Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Compact systeem (NUC) voor thuisgebruik op tv (futureproof)

Pagina: 1
Acties:

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:07
Ik wil toch graag jullie advies vragen voor mijn situatie. We hadden beneden altijd een all-in-one pc staan op de keukentafel, maar dit was een doorn in het oog.
Deze is dus ook verplaatst naar zolder en zo hebben we beneden geen PC meer. Nu loop ik al een tijdje met de gedachte om een klein systeem (zoals Intel NUC's) in de tv meubel te plaatsen en op de TV aan te sluiten.

Dit zodat, wanneer het wat handiger is om op een groter scherm dan je mobiel te surfen, dit via een normale desktop op groot scherm kan. Of om de foto's van de SD-kaart even snel op te slaan op de pc en deze wellicht ook al te bekijken en licht te bewerken. De stap om hiervoor steeds naar zolder te gaan is te groot, ook doordat daar niet echt een lekkere zitplek is en het nu eenmaal niet altijd handig is om naar zolder te gaan (dochter in huis etc.).

Nu hebben we nog een oude laptop liggen, maar eigenlijk wordt die ook niet gebruikt, ondanks de draagbaarheid etc. pak ik de laptop toch eigenlijk nauwelijks, vind het niet prettig werken.
Verder is er nog een oude PS3, maar die gaat nauwelijks meer aan en surfen hierop is een drama vind ik.

Toen zag ik regelmatig de reclames van Intel Nuc's voorbij komen en dacht, dat is wel ideaal klein systeem dat ik gewoon in de tv-kast kwijt kan en kan aansluiten op tv, staat niet in de weg bij geen gebruik en als het nodig is, kleine moeite om het op te starten en gewoon op de tv te werken.

Nu ben ik verder niet thuis in de kleine systemen, dus vandaar toch graag wat advies over wat nu het beste zou zijn in deze situatie. (ik ken alleen Intel Nuc's vna reclame, geen idee of er andere goede systemen zijn)
Het helemaal zelf in elkaar zetten van een minisysteem zie ik niet zitten, maar zelf een SSD en geheugen plaatsen is geen probleem.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem gaat gebruikt worden voor wat surf gedrag, het opslaan van foto's van SD-kaart, foto's tonen op tv. Daarnaast wat simpele photoshop acties op deze foto's (licht gebruik). De standaard Word/Excel toepassingen zullen gebruikt worden. Geen Gaming in de zin van nieuwste games, wellicht wel software voor Dochter die net naar school gaat. (verwacht geen hoge eisen hiervoor)
Dit alles zal aangesloten worden op een Samsung tv via HDMI.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Prijs tussen 200 en 500 euro is acceptabel. Ik betaal liever iets meer voor een systeem dat jaren zonder problemen kan draaien, dan iets minder waardoor je na 2 jaar het gevoel krijgt te weinig systeem te hebben.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk dat 8GB ram het minimum is en zo ook future proof. SSD schijf met minimaal 250GB opslag, dit ivm opslag foto's voor meerdere jaren. Een SD-kaart slot. HDMI aansluiting(en).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren, heb ervaring met Intel, Samsung, MSI.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik zoek een compact systeem, dat in de tv meubel moet passen, dus formaat NUC. Verder graag een stil systeem.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Ik wil een systeem dat de nodige jaren zonder problemen mee kan, dus zo veel mogelijk bang-for-buck. In verband met future-proof zou ik graag advies willen over welke processor je dan het beste kan nemen. Ik heb daar simpelweg niet zoveel verstand van, je kunt natuurlijk gewoon de processor nemen met de meeste cores etc. maar is wellicht overkill. Het moet vooral ook duurzaam zijn en dus langer dan 2 jaar meekunnen.

Wat heb ik zelf gevonden?
Op de Intel site zie ik verschillende NUC systemen, als ik kijk naar mijn 'eisen' (SDXC slot required) komen de volgende in aanmerking:

NUC6i7KYK - Lijkt mij overkill een i7

NUC6I5SYH - 6th generation processor (overkill?)

NUC6i5SYK - 6th generation processor (overkill?)

NUC6i3SYH - 6th generation processor (overkill?)

NUC6i3SYK - 6th generation processor (overkill?)

De oudere(?) types, maar ik denk prima voor mijn gebruik(?):
NUC5PGYH - quad core N3700, 2GB DDR3L SODIMM (wat is hier anders aan dan de anderen?)

NUC5PPYH - quad core N3700, 1 geheugen slots DDR3L

NUC5CPYH - goedkoopste van het stel, Intel Celeron N3050, 1 geheugen slots DDR3L

Mijn gevoel zegt dat de NUC5PPYH voldoet voor mijn eisen, klopt dat? (I.c.m. met 8GB ram geheugen) Of toch maar de i3 voor betere futureproof? (NUC6i3SYH)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC NUC5PPYH€ 170,50€ 170,50
1Kingston HyperX Impact HX316LS9IB/8€ 56,99€ 56,99
1Samsung 850 EVO 250GB€ 94,95€ 94,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 322,44

Met i3:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC NUC6i3SYH€ 284,90€ 284,90
1Crucial CT8G4SFS8213€ 49,-€ 49,-
1Intel 600p 256GB€ 94,90€ 94,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 428,80

Wat voor merk RAM geheugen zouden jullie adviseren? (heb alleen ervaring met Kingston)
Voor de SSD zou ik gevoelsmatig voor Samsung gaan, dit omdat ik daar alleen ervaring mee heb tot nu toe en die bevalt prima.

Wellicht nog andere alternatieven, aangezien ik alleen Intel NUC 'ken' voor deze systemen?
Moet ik nog ergens rekening mee houden i.v.m. gebruik met televisie als scherm?

[ Voor 8% gewijzigd door Martinusz op 13-12-2016 10:50 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

• lolliggasje
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 26-11 07:00
Ik denk dat dit mischien iets meer future proof is en als je wat fotobewerking wilt doen kan je dat hier ook iets makkelijker op doen.

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 428,80

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wat versta je onder foto bewerken? JPG's bijsnijden of uitgebreid met Lightroom en Photoshop aan de slag?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Martinusz
Tsurany schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 10:39:
Wat versta je onder foto bewerken? JPG's bijsnijden of uitgebreid met Lightroom en Photoshop aan de slag?
Nee licht gebruik, dus inderdaad wat bijsnijden, beetje kleuren bewerken (contrast etc.). Geen uitgebreide photoshop skills, meer de standaard Elements bewerkingen (niveau Beginner).
lolliggasje schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 10:31:
Ik denk dat dit mischien iets meer future proof is en als je wat fotobewerking wilt doen kan je dat hier ook iets makkelijker op doen.

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 428,80
Daar zat ik ook aan te denken, voor 100 euro extra wellicht toch wat meer futureproof!
Crucial is 1 van de betere merken begrijp ik? (zie het vaker terugkomen)

Edit:
Als ik het goed begrijp kan ik in de NUC6i3SYH 2 hardeschijven kwijt? 1 SATA SSD en 1 M.2 SSD?
Is misschien een goede optie, wellicht dat de SSD uit de all-in-one PC dan ook in deze NUC gaat.

Edit2:
Als ik het goed begrijp zit er ook een infrared sensor op, betekent dit dat je met een afstandsbediening de NUC kunt aanzetten? (zijn dat dan speciale afstandsbedieningen?) Via google zie ik al snel dat dit niet zo fantastisch werkt, als je het al werkend krijgt.

In de vraag en aanbod staat ook een mooie:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC NUC6i3SYK€ 289,-€ 289,-
1Kingston ValueRAM KVR24S17D8/16€ 99,-€ 99,-
1Samsung 850 EVO M.2 250GB€ 103,95€ 103,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 491,95

Voor leuke prijs :) misschien dat dit hem wel gaat worden!

[ Voor 30% gewijzigd door Martinusz op 13-12-2016 11:47 ]

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-11 20:31
NUCs zijn zeker nuttig, en nu de CPU voltage issues zijn opgelost met de 6th generation nucs, kan ik ze van harte aanraden.

Let wel op een aantal dingen:
- Quad core is/lijkt nu misschien overkill maar de betere uitvoeringen hebben ook een betere video chip. Ik ben zelf voor de NUC6I5SYH gegaan omdat ik lichte spellen wel fatsoenlijk wil draaien. Ze kosten wat meer dan de instap-NUCs maar dan heb je wel echt een veel toekomstbestendiger apparaat. Ook de quadcore zal zijn meerwaarde in de toekomst wel kunnen bewijzen.
- Wifi ontvangst is niet geweldig. Bij ons binnen in de TV kast (niet de ideale situatie qua ontvangst) kreeg ik regelmatig maar 1-5 mbit download en fluctueerde 't dusdanig dat ik met geen meter van mijn NAS kon streamen. Alhoewel onze router ook niet de allerbeste is, scoor ik met een extern wifi dongle nu 10-20 mbit, hetgeen meestal wel voldoende is. Moraal, zorg voor een UTP kabel of een goede router of wifi dongle.

• Martinusz
A Lurker schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 11:48:
NUCs zijn zeker nuttig, en nu de CPU voltage issues zijn opgelost met de 6th generation nucs, kan ik ze van harte aanraden.

Let wel op een aantal dingen:
- Quad core is/lijkt nu misschien overkill maar de betere uitvoeringen hebben ook een betere video chip. Ik ben zelf voor de NUC6I5SYH gegaan omdat ik lichte spellen wel fatsoenlijk wil draaien. Ze kosten wat meer dan de instap-NUCs maar dan heb je wel echt een veel toekomstbestendiger apparaat. Ook de quadcore zal zijn meerwaarde in de toekomst wel kunnen bewijzen.
- Wifi ontvangst is niet geweldig. Bij ons binnen in de TV kast (niet de ideale situatie qua ontvangst) kreeg ik regelmatig maar 1-5 mbit download en fluctueerde 't dusdanig dat ik met geen meter van mijn NAS kon streamen. Alhoewel onze router ook niet de allerbeste is, scoor ik met een extern wifi dongle nu 10-20 mbit, hetgeen meestal wel voldoende is. Moraal, zorg voor een UTP kabel of een goede router of wifi dongle.
Thanks voor je info :)

Ik denk dat ik met de i3 een heel eind kom, aangezien er eigenlijk niet gegamed wordt :) wellicht dat er ooit wat software voor dochter van school op moet, maar verwacht daar geen extreme eisen ;)

Wifi of bedraad zal geen issue zijn, de router staat binnen 50 cm :)

Verwijderd

Alternatief zou een Deskmini kunnen zijn. Hierin gaat een desktop cpu welk een stuk sneller is dan de mobiele varianten die in een NUC zitten. Voordeel is dat je de cpu later kunt upgraden naar een i5 of i7 zodat je nog langer plezier van het systeem kan hebben.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 116,85€ 116,85
1ASRock DeskMini 110€ 149,35€ 149,35
1Crucial CT2K8G4SFS8213€ 99,99€ 99,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 461,09

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-10 11:31

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

zelfs een pentium/celeron zou in zo'n deskmini voldoen. nadeel is wel dat er geen SD-kaart lezer bij zit

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• Martinusz
NLBUURMAN schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 12:38:
zelfs een pentium/celeron zou in zo'n deskmini voldoen. nadeel is wel dat er geen SD-kaart lezer bij zit
En de SD kaart lezer is juist een vereiste :)

Ik denk dat het deze gaat worden via Vraag & Aanbod:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC NUC6i3SYK€ 289,-€ 289,-
1Kingston ValueRAM KVR24S17D8/16€ 99,-€ 99,-
1Samsung 850 EVO M.2 250GB€ 103,95€ 103,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 491,95

Voor de prijs ongeveer van de Intel NUC NUC5PPYH die ik samengesteld had in mijn beginpost.

Verwijderd

martinusz schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 13:23:
En de SD kaart lezer is juist een vereiste
Daar is een heel makkelijke oplossing voor pricewatch: Kingston MobileLite G4

• Martinusz
Ahja, dat kende ik niet, maar is wel een extra uitstekend onderdeel (die ook kwijt kan raken). Ik denk dat mijn voorkeur toch uitgaat naar de NUC waarin de kaartlezen standaard zit. Vind het design ook wel aardig van de Intel nucs moet ik zeggen.
Toch bedankt voor de suggestie _/-\o_

• Martinusz
Weet iemand of je in het geval van een M.2 aansluiting en een sata aansluiting ook daadwerkelijk 2 hardeschijven erin kwijt kan?
Dus bijvoorbeeld een M.2 60GB (boot) en een sata 250GB?

Bijvoorbeeld bij deze NUC:
#ProductPrijsSubtotaal

[ Voor 64% gewijzigd door Martinusz op 15-12-2016 17:13 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

martinusz schreef op donderdag 15 december 2016 @ 17:11:
Weet iemand of je in het geval van een M2 aansluiting en een sata aansluiting ook daadwerkelijk 2 hardeschijven erin kwijt kan?
Dus bijvoorbeeld een M2 60GB (boot) en een sata 250GB?

Bijvoorbeeld bij deze NUC:
#ProductPrijsSubtotaal
Ja, dat kan... Alle H-aanduidingen zijn "dubbele hoogte" en de SATA-HDD kan "bovenop" komen te liggen.

Maar als je wil futureproofen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GB-BKi3HA-7100 (rev. 1.0)€ 344,-€ 344,-
1Kingston HyperX Impact HX421S13IBK2/8€ 68,95€ 68,95
1Intel 600p 256GB€ 93,-€ 93,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 505,95

Heeft ook ondersteuning voor 2160p60 afspelen zonder al teveel gekreun van de CPU.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Martinusz
MAX3400 schreef op donderdag 15 december 2016 @ 17:14:
[...]

Ja, dat kan... Alle H-aanduidingen zijn "dubbele hoogte" en de SATA-HDD kan "bovenop" komen te liggen.

Maar als je wil futureproofen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GB-BKi3HA-7100 (rev. 1.0)€ 344,-€ 344,-
1Kingston HyperX Impact HX421S13IBK2/8€ 68,95€ 68,95
1Intel 600p 256GB€ 93,-€ 93,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 505,95

Heeft ook ondersteuning voor 2160p60 afspelen zonder al teveel gekreun van de CPU.
Ja dat de aansluitingen voor M.2 en Sata 600 erin zitten wist ik, maar wist niet zeker of dat ook daadwerkelijk beiden gebruikt kan worden voor hardeschijf gebruik.

Bedankt voor de suggestie, maar het afspelen van dat soort materiaal is niet aan de order :) daarnaast wil ik graag geintegreerde sd-kaart slot i.v.m. gebruik. (zie topic start)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

martinusz schreef op donderdag 15 december 2016 @ 17:18:
[...]

Ja dat de aansluitingen voor M.2 en Sata 600 erin zitten wist ik, maar wist niet zeker of dat ook daadwerkelijk beiden gebruikt kan worden voor hardeschijf gebruik.

Bedankt voor de suggestie, maar het afspelen van dat soort materiaal is niet aan de order :) daarnaast wil ik graag geintegreerde sd-kaart slot i.v.m. gebruik. (zie topic start)
Ik linkte de Gigabyte uit mijn eigen wenslijst; de verwachting is dat Intel binnenkort zijn eigen NUC 7xxx uit gaat brengen met geintegreerde SD-lezer. Mijn lijstje was puur ter illustratie voor "net iets nieuwer" :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Martinusz
MAX3400 schreef op donderdag 15 december 2016 @ 17:22:
[...]

Ik linkte de Gigabyte uit mijn eigen wenslijst; de verwachting is dat Intel binnenkort zijn eigen NUC 7xxx uit gaat brengen met geintegreerde SD-lezer. Mijn lijstje was puur ter illustratie voor "net iets nieuwer" :)
Aha oké :) maar daar zal de prijs ook naar gaan zijn denk ik ;)

• Martinusz
Nou de zoektocht wordt beëindigd, de volgende set via v&a:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC NUC6i5SYK€ 389,-€ 389,-
1Kingston ValueRAM KVR24S17D8/16€ 100,50€ 100,50
1Samsung 850 EVO M.2 250GB€ 106,60€ 106,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 596,10

Gewoon nieuw, maar dan voor 2/3 van de prijs hierboven ;) ik ben tevreden!!

Pagina: 1