Waar zijn de arcade racing games?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:28

SomerenV

It's something!

Topicstarter
In de 90's en begin van de 00's was er een overvloed aan gave arcade racers. Denk aan Need for Speed, SEGA Rally, Ridge Racer, Daytona USA, OutRun, Virtua Racing, Crazy Taxi, Driver, ReVolt, Midtown Madness, etc.

De laatste jaren ligt de focus echter grotendeels op sim-racing zoals Forza, Asetto Corsa, Project Cars, rFactor, Dirt Rally en meer van dat soort games. Ook heel vet natuurlijk, maar het is veel minder 'niet nadenken, gewoon lol hebben' en da's jammer. Ik kan er genieten van sim-racing maar af en toe wil ik ook gewoon genieten van brute actie zonder teveel nadenken. Nu zijn er wel een paar games waarin dat kan, zoals Dirt 3 (Showdown vind ik verschrikkelijk), de nieuwere Need for Speed of Forza Horizon (al is die niet echt arcade te noemen) maar dat is toch anders dan de arcade-classics uit de 90's. Maar ogen ze als een sim-racer en nemen ze zichzelf veel te serieus, waar de oudere arcade-racers vooral niet zo serieus waren.

En ik vroeg me af hoe het komt dat dat soort games grotendeels verdwenen zijn. En zijn er hier mensen die graag een terugkeer zien van de oldskool classics qua gameplay/grafische stijl? Mij lijkt het bijvoorbeeld enorm gaaf om een stijlvolle arcade racers te kunnen spelen met de sfeer van de 90's, maar die gebruikmaakt van hedendaagse technieken voor net wat betere gameplay en net wat strakkere graphics.

[ Voor 4% gewijzigd door SomerenV op 13-12-2016 23:17 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:12
Ik houd zelf ook wel van een lekkere arcade racer, ook bijvoorbeeld dingen als Rollcage en WipeOut. Maar dat die plaats gemaakt hebben voor meer simulatie-racers zal hoogstwaarschijnlijk met 1 ding te maken hebben: verkopen.

Mensen willen blijkbaar altijd maar realistischer, bijvoorbeeld ook in sportgames. Kon je 10 jaar geleden nog best een potje winnen met FIFA zonder ervaring, maar dat is er nu al bijna niet meer bij.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Hahn schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 23:21:
Ik houd zelf ook wel van een lekkere arcade racer, ook bijvoorbeeld dingen als Rollcage en WipeOut. Maar dat die plaats gemaakt hebben voor meer simulatie-racers zal hoogstwaarschijnlijk met 1 ding te maken hebben: verkopen.

Mensen willen blijkbaar altijd maar realistischer, bijvoorbeeld ook in sportgames. Kon je 10 jaar geleden nog best een potje winnen met FIFA zonder ervaring, maar dat is er nu al bijna niet meer bij.
En toch denk ik dat je met een arcade racer een veel grotere doelgroep aan kunt spreken dan met een (semi) sim racer, juist omdat iedereen het kan spelen. Vette wagens, absurde tracks, random events rondom de track en gewoon vol gas overal doorheen knallen met af en toe de handrem :9~ Makkelijk te leren, moeilijk perfect onder de knie te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
SomerenV schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 23:24:
[...]

En toch denk ik dat je met een arcade racer een veel grotere doelgroep aan kunt spreken dan met een (semi) sim racer, juist omdat iedereen het kan spelen. Vette wagens, absurde tracks, random events rondom de track en gewoon vol gas overal doorheen knallen met af en toe de handrem :9~ Makkelijk te leren, moeilijk perfect onder de knie te krijgen.
En waar baseer je dat op? ;) Ik denk dat het uitsterven van de arcade racer laat zien dat die 'veel grotere doelgroep' er blijkbaar niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Hahn schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 23:26:
[...]
En waar baseer je dat op? ;) Ik denk dat het uitsterven van de arcade racer laat zien dat die 'veel grotere doelgroep' er blijkbaar niet is.
Call of Duty blijft ook vasthouden aan de toekomst en we weten hoe dat gegaan is bij Infinite Warfare ;) Zo lang je als ontwikkelaar niet probeert weet je ook niet of het aan slaat. Een nieuwe Daytona is bijvoorbeeld met open armen ontvangen en er blijft gevraagd worden om een nieuwe WipeOut. Ook een spirituele opvolger van Rollcage doet het best goed qua populariteit. Of Drift Stage, die de retro-feel omarmt. Ik juist dat zeker nu veel meer mensen casual gamen, een arcade racer het best goed zou kunnen doen. De look & feel van vroeger, maar met een hedendaags tintje om het ook aantrekkelijk te maken voor de generatie van nu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Uh, Trackmania Turbo dan?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sup4rdurt
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 09:27
Hahn schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 23:21:

Rollcage heeft tegenwoordig een spirituele opvolger genaamd Grip: https://www.cagedelement.com/grip/

Why waste time say lot word when few word do trick? | Tweakblog: durt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:23

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

'Vroeger' was het volgens mij een beetje een trade-of tussen mooie graphics of goede physics. Dat hoeft tegenwoordig niet meer, de simracers zien er ook schitterend uit en draaien op 60 fps. En dus zijn de arcade racers verdwenen... er zijn sowieso minder racegames dan vroeger heb ik het idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
SomerenV schreef op woensdag 14 december 2016 @ 00:07:
[...]

Call of Duty blijft ook vasthouden aan de toekomst en we weten hoe dat gegaan is bij Infinite Warfare ;)
En met dat voorbeeld onderschrijf je precies 2 van mijn punten: het moet realistischer (toekomst is niet realistischer) en verkoopcijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MarioKart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-09 22:38

BoAC

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 21:02
Horizon Chase? Wel op de mobiele telefoon maar het is een moderne interpretatie van Out Run en erg vermakelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/svFXjc9IJCSUjS4cuIO0ZD4g/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeviLGod
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12-09 12:14
Burnout Paradise Ultimate box.
Vorige steam sale gekocht voor een paar euro, was het zeker waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B00st3r
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-05 23:07
m3gA schreef op woensdag 14 december 2016 @ 08:10:
Horizon Chase? Wel op de mobiele telefoon maar het is een moderne interpretatie van Out Run en erg vermakelijk.

[afbeelding]
Games, zei de TS. Spelletjes op telefoons en tablets noem ik zeker geen games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 21:02
B00st3r schreef op woensdag 14 december 2016 @ 11:14:
[...]

Games, zei de TS. Spelletjes op telefoons en tablets noem ik zeker geen games.
Misschien weet je het niet, maar game is Engels voor 'spel'. Alsof het uitmaakt waar je een spel/game op speelt? Als het maar een goed spel is.
Mij lijkt het bijvoorbeeld enorm gaaf om een stijlvolle arcade racers te kunnen spelen met de sfeer van de 90's, maar die gebruikmaakt van hedendaagse technieken voor net wat betere gameplay en net wat strakkere graphics.
Ik denk dat dit spel hier wel aan voldoet ;)
Erg leuk spel maar ik vind Burnout 3 de beste als het echt om een Arcade racer gaat.

[ Voor 13% gewijzigd door m3gA op 14-12-2016 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

SuBBaSS

-has Ryzen

DeviLGod schreef op woensdag 14 december 2016 @ 10:39:
Voor bezitters van een xbox 360 icm. een live gold abo is deze gratis te downloaden t/m half januari.
Is en blijft een dikke aanrader.

Kan me wel vinden in de vraag/opmerking. Nou vind ik Forza Horizon wel arcade en er zwerven ook nog wel wat NFS versies rond (The Run bijv.?) die eronder vallen.
Ben zelf onlangs voor de tigde keer aan een career in Project Gotham racing 4 begonnen. Die valt zeker onder de games waarnaar TO op zoek is, maar die is xbox exclusive en heeft nooit een opvolger gehad. Ondanks z'n quirks echt op- en top arcade.

[ Voor 4% gewijzigd door SuBBaSS op 17-12-2016 19:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sn3gG3l
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:27
The Crew valt ook wel in de categorie arcade racers.

Steam: Sneggel Origin: Waus82

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 16:41
Mag ik Asphalt 8 Airborne ook arcade vinden (WIN10-store)...

Verwijderd

De meeste NFS delen vallen er wel onder en ook Burnout Paradise inderdaad. Daarnaast zijn er ook wel genoeg kart racers en arcade racers te vinden in het indie circuit.

Ik denk alleen dat dit topic wel laat zien, dat de grote uitgevers er momenteel geen brood in zien. Zelf vind ik het overigens altijd maar vreemd, dat er tijden geen racegames uitgebracht worden (sim / arcade). Dan wordt er ineens wel wat aangekondigd, waarna verschillende uitgevers ineens een dergelijke game uitbrengen rond hetzelfde tijdstip.

• ToolBee
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-06 23:07

ToolBee

Audiofiel met soldeerbout

WipeOut, WipeOut2 en Wip3Out.... De latere niet, want te maf.

Moet je wel een ouwe Playstation hebben. ;)
Geen arcade maar AIRcade! :P

Gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat...

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Eigenlijk voor mij is de grote vraag, waarom zijn er zo weinig arcade tracks en mogelijkheden in de simgames.

Meer dus tracks zoals bij NFS Porsche had, en ook het gemak wat dat spel had om eventjes te racen.

NFS Porsche was voor mij de perfecte midway tussen Sim en Arcade, maar idd zie ik ongeveer geen spellen die kant op gaan.

How do you save a random generator ?

• Tweakmans
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 31-07 21:55
Of ModNation Racers, een soort van Mario Kart voor PlayStation.

[ Voor 6% gewijzigd door Tweakmans op 22-12-2016 13:38 ]

• smekkos
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-09 20:06
Hier op het werk na 5 uur is het vaak wel tijd voor een potje blur.
Er zijn in ieder geval altijd genoeg collega's voor te porren!

Maar ook deze begint al grijze haren te krijgen. Een vervolg zou wel vet zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door smekkos op 22-12-2016 13:43 ]

• Dograver
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 15:52

Dograver

>> Insert Title Here <<

Ik snap de TS helemaal hoor.

Hoeveel tijd ik vroeger wel door heb gebracht met NFS 3: Hot Pursuit, TestDrive, Stunts, Mario Kart, F-Zero en ga zo maar door.

Ik denk dat er na jaren lang gebrek aan serieuze SIM-titels bijna elke racegame developer zijn pijlen daarop heeft gericht. Mede door de mogelijkheden qua performance van de hardware die de gebruikers tot hun beschikking hebben is het makkelijker om geavanceerde AI te implementeren.
Ook het online gebeuren heeft hier een aandeel in. Tegenwoordig moet het allemaal online met leaderbords en wordt je bijna geacht om de beste te zijn.
Echte arcade racegames speelde je een uurtje met je maatje splitscreen op de bank of met z'n 2-en op hetzelfde toetsenbord tegelijkertijd. (WASD anyone?)

Er is bijna geen game meer die local multiplayer middels splitscreen ondersteund. Niet in de race scene in ieder geval.

De enige echte arcade racetitels die ik nu nog in de collectie heb op de PS4 zijn Need for Speed F1 2015 en The Crew.

[ Voor 10% gewijzigd door Dograver op 22-12-2016 15:11 ]

PSN-ID Dograver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Laatst online: 13:39
Hedendaagse race games hebben teveel keuzes. Arcade race games is snel kiezen uit een paar auto's en een aantal circuits. Niet eerst allerlei opties doornemen, auto afstellen, etc.... arcade is gelijk in de actie.

De arcade van de jaren '90 is voor mij het meest indrukwekkendst geweest. Opmars van de polygonen, te gekke games als virtua racing, daytona usa, scud racer en zo veel meer maakte diepe indruk op mij (lees hartslag boven gemiddeld en stijf van de adrenaline). Dit is jeugdsentiment en die ervaring willen veel mensen terug. Helaas zullen alle games die nog uitkomen niet het geweldige gevoel terugbrengen wat ik toen had.

Maar een goede nieuwe arcade racer met niet te veel opties waarbij iedere polygoon in je hoofd blijft hangen is altijd welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ingelogd schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 16:34:
Hedendaagse race games hebben teveel keuzes. Arcade race games is snel kiezen uit een paar auto's en een aantal circuits. Niet eerst allerlei opties doornemen, auto afstellen, etc.... arcade is gelijk in de actie.
Net als in een echte auto, sleuteltje omdraaien en karren maar.

Meeste Sim-Games ben ik ook zat, bij elke auto die je nieuw erbij krijgt moet ik eerst alle settings goedkrijgen omdat er anders niet mee te rijden valt.
Lijkt wel of al die Sim-developers bewust de meest scheef mogelijke setups erop zetten, zodat je geforceerd bent eerst een uur of 2 te gaan debuggen.

Daarbij ook niet te vergeten, hoeveel *.ini hacks je nodig hebt voordat je je view en hud op de juiste plek hebt en je geluid uit de goede speakers krijgt, en je forcefeedback op orde.

Je wordt gewoon geforceerd in materie te verdiepen, waar je met normaal autorijden of een potje karten nooit mee te maken gaat krijgen. En/of eigenlijk weinig interesse in hebt.

En als je dat al allemaal relatief perfect voor elkaar hebt, wordt je er ineens van bewust dat tenminste een aantal anderen tegen wie je rijdt dat niet hebben en je dus het gevoel hebt dat je vals aan het spelen bent of erger nog daar voor uitgemaakt wordt.

Maw er is eigenlijk niet per definitie zoveel onrealistisch aan de beleving van een arcade racer. Zeker niet als je het imho over een NFS Porsche hebt. (wat ik al eerder gemeld heb)

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:12
Bestaan er tegenwoordig eigenlijk nog puike racers zoals een Supercars op de Amiga 500 vroeger?

Gewoon van boven en rondjes rijden zegmaar en andere auto's of upgrades kopen?

Iemand? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Laatst online: 13:39
vosss schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 21:47:
Bestaan er tegenwoordig eigenlijk nog puike racers zoals een Supercars op de Amiga 500 vroeger?

Gewoon van boven en rondjes rijden zegmaar en andere auto's of upgrades kopen?

Iemand? :)
http://jotd.pagesperso-orange.fr/supercars3/

Er zijn er nog best veel uitgekomen na die tijd ;)
Dit is mijn persoonlijke keuze waar ik afgelopen jaar heel wat uurtjes aan heb besteed. Ik gebruik wel een joypad voor android, dat gefriemel op een schermpje is niks voor mij.

android/ios:
- vs racing 2
- reckless racing 1, 2 en 3

Steam:
- Bang Bang Racing
- Mini motor racing EVO

[ Voor 3% gewijzigd door Ingelogd op 24-12-2016 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeaggie
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik kan me ook aardig vermaken met BlazeRush, top-down ouderwetse chaos op de track.
BlazeRush is a dynamic arcade racing survival game with no health, no levelling and no brakes! You can assemble a team of friends to play in local or online multiplayer, choose a car to your taste and chase, blow up and cut off! Adapt your style and tactics to new enemies, obstacles and tracks.
Te vinden op steam: http://store.steampowered.com/app/302710. Let op: als je een VR setup hebt koop hem dan in de Oculus store, de steam versie schijnt geen VR ondersteuning meer te hebben vanwege een exclusiviteitsdeal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:58
deze is ook lekker
DiRT Showdown

http://store.steampowered.com/app/201700/?snr=1_5_9__300

anders eens kijken naar flatout, ridge racer unbounded,split second

[ Voor 11% gewijzigd door ravw op 05-01-2017 16:42 ]

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister E
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 26-03 01:52

Mister E

MisterE

SomerenV schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 23:15:
Ik kan er genieten van sim-racing maar af en toe wil ik ook gewoon genieten van brute actie zonder teveel nadenken.
da's duidelijk. jij hebt flatout ultimate carnage nodig :) ben het zelf de afgelopen weken weer gaan spelen. zijn dagelijks nog online sessies te vinden. in de steam sale's is flatout voor zo'n 2 euro te kopen. Als dit niks is kijk dan ook een keertje naar Next car game Wreckfest

Time is precious, waste it wisely.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:22

MsG

Forumzwerver

De nieuwste incarnatie van FlatOut is toch niet zo leuk als deeltje 2 m.i. Bijzonder dat de FlatOut reeks pas net wordt genoemd. Dat is echt heel leuk arcade, met diverse modi die het leuk genoeg maken.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_am_akira
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-08 16:35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister E
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 26-03 01:52

Mister E

MisterE

MsG schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 11:29:
De nieuwste incarnatie van FlatOut is toch niet zo leuk als deeltje 2 m.i. Bijzonder dat de FlatOut reeks pas net wordt genoemd. Dat is echt heel leuk arcade, met diverse modi die het leuk genoeg maken.
voor single player vind ik 12 spelers leuker dan 8, meer carnage ;) Wel jammer dat in Ultimate carnage online alsnog beperkt is tot 8 spelers.

Time is precious, waste it wisely.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is net een nieuwe Micro Machines aangekondigd door Codemasters. Deze zal in april gaan verschijnen. Helaas is er nog maar relatief weinig over bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent Dave
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-05-2021
MsG schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 11:29:
Flatout 2 is in mijn ogen ook een van de beste, het derde deel is minder want andere developer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-09 12:09

Soggney

Zeekomkommer

Eigenlijk zou een remake van Hydro Thunder (of iets in gelijke trend) ook niet misstaan.

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 23:53
Ik mis die games ook de huidige racers heb ik na een uurtje wel gezien om nooit meer op te starten.
Ik heb nog ergens een arcade racer liggen thuis daarmee moet je racen en als je genoeg stunts heb gedaan krijg je energie om bv gebouwen op te blazen die op je tegenstanders vallen om ze uit te schakelen.
Heel erg leuk en mooi kan alleen even niet op de titel komen en ben niet thuis. Maar als je hem wilt weten om me anders even over paar dagen dan zoek ik hem op wel voor pc.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

RedOut is ook zeker een aanrader :)

Voor zowel Xbox/PS4 en PC (link hieronder voor PC)

http://store.steampowered.../Redout_Enhanced_Edition/

39

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou goud over hebben voor een next-gen versie van mijn favorite arcade racer off all time: SCREAMER!

Man man man dat spel heb ik echt grijs gespeeld. Maar goed, gekke is wel dat als ze daarvan een next-gen versie zouden maken, de complete charme van het origineel verloren gaat... Dan wordt is het eigenlijk niets anders dan de zoveelste NFS-versie/kloon. Op een bepaalde manier gaven die cartoon kleuren en grove pixels juist iets bijzonders aan het spel.

Is het misschien ook niet zo dat de realistische graphics die je tegenwoordig in elk spel ziet ook verantwoordelijk zijn voor wat wordt aangevoeld als het verdwijnen van arcade racing games? Die games zijn er nog wel maar ze zijn te mooi geworden! Eigenlijk zit ik dus helemaal niet te wachten op een gelikte versie van Screamer: ik wil gewoon de oude Screamer weer spelen. Maar dan eigenlijk wel ook met het gevoel van toen: het idee dat het echt schitterend was. 'Wat een gave graphics!' (Kuch kuch...) 'En wat loopt het soepel!' (Kuch kuch kuch...) Als ik het Screamer nu zou spelen, lijkt het eigenlijk nergens op.

Op een bepaalde manier hadden games vroeger meer charme, lijkt het: je wist dat het er totaal niet zo uitzag als in het echt maar het voelde wel zo. Er was elk jaar ook veel vooruitgang wat graphics betrof. En nu alle games er bijna precies zo uitzien als in het echt, is de betovering weg en de lol er misschien vanaf.

Maar goed, ik ben al wat ouder en het is maandagochtend dus... misschien zie ik het niet echt helder meer allemaal. ;)
Pagina: 1