Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:27
Allereerst een korte introductie om de aanleiding van dit topic te verduidelijken.

Alhoewel ik vrij makkelijk dingen oppak ging leren vroeger niet vanzelf. Concentratie is voor mij een uitdaging (milde ADHD) maar ik had het vroeger vooral druk met allerlei andere dingen.Ondanks mijn CITO van 549 heb ik na 1 jaar Havo/VWO uiteindelijk VMBO afgemaakt.

Daarna 1 jaar MBO bedrijfsadministratie, 4 jaar MBO werktuigbouwkunde en 3 jaar HBO werktuigbouwkunde. Bij de HBO werktuigbouwkunde begon ik het eindelijk leuk te vinden, toen ging het ook direct veel gemakkelijker (gemiddeld cijfer >8,5).

Nu ik wat ouder en wijzer ben moet ik inmiddels mijn ouders gelijk geven toen ze destijds zeiden dat ik er spijt van zou krijgen mijn best niet te doen op school. Ik baal nu soms wel van de basiskennis (algemene ontwikkeling) die ik mis door VMBO t.o.v. VWO.

Na mijn HBO wel plannen gehad nog WO te doen maar doordat ik inmiddels samenwoonde met mijn vriendin moest er toch maar gewoon geld verdiend worden. Inmiddels 5 jaar aan het werk(29 jaar oud) en ik heb nu een (leidinggevende) functie die ik hoopte na 10/20 jaar te hebben. Ik denk dat nu WO niet veel meer toe zal voegen voor mijn CV (ik ambieer geen onderzoek/wetenschappelijke functies).

Dan nu mijn eigenlijke vraag/aanleiding voor dit topic. Ik heb al gezocht naar opleidingen/cursussen die ik zou kunnen doen voor mijn persoonlijke ontwikkeling. Mijn interesse is ontzettend breed, mocht het bevallen zou ik graag meer willen leren over energie, economie, psychologie en ga zo maar door.

Nu heb ik wat rond zitten kijken bij de "Open universiteit" en zie ik daar tientallen cursussen die super interessant klinken.

Bijvoorbeeld de "Academische bachelorcursus":
Aarde, mens en milieu 1 - introductie in de milieu-natuurwetenschappen
https://www.ou.nl/web/stu...2FCatalogShowProdsPage.do

Na wat lezen bedenk ik me dan toch wel dat mijn basis scheikunde ver beneden peil is (wis, -en natuurkunde is nog aardig aan bod gekomen bij WTB).

Dan kom ik bij NHA weer op een cursus VWO niveau scheikunde wat super lijkt:
http://www.nha.nl/cursus/...o/vwo/vwo-scheikunde.aspx

Echter kom ik ook reviews tegen zoals onderstaande:
Veen
Beoordeling: (1) - 2 jaar geleden
4 NHA cursussen gevolgd, dit is veruit de slechtste. Lesstof mist, is verouderd of staat vol met fouten en niet doorgevoerde verbeteringen. Contact met een docent is niet mogelijk en receptionisten ratelen een van buiten geleerd verhaaltje op als je belt.
Er staat een indicatie van het gestelde leertermijn op de website maar hierbij mist een indicatie van het aantal jaren die door de stress om deze cursus van je leven af gaan.
NOOIT DOEN!

VWO Scheikunde is niet meer beschikbaar
https://www.springest.nl/nha#ervaringen

Als ik zo lees lijkt het allemaal super en zie ik het helemaal voor me (op eigen kosten) ieder jaar één cursus te doen in een richting die mij interessant lijkt. Ik vraag me dus alleen af wat ik nou kan en mag verwachten van dergelijke instanties.

De ervaringen zijn heel erg gemixt, ook in de topics die hierover zijn op Tweakers. Echter voor de meeste mensen is de aanleiding tot het doen van een opleiding het behalen van een (rechtsgeldig) diploma. Voor mij is dat eigenlijk niet belangrijk.

Is het voor mijn situatie dan wellicht helemaal niet zinvol en kan ik beter op zoek naar goede boeken en youtube video's? Het enige probleem dat ik daarmee heb is dat het allemaal niet echt concreet is en geen begin en eind heeft (en dus lastiger is er doelgericht in te duiken).

Zou graag meningen en ervaringen horen van de medetweakers!

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:50
In het kader van je algemene ontwikkeling zou ik er eerder voor kiezen om een deeltijdopleiding in de avonduren te doen. Daar ben je meer tijd aan kwijt maar dat geeft je veel meer de kans om met anderen op hetzelfde niveau nieuwe kennis op te doen en daarover te discusseren. Juist die gedachtenwisselingen dragen naar mijn mening enorm bij aan de algemene ontwikkeling die je normaal gesproken tijdens je studietijd doormaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Het liefste zou ik natuurlijk alsnog een WO opleiding (in deeltijd) doen maar die commitment is me toch te groot.

Ik heb een drukke baan waar ik incl. reistijd zeker 50 uur per week aan spendeer, sport 6x per week heb een druk sociaal leven en word begin volgend jaar vader. Als ik één vaste avond per week plus nog een paar loze uurtjes weet te vinden is dat al heel wat.

Inderdaad is het wel enigszins onderdeel van wat ik zoek, ik wil me graag verdiepen in zaken die in mijn omgeving niet of weinig over gesproken wordt. Toch lijkt echt een volledige opleiding me niet haalbaar, die discussies kan ik altijd nog met medetweakers voeren toch? :)

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:22
Online opleidingen (vaak met video's) vereisen nogal wat van je doorzettingsvermogen. Je zult in de verleiding komen om een keer een dag over te slaan, zeker als je de vrijheid hebt om zelf te bepalen wanneer je de video's bekijkt. Je zult ook veel moeten lezen, op zich niet zo'n punt als het je interesseert, maar het kost wel tijd en concentratie. Je hebt ook minder interactie met mede-studenten of begeleiders.

Aan de andere kant is de prijs ook niet zo enorm hoog, als de indicatie klopt. Heb je trouwens gekeken hoeveel studietijd je nodig hebt? Red je dit met 1 a 1.5 uur in de week?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
kzin schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 13:19:
Aan de andere kant is de prijs ook niet zo enorm hoog, als de indicatie klopt. Heb je trouwens gekeken hoeveel studietijd je nodig hebt? Red je dit met 1 a 1.5 uur in de week?
Doel is eerder 3-5 uur per week, indicaties van studiebelasting vind ik ook lastig om vanuit te gaan. Op het HBO heb ik denk ik (excl. afstudeerstage) nog geen 40% van de studiebelasting volgens de EC besteed.

Doorzettingsvermogen heb ik wel maar enigszins op de juiste manier geprikkeld worden is wel noodzakelijk (het moet een uitdaging zijn dan komt het zeker goed).

Voor de VWO scheikunde wordt een duur van 6 maanden genoemd, studielast weet ik niet, ik zou even kunnen kijken in de studiegids die ik heb ontvangen.

Voor de andere cursus staat het volgende:
De meeste mensen voltooien Aarde, mens en milieu 1 - introductie in de milieu-natuurwetenschappen in 140 à 168 uur.
Dat zou dus te doen moeten zijn 6-12 maanden (wat mijn uitgangspunt is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:22
Klinkt op zich te doen, zeker als het je interesse heeft.
De prijs is niet al te hoog. Als je werkt bij een bedrijf dat een CAO heeft, zou je eens kunnen kijken of je recht hebt op een studievergoeding. Alle beetjes helpen. Ook op je CV kan het helpen. Het geeft in ieder geval aan dat je een brede interesse hebt, en wie weet verandert de inhoud werk, zodat je er iets aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
CAO is metalektro maar geloof niet dat ik ergens voor in aanmerking kom. Had de vraag al informeel aan HR gesteld en die gaf al aan dat ik er maar niet vanuit moest gaan als het bedrijfsbelang rond de 0 is.

Prive is het belastingaftrekbaar, daar heb ik vanwege de drempel van €250,- alleen iets aan als ik me voor minimaal 2 cursussen inschrijf in een jaar.

Ik lees nu overal toch wel wat reacties dan NHA eigenlijk lager aangeschreven staat dan LOI/NTI, misschien daar dus ook nog maar eens naar kijken.

[ Voor 17% gewijzigd door assje op 13-12-2016 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-04 16:41
assje schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 12:46:
Ik heb een drukke baan waar ik incl. reistijd zeker 50 uur per week aan spendeer, sport 6x per week heb een druk sociaal leven en word begin volgend jaar vader. Als ik één vaste avond per week plus nog een paar loze uurtjes weet te vinden is dat al heel wat.
Weet waar je aan begint...met zo een agenda lijkt het mij niet waarschijnlijk dat je tijd gaat vinden. Hou er rekening mee dat studie niet alleen een kwestie is van het vinden van loze uurtjes. Je moet in die uurtjes ook fit zijn en zin hebben, anders blijft er niks van hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Ik zou met een volle agenda ook niet echt te veel proberen te doen in een keer. NHA zou ik afraden, niet alleen om de negatieve reviews maar ook het gebrek aan de controle die een HBO bijv. wel geniet vanuit de overheid, of de LOI/NTI vanuit het bedrijfsleven. De OU is een verhaal apart, zeker aan te raden, maar wel WO niveau, dus stel dat je iets wil doen waar je de basiskennis nog niet van hebt, dan zit je daar weer mee.

Wat je nog zou kunnen overwegen is bij een HBO vragen of ze iets willen bieden 'op maat'. Vaak is er wel wat te regelen. Als je al een HBO hebt kan je vaak wel aantonen dat je er bij past, en als je een deeltijd hebt waar ook iets van scheikunde in zit, dan kan je met het scheikunde deel meedraaien als 'klant' (dus niet als overheidsstudent). Dat is best betaalbaar en geeft je ook contact met de rest van de opleiding mocht je meer willen.

Een andere optie is een deeltijd HBO opleiding uitzoeken waar je veel van je vorige HBO uit kan halen. Dus vrijstellingen op basis van wat je al kan. Als je dan een deeltijd HBO in de avond uurtjes hebt, en je de helft van alles doet, bijv. door vrijstelling of eerder verworven kennis, dan heb je in theorie een avond per week op de opleiding en en een paar avonden zelfstudie. Het enige waar je wel mee zal zitten zijn tentamens en projecten waar vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Maar een hele opleiding dan krijg ik er ook zaken bij waar ik niet op zit te wachten, en dat wordt een zware dobber qua motivatie. Zaken uitzoeken als vrijstellingen lijkt me vooral zinvol als het gaat om het behalen van een diploma?

Enige risico van WO is inderdaad het uitgangspunt qua basisniveau maar misschien ook wel juist een goede kapstok om deze basis zelf uit te zoeken (met een gerichte vraag/casus gaat dat makkelijker).

Nu ik er langer over nagedacht heb overweeg ik meer en meer me volgend jaar maar gewoon in te gaan schrijven voor "Aarde, mens en milieu 1 - introductie in de milieu-natuurwetenschappen" bij de OU. ontbrekende kennis qua scheikunde moet ik dan op eigen kracht wel bij kunnen spijkeren lijkt me.

Dit is het eerste vak van de Bachelor Milieu-natuurwetenschappen, moet zeggen dat bijna alle vakken uit deze opleiding me wel interessant lijken:
https://www.ou.nl/documen...ee-40bd-aa62-bb818579e790

Eigenlijk wordt er ook helemaal niet gezegd dat scheikunde op VWO niveau noodzakelijk is:
Meer informatie
Voor chemische en biologische processen, die we binnen deze leereenheden beschrijven, hebben we noodzakelijke voorkennis ingebouwd in de cursus. We wijzen er echter op dat geschikte basale kennis op het gebied van scheikunde (havo/vwo niveau) ook te vinden is binnen het platform Wikiwijs (www.wikiwijsleermiddelenplein.nl). Deze basale kennis hebben we neergelegd in een serie wikiwijsarrangementen met elk een verschillend thema (zoals 'Atomen en moleculen', 'Chemische reacties', 'Chemische binding', 'Zouten', 'Redoxreacties', etc.). De arrangementen zijn te herkennen aan de titel 'Sk-xx-arrangementnaam' en zijn het snelst te vinden door 'Lutgerink' in te vullen in het linker zoekvenster dat verschijnt na klikken op 'Voortgezet onderwijs' in het menu 'Lesmateriaal zoeken' op de homepagina, U kunt uw zoekactie naderhand ook verfijnen met filters die bij de zoekresultaten aan de rechterkant van het scherm verschijnen.

Pagina: 1