Hulp voor aankoop Synology?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dirkbd94
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09-01 10:00
Wellicht is dit al besproken, maar heb helaas geen antwoord kunnen vinden.

Ik sta op het punt een Synology Nas aan te schaffen voor thuis. (het liefst een tweedehands)

Ik wil de Nas vooral gaan gebruiken voor:
  • Opslag (films, documenten)
  • Cloud (documenten)
  • Downloaden van films/series(Torrent/Nieuwsgroep)
  • Afspelen films/series via chromecast/ps4
Ik weet nu niet of ik een krachtige of een normale Nas moet aanschaffen. Mijn budget ligt rond de 150 excl HDD, tuurlijk mag het iets afwijken.

Er vindt denk ik geen transcoding binnen de Nas plaats bij het streamen naar Chromecast en Ps4?

Streamen naar mobiele apparaten vindt weinig plaats, maar af en toe kijk ik wel eens serie op mijn mobiel.

Ik kijk alvast verder op het web.

Ik zie jullie hulp tegemoet!

Alvast bedankt!

...

Alle reacties

• Eentje
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-02 11:58

Eentje

houd van de vijver

als je wilt downloaden uitpakken en streamen zou ik in ieder geval niet naar een j model kijken.

voor chromecast vind de transcodering plaatst op de nas.

hier kun je precies zien welk model je nodig hebt voor streaming naar welk apparaat hoop dat dit je verder help in ieder geval
https://www.synology.com/...code_videos_for_my_device

There eent no place like home

Verwijderd

Je budget bepaalt in hoge mate je keuze. Niks willen / kunnen betalen levert vast geen enorm snelle en alles kunnende NAS op, ook al is deze tweedehands. Ik heb iets van 300 betaald (ex storage) voor een ASUSTOR 4 bay Nas met een J1900 CPU. Voor de helft heb je iets met 2 bays die niks kan. Kun je beter uitkijken naar een tweedehands pc en dan iets met FreeNAS, Openmediavault of iets dergelijks.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:12
Dirkbd94 schreef op maandag 12 december 2016 @ 23:17:

Er vindt denk ik geen transcoding binnen de Nas plaats bij het streamen naar Chromecast en Ps4?

Streamen naar mobiele apparaten vindt weinig plaats, maar af en toe kijk ik wel eens serie op mijn mobiel.
...
Een Chromecast kan alleen H.264 of VP8 video afspelen, en dan nog alleen MP4 video's, bv geen MKV. Wijk je daarvan af, moet er dus wel getranscodeerd worden.

Maar de vraag is dan, hoe wil je je video afspelen op je Chromecast of PS4? Moet dit met Plex (en zorg je er niet voor dat je video's ondersteund zijn), dan heb je een NAS met Intel CPU nodig, ben je ook tevreden met bv DS Video, dan kan een play model uitkomst bieden. Maar DS Video bestaat dan weer niet voor PS4, daarvoor moet je dan toch Plex gebruiken of DLNA (maar dan moet je dus zorgen dat al je videobestanden ondersteund zijn door de PS4).

Toevallig verkoopt iemand net deze:
V&A aangeboden: Synology DiskStation DS214play aangeboden

Andere optie is misschien: V&A aangeboden: Synology DiskStation DS213. Maar daarmee kun je helemaal niet transcoderen.

Die DS214play is voor bijna hetzelfde geld toch een stuk interessanter. Ik heb wel begrepen dat Plex ondersteuning op dat model te wensen over laat, ondanks dat die een Intel processor heeft.
Eentje schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 00:37:
als je wilt downloaden uitpakken en streamen zou ik in ieder geval niet naar een j model kijken.

hier kun je precies zien welk model je nodig hebt voor streaming naar welk apparaat hoop dat dit je verder help in ieder geval
Die lijst is wel niet compleet, ik mis verschillende modellen die zeker wel kunnen transcoderen (bv DS216play).
Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 01:14:
Je budget bepaalt in hoge mate je keuze. Niks willen / kunnen betalen levert vast geen enorm snelle en alles kunnende NAS op, ook al is deze tweedehands. Ik heb iets van 300 betaald (ex storage) voor een ASUSTOR 4 bay Nas met een J1900 CPU. Voor de helft heb je iets met 2 bays die niks kan. Kun je beter uitkijken naar een tweedehands pc en dan iets met FreeNAS, Openmediavault of iets dergelijks.
Een 4 bay NAS is toch geen absolute vereiste voor iedereen?

Qua gebruiksgemak laat een homemade NAS ook veel te wensen over tegenover een off the shelf systeem. Ik heb zelf een homemade, maar dat is een continu lopend project en met de weinige tijd die ik vrij heb, heeft het wel een half jaar geduurd voor die min of meer operationeel was.

Verwijderd

Het gaat inderdaad niet over het aantal bays, wel over het feit dat je een nieuwe nas voor dat geld niet zo kunt kopen dat deze de komende tijd aan de eisen kan voldoen. Een project als openmediavault is wel goed te gebruiken en zet zo een NAS neer met weinig inspanning. MiniDLNA opties, Cloud opties en dergelijk zijn daar zo out of the box (inschakelen extra repo's) wel aan de praat te krijgen met weinig inspanning. Maar een Synology of Asustor NAS is wel erg makkelijk met allerlei meegeleverde software.

• Dirkbd94
Bedankt iedereen!!

Ik dacht misschien ook aan om een HP 40L microserver aan te schaffen en dan Xpenology te laten draaien.

Is het dan een goed idee om ook gelijk een Raspberry Pi 3 aan te schaffen en dan OpenElec op te plaatsen, zodat er dan helemaal geen transcoding plaatsvindt binnen de server?

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:21
Eentje schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 00:37:

waarom niet? ik heb een oudere ds212j hiermee stream en unzip ik gewoon films op BR kwaliteit naar mijn WDTVlive. nooit last gehad van traagheid of bufferen of wat dan ook.

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:56
Dirkbd94 schreef op woensdag 14 december 2016 @ 18:13:
Bedankt iedereen!!

Ik dacht misschien ook aan om een HP 40L microserver aan te schaffen en dan Xpenology te laten draaien.

Is het dan een goed idee om ook gelijk een Raspberry Pi 3 aan te schaffen en dan OpenElec op te plaatsen, zodat er dan helemaal geen transcoding plaatsvindt binnen de server?
Dit is ongeveer de setup die ik heb. Geen microserver maar een zelfbouw op basis van een AMD 5350, wel voorzien van XPEnology. Video afspelen doe ik op 2 Rpi's (1 OpenElec en 1 LibreElec ivm corrupte sd).

Wat je je Nas wil laten doen bepaald voor een groot deel wat je aan moet schaffen. De zelfbouw is in de plek van een DS211j gekomen, daar werkte afspelen met Kodi ook al prima, net als een cloudopslagdienst (in dit geval van Synology zelf), ding hoefde niet meer te doen dan bestanden aanbieden via FTP en CIFS, daar was hij prima geschikt voor. Als ik kijk wat ik inmiddels op z'n opvolger heb lopen vraag ik me af hoe ik daar ooit tevreden mee heb kunnen zijn O-)

Ik zou in ieder geval weg blijven van de J modellen (want errug langzaam). Voordeel van zelfbouw is dat je eventueel met oude hardware kunt beginnen en deze later upgraden als je die mogelijkheid hebt, zo ben ik begonnen in ieder geval. Voordeel van een Kant en klare is dat je een stekker in steekt en alles out of the box werkt + de ondersteuning en software.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:12
Rudolf schreef op donderdag 15 december 2016 @ 14:08:
ik heb een oudere ds212j hiermee stream en unzip ik gewoon films op BR kwaliteit
De DS212j heeft de hele nacht om jouw films uit te pakken. Wat een vrij simpele actie is. Laat hem maar eens partity repareren als je twee blokken kwijt bent op je 10 GB. Dan is hij daar ineens uuuuren druk mee.

Daarnaast, alles wat je tegenwoordig van het web plukt is al H.264 of iets relevants, en dat kan elk modern ding wel afspelen. Mits de bandbreedte past.
Heb je echter jer NAS vol staan met ruwe DVD, of data van je camera. Dan kan dat een probleem opleveren.

Jeroen3 heeft al jaren een DS214, en heeft pas één keer een probleem gehad. Met een 3D MKV, omdat de wifi niet breed genoeg was.

[ Voor 9% gewijzigd door jeroen3 op 15-12-2016 14:30 ]

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:21
jeroen3 schreef op donderdag 15 december 2016 @ 14:28:
[...]

De DS212j heeft de hele nacht om jouw films uit te pakken. Wat een vrij simpele actie is. Laat hem maar eens partity repareren als je twee blokken kwijt bent op je 10 GB. Dan is hij daar ineens uuuuren druk mee.

Daarnaast, alles wat je tegenwoordig van het web plukt is al H.264 of iets relevants, en dat kan elk modern ding wel afspelen. Mits de bandbreedte past.
Heb je echter jer NAS vol staan met ruwe DVD, of data van je camera. Dan kan dat een probleem opleveren.

Jeroen3 heeft al jaren een DS214, en heeft pas één keer een probleem gehad. Met een 3D MKV, omdat de wifi niet breed genoeg was.
ah ik begreep het uitpakken meer als unzippen :X

zo als jij het nu zegt heb je waarschijnlijk wel gelijk ja.

• Dirkbd94
Bedankt iedereen!!!

Ik ga morgen een N40L kastje aanschaffen en bestel ook gelijk een Raspberry Pi 3!

Weet iemand toevallig of ik een Rpi 3 goedkoop kan aanschaffen en wat voor case kan ik het beste nemen?

• Eentje
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-02 11:58

Eentje

houd van de vijver

Rudolf schreef op donderdag 15 december 2016 @ 14:08:
[...]

waarom niet? ik heb een oudere ds212j hiermee stream en unzip ik gewoon films op BR kwaliteit naar mijn WDTVlive. nooit last gehad van traagheid of bufferen of wat dan ook.
nou omdat je geen transcodering nodig hebt met een wdtv of dedicated mediaplayer die doet dat voor je.

There eent no place like home

• bertware
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:49
Mijn DS215j speelt perfect alles af via chromcast of Raspberry pi + OpenElec . Draait ook vpn, download station, ... . OpenElec haalt zelf zijn bestanden bij de nas over nfs, chromecast (buiten thuisnetwerk) via DS video. Zo'n raspberry pi met mediacenter ga je je in ieder geval nooit beklagen :) Nog nooit problemen mee gehad, ook kopiëren van bestanden van & naar de nas gaat tegen 50mb/s of meer (met 1x WD red). Sommige dingen duren lang, zoals thumbnails maken, maar daar ondervind je ook geen last van. Dat gebeurt immers 's nachts. Denk ook even aan je elektriciteitsverbruik, zo'n j model tegenover bvb homemade server scheelt ook wel wat. (15W tegenover 150W)

[ Voor 6% gewijzigd door bertware op 15-12-2016 21:47 ]

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-02 22:36
Heb zelf ook de ds215j in combinatie met Android tv box en ook Windows pc's. Geen klachten. Zo'n tv box is niet veel duurder dan een chromecast. Grootste pluspunt van de nas vind ik het gebruiksgemak. En verder de veelzijdigheid en stabiliteit.

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:56
bertware schreef op donderdag 15 december 2016 @ 21:46:
Denk ook even aan je elektriciteitsverbruik, zo'n j model tegenover bvb homemade server scheelt ook wel wat. (15W tegenover 150W)
150W is vrij heftig en ook totaal niet nodig als je t mij vraagt. Voordeel van zelfbouw is vooral meer bang-for-buck, je hebt relatief krachtigere hardware voor een lagere prijs dan de snellere modellen van Synology. Aan de 'onderkant' van de markt, de instap en huis tuin en keuken nasje, daar kun je dan met een zelfbouw bijna niet tegen op, tenzij t de moeite is om voor 20e verschil te gaan klooien.

• DigitalExorcist
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-02 19:43
Hoi,

Ik heb ook een vraag mbt. een Synology-NAS .. ik heb sinds jaar en dag een DS211j staan en deze is, qua performance tenminste, wel eens aan vervanging toe. De schijven die ik heb (WD15EARS geloof ik, even uit m'n hoofd.. 1,5Tb Green van WD iig) zijn nog prima, zij het dat die natuurlijk óók een keer de geest gaan geven..

Nu was ik op zoek naar een geschikte, betaalbare vervanger. Ik wil perse weer een Synology NAS, zelfbouw is dus geen optie. Maar kan ik dan beter voor een DS216j gaan, of een SE, of een Play? Het transcoden is op zich geen vraagstuk, ik heb Netflix en da's meer dan voldoende. Het gaat me puur om de daadwerkelijke performance, het kunnen benaderen van de shares, er moeten 2 schijven in kunnen (vandaar een 2xx-model) en 1 IP-camera. Dat lukt op m'n 211j doorgaans wel maar het is ver-schrik-ke-lijk traag allemaal..

Wat voor performancewinst zit er in een DS216j tov de DS211j ? Heeft iemand daar ervaring mee?

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Pagina: 1