Geheugen probleem!

Pagina: 1
Acties:

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:24

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Hallo,

Ik heb zoals velen nu onderhand wel weten een nieuw systeem gebouwt met de volgende specs:

AMD TB1200 @ 1200
MSI KT7 Turbo Raid ( Limited Edition :) )
2x 128MB
Seagate 20,4 5400 toeren
Maxor 13,6 7200 toeren
Win2k Prof.
enz. enz.

Ik heb regelmatig problemen gehad met Blauwe Schermen, dus ik dacht aan een geheugenprobleem. Ik download memtest86 en ga op onderzoek uit. Ik test de reepjes 1 voor 1 in BANK1, ze blijken allebei kapot te zijn :'( (tenminste dat dacht ik) Ik dus naar een paar vrienden om DIMMetjes bij elkaar te zoeken, maar die blijken op mijn systeem ook allemaal niet door memtest86 heen te komen. Er is dus duidelijk iets goed naar de gaar, maar mijn technische kennis gaat niet zo ver, dat ik het nou nog zou moeten weten.
Wat kan ik nog meer proberen?

xtra info voor de nieuwsgierigen:

Spectek
Failures op adres:
00000410
000004b0
000007f0
00000890
00050490
000507d0
00050870
00000410

Siemens
Failures op adres:
00000410
000006b0
000009f0
00000b70
00050690
000509d0
00050b50
00000410

Pluss
Failures op adres:
00000410
000006f0
00000890
00000a30
000506d0
00050870
00050a10

Ik weet niet of jullie er wat aan hebben, maar adres 00000410 valt wel erg op naar mijn mening.

20*350ZO45°

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Up!

20*350ZO45°

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Yooho, zie ook: [topic=174098] . Voor geheugen vragen kun je nu dus terrecht in [forum=7] -> dit topic is daar nu naar toe verplaatst ;)

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Oh shit verkeerd forum!

20*350ZO45°

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Als je geheugen defect :? is er pas bij jou ook onweer geweest ? Wij hebben ook eens gehad dat na onweer de antenneversterker kapot was en het was dus niet bij ons ingelagen. Misschien is bij jou ook een piekspanning door de voeding heengeslagen :?

Of heb je misschien de chips met blote handen aangepakt op een ongeaarde kast ?

Heb je gevoeld of de chippies ook erg warm worden ? zo ja zet er ff een grote blazer op en bench hem dan nog een keer.

EDIT: O ja, issie overklokt ? zet 'm dan ff werr standaard. Je kunt ook nog ergens een of andere busvoltage aanpassen zodat je gehoegen op 0.1 volt hoger werkt, probeer dat eens.

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Op zondag 01 juli 2001 15:49 schreef FerryHeibrink het volgende:
Als je geheugen defect :? is er pas bij jou ook onweer geweest ? Wij hebben ook eens gehad dat na onweer de antenneversterker kapot was en het was dus niet bij ons ingelagen. Misschien is bij jou ook een piekspanning door de voeding heengeslagen :?
Nee, dat is NIET mogelijk, ik ben die nacht speciaal uit mijn bed gegaan om zowel alle stekkers van mijn PC, als kabelmodem eruit te halen.
Of heb je misschien de chips met blote handen aangepakt op een ongeaarde kast ?
Nee, ik ben 1 van de weinige tweakers die wel een polsbandje draagt.
Heb je gevoeld of de chippies ook erg warm worden ? zo ja zet er ff een grote blazer op en bench hem dan nog een keer.
Nee, ze worden gewoon normale temperatuur.
EDIT: O ja, issie overklokt ? zet 'm dan ff werr standaard. Je kunt ook nog ergens een of andere busvoltage aanpassen zodat je gehoegen op 0.1 volt hoger werkt, probeer dat eens.
Nee, hij's niet overgeklokt, daar doe ik niet aan. Ik overklok niet omdat ik dan verzekerd ben van een stabiel systeem (blijkbaar dus nog niet.)

Wat ik dus eventjes wil zeggen:

Het geheugen dat ik nu in mijn PC test met memtest86 wordt als "goed" gezien in andere PC's, maar in mijn PC als "slecht" gezien, het ligt dus niet aan mijn geheugen maar aan mijn PC> misschien BIOS-instellingen?

20*350ZO45°

Verwijderd

ik zou een bios update doen want volgens mijn zijn de dimm banken voor je mamma plank niej helemaal lekker

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Op zondag 01 juli 2001 16:42 schreef marukiej het volgende:
ik zou een bios update doen want volgens mijn zijn de dimm banken voor je mamma plank niej helemaal lekker
Ik heb de nieuwste van de nieuwste Mamaplank, en de BIOS die hier op zit is 2.7 en da's ook de hoogst verkrijgbare op dit moment.

20*350ZO45°

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-08 13:46
Misschien is je bank verrot, heb ik ook.

Flickr | Lego collectie

Verwijderd

Het is misschien een beetje dommig van mij! Maar kun je bank 1 ook leeg laten? Want dan zou je dat misschien eens kunnen proberen!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Op zondag 01 juli 2001 16:59 schreef TAG_Speedy het volgende:
Misschien is je bank verrot, heb ik ook.
Maar dan zouden alle drie mijn banken naar de donder zijn, dat zou toch haast onmogelijk zijn.

Kan het niet zo zijn dat cachegeheugen naar de d#nder is van mijn processor? Of wordt dat niet door memtest86 getest?

20*350ZO45°

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
UP!

20*350ZO45°

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Wie kan me verder helpen met het controleren van mijn geheugen settings in de BIOS? Misschien dat het daar aan ligt?

20*350ZO45°

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Probeer eens je mobo een beetje te downclocken. dus eerst je mem op 3-3-3 en bus op 90MHz als dat kan bij jou en alle burst etc uit.

Als dat niet helpt dan is je mobo defect, werkt het wel moet je even alles stuk voor stuk goedzetten en kijken waar het fout gaat.

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Op zondag 01 juli 2001 23:05 schreef FerryHeibrink het volgende:
Probeer eens je mobo een beetje te downclocken. dus eerst je mem op 3-3-3 en bus op 90MHz als dat kan bij jou
Ikke heb een 133, dus downclocken op 100 lijkt me het makkelijkste
en alle burst etc uit.
Watte moet er uit? Burst :?
Als dat niet helpt dan is je mobo defect, werkt het wel moet je even alles stuk voor stuk goedzetten en kijken waar het fout gaat.
OK

20*350ZO45°

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Ik gooi hem weer even omhoog, want ik zit echt met mijn handen in het haar.

20*350ZO45°

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:20

mvds

Totally awesome!

Op zondag 01 juli 2001 16:37 schreef RDK_NL het volgende:
Nee, ik ben 1 van de weinige tweakers die wel een polsbandje draagt.
ik vanaf dit weekend ook weer. Ik heb een reepje 256MB om zeep geholpen. ;(

Maare, probeer ook eens een ander testproggie. Deze bijvoorbeeld:
http://www.tweakfiles.com/memory/memtest.html

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:17
Al jouw DIMM's en die van jouw vrienden doen het niet goed op jouw bord? Een moederbord probleem dus. Mee terug naar de winkel; je hebt het bord toch maar net? Had je er overigens van begin af aan al problemen mee?

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Op maandag 02 juli 2001 10:24 schreef abbadon het volgende:
Al jouw DIMM's en die van jouw vrienden doen het niet goed op jouw bord? Een moederbord probleem dus. Mee terug naar de winkel; je hebt het bord toch maar net? Had je er overigens van begin af aan al problemen mee?
Yep, vanaf begin af aan heb ik er probs mee gehad. Probleem is dat ik het plankje bij Gistron heb besteld, en ik nou niet helemaal te spreken was over hun service. Ik ben dus eigenlijk bang om het plankje terug te sturen, want voordat ik er erg in heb krijg ik 'm gewoon weer terug met de melding: "Hij doet het wel"
Inderdaad, hij doet het wel, en ook wel goed en stabiel, maar als ik 'm echt wezenloos hard op zijn flikker geef valt ie weg (3dMark2001 en diverse spellen) Hoe meer geheugen in het plankje hoe minder stabiel (128 = redelijk stabiel) (256 = niet echt stabiel)

Kan het niet aan een BIOS-instelling liggen? Ik snap daar namelijk nooit ene reet van (behalve dan die 133 Mhz en CAS 3-3-3)

20*350ZO45°

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:20

mvds

Totally awesome!

Gewoon voor de zekerheid op cas 3-3-3 zetten, heb je dan nog problemen dan is er iets mis.

Als je problemen hebt met je bord dan bel je ze toch? Ik weet dat het lastig is om ze aan de telefoon te krijgen, maar als je het goed uitlegd aan hun dan krijg je echt wel een nieuw bord hoor. En anders zijn er wel andere manieren om dat bord te krijgen.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:17
Op maandag 02 juli 2001 10:42 schreef RDK_NL het volgende:

Kan het niet aan een BIOS-instelling liggen? Ik snap daar namelijk nooit ene reet van (behalve dan die 133 Mhz en CAS 3-3-3)
Zou kunnen, maar als je 't spul op 'auto' hebt staan (zodat het BIOS zich naar de SPD's voegt) klopt er gewoonweg iets niet met 't bord of het BIOS; het lijkt me sterk dat alle door jou geteste DIMM's niet lekker zijn. Dat de VIA chipset zoveel verschillende geheugensettings kent in het BIOS is feitelijk een zwaktebod; je kan er meer kwaad mee doen dan goed (of je moet weten waar je mee bezig bent, maar niet iedereen heeft zin zich daar in te verdiepen). Op welke instellingen staat 't spul nu (voor zover je kunt zien dan)? Anyway, ik zou toch contact op nemen met Gistron, die blauwe schermen zijn naar me dunkt een grotere ergernis dan wat eventueel gedoe met Gistron.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
UP! (Sorry dat ik 'm voor de 3e keer aan het uppen ben, maar ik kan echt géén kant op)

20*350ZO45°

Verwijderd

als je het mobo net gekocht hebt kun je het namelijk inruilen voor een ander merk mobo.
binnen 8 dagen na factuurdatum zijn ze verplicht een mobo te geven naar jouw keuze.
staat ook op hun voorwaarden.
zit je over 8 dagen dan zullen ze eerst de mobo testen wat ongeveer 2 weken zou duren en daarna ligt het aan hun.
maar als ik jou was zou ik niet te lang meewachten.

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Ik geloof dat het probleem verholpen is (Ik zeg dit nog even voor de mensen die me hebben geholpen)

Op de site van MSI las ik dat "USB Mouse" op enable in je BIOS nog weleens voor opschudding kon zorgen in je systeem.

Na de bios te hebben gereset, deed ik altyd 3 dingen aanpassen:

-USB Mouse Enable
-ACPI Disable
-Onboard Audio Disable

Ik had dus met mijn fikken van die USB Mouse af moeten blijven, want dat is helemaal niet voor in Windhoos |:( Als er nog fouten boven komen laat ik het wel merken.

Ik weet niet of ik het in een post hierboven al had geschreven, maar ik heb ook een Bios-update naar 2.8 uitgevoerd, die heeft ook de problemen met 3dMark2001 opgelost.

20*350ZO45°

Pagina: 1