ideeen voor plafondlampen led

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Momenteel heb ik thuis een werkkamer van 4,0x5,5meter. Daar hangen nu 2 stuks T5 tl-armaturen (op elk lichtpunt 1). Het totale vermogen is nu 98Watt. Beide aansluitpunten zitten mooi midden in het gipsplafond, ongeveer 2 meter uitelkaar. De verlichting wordt nu geschakeld met een dubbele schakelaar.

Wat ik nu wil is rgb dimbare ledverlichting. Dan kan 's avond de lichtkleur warm wit (3000-3400K) kiezen, overdag wat helderder. Ook kan ik iets extra vermogen installeren om zeker te zijn van voldoende licht. De verlichting moet voldoen aan de volgende eisen:
- het moet er netjes uitzien
- opbouwverlichting, geen inbouwspots
- het moet rechtstreeks op 230V aangesloten kunnen worden
- vermogen moet minimaal 120Watt zijn
- lichtkleur en dimmen mag met afstandsbediening maar mag ook via vaste schakelaar/dimmer.

Ik heb gezocht maar geen rgb tl-buizen gevonden voor dit type t5 armatuur :/
Dus het zal waarschijnlijk geheel nieuw moeten worden.
Het mooiste zou zijn 1 rgb ledpaneel van 25x300 cm :+
Ik heb gezien dat er ledpanelen tot 60x60 zijn maar die zijn weer voor systeemplafonds.

Wie heeft dit misschien eens uitgezocht of goede iedeen over led plafondlampen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Waarom dat minimale vermogen? Of heb je het over de vergelijkbare lichtopbrengst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Minimaal 120W of maximaal 120W? >:)

Want 120W aan LED verlichting is wel errug veel...
Bovendien zegt het lang niet alles over de hoeveelheid licht die er afgegeven wordt. Dan zal je eerder moeten letten op de stralingshoek van de lichtbundels, al dan niet schaduwvrije werkplek, de hoeveelheid lichtopbrengst in lumen/candela/lux.
wat info:
http://www.knivesandtools...pen-lux-candela-lumen.htm
Wikipedia: Candela (eenheid)

Let er ook op dat niet alleen de kleurtemperatuur prettig/werkbaar/instelbaar is, maar vooral ook de CRI waarde. M.a.w. hoe zien dingen er uit onder je LED verlichting?
Stel je belang bij een enigszins natuurlijke weergave? Of is een klinische mortuarium/horror film verlichting ook ok, als 'ie maar instelbaar RGB is? :+
Ik vind persoonlijk dat RGB gedoe alleen maar spielerei en leuk voor eventjes, maar je wilt toch in een werkruimte geen Disney verlichting?

Want als je de kleurtemperatuur verandert, verandert ook de perceptie van hoe alles er uit ziet. En afhankelijk van wat je doet in je werkruimte, kan dat van belang zijn!

Zo heb ik zelf wat oudere TL buizen (daglichtkleur) in de garage vervangen door een LED buisvariant (was een aanbieding bij de Lidl). En zowel qua energieverbruik (minder), lichtsterkte (meer), lichtkleur (prettiger), startsnelheid (nu onmiddellijk, zeker bij lage temperaturen) en kwetsbaarheid (niet zo fragiel als een TL buis), ben ik er op vooruit gegaan.

Recentelijk had de Aldi alhier fraaie platte LED panelen in de aanbieding. Van groot tot klein. Te gebruiken aan de wand of plafond.
Volgens mij zijn dat panelen van MeLiTec.
http://www.leuchtenservic...-%20%26%20Wandleuchten%22
Afbeeldingslocatie: http://www.weltdertechnik.de/wp-content/uploads/2013/10/Melitec-LED-Wand-und-Deckenleuchte-Aldi-S%C3%BCd-2.jpg
(zoiets, en dan in verschillende maten)

Zelf heb ik voor een andere werkruimte een ruime MDF plaat genomen, grote platte LED plafonnières gehaald via een aanbieding van een bouwmarkt (waren Samsung LED modules). De plafonnières verzonken in die MDF plaat met ruime overstekende zijdes, zodanig dat die 'zwevende' plaat de verzonken plafonnières onzichtbaar maakt.
De plaat een passend kleur bij plafond/ruimte gegeven, de plaat met afstandsbussen op enige centimeters van het plafond gemonteerd en voila, je hebt DIY 'design' verlichting! En als je dat netjes uitvoert (tweakers! >:) ), ziet het er heel profi en 'duur' uit. (maar is het niet).

[ Voor 45% gewijzigd door ehtweak op 14-12-2016 11:22 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvdgraaff
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-05 20:25
ehtweak schreef op woensdag 14 december 2016 @ 10:40:
Ik vind persoonlijk dat RGB gedoe alleen maar spielerei en leuk voor eventjes, maar je wilt toch in een werkruimte geen Disney verlichting?
Als alleen de kleurtemperatuur moet worden ingesteld is RGB misschien wel niet het meest geschikt, dan wordt het snel een heel onnatuurlijke verlichting.
Even Googlen leerde me dat er ook CCT (Controlled Colour Temperature) lampen bestaan. Maar ik kon ze zo snel niet vinden voor een TL armatuur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Philips Hue heeft ook plafond lampen :) Bijvoorbeeld : pricewatch: Philips Hue Phoenix Plafondlamp

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanvandijk
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-04 09:03
Kijk eens naar de man van DIY Perks
YouTube: How to make a relaxing "false window" light panel (using o...
Deze zijn ook vast wel aan het plafond te monteren

een aantal oude laptop schermen zijn vast wel ergens vandaan te toveren ;)

[ Voor 7% gewijzigd door hanvandijk op 14-12-2016 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:43
Wit uit RGB is niet mooi wit: als je snel van links naar rechts, langs de lamp kijkt, zie je de basis kleuren ipv wit. Een RGBW lamp is dan een betere oplossing. Of zoals Ivdgraaf zegt misschien colour controled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Iedereen bedankt voor de nuttige kanttekeningen, suggesties en speculaties.

Ik heb minimaal 120Watt in gedachten. Er hangt nu een kleine 100Watt. Maar Led zal vast een kleinere verlichtingshoek hebben dan TL. Daarnaast wil ik toch kunnen dimmen dus als 120Watt too much is, kan ik het altijd dempen.
Ook vanwege de kleinere hoek zal ik misschien de verlichting meer over de ruimte moeten verdelen wat wel weer onhandig is als je maar 2 aansluitpunten in je plafond hebt.

Het is dus voor een werkkamer moet dus "werkbaar" zijn. Ik ga me nog even verder inlezen in RGBW en CCT. De reden voor RGB was trouwens om alle wittinten te kunnen instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12:41

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Als je alle wittinten wilt, kan je beter naar RGBW kijken. Wit uit RGB is meestal een beetje blauwig.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

nokiaan958GB schreef op woensdag 14 december 2016 @ 21:14:
Iedereen bedankt voor de nuttige kanttekeningen, suggesties en speculaties.

Ik heb minimaal 120Watt in gedachten. Er hangt nu een kleine 100Watt. Maar Led zal vast een kleinere verlichtingshoek hebben dan TL. Daarnaast wil ik toch kunnen dimmen dus als 120Watt too much is, kan ik het altijd dempen.
Ga voor de gein eens naar een goede elektronicawinkel en koop daar een 10W LED-bouwlampje. Die kan zich meten met een 50W normale halogeenlamp, die weer evenveel lichtopbrengst heeft als een 80W normale lamp.
120W aan LED is enorm veel; ik gok dat je met 30W al een heel eind komt. Concentreer je op je werkplek, zorg dat je daar genoeg licht hebt en ga dan naar de rest van de ruimte kijken.

Voorbeeldje: ik heb boven mijn aanrechtblad 10W aan LED-spots gemonteerd. Dat is genoeg om alles te kunnen doen en zien. Voordat ik die monteerde hing er een 18W TL-buis, die lang niet zoveel licht gaf in vergelijking met de spots die er nu zitten.
Ook vanwege de kleinere hoek zal ik misschien de verlichting meer over de ruimte moeten verdelen wat wel weer onhandig is als je maar 2 aansluitpunten in je plafond hebt.
De openingshoek van een standaard 5050 LED-chip is 45 graden, maar het is natuurlijk niet zo dat je buiten die openingshoek totale duisternis hebt. Met een lichtspreider kun je die hoek nog verder vergroten.
Het is dus voor een werkkamer moet dus "werkbaar" zijn. Ik ga me nog even verder inlezen in RGBW en CCT. De reden voor RGB was trouwens om alle wittinten te kunnen instellen.
RGBW is de way to go. In tegenstelling tot wat je met drie normale gekleurde lampen bereikt, is LED-licht slechter in het mengen van kleur door het ontbreken van bepaalde pigmenten. LED-licht is monochromatisch, wat betekent dat er uit een bepaalde kleur LED slechts één golflengte komt. Die kun je uiteraard wel mengen, maar het resultaat is lang niet zo mooi vergelijken met normale verlichting.
Door meer kleuren toe te voegen (zoals geel in TV's, en wit), worden de mengkleuren realistischer. Overigens wordt wit gemaakt door een blauwe LED van een fluoriserende laag te voorzien, die vervolgens wit laat zien, maar die witte kleur is niet hetzelfde wit als wat je van een halogeenlamp krijgt.

Het enige waar je even op moet letten bij de aankoop van RGBW-LEDs is de kleurtemperatuur, om te bepalen of je koel wit of warm wit wil hebben. Koel wit is wat blauwig, warm wit is een beetje gelig.
Ik ben nog geen RGBwWcW-LEDs tegengekomen, ze zullen er vast wel zijn, maar nog niet zo gemeengoed als RGBW, laat staat zoals RGB.

In de praktijk, daarentegen, zul je genoeg hebben aan een mengeling van koel en warm wit. Dit zie ik ook in supermarktverlichting, aquariumverlichting en plantkweekverlichting terugkomen.

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12:41

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Kaj. schreef op donderdag 15 december 2016 @ 08:17:
[...]

Het enige waar je even op moet letten bij de aankoop van RGBW-LEDs is de kleurtemperatuur, om te bepalen of je koel wit of warm wit wil hebben. Koel wit is wat blauwig, warm wit is een beetje gelig.
Ik ben nog geen RGBWWCW-LEDs tegengekomen, ze zullen er vast wel zijn, maar nog niet zo gemeengoed als RGBW, laat staat zoals RGB.
Kan je mij even voor welke kleuren RGBWWCW staat. Ik ben dat nog nooit tegengekomen.
Met de meeste voorgekleurde ledjes dan ik ken is RGBW.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Rgb+warm wit+cold wit

Om nog even op het vermogen terug te komen, ik heb zelf een lamp gemaakt met 3x 3watt aan de bovenkant, en 5x3 watt aan de onderkant. Als dat vol aanstaat is het echt heel veel licht voor de zithoek. Normaal op sfeerstand staat alleen de bovenkant gedimt aan.
Voor een werkkamer wil je natuurlijk meer licht hebben dan een woonkamer, maar 120watt aan led zal niet nodig zijn, ik denk dat je met 80 al genoeg hebt en dan nog kunt dimmen.
Nog een voorbeeldje, aanrechtblad, 5050 ledstrip, dim ik naar 66%, anders is het te fel, dat zou dus ongeveer 8- 10watt per meter zijn.
Bij mijn ouders onder 120cm aan keukenkastjes 2x3watt led geplaatst, ook ruim voldoende. Dus vermoed dat je met 3-5W per m2 rondom de werkplek ruim voldoende hebt. Daarbuiten kun je met minder vermogen af omdat je ook nog wat sfeer wilt hebben en geen fabriekshal ;) bijvoorbeeld 1watt/m2.

Maargoed, afhankelijk van wat voor LED je gaat gebruiken is meer vermogen niet zo'n probleem, een paar meter extra aan strip ofzo. Voor boven een bureau volstaat bijvoorbeeld een 60led/m ledstrip prima. Wellicht een idee om er 2 te nemen, een witte en een RGB, (als er geen RGBW strip is) en die op/in een mooi aluminium profiel te monteren?

[ Voor 20% gewijzigd door _ferry_ op 15-12-2016 14:20 ]

• nokiaan958GB
  • Niet online
Ik heb wel het idee gevoel voor watts te hebben :)
In mijn garage hangt in elke hoek aan het plafond (voor het klussen) een 10W led floodlight waar ik totaal niet van onder de indruk ben. Waarschijnlijk komt dat deels doordat met een dergelijke compacte uitvoering reflectoren niets doen. Ook schijnen ze schuin naar beneden. Recht naar beneden heb je er misschien nog iets meer profijt van.

Als ik op RGBW zoek, vind ik vooral E27 peertjes (osram heeft daar een hele productserie van) en ledstrips. De paar RGBW panelen die ik vond zijn allemaal inbouw en geen 230V. Dit zou betekenen dat ik mijn plafond moet slopen of er een bak op maken.

Het nadeel van peertjes is dat je een stuk op 4 strakke plafondlampen moet zoeken waar ze in passen. De ledpanelen zijn juist zo mooi strak.
Ledstrips wordt hem niet, dan moet ik teveel knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Er is genoeg te vinden, maar als je het echt in een bepaalde uitvoering wil hebben, zul je toch zelf aan de bak moeten.
Ik zoek iets voor de badkamer, maar daarin heb je enkel inbouwmeuk of bijzonder lelijke plafonnieres, dus nu ben ik zelf wat in elkaar aan het filosoferen. Het is niet zo moeilijk om wat te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Me dunkt, ideeën genoeg dacht ik zo...

En als de TS een strak LED paneel zoekt, die zijn er toch?
Alleen, de TS geeft niet aan wat het budget is...en dat kan nogal bepalend zijn! Want voor veel poen zijn er hele fraaie LED panelen te koop.

Kun, of wil je daar niet te veel geld aan uitgeven, zal je alternatieven moeten zoeken en/of zelf de handen uit de mouwen moeten steken.

Of toch zelf een LED paneel realiseren (zoals ik al eerder heb aangegeven)? Maar ja, als je zelf niet wilt knutselen, dan zal je de portemonnee moeten openen. ;)

Zo zijn LED panelen idd vaak bedoeld voor inbouw, maar dezelfde module kun je vaak krijgen met opbouwrand, zodat het een opbouwpaneel wordt.
M.a.w. keuze genoeg. Kwestie van googlen...

[ Voor 14% gewijzigd door ehtweak op 16-12-2016 10:14 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Ik heb inmiddels een paar opties op mijn lijstje staan ;)

Nou zie ik ook dat je met het systeem van Osram afzonderlijk de lampen kunt instellen. Dat zou helemaal geweldig zijn. Maar daarmee leg ik de lat weer hoger :+

Het mag best een paar centen kosten. Als het voor 400 euro zou lukken zou dat mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Dit project zet ik even on hold.

De enige makkelijk en betaalbare optie blijkt het plaatsen van twee 50cm plafonieres met in elke drie draadloos bedienbare RGBW led-lampen. Dat is werkbaar maar niet mooi.

In de tussentijd hou ik het assortiment van diverse aanbieders nog wel even in de gaten.

Bedankt voor het meedenken en de geleverde informatie _/-\o_

Nagekomen input en ideeen blijven welkom O-)

[ Voor 6% gewijzigd door nokiaan958GB op 18-12-2016 20:43 ]

Pagina: 1