Iemand ervaring met Lapping van Celeron 566

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Axeman412
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Hoi, ik ben op zoek naar ervaringen van mensen die hun celeron hebben gelapped.

Ik ben met name geinteresseerd in de behaalde temperatuur voor en na lapping.

Misschien kan iemand me tips geven over websites.

PC: ASRock Dual Sata II, AMD64 3500+ @ 2,42ghz, Kingston value 2gb Dual Channel DDR, ASUS 8800 GTS 640, HDD 1 TB total, DigiCam: Minolta Dynax 5D

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:29

Shuriken

Life is all about priorities

Lijkt me geen goed plan. Voordat je het weet zit je de core weg te schuren.

Er zit nl. maar een heel dun laagje over de core heen. Anyway de coppermine wordt amper warm dus het is ook nie echt nodig.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Verwijderd

NIET doen : het heeft geen zin en je hebt ook nog grote kans je proc te mollen.
Van overclockers.com :

Lapping The Coppermine
Tom Edmonds

I have seen a few people asking about lapping the Coppermine CPU, and I thought I might have some useful insight into this subject. I work at a factory which makes silicon wafers, the likes of which could be used in the manufacture of processors. I believe the new Coppermine FCPGA actually exposes the back side of the silicon for mounting to the heat sink. Two things about this make lapping sound like a bad idea to me:

First, silicon is a lot like glass in its properties. From my experience it is a bit tougher, but if it is handled roughly it will scratch, chip or crack just the same. I would wager the flip chip would not hold up well to sandpaper.

Second, the wafers used in device manufacturing are very, very flat. I'm talking angstroms here. They get lapped on huge high precision machines and are later polished in a 3-step or more process using felt-like pads and slurry so fine it looks like slightly cloudy water. When they ship to customers they shine like mirrors on the front side and are usually rather dull but smooth on the back. The photolithography process used in device manufacturing demands precision. I can pretty much guarantee that the little silicon bit on the CPU is much better without our clumsy attempts to make it "better." The blue coating it is sealed with probably doesn't do flatness any good, but I don't know for sure.

I hope this might be useful information to some of your readers. I sure would hate to see someone waste a $250 CPU to find out the hard way.

Tom Edmonds

• Axeman412
Het is inderdaad waar, het is een gevaarlijke operatie wat als gevolg kan hebben dat m'n proc dood gaat.

Daarom vroeg ik me ook af wat het verschil is in temperatuur, als we over 2 of 3 graden praten t.o.v koeling op het standaard oppervlak van de die dan is het ook niet het overwegen waard. Is het effect groter dan zou ik het willen overwegen.

Ik denk overigens niet dat ik het doe.

PC: ASRock Dual Sata II, AMD64 3500+ @ 2,42ghz, Kingston value 2gb Dual Channel DDR, ASUS 8800 GTS 640, HDD 1 TB total, DigiCam: Minolta Dynax 5D

• Axeman412
Het is inderdaad waar, het is een gevaarlijke operatie wat als gevolg kan hebben dat m'n proc dood gaat.

Daarom vroeg ik me ook af wat het verschil is in temperatuur, als we over 2 of 3 graden praten t.o.v koeling op het standaard oppervlak van de die dan is het ook niet het overwegen waard. Is het effect groter dan zou ik het willen overwegen.

• Axeman412

• DareDevil
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-05 20:18
Ik heb mijn 2 celly's 366 gelapt...
Voor dat ik ze had gelapt waren ze niet stabiel op fsb 100 mhz met Alpha heatsinks en 2.3 volt.
Na dat ik ze gelap had wel, en op 2.2 volt
Het verschil in graden was 4 geloof ik.
Het risico valt wel mee hoor ... gewoon uitkijken voor statiche opbouw en je zelf goed voorberijden.
Ik heb er 2 gedaan en geen gesloopt.

Dat bij mij het lappen wert hoeft niet perse voor elke cpu te gelden.
Wat je ook doet veel success Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

Paradigm: Shift happens.

• Wimpy006
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-09 15:37
We hebben het hier over een flipchip coppermine. Daarom is het zo gevaarlijk... Dat blauwe laagje? Kan je dat er niet alleen afhalen?

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

Verwijderd

Ik denk dat je er heel weinig van merkt, maar als je het risico wil nemen je proc te mollen..... ik doe het iig niet.
DareDevil : het gaat hier over fc-pga processors, niet over ppga.

• Axeman412
Ik zat gisteravond nog eens te denken, maar zou je dat dunnen laagje er niet af kunnen krijgen met comandant, wat ook wordt gebuikt om auto's van een dunnen laag lak te ontdoen.

Dit is een heel fijn schuurmiddel, als je de proc goed inpakt met tape en hieroverheen een statische zak passend maakt dan zou het theoretisch weinig risico geven.

In de praktijk zal het allemaal wel wat anders zijn.

Ik denk dat dit iets wordt wat ik over een half jaartje maar eens ga proberen als ik toch aan een nieuwe proc toe ben.

Dan maar eens kijken wat het verschil is voor en na lappen.

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:29

Shuriken

Life is all about priorities

Je kunt het blauwe laagje eraf halen. Maar dat blauwe laagje is ervoor om de core wat meer te verstevigen.
Dus als je het eraf haalt heb je kans dat er een stukje van de core afchipt.

Ik heb op het web al genoeg mensen gezien waarbij dat gebeurt was. Met als gevolg een dode proc.

So be carefull!

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Pagina: 1