Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11-2023
Een aantal jaren geleden heb ik een Bebook Touch IBE-131 gekocht. Deze heb ik toen een tijdje gebruikt, waarna hij in een la is verdwenen. Nu wilde ik hem recent weer gaan gebruiken, maar na het opnieuw op wifi aanmelden (was intussen een paar keer veranderd), wilde de Bebook een aantal apps updaten. Een daarvan was FBReader. Niet wetende dat de GUI van de Bebook eigenlijk een customized versie van deze FBReader is, heb ik deze ook geüpdate. Helaas was dat geen goed idee, de update werd weliswaar geweigerd maar ondertussen was er blijkbaar toch wat veranderd want nu start de Bebook niet meer op.

Als ik hem aanzet krijg ik eerst het "Bebook starting up" scherm, daarna een wit scherm met een voortgangsbalkje. Als deze volledig gevuld is, wordt het scherm zwart en gebeurt er een minuut of twee niets meer, daarna reset de Bebook en begint opnieuw op te starten.

Het lijkt mij dus dat ik de firmware van deze Bebook moet herstellen als ik hem weer wil gebruiken. Complicatie is alleen dat de fabrikant van de Bebook een aantal jaren geleden is overgenomen door de Bas-groep (Dixons, Mycom, iCentre) en wat daarmee is gebeurt zal de meeste tweakers wel bekend zijn.

Helaas is het me nog niet gelukt om een mirror te vinden van de firmware van deze Bebook, dus zou ik willen vragen of een van de mede-tweakers destijds deze firmware heeft gedownload van de Bebook site en deze nog ergens op een harddisk of zo heeft staan. Ik zou er erg blij mee zijn!

Ook een alternatieve firmware is prima. Voor zover ik weet heeft Bebook nooit eigen ereaders gemaakt, maar deze als OEM door Onyx en Hanlin/Jinke laten bouwen. Dus een model van een van deze twee bedrijven zou intern hetzelfde moeten zijn. Maar ook dat heb ik nog niet kunnen uitvinden, laat staan daar een firmware voor kunnen vinden.

Een ander alternatief is als iemand een kapotte Bebook heeft (mijn scherm is nog tiptop in orde) zodat ik van twee één kan maken of desnoods de firmware overzetten.

BTW. de Bebook draait op de achtergrond op Android. Ik heb ooit een alternatieve launcher geïnstalleerd, waarmee ik de Bebook naar keus als ereader of als Android tablet kon gebruiken. Het is me echter nooit gelukt de debugmodus in te schakelen, omdat de "Instellingen" app door Bebook was aangepast. Heel soms lukt het me nog wel, met veel pijn en moeite, om in de Android desktop te komen. Misschien dat van daaruit nog wat te doen is aan het herstel?