Nieuwbouw huis: Vloerverwarming instellen

Pagina: 1
Acties:

• PhuSioN
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:58
Beste tweakers,

Afgelopen woensdag is onze nieuwe woning opgeleverd. Heel fijn natuurlijk, echter loop ik tegen het probleem aan dat ik onvoldoende kennis heb van de werking van onze vloerverwarming. De bijgeleverde documentatie door de projectontwikkelaar kon daarbij niet helpen.
Wij dienen voor dat we gietvloer wordt gegoten een opstookprotocol te doorlopen. Het protocol is duidelijk. Het afstellen op de vloervervedeler echter niet...

Onze situatie is als volgt:

Huis is aangesloten op stadsverwarming.
De begaande grond is geheel voorzien van vloerverwarming
Op de beganegrond hebben we draaithermostaat.
Draaithermostaat is aangesloten op een pomp dat in de buurt van de vloerverwarmingsverdeler zit (schakelaar links op de foto).
Bovenverdiepingen heb radiotoren met thermostaatkranen.

De verdeler ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7ga9dmAwkj3Tz68Jvb2Wx7Bt/medium.jpg

Deze bevat zoals je kan zien 2 thermostaten. Nu vroeg ik mij dus af welke je moet instellen om een bepaalde temperatuur in je vloer te krijgen. En waarom zitten er twee op? En op welke stand moet die dan gezet worden?
En hoe zit het met de centrale thermostaat op de begane grond? Zal die ook op een belaalde stand moeten?

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-02 15:53
Ik zou lekker de installateur bellen die het heeft aangelegd en hem opdracht geven om dit voor je in te stellen, kost je een paar centen maar je hebt geen risico tav je gietvloer dat je het niet goed doet doordat je niet weet hoe het werkt.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:33

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vind dit soort plekken voor een thermostaat altijd wel grappig. Bij m'n ouders zit ie in het washok, en wat meet ie dan? De warmte van het hok om de warmte in de rest van het huis in te regelen?

[ Voor 23% gewijzigd door MikeyMan op 13-12-2016 10:38 ]

Verwijderd

MikeyMan schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 10:37:
Vind dit soort plekken voor een thermostaat altijd wel grappig. Bij m'n ouders zit ie in het washok, en wat meet ie dan? De warmte van het hok om de warmte in de rest van het huis in te regelen?
Deze knoppen meten niet de ruimte temp, maar de temp van het water via de dunne draad(gevuld met gas/vloeistof) de echte voeler van de knop zit in het water.

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-02 17:35
PhuSioN schreef op maandag 12 december 2016 @ 21:04:
En hoe zit het met de centrale thermostaat op de begane grond? Zal die ook op een belaalde stand moeten?
Ik denk dat dit je belangrijkste punt is. Ik vermoed dat die centrale thermostaat ergens een klep schakelt die de instroom van warm water van de stadsverwarming in je huis toestaat. De installateur bellen om uitleg is misschien nog niet eens het slechste idee. Want het zou zomaar kunnen zijn dat die klep ook voor de radiatoren boven zitten, waardoor je dus boven alleen maar warm water krijgt als beneden de verwarming aan staat.

Verder, regel een pompschakelaar voor je vloerverwarming en ga in ieder geval je vloerverwarmingkringen waterzijdig inregelen. Tips en howto's staan in het grote cv tuning topic.

Vloerverwarming inregelen zorgt er voor dat niet een deel heel warm water blijft circuleren terwijl de andere veel sneller afkoelt en daarmee de vloer deels koud word daar. Dus vooral een stuk comfort. Ik betwijfel of het een eventuele besparing oplevert want je betaalt met stadsverwarming waarschijnlijk per afgenomen gigajoule.

Edit: ik ben er zelf ook nog niet helemaal uit waarom er 2 thermostaat kranen zitten. hebben ze allebei zo'n voeler draad? Zo ja op welke delen zitten deze dan gemonteerd?
Jij wilt waarschijnlijk de maximum temperatuur van je vloer begrenzen voor dat opstookprotocol. Dan moet je de thermostaat kraan hebben met de voeler die vast zit aan het blok waar het water je vloer in stroomt. Dan kan je op die manier de maximum temperatuur van je vloer begrenzen door de circulatie van de instromende stadsverwarming te stoppen als deze temperatuur een bepaalde grens bereikt. De andere is dan in dit geval niet zo relevant.
Staat de pomp trouwens voluit? Kan wellicht ook een standje terug, scheelt weer energiekosten ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Sleepkever op 13-12-2016 10:58 ]

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:15
De ene thermostaat bepaalt hoe warm het water is dat de vloer ingaat en begrenst daarmee de maximale temperatuur van de vloer. Dat is dus de thermostaat die je met name in het begin zeer langzaam moet opvoeren. De andere thermostaat bepaalt bij welke temperatuur water de vloer weer mag verlaten. Zolang het water nog warmer is dan die ingestelde temperatuur zal het worden rondgepompt in de vloer.

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02-2025
Yep, over het algemeen staat de retourkraan gewoon vol open. Overigens lijkt het me dat het voor stadsverwarming niet zo veel uit maakt hoe ver de retourkraan open staat aangezien de delta temperatuur de rekening zou moeten bepalen (dus of je nu een grote delta hebt met weinig liters of een kleine delta met veel liters maakt niet zo heel veel uit voor de rekening lijkt me).

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:08
Mischien kan dit topic je een beetje wegwijs maken gaat om ongeveer dezelfde installatie: Vloerverwarming afstellen icm stadsverwarming

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:23

ZieMaar!

Moderator General Chat
Installateur kan natuurlijk. Maar gewoon de klep open (kamerthermostaat op 30) en met de invoer de temp regelen kan ook. Google ff je type en je weet wat de instroom is en welk metertje je in de gaten moet houden...

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-02 14:32

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

offtopic:
Woon je in Terwijde/Leidscherijn? :) Prachtige buurt!

Professioneel Heftruck Syndroom

Pagina: 1