Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Slimme electriciteitsmeter bouwpakket

Pagina: 1
Acties:
  • 943 views

• joostjag
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 25-11-2022
Hallo iedereen,

Ik ben de afgelopen tijd bezig geweest met het ontwikkelen van een slimme electriciteitsmeter. Een eenvoudig kastje dat met een lichtsensor het knipperende watt-uur ledje op je meter (als je tenminste zo'n ledje hebt) in de gaten houdt en de tijdstippen van de knipperingen bijhoudt.

Het device is aangemeld op je thuis-wifi-netwerk en bereikbaar via een webbrowser. Als je er heen surft, dan krijg je een dashboard te zien met een grafiek van je electriciteitsverbruik door de tijd heen.

Voeding loopt via een standaard 5V usb oplaadadapter.

Foto's:
- het device geïnstalleerd Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dZBNhi3h.jpg
- dashboard Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QRtWZaLh.png

Op zich is het qua functionaliteit niets nieuws. Een aantal energieleveranciers levert al een soortgelijk kastje bij hun energiecontract. Ook zijn dergelijke apparaatjes los te koop bij diverse fabrikanten. In sommige gevallen is er naast de aanschafprijs ook een klein maandbedrag verschuldigd.

Wat is de toevoegde waarde dan van nog een ander device voor hetzelfde?
- Privacy: de data verlaat het device niet. Er wordt nooit verbinding met internet gezocht en eventueel kan verkeer ook in je router worden geblokkeerd.
- Onafhankelijke controle van eventuele slimme meter functionaliteit van de energieleverancier.
- Geen maandbedrag

Ik heb inmiddels bij diverse proefpersonen een device opgehangen en men is over het algemeen enthousiast. Als vervolgstap overweeg ik om bouwpakketjes samen te gaan stellen van het kastje. Dit zou omvatten:
- Standaard development bordje (nodemcu) met daarin de embedded software voorgeprogrammeerd
- Custom printplaatje voor de lichtsensor
- Electronica-onderdelen voor op het custom printplaatje
- 3D geprinte behuizing en schroefjes

Er zal iets gesoldeerd moeten worden, maar dit is vrij beperkt (vijf onderdelen totaal).

Zelf toevoegen: USB adapter, USB kabel en dubbelzijdig plakband voor de bevestiging.

Alvorens aan de slag te gaan met deze kitjes, zou ik graag willen weten of er interesse is voor dit idee. Dus bij deze: wat denken jullie ervan?

groeten,
Joost

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-11 21:13
P1-poort aansluiten op een ESP8266 of Pi en dan met Domoticz alles uitlezen, makkelijker kan niet..
En de slimme meter kun je uit laten zetten voor het op afstand uitlezen....

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-11 18:41

Orac

Ik mis je papa.

roches schreef op maandag 12 december 2016 @ 21:29:
P1-poort aansluiten op een ESP8266 of Pi en dan met Domoticz alles uitlezen, makkelijker kan niet..
|:( Deze oplossing is ontworpen voor als je geen P1-poort hebt.

Ik vind het wel interessant. Als het compacter kan zou mooi zijn. En de prijs is ook belangrijk. Een commerciële variant hiervan kost ongeveer 79 euro (voor zowel digitaal als draaischijf meters).

[ Voor 21% gewijzigd door Orac op 12-12-2016 21:38 ]

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-11 12:18

OmeJoyo

This is me

roches schreef op maandag 12 december 2016 @ 21:29:
De vraag is dus wat dit moet kosten. Ofwel is het goedkoper dan een slimme meter laten plaatsen met voorrang :)

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-11 21:13
Dan laat je er één plaatsen, das een stuk makkelijker...
Ga er maar vanuit dat deze meters binnenkort vervangen worden, dus dit is een oefening die niet lang gaat duren...

[ Voor 50% gewijzigd door roches op 12-12-2016 21:39 ]

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Mooi gemaakt, maar heb je niks aan als je zonnepanelen hebt denk ik want dan knippert het ledje ook.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-11 15:01

Rmg

OmeJoyo schreef op maandag 12 december 2016 @ 21:36:
[...]

De vraag is dus wat dit moet kosten. Ofwel is het goedkoper dan een slimme meter laten plaatsen met voorrang :)
Wat in de topicstart staat is ook een slimme meter, die gaat niet op korte termijn vervangen worden. Slimme meter staat niet gelijk aan een p1 poort.

De meerderheid van de mensen hebben (nog) geen zonnepanelen op het dak.

Voor een hoop mensen een prima oplossing

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-11 12:18

OmeJoyo

This is me

Rmg schreef op maandag 12 december 2016 @ 21:52:
[...]

Wat in de topicstart staat is ook een slimme meter, die gaat niet op korte termijn vervangen worden. Slimme meter staat niet gelijk aan een p1 poort.

De meerderheid van de mensen hebben (nog) geen zonnepanelen op het dak.

Voor een hoop mensen een prima oplossing
Goed verhaal, maar een ME162 is geen slimme meter maar een digitale meter. Wellicht eerst de feiten checken voor je tegen iemand in gaat ;)

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:29
Ik vind het prima om over dit apparaatje te discussiëren, maar als het alleen maar is om reclame te maken voor iets waar je geld aan wilt verdienen dan moet ik het topic helaas sluiten. Je kunt dan beter een advertentie plaatsen in V&A.

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Uiteraard juich ik dit soort projecten erg toe, maar ik vind de use case in dit geval erg beperkt: Even wat zaken die ik zo bedenk:

- er zijn relatief weinig meters met een dergelijke LED. Draaischijf of slimme meter is meer voorkomend.
- als je je gasverbruik ook wilt bijhouden kan dat niet met hetzelfde platform: er is geen 'centrale hub'
- aangezien privacy blijkbaar een reden is voor de ontwikkeling op deze manier: hoe veilig is je kastje?
- aangezien je het voor controle wilt gebruiken: wordt het ding ge-eikt? Wat is de foutmarge?
- bij mogelijke teruglevering onbruikbaar

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:23
Dit soort kastjes bestaan toch allang commercieel. Die van Youless kan ook ferrarismeters uitlezen. Het is natuurlijker leuk(er) om er zelf een te maken, maar ik ben bang dat een bouwpakketje toch te weinig meerwaarde gaat zijn. Of je moet een stuk goedkoper zijn, natuurlijk.

Regeren is vooruitschuiven

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

T-MOB schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 12:04:
Dit soort kastjes bestaan toch allang commercieel. Die van Youless kan ook ferrarismeters uitlezen. Het is natuurlijker leuk(er) om er zelf een te maken, maar ik ben bang dat een bouwpakketje toch te weinig meerwaarde gaat zijn. Of je moet een stuk goedkoper zijn, natuurlijk.
Dat geeft hij zelf toch ook al aan? Hij benoemt zelfs wat (in zijn ogen) potentiële voordelen van zijn kastje ten opzichte van de commerciële partijen.

• joostjag
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 25-11-2022
ThinkPadd schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 09:24:
[mbr]Ik vind het prima om over dit apparaatje te discussiëren, maar als het alleen maar is om reclame te maken voor iets waar je geld aan wilt verdienen dan moet ik het topic helaas sluiten. Je kunt dan beter een advertentie plaatsen in V&A.[/mbr]
Wat ik beoog is het vinden van een aantal personen (bijvoorbeeld een stuk of tien) die zo'n bouwpakket tegen kostprijs willen afnemen, in elkaar zetten en hun ervaringen delen. Eventuele problemen zal ik zo goed als ik kan proberen op te lossen en misschien is er ook wel interessante nieuwe functionaliteit die de moeite van het toevoegen waard is. Een soort mini-community rondom dit idee.

In het kader van transparantie: ik zou het helemaal niet erg vinden als het apparaat een succes blijkt te zijn en op basis daarvan een commerciële vervolgstap zetten in de vorm van het leveren van een compleet geassembleerd product. Dit is echter ver weg, want de benodigde investeringen zijn niet mis. Spuitgietmallen, PCB's automatisch voorzien van componenten, keurmerk, etc, etc.

Op basis van het bovenstaande leek mij een advertentie in V&A minder goed passen dan een open post in dit forum, maar als deze inschatting verkeerd is dan hoor ik het graag.

De reacties tot nu toe laten volgens mij enige interesse doorschemeren, maar prijs lijkt in ieder geval een belangrijke factor te zijn. Begrijpelijk natuurlijk, want de functionaliteit is in meer of mindere mate al "te koop" elders.

Wat betreft die prijs denk ik aan 20 euro.

• zegel
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-11 22:18
Dat is zeker wel een bedrag wat ik ervoor zou willen uitgeven. Count me in! Juist de prijs heeft me tot nu tegengehouden. Ik vond de commercieel aangeboden oplossingen altijd net te duur

• The Gamblers
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:47
Count me in to, zeer interesant en zeker voor die prijs

Console Guy

• [RNMC] Viper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:08

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

ik heb ook wel interesse

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:29
Een Tweakblog of iets als 'Kickstarter' lijkt mij dan toch een beter medium hiervoor omdat je aangeeft dat je er de commerciële kant mee op wil. Het forum is dan niet de plek om gratis reclame te maken en potentiële kopers te werven.

Vanwege bovengenoemde reden moet ik helaas dit topic sluiten.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 14-12-2016 08:13 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.