Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Schema hygiëne boiler

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• -SimJoc-
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
Na veel lezen en uitzoeken op dit forum was ik benieuwd wat jullie van mijn schema vinden voor de opslag en het gebruik van warmte. Bijna al de leidingen liggen op zijn plek en ik kan nu beginnen bij het aansluiten van het vat zelf.

Wat specificaties van mijn systeem:
- 1000l Hygiëne vat met twee warmtewisselaars
- (Oude) Kombi compact CV ketel
- 48 Heatpipes op het dak
- Tiemme pompgroep voor het solar gedeelte
- Resol controller

De massakachel komt pas later in beeld als er wat meer geld beschikbaar is. Het schema is gebaseerd op een ander schema wat ik bij de aanschaf van mijn spullen kreeg.

Mijn concrete vragen:
- Heb ik overal aan gedacht qua aansluitingen
- Wat vinden jullie van de retour van de open verdeler naar het vat
- Kan ik later makkelijk een warmtepomp tussen de robot plaatsen?

Hier een foto van mijn schema ( met dank aan de maker van deze powerpoint)

[Voor 3% gewijzigd door -SimJoc- op 12-12-2016 21:22]

Alle reacties

• Jack
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 18:02

Jack

MHz Matters

Op zich ziet het er prima uit. Vrij straightforward systeem.

Vanwaar de keuze voor een open verdeler? En waarom de aftakking naar het vat?

De warmtepomp plaats je parallel aan de CV ketel ergens in het systeem.

[Specs]

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• -SimJoc-
  • Niet online
Bedankt voor jullie reacties.
Jack schreef op maandag 12 december 2016 @ 22:13:
Vanwaar de keuze voor een open verdeler? En waarom de aftakking naar het vat?
De open verdeler is eigenlijk omdat ik nu nog twee ouderwetse radiators in het systeem heb. Deze zou ik later kunnen vervangen voor een T-stuk. De aftakking heb ik dus in het schema van mijn leverancier staan en ik vraag mij ook af van het nut van deze aftakking. Er zit wel een kraan op en ik kan deze dus af sluiten.
AUijtdehaag schreef op maandag 12 december 2016 @ 22:18:
Klopt die tekening van het vat wel?
Ik dacht dat de hygiëne spiraal enkel bovenin zat?
Nee dat kan maar bij dit vat loopt de hygiëne spiraal van beneden tot boven.

In de andere schema's zie ik dat de terugslag kleppen op de warme kant zitten, maakt dit nog uit?

• Jack

Jack

MHz Matters

CV installaties in woningen zijn over het algemeen zo simpel dat een open verdeler niet nodig is.
Ook jouw bovenstaande schema zie ik geen noodzaak voor een open verdeler.

Radiatoren zijn ook geen probleem verder. Als je de juiste (HTV) vloerverwarmingsverdeler kiest, dan mengt deze verdeler de temperatuur terug naar de gewenste vloerverwarming temperatuur door koud retour water bij te mengen.
Deze vloerverwarmingsverdelers zijn echter niet heel geschikt voor warmtepompen, aangezien ze altijd koud retour water bijmengen ook al is dat bij een warmtepomp niet nodig. Dus het liefst wil je een vw verdeler met een regelbare klep tussen de aanvoer- en retour zijde (zoiets klik).

Je zou een aftakking met een 3-weg klep kunnen maken ipv met de open verdeler, als je met je CV ketel je buffer vat wilt op kunnen warmen. Dat kan wel handig zijn voor in de winter.
Echter met de huidige oplossing, de open verdeler, kan je niets sturen/bepalen en wordt de buffer altijd mee verwarmd (tenzij je die tak handmatig dicht zet).

Terugslapkleppen zitten er alleen als er een ongewenste flow richting kan ontstaan, dus dat is een kwestie van die andere schema's uitpluizen.

Edit: 48 heatpipes op 1000L buffer is niet echt veel. Ik weet niet hoeveel dak ruimte je nog over hebt, maar met 1000L kan je wel tot 130 heatpipes gaan zonder problemen te krijgen met stagnatie.

[Voor 7% gewijzigd door Jack op 13-12-2016 14:49]

[Specs]

• -SimJoc-
  • Niet online
Jack schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 14:43:
Dus het liefst wil je een vw verdeler met een regelbare klep tussen de aanvoer- en retour zijde (zoiets klik).
Zo'n model heb ik dus dat komt mooi uit
[b]Jack schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 14:43Je zou een aftakking met een 3-weg klep kunnen maken ipv met de open verdeler, als je met je CV ketel je buffer vat wilt op kunnen warmen. Dat kan wel handig zijn voor in de winter.
Echter met de huidige oplossing, de open verdeler, kan je niets sturen/bepalen en wordt de buffer altijd mee verwarmd (tenzij je die tak handmatig dicht zet).
Dit is eren goede tip en ga ik serieus overwegen.
[b]Jack schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 14:43Edit: 48 heatpipes op 1000L buffer is niet echt veel. Ik weet niet hoeveel dak ruimte je nog over hebt, maar met 1000L kan je wel tot 130 heatpipes gaan zonder problemen te krijgen met stagnatie.
Dat heb ik helaas niet. Ik heb nog wel een klein schuin gedeelte voor max 48 buizen, maar dit zit op het oosten.

Bedankt voor de reacties zover.

• Domba
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 30-04 17:57
Ik volg het schema niet geheel met open verdeler, maar kan je Gas-CV wel overweg met het warme SWW aanvoer tot 60C die uit hygienespiraal komt?
Als ook is die robot verdeler zelf aanzuigend uit de openverdeler en hoe wordt de voedingsflow voor de radiatoren verzorgt?

Zelf heb ik een EHKSS nu als HT-buffer in een WP opzet en enkel beneden 50C ging SWW via de Remeha gas-CV voor naverwarming geregeld vi een thermisch omschakelventiel.

Enkel een detail:Tekening combi-buffer heeft onderschrift Hellmann FSK-multi, lijkt meer een FKSS-H?

cncdrifter.nl . Mijn schema 2x Pana Mono MDC06G3E5

• -SimJoc-
  • Niet online
Domba schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 09:59:
Ik volg het schema niet geheel met open verdeler, maar kan je Gas-CV wel overweg met het warme SWW aanvoer tot 60C die uit hygienespiraal komt?
Als ook is die robot verdeler zelf aanzuigend uit de openverdeler en hoe wordt de voedingsflow voor de radiatoren verzorgt?
De open verdeler heb ik er uit gehaald, ik hoop dat het zo duidelijker is. In deze tekening blijf ik de pomp van de Gas-CV gebruiken en de pomp van de robot. Deze is zelf aanzuigend en kan daarin als het goed is voorzien. Of mijn GAS-CV dit kan daar heb ik dus niet bij stil gestaan ik ging er eigenlijk van uit omdat dit een modulerende ketel was dit geen enkel probleem moest zijn. Dit ga ik uitzoeken.
[b]Domba schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 09:59
Enkel een detail:Tekening combi-buffer heeft onderschrift Hellmann FSK-multi, lijkt meer een FKSS-H?
Klopt dit is inderdaad de FKSS 1000l ik heb de tekening van een andere tweaker gebruikt.

Het plan is om de twee ouderwetse radiatoren er uiteindelijk tussenuit te halen omdat dat een grote vloerverwarmingsgroep word. Het hele huis moet dan via de robot worden gevoed. Aldus dat is het plan maar mochten daarvoor goede tegenargumenten zijn dan kan dat nog worden veranderd.

De extra leiding bovenin het vat geeft mij de mogelijkheid het vat op te warmen met de CV ketel. Vooral 's winters met een erg koude aanvoer heeft mijn huidige ketel erg veel moeite om de 19l/min te produceren. Dit lukt gewoonweg niet, maar met de WTW pijp kom ik aardig in de buurt. Vooral in veel Duitse schema's zie ik deze mogelijkheid voorbij komen.

• Domba
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 30-04 17:57
Als de radiatoren wilt vervangen op vrij korte termijn, dan is het een klein beetje afhankelijk van de bijdrage en functie die ze leveren, maar dan had je beide als aparte groep al op de vloerverwarming erbij kunnen zetten.
Zijn de radiatoren vrij essentieel en duurt het nog enige tijd tot vervanging danis het ook mogelijk om te kijken naar vervangen door gebruikte T33, zodat gas-CV op lage temperatuur ( retour 25-33C) kan werken.

Meeste gas-CV stellen branderstart uit als retour nog te hoog is van verwarmingswater vanwege sensor in retour, alleen voor SWW gaan ze vaak wel direct van start met een capaciteit om 30-40C op te warmen, zonder sensor in aanvoer wordt 10-15C koud drinkwater aanvoer verwacht, de normale temperatuur sensor zit achter de wisselaar en wordt zolang als maar mogelijk de laagste modulatievermogen aangehouden tot afslag op de max sensor of storingscode

cncdrifter.nl . Mijn schema 2x Pana Mono MDC06G3E5

• Jack

Jack

MHz Matters

Zitten die 2 radiatoren ook op de begane grond?

[Specs]

• -SimJoc-
  • Niet online
Beide radiatoren zitten inderdaad op de begane grond. Deze zijn dus behoorlijk onmisbaar omdat het gaat om de keuken en de woonkamer. Dit zijn twee grotere ouderwetse radiatoren en ik was eigenlijk van plan deze te gaan boosten met ventilatoren en zo de ingestelde temperatuur omlaag te krijgen.

De handleiding zegt het volgende:
Het toestel is voorzien van het NZ-label: geschikt voor ”Naverwarming Zonneboiler”. Hiervoor is op bestelling een aansluitset en een thermostatisch mengventiel beschikbaar.

Edit: Dit is op pagina 17 van de handleiding te vinden. https://www.smarthomesupp...-24-en-hr-28-en-36-30.pdf

[Voor 15% gewijzigd door -SimJoc- op 19-12-2016 09:41]

• Jack

Jack

MHz Matters

Vloerverwarming is beter geschikt voor LTV dan (gebooste) radiatoren uiteraard. Daarnaast voelt het ook fijn aan de sokken, dus hier zou mijn prioriteit wel naar uit gaan.
Verder levert de vloerverwarming zoveel verwarmingscapaciteit dat de radiatoren dan weg kunnen.

De open verdeler is nu vervangen voor een vaste aftakking, lijkt het? Ik zou wel kiezen voor een 3-weg klep, zodat óf de vloer/radiatoren óf de buffer tank wordt verwarmd. Mocht je later nog eens een warmtepomp willen aansluiten, dan zal het wel eens teveel vermogen kunnen kosten om beide tegelijk op te gaan warmen,
waardoor je dan zowel de woonkamer als de tank niet warm krijgt.

[Specs]

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True