Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Twijfel over upgrade €600

Pagina: 1
Acties:

• Jeru
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 31-10 10:37
Ik heb van een tijdelijke baan een aanbod gekregen om mijn salaris uit te laten betalen in de vorm van producten om het zo te noemen. €450 heb ik daar verdiend, maar het alternatief is voor €600 aan producten uitzoeken. Nou ben ik al 2 dagen aan het proberen om een upgradeset bij elkaar te zetten die mij overtuigd, maar heb hier nu nog wat moeite mee.

Mijn huidige PC is een 2500k overgeclocked naar 4.5Ghz, Asrock Pro3 Gen3 Mobo, met een GTX960 een 128gb SSD. Gebruik een Cooler Master Hyper 212 EVO, die ook compatible zou moeten zijn met een nieuwer socket.
Duidelijk een verouderd systeem imiddels dus, maar tot mijn verbazing presteert de huidige tegenhanger van de 2500k, de 6600k niet bijzonder veel beter.

Mijn moederbord is echter wel aan de brakke kant, paar USB poorten doen het bijvoorbeeld niet meer goed.
Ik gebruik de PC zelf voor hier en daar wat gamen, zoals Battlefield 1 of andere shooters. Heel af en toe wordt er misschien eens wat opgenomen.

Kast is inmiddels eigenlijk ook wel aan vervanging toe, maar vind dat zelf het minst belangrijke uiteindelijk.

Dit is wat ik zelf bij elkaar heb gegooid, voor nu:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 254,50€ 254,50
1MSI Z170-A PRO€ 107,95€ 107,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G4D30AETA€ 89,90€ 89,90
1Samsung SM961 256GB€ 133,-€ 133,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 585,35

Mijn vraag gaat dan dus ook vooral, naar wat jullie denken, is deze set toch upgrade waardig? Of wat zou je zelf doen in deze situatie?

Hier kan je een beschrijving vinden voor hogere snelheden halen met usenet : klik!

Verwijderd

En toch is de videokaart de grootste bottlekneck in het geheel. Wellicht een gebruikt Z77 bordje opzoeken en de rest naar de videokaart, grotere ssd (NVME is niet nodig, verschil is er nauwelijks in dagelijks gebruik mits je geen extreme videobewerking doet) en eventueel een andere behuizing.

Welke voeding heb je?

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
GTX 1060/1070 met 16GB RAM en grotere sata SSD?
Anders zou ik gaan voor een i7 6700K. Games beginnen langzaamaan nut te hebben van een i7 t.o.v. een i5

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 30-11 15:12

UltiemePCNerd

Banaan.

Even ter zijde, maar de tweaker Omni heeft vast en zeker wel een mooi Z77 plankje te koop.

• Jeru
Verwijderd schreef op woensdag 14 december 2016 @ 11:14:
En toch is de videokaart de grootste bottlekneck in het geheel. Wellicht een gebruikt Z77 bordje opzoeken en de rest naar de videokaart, grotere ssd (NVME is niet nodig, verschil is er nauwelijks in dagelijks gebruik mits je geen extreme videobewerking doet) en eventueel een andere behuizing.

Welke voeding heb je?
Het probleem is dat ik niet een gebruikt bord makkelijk kan uitzoeken, dit ivm dat de werkgever gewoon een btw bon moet hebben enzovoorts en zelf heeft aangegeven gewoon alles te bestellen.
De voeding is een Cooler Master GM Series G550M

Wat betreft de NVME leek mij mooi om te kijken of het iets zou zijn vooral. Alternatief is een 500gb of 750gb SSD.

Lijkt mij trouwens dat met een NVME SSD ik toch ook nog wel performance terugkrijg op het gebied van dingen laden. Geeft toch een algeheel fijn gevoel vind ik als dingen sneller laden.

[ Voor 54% gewijzigd door Jeru op 14-12-2016 11:58 ]

Hier kan je een beschrijving vinden voor hogere snelheden halen met usenet : klik!

• Jeru
UltiemePCNerd schreef op woensdag 14 december 2016 @ 11:17:
Even ter zijde, maar de tweaker Omni heeft vast en zeker wel een mooi Z77 plankje te koop.
Zie niets bij hem staan, maar zoals in mijn andere bericht ook al staat, lijkt mij tweedehands niet een optie in deze situatie. Tenzij ik gewoon geld neem ipv PC onderdelen.

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 30-11 15:12

UltiemePCNerd

Banaan.

Jeru schreef op woensdag 14 december 2016 @ 11:55:
[...]

Zie niets bij hem staan, maar zoals in mijn andere bericht ook al staat, lijkt mij tweedehands niet een optie in deze situatie. Tenzij ik gewoon geld neem ipv PC onderdelen.
Dan zou ik een 1070 en een mooi ssdtje nemen. De processor is zeker snel genoeg en je kan nog upgraden naar 3e generatie. Evt met eigen geld iets als een msi z77a g43 kopen voor 70 euro.

• Jeru
UltiemePCNerd schreef op woensdag 14 december 2016 @ 12:05:
[...]

Dan zou ik een 1070 en een mooi ssdtje nemen. De processor is zeker snel genoeg en je kan nog upgraden naar 3e generatie. Evt met eigen geld iets als een msi z77a g43 kopen voor 70 euro.
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G€ 289,-€ 289,-
1Fractal Design Define XL R2 Black Pearl€ 131,-€ 131,-
1Crucial MX300 2,5" 750GB€ 178,95€ 178,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 598,95

Dan kom ik meer op zoiets, vind zelf prijs kwaliteit verhouding van GPU wel belangrijk en vind een GPU zelden meer dan €300 waard.
Moet ook zeggen dat ik het nog vrij zonde vind om mijn 960 te vervangen, heb deze nog geen jaar gebruikt. Maarja soms heb je pech.

[ Voor 3% gewijzigd door Jeru op 14-12-2016 12:22 ]

Verwijderd

Wat bij omni in de inventaris gallery: Omni staat is te koop. Voor het geld waar je de GTX 960 voor verkoopt kan je een mooi moederbordje terug kopen. Wellicht is omni bereid te ruilen, bijvoorbeeld de Z77 Sabertooth voor de GTX 960.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2016 13:04 ]

• Jeru
Verwijderd schreef op woensdag 14 december 2016 @ 13:02:
Wat bij omni in de inventaris gallery: Omni staat is te koop. Voor het geld waar je de GTX 960 voor verkoopt kan je een mooi moederbordje terug kopen. Wellicht is omni bereid te ruilen, bijvoorbeeld de Z77 Sabertooth voor de GTX 960.
Ah, dat wist ik niet. Ik zal eens kijken zoiets zou misschien wel mooi zijn dan ja. Thanks voor de hulp!

• Jeanke117
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 30-11 15:54
Maar als je de btw terug krijgt kan je toch ook over die 600 euro heen gaan? Dan komt je budget neer op 721 euro?

• Dunky555
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Ik zou je moederbord gewoon blijven gebruiken mits je echt die defecte poorten nodig hebt. Een 2500k zal toch redelijk snel aan vervanging toe zijn denk ik. BF1 is ook behoorlijk CPU intensief meen ik. Weet niet hoe dat nu is na wat patches trouwens.
Beter dat geld sparen voor een nieuwe set en nu je laatst geposte lijstje kopen.

Verwijderd

Jeanke117 schreef op woensdag 14 december 2016 @ 14:53:
Maar als je de btw terug krijgt kan je toch ook over die 600 euro heen gaan? Dan komt je budget neer op 721 euro?
Nee, hij krijgt al € 50,- extra als hij voor € 600,- spullen neemt i.p.v. € 450,- aan geld.
Dunky555 schreef op woensdag 14 december 2016 @ 15:05:
Ik zou je moederbord gewoon blijven gebruiken mits je echt die defecte poorten nodig hebt.
En/of deze erbij aanschaffen: pricewatch: Sharkoon 3-Poort USB 3.0 Hub + RJ45 Ethernet Adapter Zwart
Dat is echt een goed ding, ik heb hem er altijd aan hanegn, (ook in de toekomst) altijd handig.

• Jeru
Verwijderd schreef op woensdag 14 december 2016 @ 11:14:
En toch is de videokaart de grootste bottlekneck in het geheel.
Toch lijkt dit niet te kloppen, net nog even gecheckt in BF1. Mijn cpu staat daar constant op 100%, gpu meestal rond de 80% max. Maar met dit budget kan ik niet naar een i7 van huidige generatie. Zit eraan te denken om voor een tweedehands i7 te gaan met zelfde socket.

Verwijderd

Met welke settings en resolutie speel je?

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-11 00:25
Jeru schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 14:42:
[...]

Toch lijkt dit niet te kloppen, net nog even gecheckt in BF1. Mijn cpu staat daar constant op 100%, gpu meestal rond de 80% max. Maar met dit budget kan ik niet naar een i7 van huidige generatie. Zit eraan te denken om voor een tweedehands i7 te gaan met zelfde socket.
Battlefield 1 is een rare eend in de bijt omdat het een consoleport is. Het is dus geschreven voor 8 zwakke fysieke cores. Als ik het goed begreep, wil je eigenlijk een i7 hebben voor BF1 (speel het zelf niet). Een 6600k zal het wel iets beter doen dan de 2500k, maar het punt dat mensen hierboven proberen te maken is dat dit het prijsverschil niet waard is.

Eigenlijk heb je gewoon een goed gebalanceerd systeem. Je kunt natuurlijk sowieso alvast een mobo+ram+cpu upgrade doen, en de videokaart nog even aankijken. Voor specifiek BF1 is dat geen gekke optie, voor de andere games zal de videokaart bottlenecken en de 2500k voldoen.

• Jeru
Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 14:47:
Met welke settings en resolutie speel je?
Letterlijk alles op zo laag mogelijk, inclusief edit van CFG bestand voor schaduwen.En op 1080p.

• Jeru
lactaxative schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 14:50:
[...]

Battlefield 1 is een rare eend in de bijt omdat het een consoleport is. Het is dus geschreven voor 8 zwakke fysieke cores. Als ik het goed begreep, wil je eigenlijk een i7 hebben voor BF1 (speel het zelf niet). Een 6600k zal het wel iets beter doen dan de 2500k, maar het punt dat mensen hierboven proberen te maken is dat dit het prijsverschil niet waard is.

Eigenlijk heb je gewoon een goed gebalanceerd systeem. Je kunt natuurlijk sowieso alvast een mobo+ram+cpu upgrade doen, en de videokaart nog even aankijken. Voor specifiek BF1 is dat geen gekke optie, voor de andere games zal de videokaart bottlenecken en de 2500k voldoen.
Is inderdaad ook wel begrijpelijk, voor de rest moet ik zeggen dat ik zelden nog een fps speel. Heb verder ook niet echt haast ermee moet ik zeggen.

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01:59
Een i5 2500 zonder OC bottlenecked een gtx 960 niet dus een 2500K op 4.5Ghz moet dat met 2 vingers in z'n neus kunnen draaien.
Er zijn veel meer mensen die dit probleem hebben/hadden. Ligt niet aan je processor maar aan bepaalde instellingen. Zowel binnen als buiten de game.

Je zou anders deze lijst even kunnen doorlopen en kijken of het helpt :

https://www.reddit.com/r/..._pc_potentially_huge_fps/

Verwijderd

Jeru schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 14:52:
[...]

Letterlijk alles op zo laag mogelijk, inclusief edit van CFG bestand voor schaduwen.En op 1080p.
Hoe lager de settings, hoe meer er op de CPU wordt geleund. Ga je naar Ultra settings, of High (wat een i5 2500k @ 4.5Ghz + GTX 960 opzich prima aan moet kunnen), dan zul je zien dat hoogstwaarschijnlijk de GTX 960 de bottleneck is.

• Jeru
Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 14:58:
[...]

Hoe lager de settings, hoe meer er op de CPU wordt geleund. Ga je naar Ultra settings, of High (wat een i5 2500k @ 4.5Ghz + GTX 960 opzich prima aan moet kunnen), dan zul je zien dat hoogstwaarschijnlijk de GTX 960 de bottleneck is.
Zoiets had ik al gelezen idd ergens. Zal er toch eens wat meer mee experimenteren. Thanks!

Net nog even wat geprobeerd, maar performance gaat echt zwaar achteruit op het moment dat ik de game hoger probeer te zetten dan low.

[ Voor 13% gewijzigd door Jeru op 16-12-2016 15:23 ]

• Jeru
UltiemePCNerd schreef op woensdag 14 december 2016 @ 12:05:
[...]

Ik ben redelijk op het punt om dit te doen. Maar toch snap ik niet waarom ik betere performance zou krijgen uit BF1 met een 1070 met mijn 2500k. Heb inmiddels van alles getest om stabiel een minimum van 60fps te krijgen, maar het lijkt onmogelijk.

Verwijderd

Draai je de game niet toevallig op DX12 ipv DX11?

• Jeru
Verwijderd schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 10:04:
Draai je de game niet toevallig op DX12 ipv DX11?
Nope, heb wel geprobeerd om dat te doen, maar werkte geen eens bij mij. Uiteindelijk is het probleem vooral dat ik echt niet duidelijk kan zien waar het probleem vandaan komt. Vooral het upgraden van de videokaart zou ik makkelijk doen als ik wist dat daarmee het probleem met de CPU verholpen is gelijk. Denk echter dat ik hetzelfde probleem houdt met een 1070. Ik krijg het namelijk niet voor elkaar om mijn 960 op 100% te krijgen tijdens de game.

Verwijderd

Wat is het CPU gebruik als je niets met de PC aan het doen bent? Een i5 2500K @ 4,5Ghz moet BF1 echt zonder enige moeite aankunnen. Ik kan het topic even niet vinden, maar gisteren ofzo was er ook een topic van iemand met een i5 3350p welke toch een stuk langzamer is dan een 2500k op 4,5, die ook last had van fps issues in BF1. Zijn CPU usage in idle was al 35%. Na dat gefixt te hebben geen problemen meer.

Gooi ook je overclock er eens af, want je moederbord is toch wat aan de karige kant qua VRM. En welke CPU koeler gebruik je?

• Jeru
Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 13:37:
Wat is het CPU gebruik als je niets met de PC aan het doen bent? Een i5 2500K @ 4,5Ghz moet BF1 echt zonder enige moeite aankunnen. Ik kan het topic even niet vinden, maar gisteren ofzo was er ook een topic van iemand met een i5 3350p welke toch een stuk langzamer is dan een 2500k op 4,5, die ook last had van fps issues in BF1. Zijn CPU usage in idle was al 35%. Na dat gefixt te hebben geen problemen meer.

Gooi ook je overclock er eens af, want je moederbord is toch wat aan de karige kant qua VRM. En welke CPU koeler gebruik je?
Als ik gewoon de computer boot hooguit onder 10% cpu. Niet teveel naar mijn idee in ieder geval, soms valt me wel op dat Origin een hele hap wil gebruiken.
Ik gebruik een Coolermaster Hyper 212 Evo, koelt ook prima volgens mij. Als ik echt 100% cpu gebruik blijft hij onder 90 graden.

Ik zal eens proberen om hem terug te klokken.

Getest met normale klok, eigenlijk amper een verschil, merk hooguit licht lagere fps. Niet noemenswaardig verschil.

[ Voor 5% gewijzigd door Jeru op 20-12-2016 19:18 ]

• Jeru
Heb uiteindelijk een 6700k met 16gb geheugen en MSI Z710a Tomahawk en 525gb ssd gekocht. BF1 draait nu op strak boven 60fps. GPU is nu duidelijk bottleneck, maar mijn doel is bereikt. Iedereen bedankt!

Pagina: 1