[Ubuntu 16.10] Probleem met Update & Shell

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broflodge
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-05 14:49
Hallo Tweakers,

Na enkele frustrerende uurtjes zoeken en klooien toch jullie hulp nodig...
Nadat ik waarschijnlijk onbewust 'iets' verkeerd heb gedaan met mijn verse Ubuntu installatie
werken de volgende zaken niet meer: Update, Shell en bij de instellingen van Software & Updates
komen. Waarschijnlijk is de vereiste Python-binding in de war; via X-Term starten van
update-notifier-common geeft:
bash: /usr/lib/command-not-found: /usr/bin/python3: bad interpreter: No such file or directory
Via X-Term gnome-terminal starten geeft hetzelfde resultaat.
Als ik het goed begrijp hecht Ububtu aan de juiste Python versie 2.7 en die kan niet gevonden
worden. Ik heb geen idee hoe dit te herstellen, hetgeen ik tot nu toe gelezen heb werkt niet of
(eerlijk is eerlijk) begrijp ik niet... Wie kan me uit de brand helpen? Voor alle duidelijkheid: mijn
Linux-kennis is erg beperkt (zo blijkt), graag een step-by-step uitleg voor deze novice...

Gert

You are not an individual. You are a data cluster_

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 08:10
[b]broflodge schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 22:30:
Als ik het goed begrijp hecht Ububtu aan de juiste Python versie 2.7 en die kan niet gevonden
worden.
Hoe kom je daarbij? De foutmelding zegt immers dat hij python3 niet kan vinden.

En hoe heb je dit voor elkaar gekregen? Python gooit zichzelf niet weg..

apt install --reinstall python3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broflodge
Hoi Thralas,
Dank voor de snelle reactie; helaas werkt hetgeen je suggereert niet. Teveel fouten in de bash om over te typen (kan niet copypasten). Hoe kan ik de uitvoer van het gegeven commando naar textbestand zetten, zodat ik je kan tonen wat er verschijnt? Waarschijnlijk is het allemaal ontstaan toen ik Sunflower installeerde en deze niet werkte; er werd gesuggereerd Python up te daten...
Gert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 08:10
Ook in een terminal kun je gewoon tekst selecteren en kopiëren/plakken zoals je gewend bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Start anders even een andere shell, dash ofzo. De errors die je krijgt zijn waarschijnlijk door een kapotte install, misschien dat je tijdens een upgrade iets geannuleerd hebt of de stekker er uit getrokken hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kijk eens in /var/log/apt/history.log. Daar staat precies in wat er wanneer is uitgevoerd aan wijzigingen van je packages. Dan zie je ook wat er mogelijk is verwijdert.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broflodge
Hallo Thralas, johnkeates en Hero of Time,
Dank voor de hulpvaardigheid; helaas ben ik intussen zelf aan het rommelen geweest
en heb mijn installatie middels het removen van python3 (met het idee deze te reinstallen)
om zeep geholpen; total loss: wil niet eens meer booten! Inderdaad: dom.
Ik ga nu vrolijk opnieuw beginnen en zie het als een wijze les; don't mess with sudo if you
don't know what you're doing! Blijf maar een gewone gebruiker voor het moment.
Nogmaals dank; altijd vriendelijke gasten hier op het forum!
Gert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je voor de eerste keer sudo gebruikt, krijg je ook een boodschap. Die niet serieus nemen levert je idd dit soort zaken op. ;) Maar je hebt iig wel wat geleerd: geen python verwijderen. Vind 't trouwens wel vreemd dat je OS helemaal niet meer start, zo hard zou het niet afhankelijk moeten zijn ervan. Dat je geen GUI meer hebt en een paar services niet starten kan ik nog indenken, maar gewoon helemaal geen prompt zou niet moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Control Alt F1/2/3 etc levert ook geen werkbare shell op ? Terug met Alt F7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broflodge
Zaakje staat er voor zover mogelijk weer op. Nog het 1 & ander installeren en de
boel wat africhten en dan kunnen we weer verder. Inmiddels ook duidelijk waarom Sunflower
dienst weigerde: missende dependancy genaamd python-chardet. Nu doet ie het!
Nogmaals dank voor de hulpverlening. Ik zal voortaan eerst nog grondiger inlezen alvorens
gekke dingen te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:20
Als je wil knippen en plakken in een shell moet je shift erbij gebruiken.

Dus ctrl+shift+c en ctrl+shift+v

• goarilla
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-08 20:36
jbhc schreef op woensdag 14 december 2016 @ 21:10:
Als je wil knippen en plakken in een shell moet je shift erbij gebruiken.

Dus ctrl+shift+c en ctrl+shift+v
Niet altijd.

De X server voorziet ons van selections. De meest gebruikte selections zijn de PRIMARY en
CLIPBOARD selections. De PRIMARY selection vult men door tekst te selecteren. De CLIPBOARD
selection wordt meestal door userland (konsole/klipper,terminal,gnome) beheerd.

We hebben dus meestal wel minstens 2 clipboards, en dat zorgt regelmatig voor verwarring.

edit:
"Klein beetje X lore"

[ Voor 43% gewijzigd door goarilla op 15-12-2016 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
I
goarilla schreef op donderdag 15 december 2016 @ 16:45:
[...]

Niet altijd.

De X server voorziet ons van selections. De meest gebruikte selections zijn de PRIMARY en
CLIPBOARD selections. De PRIMARY selection vult men door tekst te selecteren. De CLIPBOARD
selection wordt meestal door userland (konsole/klipper,terminal,gnome) beheerd.

We hebben dus meestal wel minstens 2 clipboards, en dat zorgt regelmatig voor verwarring.

edit:
"Klein beetje X lore"
Vind je het heel erg als ik geen idee heb van wat je nu precies probeert te vertellen? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goarilla
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-08 20:36
jbhc schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 10:39:
I
[...]

Vind je het heel erg als ik geen idee heb van wat je nu precies probeert te vertellen? O-)
Alleen als ik cholere mag uitten omdat ik niet begrepen wordt :D.
Maar in Linux hebben we meerdere clipboards ... en copy/pasten met ctrl-shift-c/ctrl-shift-v doe je niet overal zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Maar daar ging het ook niet over. Het punt was dat als je in een terminal wilt copy/pasten je de shift erbij gebruikt omdat o.a. ctrl+c iets heel anders doet. In gedit doe je ctrl+c, in je terminal doe je daarna ctrl+shift+v. Die uitvoer copy je weer met ctrl+shift+c en plak je in gedit met ctrl+v.

Of je maakt gebruik van de tweede buffer en selecteert de boel welke je dan met de middelstemuisknop plakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Ondanks dat het behoorlijk off-topic gaat vind ik het toch leuke info. Ik wist in ieder geval niet van het bestaan van meerdere clipboards. Weer wat geleerd, bedankt :thumb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik vind het wel ideaal, en als je een clipboard manager zoals Klipper (KDE) of Clipman (Xfce) installeert, kan je tevens meerdere items achter elkaar zetten en wisselen. Ik gebruik de selectie buffer wel eens. Eerst een stukje onder ctrl+v zetten en een andere op de selectie.

Maar het gaat idd wat offtopic, dit past beter in het Kroeg topic. :) TS is ondertussen al klaar met het probleem door een nieuwe installatie te doen.

Pagina: 1