussen IPv6 (dit werkt ook). Nu wil ik graag met NAT64 communicatie mogelijk maken tussen de IPv4 en IPv6 VLANS.

Nogmaals excuses voor mijn onduidelijkheid. Ik probeer het zo duidelijk mogelijk uit te leggen en kom gewoon niet uit dit vraagstuk, vandaar dat ik ook om jullie hulp vraag :)
Momenteel ben ik mij aan het verdiepen in deze video.

EDIT: De Cisco router 2911 ondersteunt ook geen NAT64...
EDIT2: De Cisco router 2911 ondersteunt wél de voorloper, NAT-PT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

[...]
...Dual Stack; heb je zelf hierboven al uitgelegd. Draait zowel op IPv4 als IPv6, maar is GÉÉN optie, want dat willen ze absoluut niet...
Waarom willen ze dat niet? Wat is de user case?
Zo ongeveer ieder zichzelf respecterend operating system heeft momenteel dual stack.
Een transitie zonder dual stack oplossing is minstens tien keer zo duur

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightthunder
  • Niet online
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 14:18:
[...]
Waarom willen ze dat niet? Wat is de user case?
Zo ongeveer ieder zichzelf respecterend operating system heeft momenteel dual stack.
Een transitie zonder dual stack oplossing is minstens tien keer zo duur
Omdat de opdrachtgever graag wil weten hoe NAT64 werkt in een LAN omgeving. Ze werken veel met camerasurveillance oplossingen en niet alle camera's of software ondersteunen IPv6. Ze willen wel graag dat een klein deel van 't netwerk proef kan draaien op IPv6 en het is mijn doel om te onderzoeken wat de impact, mogelijkheden en functionaliteiten zijn van IPv6 tov IPv4 in een LAN omgeving.

Ik moet straks een advies uitbrengen, waarin ik dit ook zeker zal meenemen, ik ben me er zeker wel van bewust hoor, maar dit is gewoon wat ik doen moet.

Oké! Momenteel heb ik een router mét NAT64 ondersteuning gekoppeld aan de L3 switch. Nu heb ik deze en deze pagina voor mij.

Ik heb het scenario van de 1e link even voor mezelf nagetekend. Zoals je ziet op die pagina, wordt er een IPv4 only netwerk gekoppeld aan een IPv6 only netwerk. In principe is een VLAN IPv4 (vlan 10) en een VLAN IPv6 (vlan 20) toch hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
Lightthunder schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 10:03:
[...]
Oké! Momenteel heb ik een router mét NAT64 ondersteuning gekoppeld aan de L3 switch. Nu heb ik deze en deze pagina voor mij.

Ik heb het scenario van de 1e link even voor mezelf nagetekend. Zoals je ziet op die pagina, wordt er een IPv4 only netwerk gekoppeld aan een IPv6 only netwerk. In principe is een VLAN IPv4 (vlan 10) en een VLAN IPv6 (vlan 20) toch hetzelfde?
VLAN werkt op OSI laag 2. Aangezien er op dat niveau niets gedaan word met IP, kun niet echt spreken van een IPv4 VLAN of een IPv6 VLAN. Voor OSI laag 2 zijn het gewoon twee VLAN's Wat je vervolgens op OSI laag 3 over dat VLAN heen gooit, moet je zelf weten. Dit kan IPv4 of IPv6 zijn maar ook IPX of Appletalk.
Als je echter OSI laag 3 in beschouwing neemt, zit er een duidelijk verschil tussen een pakketje op een IPV4 VLAN en een pakketje op een IPv6 VLAN.

offtopic:
Heb je je opdrachtgever trouwens al gewezen op IPv4.1?

[ Voor 5% gewijzigd door luxan op 23-12-2016 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightthunder
  • Niet online
Ik heb een tijdje met NAT64 geknoeid, maar zonder succes. Het is dan ook niet realistisch om te gebruiken in een LAN omgeving (wat jullie ook meerdere malen hebben aangegeven).
Echter was dit wel een vraagstuk vanuit het bedrijf, vandaar dat ik daar over door bleef gaan.

Nu heb ik er voor gekozen NAT64 links te laten liggen en voor dual stack te gaan (kan nu dan ook onderbouwen waarom geen NAT64 en wél dualstack, maar ik moest het proberen vanuit het bedrijf).

Ik heb momenteel een aantal vlans met IPv4 cliënt (camera's) en een aantal vlans met IPv6 only cliënts (laptops). Een multilayer switch routeert momenteel tussen IPv4 en een router tussen IPv6 (de switch ondersteunt geen IPv6). Dit werkt allemaal prima en naar behoren.
De managementsoftware, van de camerasystemen, draait op de server, welke dual stack draait (IPv4 én IPv6). In theorie (nog niet geprobeerd) kan ik met mijn IPv6 cliënt de server bereiken en de beelden van de IPv4 camera's opvragen VIA de managementsoftware. Dit moet ik echter nog gaan testen.

Wat ik nu moet gaan doen is prestaties meten tussen IPv4 en IPv6 verkeer in het LAN door bv.:
- verkeer te monitoren wanneer een IPv4/IPv6 camera beelden streamt naar de server
- verkeer te monitoren wanneer een IPv4/IPv6 laptop beelden bekijkt VIA de server
- ....

Heeft iemand ideeën hoe ik dit kan monitoren? Met wireshark kan ik bv. verkeer meten vanaf een laptop (een IPv6 vlan), maar hoe kan ik eenvoudig IPv4 en IPv6 verkeer meten over de gehele omgeving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-08 11:08

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik weet even niet of dit boek al voorbij is gekomen en heb het boek zelf nog niet gelezen (ligt op de plank voor volgend jaar), maar wellicht dat dit voor TS ook interessant leesvoer is:

IPv6 Address Planning
https://www.bol.com/nl/p/...6/#product_specifications

Zijn nog meer IPv6 boeken van O'Reilly trouwens:

IPV6 Network Administration
https://www.bol.com/nl/p/...tration/9200000039848799/

IPv6 Essentials
https://www.bol.com/nl/p/ipv6-essentials/9200000024499343/

Ook gekocht voor volgend jaar, maar wellicht zeker met dit soort trajecten nuttig om aan te schaffen en te lezen. (Let op: IPv6 Network Administration komt volgend jaar een nieuwe uit, DIE wil je hebben, de oude is uit 2004. Had ik per ongeluk besteld voordat ik zag dat er een nieuwe uit kwam.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Pagina: 1