Verzekeraar beperkt vrije keuze schadevrije jaren partner

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Rectificatie: In onderstaand bericht spreek ik over het opbouwen van schadevrije jaren voor mijzelf als regelmatige bestuurder. Alhoewel ik meende dat dit mogelijk was, gaat het voornamelijk om het recht op 50% van de schadevrije jaren die wij gezamenlijk hebben opgebouwd.

Mijn vriendin en ik gaan zaterdag onze eerste gezamenlijke auto ophalen. Zij heeft hiervoor een andere auto gehad, ik rijdt motor. Mijn vriendin is verzekerd bij FBTO en heeft daar drie schadevrije jaren opgebouwd, plus een bonusjaar van FBTO welke te vervallen komt bij het overstappen naar een andere verzekeraar.

Aangezien ik vijf schadevrije jaren heb met de motor en voorheen mijn eigen auto ook verzekerd had bij KNMV, waar het zogenoemde "zeswielenplan" van toepassing was, heb ik contact opgenomen met de KNMV. Helaas is het "zeswielenplan" sinds 2015 of 2016 afgeschaft, wat betekend dat de schadevrije jaren voor de motor niet meer gelden voor de auto.

Nu hebben we contact gehad met FBTO en gevraagd of ik, als mee-verzekerde op de bestaande verzekering van mijn vriendin, ook schadevrije jaren kan opbouwen. Dit voor het geval dat wij ooit besluiten uit elkaar te gaan. Dit is geen probleem zolang wij samenwonen, dus helemaal prima.

Wat mij nu stoort is dat FBTO meldt dat ik mijn schadevrije jaren alleen behoud als ik bij FBTO blijf. Mochten wij dus ooit uit elkaar gaan, dan heb ik niet meer de vrije keuze om te kiezen voor een andere verzekeraar, want dan raak ik mijn schadevrije jaren kwijt.

Mijn vraag is of iemand hier het fijne van weet. Is het normaal dat een verzekeraar een dergelijke beperking oplegt in de situatie van een gezamenlijk rijdvoertuig waarvan beide partners regelmatige bestuurder zijn? Ik heb het e.e.a. via Google gezocht, maar kon niet zo snel een duidelijk antwoord vinden. Ook op de website van de Consumentenbond zag ik niet zo snel of dit een normale eis van een verzekeraar is.

[ Voor 7% gewijzigd door Seroczynski op 14-12-2016 12:06 ]

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

Beste antwoord (via Seroczynski op 14-12-2016 11:18)

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:24
Seroczynski schreef op woensdag 14 december 2016 @ 10:40:
Oke, dus even simpel gezegd moet ik niet zo moeilijk doen. Ik heb alleen een hekel om zodanig 'vastgezet' te worden in mijn keuzes, maar kan ook weet niet zeggen dat ik ontevreden ben over FBTO.
Je wordt niet vastgezet, normaliter kun je helemaal niet schadevrije jaren opbouwen als een ander de hoofdverzekerde is...Dat FBTO dit wel doet, is een verdienste van hen, en dus logisch dat je ze ook alleen daar kan behouden. Een andere verzekeraar zal er geen boodschap aan hebben namelijk.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Volgens mij is het zo dat enkel de hoofdverzekerde schadevrije jaren opbouwt in het centrale registratiesysteem van verzekeraars onderling, en moet je het feit dat de 'meeverzekerde' ook schadevrije jaren opbouwt meer als een gunst dan als een beperking zien. Een beetje hetzelfde principe als een no-claim beschermer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:08
Ik wist überhaupt niet dat het mogelijk was om op deze manier ook schade-vrije jaren op te bouwen. In dat geval snel even contact opnemen met onze autoverzekering. Ik denk inderdaad dat je het eerder als een gunst moet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Niet online
Oke, dus even simpel gezegd moet ik niet zo moeilijk doen. Ik heb alleen een hekel om zodanig 'vastgezet' te worden in mijn keuzes, maar kan ook weet niet zeggen dat ik ontevreden ben over FBTO.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Martinusz
Seroczynski schreef op woensdag 14 december 2016 @ 10:40:
Je wordt niet vastgezet, normaliter kun je helemaal niet schadevrije jaren opbouwen als een ander de hoofdverzekerde is...Dat FBTO dit wel doet, is een verdienste van hen, en dus logisch dat je ze ook alleen daar kan behouden. Een andere verzekeraar zal er geen boodschap aan hebben namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Niet online
Ik heb inmiddels ook met nog een andere verzekeraar contact gehad, en nu blijkt toch wel dat FBTO een beter aanbod heeft dan mijn huidige motorverzekeraar en deze anderen. Gecombineerd met jullie reacties hebben we toch besloten om bij FBTO verder te gaan. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:03

Mimiix

Professioneel Prutser

FBTO Is niet de enige die dit doet. Voor ik een auto kocht, heb ik een scooter gehad die verzekerd was bij de ANWB. Ik kon die jaren schadevrij die ik bij mn scooter had, overnemen op een autoverzekering van de ANWB.

Dus toen ik pas geleden mijn eerste auto kocht, heb ik hem eerst op mijn vaders naam verzekerd met mij als medebestuurder. Ik mocht er dus gewoon in rijden, en bouwde ook schadevrije jaren op. Als ik dus ging verhuizen moest ik bij Centraal beheer blijven wilde ik die schadevrije jaren behouden.

Ik heb dit nog geen maand vol gehouden, want ik wilde ook een parkeer vergunning en dan moest de auto op mijn naam. Heb hem dus maar op mn eigen naam gezet. maar ze zijn dus zeker niet de enige die dit doen.

Het is inderdaad vooral voor hunzelf goed.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Is een coulance. En om je zoek opdrachten te vergemakkelijken gebruik 'roy data'. Dat is het systeem waar verzekeringsmaatschappijen de schadevrije jaren in bijhouden.

Wel kan er een afstandsverklaring getekend worden en kun je de schadevrije jaren overnemen, maar dan is je partner ze kwijt.

Maar eigenlijk hebben alle verzekeringen deze coulance wel. Ze moeten wel, want de rest heeft het ook.

Let wel op, auto's die op oldtimerverzekering staan bouwen geen schadevrije jaren op. Maarja die verzekering kan ook alleen bij een 2e auto afgesloten worden en heb je kilometer en woon-werkverkeer limitaties, dus niet echt relevant voor de meeste.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

D3nnisd schreef op woensdag 14 december 2016 @ 11:58:
FBTO Is niet de enige die dit doet. Voor ik een auto kocht, heb ik een scooter gehad die verzekerd was bij de ANWB. Ik kon die jaren schadevrij die ik bij mn scooter had, overnemen op een autoverzekering van de ANWB.

Dus toen ik pas geleden mijn eerste auto kocht, heb ik hem eerst op mijn vaders naam verzekerd met mij als medebestuurder. Ik mocht er dus gewoon in rijden, en bouwde ook schadevrije jaren op. Als ik dus ging verhuizen moest ik bij Centraal beheer blijven wilde ik die schadevrije jaren behouden.

Ik heb dit nog geen maand vol gehouden, want ik wilde ook een parkeer vergunning en dan moest de auto op mijn naam. Heb hem dus maar op mn eigen naam gezet. maar ze zijn dus zeker niet de enige die dit doen.

Het is inderdaad vooral voor hunzelf goed.
FBTO en CB is beide Achmea. Misschien dat andere Achmea merken het ook wel doen.

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:36
Vanaf 1-1-2016 geldt voor verzekeraars die zijn aangesloten bij het Verbond van verzekeraars bedrijfsregeling 11. Daarover lees je hier meer: https://www.verzekeraars....regeling-11-Roy-Data.aspx

Misschien dat je daar wat aan hebt.

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:26

Jrz

––––––––––––

De commerciële schadevrije jaren is wat anders dan je plek op d BM ladder.

De BM ladder is geregistreerd in roydata. Wat een verzekeraar verder aan schadevrije jaren staat daar los van.

Het verwarrend allemaal, maar zo zit het.

Tip - kijk in de polis hoe de BM ladder in elkaar zit.

Bij Ditzo kon je destijds eigenlijk de beste verzekering afsluiten (geen trede terug op de ladder bij schade). Deze verzekering wordt overigens niet meer aangeboden.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• sugarlee89
  • Niet online
Geloof er niks van dat er geen voorwaardes zijn in geen trede terug bij schade. Ze hebben allemaal clausules. Het is maar goed ook, dit weerhoudt sommige tenminste van oms als debiele te gaan rijden. De thin red line.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-04 14:35
De BM-treden zijn onlangs allemaal gestandaardiseerd. Om mijn handen vrij te houden heb ik de motoren bij Bikerpolis lopen en de auto bij Nationale Nederlanden. Ja, ik bouw op verschillende polissen schadevrije jaren op (mijn vrouw ook met haar motor). Ach, dan ben ik ze ook niet allemaal kwijt bij een ongeluk.

[ Voor 4% gewijzigd door Señor Sjon op 15-12-2016 09:24 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-04 11:11

mark-k

AKA markkNL

Señor Sjon schreef op donderdag 15 december 2016 @ 09:24:
De BM-treden zijn onlangs allemaal gestandaardiseerd. Om mijn handen vrij te houden heb ik de motoren bij Bikerpolis lopen en de auto bij Nationale Nederlanden. Ja, ik bouw op verschillende polissen schadevrije jaren op (mijn vrouw ook met haar motor). Ach, dan ben ik ze ook niet allemaal kwijt bij een ongeluk.
Beetje offtopic maar even een tip, toen ik bij bikerpolis wegging omdat ik mijn motor had verkocht (na ongeveer 2 jaar, was mn 25kW fiets) gingen ze opeens nog geld rekenen voor het opzeggen van de verzekering (iets dat helemaal niet mag wettelijk gezien). Let daar dus op mocht je daar ooit weggaan.

Zit nu bij de KNMV, waren wat duurder qua motorverzekering maar kon daardoor mn auto als classic onderbrengen en betaal daar maar ongeveer 100 euro per jaar voor.

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02:21
Ik zit ook bij FBTO en heb de maximum korting, 19 schadevrije jaren.
Mijn vrouw heeft een paar jaar geleden haar eerste auto gekocht en op basis van mijn verleden heeft zij ook de maximum korting gekregen in de vorm van 8 FBTO bonusjaren.
Daarnaast bouwt ze per jaar ook zuivere schadevrije jaren op, momenteel zijn dat er 4.
Die zuivere schadevrije jaren kan ze gewoon meenemen naar andere verzekeringsmaatschappijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 738905

D3nnisd schreef op woensdag 14 december 2016 @ 11:58:
Dus toen ik pas geleden mijn eerste auto kocht, heb ik hem eerst op mijn vaders naam verzekerd met mij als medebestuurder. Ik mocht er dus gewoon in rijden, en bouwde ook schadevrije jaren op.
Kan / moet dit bij elke maatschappij? Mijn vrouw wil ook gaan rijden in onze auto en de verzekering en alles staat op mijn naam, we zijn wel getrouwd).

Is mijn vrouw wel verzekerd nu als ze in onze auto rijdt die verzekerd is op mijn naam en schadevrije jaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:03
Volgens mij is het zo zodra jij toestemming geeft om in jouw auto te rijden is zij gewoon verzekerd. Wel moet jij de regelmatig bestuurder blijven, dwz je moet (veel) meer km's rijden dan alle anderen die in je auto rijden bij elkaar opgeteld. Als je vrouw veel gaat rijden in de auto wordt zij een medebestuurder en moet je die ook opgeven. Even bellen dus met je verzekeraar voor 100% zekerheid over jouw situatie.

Vind het overigens wel apart dat je zomaar (8+) bonusjaren krijgt als je partner 19 schadevrije jaren heeft. Voor hetzelfde geldt heb je al 25 jaar niet achter het stuur gezeten :P
D3nnisd schreef op woensdag 14 december 2016 @ 11:58:Dus toen ik pas geleden mijn eerste auto kocht, heb ik hem eerst op mijn vaders naam verzekerd met mij als medebestuurder. Ik mocht er dus gewoon in rijden, en bouwde ook schadevrije jaren op.
Ookal zet je jezelf als regelmatig bestuurder op je vaders polis kunnen er nog steeds risico's aan kleven als je de enige bestuurder bent bij het uitkeren van grote schades. Ook zal het financieel voordeel niet zo groot meer zijn als jij als regelmatig bestuurder erop staat. Dus zoals je hem nu op je eigen naam hebt staan is veel verstandiger :)

[ Voor 35% gewijzigd door Jim423 op 18-12-2016 23:27 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Niet online
Jim423 schreef op zondag 18 december 2016 @ 23:19:
Volgens mij is het zo zodra jij toestemming geeft om in jouw auto te rijden is zij gewoon verzekerd. Wel moet jij de regelmatig bestuurder blijven, dwz je moet (veel) meer km's rijden dan alle anderen die in je auto rijden bij elkaar opgeteld. Als je vrouw veel gaat rijden in de auto wordt zij een medebestuurder en moet je die ook opgeven. Even bellen dus met je verzekeraar voor 100% zekerheid over jouw situatie.

Vind het overigens wel apart dat je zomaar (8+) bonusjaren krijgt als je partner 19 schadevrije jaren heeft. Voor hetzelfde geldt heb je al 25 jaar niet achter het stuur gezeten :P

[...]

Ookal zet je jezelf als regelmatig bestuurder op je vaders polis kunnen er nog steeds risico's aan kleven als je de enige bestuurder bent bij het uitkeren van grote schades. Ook zal het financieel voordeel niet zo groot meer zijn als jij als regelmatig bestuurder erop staat. Dus zoals je hem nu op je eigen naam hebt staan is veel verstandiger :)
Ligt aan de voorwaardes, sommige mag t gewoon dus altijd navraag doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Is het niet mogelijk in het geval je uit elkaar gaat minstens één jaar bij FBTO te blijven en daarna een vrije keuze te hebben? Op dat moment zijn lijken het me jouw jaren geworden, maar wellicht blijft er een aantekening bij staan. Dan heeft FBTO er zelf voordeel van, maar jij ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Niet online
Anoniem: 172410 schreef op maandag 19 december 2016 @ 04:05:
Is het niet mogelijk in het geval je uit elkaar gaat minstens één jaar bij FBTO te blijven en daarna een vrije keuze te hebben? Op dat moment zijn lijken het me jouw jaren geworden, maar wellicht blijft er een aantekening bij staan. Dan heeft FBTO er zelf voordeel van, maar jij ook.
Er staan wel echt "bonus" en "zuivere" jaren vermeld op het gebruikersdashboard. Ik denk dat de bonusjaren vervallen bij het wisselen van verzekeraar. Uiteindelijk maakt het niet zo heel veel uit. Ik heb nog nooit problemen gehad met FBTO dus als ik bij hun moet blijven, prima.

Voor nu is het dus geregeld dat ik recht heb op de helft van de schadevrije jaren die wij gezamenlijk gaan opbouwen, maar alleen als ik bij FBTO blijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-04 18:25
Jim423 schreef op zondag 18 december 2016 @ 23:19:
Als je in de auto van je partner met 19 schadevrije jaren rijdt gaat je premie toch ook niet opeens omhoog?

Toen ik een auto kocht, heb ik de schadevrije jaren van mijn motor "overgezet". De motorverzekeraar vond dat prima, ik ga meer betalen zonder meer risico, en de autoverzekeraar vond de jaren gewoon in Roydata. De motor kost WA zonder schadevrije jaren al bijna niets, en nu met een jaar of 4 betaal ik nog 4 tientjes per jaar.
Als het even kan zou ik deze twee dan ook niet op 1 polis zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:03
Voor eenmalig gebruik niet nee. Maar als ik mezelf opgeef als medebestuurder (wat netjes is) ging de premie idd omhoog. Logisch ook want ik heb amper schadevrije jaren dus het risico is veel hoger voor de verzekeraar dan iemand met 19 schadevrije jaren & ouder is als ik achter het stuur zit. Maar dit verschilt per verzekeraar, sommige maken een uitzondering als je getrouwd/samenwoont idd. Maar een premiestijging is natuurlijk ook iets anders dan gratis bonusjaren. Ze gaan er in het gestelde geval vanuit dat iemand die een auto koopt altijd in de auto van de partner heeft gereden wat dus helemaal niet zo hoeft te zijn :) Dus naast het samen schadevrije jaren opbouwen krijgt je partner ook de volle mep korting (mits jij die hebt) als hij/zij besluit een eigen auto op eigen naam te verzekeren. Dat is wel goed geregeld bij FBTO dan moet ik zeggen :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:22
spone schreef op woensdag 14 december 2016 @ 10:37:
Volgens mij is het zo dat enkel de hoofdverzekerde schadevrije jaren opbouwt in het centrale registratiesysteem van verzekeraars onderling, en moet je het feit dat de 'meeverzekerde' ook schadevrije jaren opbouwt meer als een gunst dan als een beperking zien. Een beetje hetzelfde principe als een no-claim beschermer.
Bij een lease-auto bouw je v.z.i.w. ook schadevrije jaren op. Je kunt dan een lease-verklaring krijgen met het aantal jaren zonder schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
geekeep schreef op maandag 19 december 2016 @ 16:49:
[...]

Bij een lease-auto bouw je v.z.i.w. ook schadevrije jaren op. Je kunt dan een lease-verklaring krijgen met het aantal jaren zonder schade.
Dat klopt, maar is alleen niet zo simpel om aan te tonen.
Daarnaast geldt elke schade (krasje) dan als schade bij zo'n leasemaatschappij, dus zie maar eens aan x jaren schadevrij te komen bij een lease-bak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:22
martinusz schreef op maandag 19 december 2016 @ 16:57:
[...]

Dat klopt, maar is alleen niet zo simpel om aan te tonen.
Daarnaast geldt elke schade (krasje) dan als schade bij zo'n leasemaatschappij, dus zie maar eens aan x jaren schadevrij te komen bij een lease-bak ;)
Je hebt altijd nog de optie (net als een privé bak) de schade niet te declareren om zo je jaren te behouden. Je hebt sowieso vaak toch een eigen risico per jaar, dus kun je bij kleine schade net zo goed zelf dokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-04 08:11
mark-k schreef op donderdag 15 december 2016 @ 10:57:
Beetje offtopic maar even een tip, toen ik bij bikerpolis wegging omdat ik mijn motor had verkocht (na ongeveer 2 jaar, was mn 25kW fiets) gingen ze opeens nog geld rekenen voor het opzeggen van de verzekering (iets dat helemaal niet mag wettelijk gezien).
Om offtopic te blijven: ik heb bij beide partijen waar ik een autoverzekering heb gehad, ervaren dat deze juist heel erg coulant waren met terugbetalingen.

De eerste was volgens mij FBTO (weet dat niet meer helemaal zeker). Daar heb ik door eigen domheid/luiheid mijn verzekering pas opgezegd toen die auto al anderhalf jaar total loss en dus niet meer in mijn bezit was. Dat teveel betaalde heb ik gewoon, op hun eigen initiatief teruggekregen. Zelf had ik er niet eens om durven vragen, leek me gewoon mijn eigen domme schuld.

De tweede was InShared. Daar kwam ik er achter dat als ik exact dezelfde verzekering opnieuw zou afsluiten, deze ruim 40% goedkoper was dan wat ik betaalde. Dat vond ik natuurlijk helemaal niet netjes, maar toen ik daar contact over opnam, hebben ze me niet alleen omgezet naar het nieuwe tarief, maar ook het verschil met terugwerkende kracht voor ruim twee jaar terugbetaald. Iets minder altruïstisch dan het eerste voorbeeld, want anders was ik waarschijnlijk overgestapt, maar toch had ik die coulance niet verwacht.

Moraal van het verhaal: in mijn ervaring zijn autoverzekeraars behoorlijk coulant in dit soort dingen. Dus als een andere partij dat niet is, is dat een teken dat je beter ergens anders heen kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAMMER
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-04 20:40
Nu hebben we contact gehad met FBTO en gevraagd of ik, als mee-verzekerde op de bestaande verzekering van mijn vriendin, ook schadevrije jaren kan opbouwen. Dit voor het geval dat wij ooit besluiten uit elkaar te gaan. Dit is geen probleem zolang wij samenwonen, dus helemaal prima.

Wat mij nu stoort is dat FBTO meldt dat ik mijn schadevrije jaren alleen behoud als ik bij FBTO blijf. Mochten wij dus ooit uit elkaar gaan, dan heb ik niet meer de vrije keuze om te kiezen voor een andere verzekeraar, want dan raak ik mijn schadevrije jaren kwijt.
Even voor de duidelijkheid, de verzekeringnemer is de persoon die op de polis genoemd zal worden, dat is in principe ook de rechthebbende(!) van de schadevrije jaren die opgebouwd worden. In jouw geval dus je partner als ik het zo lees. Die word geregistreerd in de database van Roy-Data waarin de opgebouwde schadevrije jaren geregistreerd worden door de verzekeraars. Of bij beëindiging van een verzekering weer vrijgegeven worden voor een nieuwe verzekeraar. Die zijn op dit moment in principe 3 jaar geldig, maar wordt door verzekeraars ook best regelmatig coulant mee omgegaan. Er kan maar één persoon jaren opbouwen. Dus als jij OOK opbouw wil, moet je een eigen (gekentekend) voertuig bezitten en op jouw naam verzekerd hebben. Dat geldt voor alle verzekeraars! Heel helder denk ik zo.

Daarnaast heb je de door jouw genoemde bonus jaren, dat noemt men commerciele treden, extra tredes op de Bonus/Malus ladder die je extra korting kunnen opleveren. Vaak stap je ook wat hoger in daardoor. Bijvoorbeeld: 3 treden instap + 3 jaar schadevrij = trede 6 op de B/M ladder. (is x% no-claim korting) De extra treden zal per verzekeraar of per polis/voorwaarden verschillend zijn. Iedereen is altijd trots op een hoge no-claim, maar je kan eigenlijk beter een lage no-claim hebben met een hele mooie premie al, en dan nog veel ruimte om op te bouwen naar nog meer no-claim. ;-) Tenzij je natuurlijk al 10 of meer schadevrije jaren hebt. Dan zit je heus overal al wel redelijk aan maximale korting. Het gaat er uiteindelijk om hoe goed de voorwaarden zijn en wat je onder aan de streep betaald. Dát hoor je nou nooit iemand zeggen op een verjaardag...

Een verzekeraar zal overigens vrijwel nooit moeilijk doen om ze van partners onderling in een nieuwe polis over te nemen. Maar er kan er nog steeds maar 1 de eigenaar zijn van de schadevrije jaren! Neem je er een 2e auto naast, dan lift je bij de meeste verzekeraars mee in dezelfde korting. Máár.. let op, ook dat zijn in principe commerciele treden. Tot je na het eerste jaar er eentje zuiver hebt verdiend en die wordt dan ook in Roy-Data geregistreerd.

Ik zie hier overigens voornamelijk alleen maar de Achmea/Fbto club voorbij komen overigens, en ik wil echt niet voor eigen parochie prediken, maar besef je dat er een keuze is in Nederland uit honderden polis mogelijkheden. Je had dit soort zaken heel goed uitgelegd kunnen krijgen bij een goed(!) assurantiekantoor. Die hebben vaak ook commercieel bij de meeste verzekeraars wat extra's voor je te bieden waardoor je wellicht veel beter af bent dan bij de direct writer...

Waarom zeg ik dat, nou, in het stukje van de topicstarter staan wel een paar dubieuze dingen zoals dat Fbto meld hij ook aan opbouw van schadevrije jaren doet als medeverzekerde/partner onder de polis van zijn vriendin... DAT is dus commerciële praat die, als dat letterlijk gezegd is, pertinent niet waar is.

Ik hoop dat je hier ook wat aan hebt.
Pagina: 1