Keuze navigatiesysteem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Binnenkort ga ik een navigatiesysteem aanschaffen voor in de auto.

Aanleiding om een navigatiesysteem te kopen is de hoge prijs van een navigatiesysteem bij een huurauto. Na een aantal keren autohuren heb je de prijs van een eenvoudig navigatiesysteem er uit.

Momenteel navigeer ik met mijn smartphone, als ik in mijn eigen auto in Nederland onderweg ben, wat ik onhandig vind. Ik kies dus bewust voor een PND.

Criteria:
- Goedkoop (zo goedkoop mogelijk, i.i.g. <150 euro, dus instapmodel).
- Gratis "livetime" kaartupdates.
- 4 inch of 5 inch.
- Gedetailleerde dekking in heel Europa.
- Mogelijkheid om in eigen auto het navigatiesysteem op dashboard te bevestigen (evt. met aanschaf extra hulpmiddel), omdat ik aan de voorruit lelijk vind. Tevens mogelijkheid om bij een huurauto het navigatiesysteem wel aan de voorruit te bevestigen.

Na wat research heb ik twee kandidaten:

- TomTom Start 42 (evt. 52)
pricewatch: TomTom Start 42 + Carry Case (Europa)

- Garmin Drive 40LM (evt. 50LM)
pricewatch: Garmin Drive 40LMT (Zuid-Europa)

Ze ontlopen elkaar niet veel.

Vragen:

* Groot voordeel van de TomTom is de elegante geïntegreerde houder, waardoor meenemen naar het buitenland gemakkelijker is. Nadeel van de TomTom is dat de desktop software nogal verschrikkelijk schijnt te zijn. Lukt het überhaupt wel om te updaten? Ik lees alleen maar rampzalige verhalen over de software van TomTom.

* Voor mij is een goede kaartdekking in Letland belangrijk. TomTom had tot voor kort gedeeltelijke dekking. Op sommige sites staat nog steeds aangegeven dat de dekking in Letland niet volledig is. Is dat nu beter? Welke zou Letland beter dekken: TomTom of Garmin? Belangrijk daarbij is dat de vele doorgaande onverharde wegen en straten in de kleine dorpen er ook op staan.

* Sommige Garmin Drive modellen hebben ook gratis verkeersinfo (de LMT-modellen). Komt dat binnen zonder dat er een telefoon of andere externe bron nodig is? Volgens mij wel, aangezien er een antenne in de voedingskabel zit. Maar ik lees op sommige sites ook dat verbinding met een mobiele telefoon nodig is. Is die verkeersinfo handig? Over TomTom heb ik goede verhalen gehoord maar daar is een abo bij nodig. Die LMT-modellen van Garmin zijn wel aantrekkelijk als ze zonder abo de files zien en ontwijken.

* Ik heb gelezen dat Garmin ook Openstreetmaps ondersteunt. Geldt dat ook voor de nieuwste modellen? Is het mogelijk om op deze manier de Garmin Start van kaarten te voorzien zonder desktop software? Zou een pluspunt zijn aangezien ik Linux gebruik. Ik weet dat ik met de TomTom hoe dan ook een Windows PC moet hebben om updates te installeren.

Ook advies/meningen los van de hierbovengestelde vragen zijn natuurlijk welkom. Ik vind het moeilijk om de userinterfaces te vergelijken. TomTom was altijd uitstekend, maar de userinterface is compleet veranderd dus ik weet niet hoe de ui's van beide merken zich tot elkaar verhouden.

NB. Ik vond het lastig te bepalen waar dit topic het beste thuis hoort. Er is geen afzonderlijk navigatie-forum. Er is een handvol aankoopadvies-fora, maar in geen van die fora horen navigatiesystemen thuis.

[ Voor 21% gewijzigd door SvMp op 13-12-2016 17:53 ]

Alle reacties

• Azraelus66
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-01 00:20
Toen ik in Letland een onverharde weg pakte om de douane af te schudden, of in ieder geval te bevestigen dat het inderdaad douane was :+ , kende mijn tomtom met een jaar oude map hem en leidde de Belgische dame mij vriendelijk weer terug naar de juiste weg(Waar ik vervolgens de verdachte douane in tegengestelde richting terug naar de grensplaats zag rijden).
Veel meer ervaring dan dat heb ik niet met Letland, verder enkel in de stad gereden.

Wat ik wel nog even wilde toevoegen is dat navigatie aan de voorruit wettelijk verboden is maar gedoogd. Dat je hem op het dashboard wil monteren raad ik dan ook aan d:)b

Verwijderd

Wat vind je onhandig aan je smartphone? Als je er Sygic opzet met een fatsoenlijke houder vind ik dat handiger dan een TomTom. Als je uit de auto stapt neem je je telefoon mee en wordt hij ook niet gestolen. Ik zie werkelijk het probleem niet.

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2016 @ 15:09:
Wat vind je onhandig aan je smartphone? Als je er Sygic opzet met een fatsoenlijke houder vind ik dat handiger dan een TomTom. Als je uit de auto stapt neem je je telefoon mee en wordt hij ook niet gestolen. Ik zie werkelijk het probleem niet.
Eens, ik wilde ook sygic op de telefoon aanraden, maar geloof dat ie dat niet wil. :P

Geen tomtom dan wmb want ik heb een tomtom live in de auto van het werk en die vind ik waardeloos in vergelijking met sygic op de telefoon.

Sygic is duidelijker, sneller (hangt wel van je telefoon af natuurlijk) en lifetime traffic in europa voor 2 tientjes. Gebruik sygic nu al ruim 5 jaar op de telefoon eenmalig aangeschaft voor 50€ oid en vorig jaar die traffic erbij gekocht.

Een pnd is wmb volledig nutteloos tenzij je geen smartphone hebt.

Garmin geen ervaring mee.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:53

servies

Veni Vidi Servici

SvMp schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 17:39:
Momenteel navigeer ik met mijn smartphone, als ik in mijn eigen auto in Nederland onderweg ben, wat ik onhandig vind. Ik kies dus bewust voor een PND.
Het kan aan mij liggen, maar wat is er handiger aan een PND ipv een smartphone met een goede houder...

Zit in de meeste huurautos tegenwoordig niet al standaard navigatie?

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:53

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Het hangt erg af van het type telefoon en het formaat scherm wat je hebt. Daarnaast heeft niet iedereen een data abonnement en kost het accu of je moet er een kabel aan hangen. Allemaal niet onoverkomelijk maar toch, de TS zal zijn argumenten hebben.

Zelf was ik ook op zoek maar ben juist over gestapt naar de telefoon, met name vanwege twee punten die de TS noemt:
- Goedkoop (zo goedkoop mogelijk, i.i.g. <150 euro, dus instapmodel).
- Gratis "livetime" kaartupdates.

Sneller updates dan ik nu krijg met Waze is praktisch onmogelijk bij een PNA, die er altijd zo'n officiële kaartenboer tussen hebben zitten. Kosten is bij een PNA ook altijd hoger.
Montage regel je met Brodit, dan kan je ook alle kanten op.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Soggy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:00

Soggy

vroemmmm

Hier ook al jarenlang tevreden gebruiker van Sygic. Offline mappen op de sd-kaart, smartphone heb je toch altijd bij je en een simpele telefoonhouder van de benzinepomp die je op het ventilatierooster van de auto bevestigd van 5 euro meen ik.

Kwaliteit van de kaarten van Letland weet ik niet, maar daar is vast achter te komen. Totaalbedrag blijf je ruimschoots onder de € 50 en vele malen practischer dan een losse navigatie mee te moeten nemen.

If it works, tweak it

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:53
servies schreef op donderdag 15 december 2016 @ 15:40:
[...]

Zit in de meeste huurautos tegenwoordig niet al standaard navigatie?
Nee hoor, en omdat verhuurfirma's graag 5-10 euro per dag rekenen voor navigatie, gaan ze je niet 'standaard' een auto met navigatie meegeven als je niet voor die optie hebt betaald.

Er bestaat natuurlijk wel een kans dat je een huurauto met navigatie meekrijgt, terwijl je er niet specifiek om hebt gevraagd.

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Hier nog een tevreden Sygic gebruiker. Je kan eventueel de gratis versie downloaden om de kaartkwaliteit van Letland te beoordelen, je hebt dan alleen geen gesproken aanwijzingen.

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 25-01 18:57
Ik heb zelf een TomTom GO 500 en de kaartdekking in Nederland en Duitsland is i.i.g. geweldig i.c.m. de actuele verkeersinformatie. Updaten duurt wel erg lang (1 tot 2 uur), maar updates komen maar 1x in de 3 maanden, afgezien van de MapShare updates. Systeem zelf is niet enorm snel maar voldoet prima. Zie hier een review van mijn kant.

Echter zou ik zelf tegenwoordig geen losse TomTom meer kiezen maar voor de TomTom GO app gaan i.c.m. een Anygrip Stretchy autohouder. Dan nog een autolader erbij en je kan klaar zijn voor een relatief klein bedrag.

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:48
Ik heb een Tomtom met lifetime kaartupdates en real-time traffic meldingen. In het buitenland juist ideaal omdat je daar met je smartphone geen data wilt gebruiken. En qua filemeldingen is tomtom toch echt heel fijn.

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-01 23:59
De TomTom traffic meldingen op de goedkopere tomtoms werken via de smartphone, en daar zul je dan toch echt data voor moeten gebruiken. Alleen de 5200/6200 hebben een eigen sim ingebouwd. Ik heb overigens zo'n 6200, en veelvuldig in de VS gebruikt, maar daar werkte de trafficmeldingen eigenlijk helemaal niet (of het was overal zo druk dat er geen alternatieven waren, dat kan uiteraard ook).

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:02

Wailing_Banshee

You're Next

SvMp schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 17:39:
* Sommige Garmin Drive modellen hebben ook gratis verkeersinfo (de LMT-modellen). Komt dat binnen zonder dat er een telefoon of andere externe bron nodig is? Volgens mij wel, aangezien er een antenne in de voedingskabel zit. Maar ik lees op sommige sites ook dat verbinding met een mobiele telefoon nodig is. Is die verkeersinfo handig? Over TomTom heb ik goede verhalen gehoord maar daar is een abo bij nodig. Die LMT-modellen van Garmin zijn wel aantrekkelijk als ze zonder abo de files zien en ontwijken.
Dit gaat via de radio.

Over de kaarten: tenzij Garmin echt alles veranderd heeft, kun je gewoon kaarten op je apparaat zetten. Linux ken ik niet, dus ik heb geen idee hoe je kaarten op het apparaat kunt zetten zonder basecamp (dat is de applicatie die ik voor onze Garmin gebruik).
loeberce schreef op donderdag 15 december 2016 @ 15:58:
Ik heb een Tomtom met lifetime kaartupdates en real-time traffic meldingen. In het buitenland juist ideaal omdat je daar met je smartphone geen data wilt gebruiken. En qua filemeldingen is tomtom toch echt heel fijn.
Hier ben ik ook voor gegaan.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:48
TMC via de radio vind ik een drama. Ben gisteren met een VW Polo met ingebouwde navi vanuit Antwerpen naar Deventer gereden. In België is de NL TMC nog niet beschikbaar dus hij stuurt je met gemak in een file vlak over de grens. En als de TMC veel wijzigt past hij continue de route aan, met alle meldingen die erbij horen. Doe mij de Tomtom dan maar.....

• teigetjuh
  • Niet online
TMC bij de Tomtom is vaak mogelijk met een (extra) ontvanger. Deze zit in een laadsnoer, dus hoe er rekening mee dat je die ook nog als extra kosten krijgt. Ik gebruik zelf incidenteel een Tomtom Start 50M, maar ook die moet met een europees TMC-laadsnoer compatible zijn. Ja, een US-modelletje, dat was voordeliger om daar te kopen dan er twee keer een te huren. Ik zou in jouw geval je voornamelijk concentreren op de dekking van de kaarten. Houders en ook TMC is er voor alletwee te krijgen, hoewel je natuurlijk ook niet te duur wil gaan. Tomtom home heeft inderdaad windows of MacOS nodig, maar een virtuele pc op je linux werkt ook goed, alleen even je device doormappen. Misschien dat je het zelfs met Wine aan de praat krijgt. ;)
Ik lees nog wel eens verhalen over de garmin software, horror-verhalen. Ik denk dat een ieder daarin een eigen voorkeur heeft.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:20
Je telefoon als navigatie is alleen leuk als je altijd zelf de bestuurder bent. Als ik een bij/meerijder ben dan wil ik gewoon mijn telefoon kunnen gebruiken i.p.v. deze af te staan om als navigatie te gebruiken.

Ik heb ooit de TomTom app gekocht en dat livetime was 2 jaar. Daarna bedachten ze TomTom Go waar je weer lekker per jaar voor mag betalen.

Mijn PND van TomTom is al jaren oud en gebruik hem nog steeds graag. TomTom heeft mijn persoonlijke voorkeur voor het fijne plannen van routes en de instructies die je krijgt.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• TommyboyNL
  • Niet online
LordSinclair schreef op donderdag 15 december 2016 @ 16:17:
Je telefoon als navigatie is alleen leuk als je altijd zelf de bestuurder bent. Als ik een bij/meerijder ben dan wil ik gewoon mijn telefoon kunnen gebruiken i.p.v. deze af te staan om als navigatie te gebruiken.
Dan koop je een tweede Sygic licentie, ben je nog steeds goedkoper uit dan één dedicated navigatiejetser. Mijn licentie werkt overigens op mijn tablet en telefoon tegelijk, dus wellicht heb je aan één licentie genoeg.

• LordSinclair
TommyboyNL schreef op donderdag 15 december 2016 @ 16:27:
[...]

Dan koop je een tweede Sygic licentie, ben je nog steeds goedkoper uit dan één dedicated navigatiejetser. Mijn licentie werkt overigens op mijn tablet en telefoon tegelijk, dus wellicht heb je aan één licentie genoeg.
Alleen TS wil een PND ;) Kan wel zijn dat het goedkoper kan op een smartphone, dat is alleen niet wat er gevraagd wordt ;) TS heeft daar ervaring mee en kiest met die ervaring een PND.

[ Voor 6% gewijzigd door LordSinclair op 15-12-2016 16:36 ]

• magnifor
  • Niet online
Ik gebruik mijn telefoon als navigatie met Nokia Here Maps. Enige voordeel van een PND is misschien de wat nauwkeurige GPS en de ruimte die je bespaard op je telefoon. Het invoeren van bestemming op een PND vind ik erg omslachtig.

• TommyboyNL
  • Niet online
LordSinclair schreef op donderdag 15 december 2016 @ 16:36:
[...]

Alleen TS wil een PND ;) Kan wel zijn dat het goedkoper kan op een smartphone, dat is alleen niet wat er gevraagd wordt ;) TS heeft daar ervaring mee en kiest met die ervaring een PND.
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.”

― Henry Ford

Soms is het de moeite waard om verder te kijken/denken dan de exacte vraag.

• Gonadan
  • Laatst online: 11:53

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Als ik met iemand mee rijd ben ik sociaal en zit ik niet continu op mijn telefoon. :+

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-01 09:22

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Sygic is wel een van de betere alternatieven. Betaalbaar, vol features en last but not least, offline. (Dus geen data abbo nodig zoals hier gesuggereerd word.) In the end handiger en goedkoper dan losse navigatie.

Je kunt ook nog naar OSMAnd kijken, da's op basis van OpenStreetMap, ook offline en heel goedkoop, maar ik vind het voor navigatie niet fijn werken. Wel juist weer als ik te voet in een stad rond loop.

(Dat vind ik dus een ander voordeel van je smartphone, dat ding heb ik ALTIJD bij me en als ik ergens te voet of op de fiets heen wil, kan ik 'm ook aanzetten...)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• LordSinclair
Gonadan schreef op donderdag 15 december 2016 @ 18:31:
Als ik met iemand mee rijd ben ik sociaal en zit ik niet continu op mijn telefoon. :+
Tussen constant niet en constant wel zit een hele wereld :+
TommyboyNL schreef op donderdag 15 december 2016 @ 16:46:
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.”

― Henry Ford
Maar als iemand de auto en het paard kent en in de situatie voor ogen liever het paard heeft, waarom zou je dan nog steeds proberen een auto te verkopen? ;)

• TommyboyNL
  • Niet online
LordSinclair schreef op donderdag 15 december 2016 @ 20:14:
Maar als iemand de auto en het paard kent en in de situatie voor ogen liever het paard heeft, waarom zou je dan nog steeds proberen een auto te verkopen? ;)
Omdat het paard 3 keer zo duur is als de auto. Wat het paard wél als voordeel heeft, is dat je hem nog op kan eten zodra die dood is.

• Azraelus66
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-01 00:20
Gonadan schreef op donderdag 15 december 2016 @ 18:31:
[...]

Halverwege richting Letland begint vast de gesprekstof een beetje op te raken :P

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:11

Ik heb ooit de TomTom app gekocht en dat livetime was 2 jaar. Daarna bedachten ze TomTom Go waar je weer lekker per jaar voor mag betalen.

Mijn PND van TomTom is al jaren oud en gebruik hem nog steeds graag. TomTom heeft mijn persoonlijke voorkeur voor het fijne plannen van routes en de instructies die je krijgt.
ik gebruik ook sycig en kan gewoon wat anders doen terwijl het programma op de achtergond gewoon doordraait en aanwijzingen geeft. voor mij niks anders meer iig

• SvMp
  • Niet online
Bedankt voor de reacties. Hoewel ik de voors en tegens van telefoons en pnd's begrijp, was dat niet mijn bedoeling bij het openen van het topic. Daarvoor had ik voor mezelf al een keuze gemaakt.

Ik ben voor de goedkoopste TomTom gegaan.

Bij proberen in Mediamarkt bleek de kaart in Letland op de Garmins niet heel goed te zijn. Plaatsnamen waren zelfs in het Russisch gespeld 8)7

• Hansw1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:07
Beste,

Ik heb met een google zoekopdracht gezocht naar de GARMIN 50 LMT WERELD.
Als ik naar de betreffende website van het bedrijf ga zie ik in de specificatie dat er bij het ene bedrijf
West Europa vooraf en bij een ander Centraal Europa is geinstalleerd.
Ondanks dat er in de titel WERELD staat vermeld.
Nu is mijn vraag kan ik op dit toestel gratis NOORD -Amerika installeren of moet ik hier extra voor betalen.
Op de website van Garmin staat dit niet duidelijk vermeld.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:02

Wailing_Banshee

You're Next

Hansw1 schreef op zondag 30 april 2017 @ 19:39:
Beste,

Ik heb met een google zoekopdracht gezocht naar de GARMIN 50 LMT WERELD.
Als ik naar de betreffende website van het bedrijf ga zie ik in de specificatie dat er bij het ene bedrijf
West Europa vooraf en bij een ander Centraal Europa is geinstalleerd.
Ondanks dat er in de titel WERELD staat vermeld.
Nu is mijn vraag kan ik op dit toestel gratis NOORD -Amerika installeren of moet ik hier extra voor betalen.
Op de website van Garmin staat dit niet duidelijk vermeld.
Als ik bij coolbue kijk, staat er dit bij de Garmin die jij noemt:
De kaart van Europa blijft altijd op het toestel staan, daarnaast kan een tweede kaartsegment worden gekozen en verwisseld. Bijvoorbeeld Noord-Amerika of het Midden-Oosten en Noord Afrika.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Hansw1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:07
Ik heb nu enige maanden de Garmin 50 in gebruik en constateer nu dat de navigatie soms verkeerd gaat
omdat hij bepaalde wegwijzigingen en straten in nieuwbouwwijken niet kent.
Vooral bij Amsterdam gaat het fout op de snelweg.
Nu wil ik het systeem updaten maar als ik de Garmin aansluit op de USB aansluiting van mijn computer
krijg ik geen melding dat er een nieuwe update kaart klaar staat bij GARMIN EXPRESS
Er stond wel een andere update klaar maar die had geen invloed op de kaartwijzigingen.

Kan ik nu de Europa kaart weer in zijn geheel opnieuw inlezen of heeft dat geen zin omdat daar nog geen
wijzigingen zijn.

Mvg
Pagina: 1