Onhandige koop gedaan kerstverlichting - wat zijn de opties?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-06 12:52
Tweakers,

Ik heb gisteren flink wat kerstverlichting gekocht om buiten op te hangen, allemaal gekleurde lampjes en ook redelijk veel. ik had een enorm groot plan in gedachte en keek vooral naar de vorm en kleur van de lampjes en dacht er niet veel bij na.

Waar ik op heb gelet is of ze op stroom werken of op batterijen, deze werkten allemaal op batterijen wat voor mij prima uit komt.

wat nu: Super dom geweest en wat blijkt is dat ALLE lampjes voor binnen zijn bedoeld (IP20).
Nog dommer geweest door de bon weg te gooien, dus kan ik ze niet retour brengen.

Ik heb vannacht (nog dommer dan dom?) toch 1 set lampjes (50 lampjes aan 1 draad) buiten in een apart gedeelte gehangen uit de buurt van brandbare producten en vanochtend brande ze allemaal nog (ondanks wind en regen).

Mijn vraag: kan ik die lampjes echt alleen binnen gebruiken, of zijn er alsnog methodes dat ik ze buiten kan gebruiken? Is de kabel zelf niet water bestendig of het apparaatje waar de batterijen in gaan? gaan die dingen kapot of kortsluiting of iets?

Aparte vraag, i know. maar heb het internet al rond gezocht, je kan ze alleen voor binnen gebruiken maar er staat nergens waarom. Iets in een stopcontact aansluiten is 100.000x erger dan iets met batterijen lijkt mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De lampjes van de binnenlampjes zijn er waarschijnlijk gewoon niet op getest, en waarschijnlijk kan vocht er makkelijker inkruipen waardoor er kortsluiting kan veroorzaken. Maar als het een ding op batterijen is, kan er weinig fout gaan natuurlijk, anders dan dat die batterijen kortsluiten (maar gezien dat simpele penlites zijn is dat niet gigantisch erg).
1 dag je in de regen gaat vast nog, maar op langere termijn zou ik verwachten dat ze een flink kortere levensduur hebben dan de buiten-versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 525104

Ik weet niet waar je ze gekocht heb, maar je bent echt niet de enige die dit overkomt. Ik heb zelf jaren bij de Formido gewerkt en gebeurde dit wel vaker. Sommige winkels zijn coulant, wij deden ons best om de betreffende bon weer te zoeken. Als je toevallig gepind heb, kan je vrij eenvoudig het tijdstip achterhalen, dan kan de verkoper echt wel de bon voor je uitprinten.

Ik weet niet of je alle lampjes al buiten gehangen heb? grote kans dat ze in dat geval toch niet heel coulant zullen doen, aangezien het voor de verkoper ook een risico is. Mocht je er nog een paar ingepakt hebben, kan je het altijd even proberen. Succes ;)

Lampjes die voor binnen bedoeld zijn gaan niet heel lang mee buitenshuis. Ze zijn daar niet voor gemaakt en kan er vrij snel vocht binnentreden. Meevallertje is zoals hierboven al vernoemd: Ze werken op batterijen. Houdt dus in dat niet alles meteen ik de fik zal vliegen :9~

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 525104 op 13-12-2016 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-06 12:31
Vaak zijn zaken zoals het batterijcompartiment niet werkelijk wind- en waterdicht dmv rubbers. Met de lichtjes (LED) is er vaak geen probleem.
FYI: IP20 is echter zelfs niet stofdicht en te gebruiken in droge ruimtes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-06 22:58
De kabel is sowieso waterbestendig. Het gaat om de aansluitingen.
Ze hebben waarschijnlijk geen waterdichte kabeldoorvoer gebruikt om alle lampjes en de batterijen aan te sluiten.
Daarnaast zijn de behuizingen van de batterijen en de lampjes niet (spat)waterdicht.

Dus 1 regenbui of zelf al dauw 's ochtends, en er zit water in je lampjes en batterijkastje.

Penlites icm water zat geen brand veroorzaken verder. Maar je kan al die lampjes na de kerst waarschijnlijk weggooien als je ze buiten hangt. Dat roest compleet weg.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wettelijk is een bewijs van betaling voldoende voor garantie. Voor een coulance-service als het ruilen heb je meestal wel de bon nodig. Maar overleg het gewoon met die winkel. Wellicht kun je ze tegen een kleine vergoeding terugverkopen, dan heb je in ieder geval niet 100% winst.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:23

CeesKees

I rest my Kees

Waarom zou je het niet aan de winkel vragen waar je de lampjes gekocht hebt?

Misschien zijn ze wel gewoon terug te brengen.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 525104

Room42 schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 13:45:
Wettelijk is een bewijs van betaling voldoende voor garantie. Voor een coulance-service als het ruilen heb je meestal wel de bon nodig. Maar overleg het gewoon met die winkel. Wellicht kun je ze tegen een kleine vergoeding terugverkopen, dan heb je in ieder geval niet 100% winst.
Wij hanteren altijd -25% van het aankoopbedrag op het moment dat je wilt retourneren zonder bon. Dit doen we omdat we vaak korting acties hebben van 10-25% en wij op dit moment geen bewijs hebben of de klant korting gekregen heeft. Áls de klant wel de aankoopdatum weet en dit kan laten zien d.m.v. Rabobank app afschriftes o.i.d. kunnen we de bon voor de betreffende klant uitprinten en dan krijg je uiteraard, het volledig bedrag terug.
Natuurlijk alleen als het product onbeschadigd is. De lampjes die buiten gebruikt zijn, kunnen in dit geval dan niet terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Anoniem: 525104 schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 13:49:
[...]
Natuurlijk alleen als het product onbeschadigd is. De lampjes die buiten gebruikt zijn, kunnen in dit geval dan niet terug.
Lijkt me niet meer dan redelijk :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:52
eventueel kun je ervoor kiezen om alle batterij houders in dubbele plastic zakjes te doen met een tie-rip eromheen.. Dan houden ze het misschien een week langer uit..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheAncientDovah
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-06 13:32

TheAncientDovah

Meester in de kunsten van...

Ik werk zelf in een bouwmarkt (Hornbach) waar we onder andere ook kerstverlichting verkopen.
We zijn best wel heel coulant met retourname van producten, ook zonder bon in sommige gevallen.

Ik zou gewoon alsnog teruggaan naar de winkel en het in ieder geval heel even te vragen. Als je het verhaal uitlegd hebben ze er waarschijnlijk wel begrip voor.

Alleen hoge bedragen willen wel eens een struikelblok zijn.....

Meester in de kunsten van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
ik heb dus geen bon en had contant betaaldl, ik schatte de kans dat ik een refund krijgt zeer klein vandaar dat ik meer alternatieve opties wil.

Maar gezien het geen groot probleem is (behalve dat ze wss na de kerst kapot zijn) denk ik wel dat ik het hier bij laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-06 11:41
Kerstlampjes op batterijen zijn naar mijn ervaring vaak wel een drama. Ze zijn namelijk snel leeg. Daarnaast is de kans op lekkage/roest in het batterijencompartiment (zéker buiten) uiteraard aanwezig.

Uiteraard scheelt het wel de moeite van het aansluiten aan 230V ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-06 10:48

Mojo

The Power Within

Maar wat wil je dan precies? Wil je ze alsnog gebruiken of wil je ze terugbrengen?

Als je ze nog wilt gebruiken, dan kan je er voor kiezen om het gewoon te doen met het risico dat ze snel kapot gaat, al dan niet met beperkende maatregelen zoals een boterhamzakje met tie-wraps om de batterijen heen e.d.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
Mojo schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 14:19:
Maar wat wil je dan precies? Wil je ze alsnog gebruiken of wil je ze terugbrengen?

Als je ze nog wilt gebruiken, dan kan je er voor kiezen om het gewoon te doen met het risico dat ze snel kapot gaat, al dan niet met beperkende maatregelen zoals een boterhamzakje met tie-wraps om de batterijen heen e.d.
In deze situatie wil ik ze wel gewoon gaan gebruiken buiten, dit omdat ik iig 1 verpakking met lichtjes al heb uitgepakt en ik deze week geen tijd heb om naar de winkel te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
geekeep schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 14:15:
Kerstlampjes op batterijen zijn naar mijn ervaring vaak wel een drama. Ze zijn namelijk snel leeg. [...]
Heb ik ook gezien, ja! Standaard trekken ze 60mA, dus dan ben je zo door je batterijen heen. Als je er een weerstand van ~100 ohm tussenzet, branden de ledjes nog heel acceptabel maar trekken ze minder dan 20mA. Dan branden ze dus ruim 3x langer op dezelfde batterijlading.

[ Voor 15% gewijzigd door Room42 op 13-12-2016 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:31

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

* NeFoRcE is nu toch wel erg benieuwd naar de hoeveelheid lampjes. Fototje? ;)

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Bij de gemiddelde bouwmarkt zoeken ze de transactie zo voor je op. Dan kan je muv de geprobeerde set de rest vast terugbrengen.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-06 16:40
mugenmarco schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 14:34:
[...]

In deze situatie wil ik ze wel gewoon gaan gebruiken buiten, dit omdat ik iig 1 verpakking met lichtjes al heb uitgepakt en ik deze week geen tijd heb om naar de winkel te gaan.
Batterijen erin en ophangen. Kan jou het schelen... (althans, dat interpreter ik uit je reacties :*) )
Logischer is ze terug te brengen of anderen er blij mee te maken O+

[ Voor 7% gewijzigd door mgizmo op 13-12-2016 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Als je zo'n snoer met LED-lampjes in een kabeldoos doet heb je een hele leuke plint-verlichting.

Afbeeldingslocatie: https://s23.postimg.org/rnhsnf8jb/IMAG0447.jpg

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
Obelink schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 20:19:
Als je zo'n snoer met LED-lampjes in een kabeldoos doet heb je een hele leuke plint-verlichting.

[afbeelding]
Bedankt voor het advies maar ik ga het anders aanpakken door het gedeelte waar de batterijen in zit te bedekken met plastic o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Idd gewoon het batterij-gedeelte in een plastic zak afdekken, dan blijft het ws. wel werken. Is alleen wel de vraag hoelang de boel meegaat op batterijen.
Pagina: 1