iMac 2009 nieuwe HD monteren, maar geen CD-ROM meer. Tips?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maXXzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-01-2023
Hallo allen,

Mijn vader heeft een 2009 iMac 20" early 2009 en loopt met zijn foto hobby tegen de limiet van de 320Gb hard disk aan. Hij heeft niet heel veel wensen en met 8Gb RAM voldoet deze iMac hem nog prima. Ik heb een 1TB Toshiba schijf voor hem gekocht en wilde deze er vandaag in gaan zetten. Alleen nu blijkt hij geen idee te hebben waar de installatieschijven zijn. Hele huis al op de kop gehad, maar onvindbaar. Dit is nog een Mac uit de tijd dat er nog geen opstartschijf in de hardware aanwezig is dus nu kan ik niks....

Ik dacht zelf aan de volgende opties:
- Opstartschijf op een USB stick maken? Hij draait nog op Yosemite. Is dit mogelijk?
- Een externe behuizing kopen, de nieuwe schijf daarin zetten en een image via USB maken? Lijkt me heel traag en ik wil eigenlijk een clean install doen.
- De CD-ROMmetjes via een torrent downloaden en op schijf branden? Maar dan weet je niet wat je binnenhaalt en weet niet of de iMac een gebrande schijf accepteert voor een clean install.

Iemand nog suggesties/ tips / whatever??

Beste antwoord (via maXXzz op 15-12-2016 19:10)

• Roel84
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 04-07 10:48
Clean install doen vanaf een USB stickje lijkt me het makkelijkste. USB stick kun je vanaf de MacBook air maken:

https://support.apple.com/en-ph/HT201372

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-10 15:17
Heeft'ie een timemachine backup? Daarmee kan je opstarten, en je systeem opnieuw installeren, zo ver ik weet.... maar dan is het geen clean install.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maXXzz
durian schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 15:48:
Heeft'ie een timemachine backup? Daarmee kan je opstarten, en je systeem opnieuw installeren, zo ver ik weet.... maar dan is het geen clean install.
Oh, geniaal. Ik kan hem booten vanaf de Time Machine backup? Die heeft ie :-) Dus gewoon schijf eraan en met alt knop ingedrukt opstarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:18

nelizmastr

Goed wies kapot

Doe hem een plezier, installeer schoon, zet dan de data pas terug.
Even een USB stickie maken met OS X.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maXXzz
maXXzz schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 18:10:
[...]

Oh, geniaal. Ik kan hem booten vanaf de Time Machine backup? Die heeft ie :-) Dus gewoon schijf eraan en met alt knop ingedrukt opstarten?
Nou lekker weer... Dat werkt dus niet met een 2009 mac... Schijf zit erin en ik heb geen bootable drive gemaakt. Geen zin om de oude schijf er weer in te bouwen. Iemand een idee hoe ik anders een boot drive kan maken? Heb hier nog wel een MacBook Air liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-10 18:43
Apple bellen, sturen ze een cdje op. Althans dat hebben ze bij mij een hele tijd geleden gedaan.

Ik heb nog een Snow Leopard schijfje voor je als je wil. Vanaf daar kan je updaten naar Mountain Lion geloof ik. Daarna verder.....

[ Voor 41% gewijzigd door aschja op 13-12-2016 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:38
Heb je niet ff een usb behuizinkje waarmee je die oude drive er aan kunt hangen om te booten? Als je dan alt in drukt bij opstarten kun je met een beetje geluk de recovery partitie gebruiken om een schone installatie te doen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Roel84
Clean install doen vanaf een USB stickje lijkt me het makkelijkste. USB stick kun je vanaf de MacBook air maken:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:15

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Even kijken welke versie van OSX je via de App store kunt downloaden.
En dan op een SD Kaartje van 8GB een opstart schijf maken.

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:17
Roel84 schreef op woensdag 14 december 2016 @ 10:10:

En installeer via deze weg meteen El Capitan, dit is de laatste versie die deze iMac kan draaien. Dan is ie iig ook weer helemaal bij qua updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lejavh
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-10 10:15
Eigenlijk jammer dat je niet voor een SSD hebt gekozen.. ;(

• maXXzz
Roel84 schreef op woensdag 14 december 2016 @ 10:10:

Ok, perfect dat werkte inderdaad het beste!

• maXXzz
Lejavh schreef op woensdag 14 december 2016 @ 16:05:
Eigenlijk jammer dat je niet voor een SSD hebt gekozen.. ;(
I know... Ik heb zelf mijn Mac Mini gepimpt met een 480Gb OWC ssd en deze met de originele 1TB schijf tot een Fusion schijf geformatteerd. In een woord: geweldig! Heb ik hem uitgelegd maar dan krijg ik antwoorden als "heb ik geld niet voor over want ben niet zo veeleisend als jij" Een 7200rpm 1TB schijf en wat meer RAM waren al enorme beslissingen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChristianBurger
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09-08 18:12
Gewoon aanzetten en cmd r ingedrukt houden zodra je de toon hoort. Lukt dat niet probeer dan cmd alt r. Dat is herstel via internet. Dus je zult wel wifi nodig hebben, maar dat moet geen probleem zijn lijkt mij.

Ik heb zo als tientallen macs opnieuw geïnstalleerd. Makkelijkste manier ooit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel84
Internet Herstel werkt pas op Mac vanaf 2011 geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulshaker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:28
Als je de 20 euro wil spenderen

http://www.apple.com/nl/s...mac-os-x-106-snow-leopard

Maar is het met yosemite niet mogelijk om opnieuw te installeren als de oude schijf via USB of FW800 aangesloten is ? Dus gewoon cmd + R induwen , niet de internet recovery.
Pagina: 1