Geen Dolby Digital 5.1 geluid vanuit Chromecast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kipcorn
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-06 00:49
Ik heb thuis een simpele home cinema setup die bestaat uit de volgende apparaten:

Samsung UE40ES5500W TV
Onkyo TX-SR307 versterker
Google Chromecast

Nu zou ik graag Netflix en Plex via mijn Chromecast gebruiken, ik loop hier echter tegen beperkingen van mijn apparatuur aan.
Met de huidige setup lijkt het onmogelijk om Dolby Digital 5.1 geluid door de speakers te krijgen.

De Chromecast zit in een van de HDMI poorten van de Samsung TV en vanuit de TV loopt een optische kabel naar de versterker. Helaas is de optische uitgang beperkt tot 2 kanalen voor HDMI inputs, en dus gaat er op deze manier nooit 5.1 geluid uitkomen.

Nu dacht ik dit op te kunnen lossen door de Chromecast in een HDMI input op de versterker te steken zodat deze direct het DD signaal kan decoderen en afspelen.
Helaas, ook hier zit een beperking. De TX-SR307 doet alleen audio pass-through over HDMI.

Na flink wat speurwerk kwam ik op de volgende mogelijke oplossing; een HDMI naar HDMI audio extractor.
Het idee is dat de Chromecast in dit apparaat wordt gestoken, evenals een optische kabel die naar een input op de versterker gaat, en vervolgens gaat er ook een HDMI kabel van deze audio extractor naar de tv.
Het beeld gaat zo naar de TV en het digitale geluid wordt door de versterker gedecodeerd en afgespeeld.

Dit had naar mijn idee moeten werken, tot ik mij bedacht dat de Chromecast/Netflix geen gewoon DD maar DD+ uitzendt, en dat werkt voor zo ver ik begrijp niet over SPDIF.

Hier loop ik even stuk. Afgezien van een andere versterker of genoegen nemen met gesimuleerd 5.1 geluid zie ik even geen oplossingen voor dit probleem.
Ik kan natuurlijk gewoon de Netflix app op mijn TV gebruiken, op die manier is er gewoon DD geluid. Dat vind ik overigens wel vreemd, want het DD+ geluid van Netflix wordt door de TV via een optische kabel naar de versterker gestuurd die het vervolgens keurig als Dolby Digital ziet.
Nouja, dat is verder niet belangrijk.
Punt is dat ik graag 5.1 geluid via de Chromecast zou kunnen afspelen, of dit nu via Netflix of Plex is.

Heeft iemand hier wellicht nog ideeën?

[update]

Topic kan wel dicht, denk ik.
Mijn oude versterker was al even aan vervanging toe dus er komt een TX-NR656 voor in de plaats.
Als het goed is moet DD(plus) via de Chromecast daarmee gewoon werken.

[omdat het topic nog niet gesloten is, nog een update]

Oplossing was simpel. Er bestaat blijkbaar een Plex app voor Samsung smart TV's. Deze speelt vrolijk alles af met Dolby Digital(plus) en ook DTS stuurt de TV netjes door naar de receiver.

Wellicht handig voor wie het zelf nog niet ontdekt had.
Voor mijn inmiddels al vrij oude budget UE40ES5500W TV is er een Plex app, en deze speelt zonder problemen 1080P content met Dolby Digital Plus en DTS af.
Zowel DD+ en DTS worden via de optische uitgang netjes doorgestuurd naar de receiver.

Ik heb inmiddels wel een nieuwe receiver besteld, maar het was toch hoog tijd voor nieuw speelgoed.

[ Voor 16% gewijzigd door Kipcorn op 13-12-2016 19:31 ]