Recon24 schreef op woensdag 14 december 2016 @ 21:42:
[...]
Sony is niet te vroeg of te laat gestart. Hier is gewoon een keuze voor gemaakt, want voor Sony was het al lang bekend dat Vega en Zen eraan zaten te komen. De Pro is ook geen nieuwe generatie wat de Scorpio ook niet is.
De Pro kunnen devs niet links laten liggen want iedere game die een release heeft gekregen na launch heeft gewoon Pro ondersteuning.
Ik denk eerlijk gezegd dat Sony er weinig minder door zal verkopen (het gaat toch om de exclusieve spelletjes) maar de nieuwe Xbox Scorpio gaat wel aanzienlijk betere hardware krijgen dan dat de PS4 Pro heeft. Waar je tegenwoordig de Xbox-spelletjes ook gewoon op een PC kan spelen geldt voor de exclusieve PS-spelletjes nog steeds dat je er een PS4( Pro) voor moet kopen.
Het is voor ons gamers erg interessant dat Sony nu vasthoudt aan het exclusiviteitsmodel terwijl MS er juist voor kiest om dezelfde spellen ook voor de PC te verkopen. Ik ben benieuwd welk model beter blijkt te werken, vanzelfsprekend hoop ik dat het model waar MS voor kiest beter zal blijken te werken aangezien het ideaal is als games nooit exclusief zijn.
Deze snap ik eigenlijk niet helemaal? Enige voordeel is dat die games ook voor de PC komen dat PC gamers ze kunnen spelen, maar ik zie niet direct een grote voordeel qua performance voor de xbox. unified platform is goed, alleen UWP trekt op niks naar mijn mening, laat staan de Microsoft game releases van afgelopen 2 jaar.
Mijn punt hier was dat als je spellen vanaf het begin ontwikkelt voor de PC en
als je dit adequaat uitvoert dat je dan vanaf het begin een groot bereik in het vizier houdt. Voor de graphics houdt het in dat je begint met hogere resoluties voor textures (4k of hoger), betere belichtingsmethodes etc. en dat je vervolgens de instellingen verlaagt om het draaiende te krijgen op de consoles, dat werkt beter dan wanneer je in eerste instantie die graphics voor de consoles ontwikkelt en vervolgens de instellingen maximaal zet. Het downscalen is gemakkelijk waar upscalen niet echt werkt. Crysis 2/3 werkende krijgen op een console vs. Mass Effect of Dead Space draaien op een PC.
Ook voor de sterkere CPU zou je van alles kunnen doen maar dit wordt helaas nog weinig gedaan buiten de gimmick PhysX. Denk aan meer NPC's, meer gevariëerde NPC's, meer realistische bewegingen (natuurkundige wetten gebruiken), betere botsingsdetectiemethodes (de CPU is de flessenhals op dit moment, DX12 en Vulkan staan toe om 1 kern volledig hiervoor in te zetten maar of dat developers deze service zullen gaan bieden aan PC gamers...) en natuurlijk een betere AI (meer complexe algorithmes die een PS4 Pro directr doen vastlopen.
Tenslotte mogen we ook aan allerlei vormen van latentie denken. Een klassiek voorbeeld zijn de liften in Mass Effect 1 die gecamoufleerde laadschermen waren en die dan ook zeer terecht veel ergernis opwekten bij PC-gamers voor wie in minder dan 10% van de tijd alles geladen kon worden, zelfs op een relatief oude computer.
Het verschil waar ik op doelde is dus dat de X1-versie een duidelijk afgezwakte versie van de Scorpio-versie kan worden in plaats van dat de Scorpio-versie een ietwat gepimpte (hogere resolutie, hogere FPS) versie van de X1-versie wordt.
[
Voor 9% gewijzigd door
Verwijderd op 27-12-2016 19:59
]