Advies nodig bij upgrade

Pagina: 1
Acties:

• Crythax
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 24-01-2025
Beste tweakers! Na een vrij lange tijd alleen maar te hebben gekeken bij pricewatch, stilletjes rondkijken en observeren heb ik besloten om een account te maken om mijn vragen te kunnen stellen.

3.5 jaar geleden heb ik een gaming pc gekregen voor mijn verjaardag. Het was een Acer Predator G620.
Relevante specs:
i5 3350P @3.1GHz
Nvidia GTX 660 1.5GB VRAM
1TB HDD
8GB RAM@866MHz

Zo zag hij er dus uit:
http://icecat.nl/en_sg/p/...-620+GTX660-17555926.html

Sindsdien heb ik wat eraan geknutseld door de jaren heen.

Eerst een 840 EVO 120GB erin gestopt voor Windows, eerst 8.1 en nu 10.
Vervolgens de interieur verplaatst naar een andere kast voor betere airflow en looks, de Cooler Master K380. Problemen met de power supply die opeens bovenin de kast moest zitten heb ik opgelost door de kabels ervan (veilig) te verlengen.

Ongeveer een maand geleden heb ik een RAM upgrade gehaald, de Crucial Ballistix Sport, 16GB kit @1600MHz.

En nu 2 weken terug mijn oude 660 vervangen door een GTX 1060 Gigabyte Windforce OC 6G.

Ik gebruik mijn PC nog steeds voornamelijk voor 2 dingen: gamen en photoshoppen.

En nu voor mijn vraag. Ik wil langzamerhand mijn CPU een upgrade geven, en tegelijk mijn moederbord ook. Wat ik in gedachten had was deze combinatie:

pricewatch: MSI H97 GAMING 3
pricewatch: Intel Core i7-4790K Tray

Hierbij moet dus ook een koeler. Daarvoor had ik een Scythe Mugen gevonden, al weet ik niet of het overkill is of juist niet genoeg. Wat feedback daarop zou ik heel erg waarderen.
pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition

Voor een koeler vind ik het voornamelijk fijn als het stil is. LED hoeft niet, mag wel in het rood.

Een vriend van mij stelde iets anders voor: een i7 6700K, een ander moederbord(hij gaf hier geen exact model) en een upgrade naar DDR4 geheugen.

Mijn issue daarmee is alleen dat ik onlangs mijn RAM heb geüpgraded. Gelijk naar DDR4 overstappen en weer een nieuwe kit halen zou lichtelijk geldverspilling zijn in mijn ogen.

Qua budget heb ik het niet echt breed, ik wil onnodig hoge kosten vermijden waar het kan. Dit betekent wel niet dat ik niet bereid ben om voor kwaliteit te betalen! Ik heb liever spullen die langer meegaan of stabieler werken dan goedkope componenten.

Qua snelheid hoef ik niet de allersnelste spullen te hebben, maar gewoon iets om de komende 2-3(misschien 4?) jaar zonder al te veel lag te kunnen spelen. Mijn meest demanding game momenteel is Forza Horizon 3, deze runt op ultra rond de 50-60FPS, met lag die alleen aan mijn processor te danken valt.

Heeft iemand nog tips voor mijn upgrade? Onderdelen die ik het beste kan gebruiken, misschien een andere processor of moederbord? Dingen waar ik aan moet denken wanneer ik upgrade?
Alle input is van harte welkom!

Bij voorbaat bedankt voor wat voor hulp dan ook! :*)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Voldoet de cpu dan niet meer, hoe heb je dat vastgesteld ?

Voor gamen ga je er, voor wat betreft de meeste games, niet echt op vooruit, of het moet zijn dat je net cpu-intensive games speelt (maar dat zou dan niet verklaren waarom je een dure gpu hebt aangeschaft).

• Crythax
Reepje schreef op maandag 12 december 2016 @ 17:22:
Voldoet de cpu dan niet meer, hoe heb je dat vastgesteld ?

Voor gamen ga je er, voor wat betreft de meeste games, niet echt op vooruit, of het moet zijn dat je net cpu-intensive games speelt (maar dat zou dan niet verklaren waarom je een dure gpu hebt aangeschaft).
Vaak vind ik hoge processorgebruik bij Forza, 90-100%. Komt redelijk vaak voor dat na een piek van 100% de game opeens crasht.

Een duurdere GPU heb ik gehaald om een beetje vooruit te kunnen plannen qua games: een grotere hoeveelheid VRAM is altijd fijn, die runde constant droog bij Forza 6 apex, horizon 3, dark souls 3, etc.
Ook wil ik in de toekomst Star Citizen spelen, en daarvoor heb je al een ietsjes krachtigere systeem nodig.

Battlefield 1 bijvoorbeeld zou ik al niet kunnen runnen omdat het minimaal om 3.4GHz vraagt, en ik gok dat games van volgend jaar en het jaar daarop ook niet echt meer genoeg hebben aan mijn 3.1 van nu. Of ik moet net geluk hebben.

Speel tegenwoordig veel Warframe, Dota2, Dark Souls 3, Forza Horizon 3, en zoals ik zei, binnenkort Star Citizen. Op DKS3 na allemaal een beetje heftig voor je CPU.

• Reepje
  • Niet online
OK, je hebt een goede reden.
Maar makkelijk is het niet, en het geld groeit niet op je rug? Anders is een i7-6700K natuurlijk altijd het leukst.

Ik zou dan inderdaad voor het laatste gaan, dus nieuwe cpu/mobo en ram, maar dan kiezen voor een i5, en nog budgetvriendelijker de niet overklok versie.

• Crythax
Reepje schreef op maandag 12 december 2016 @ 17:35:
OK, je hebt een goede reden.
Maar makkelijk is het niet, en het geld groeit niet op je rug? Anders is een i7-6700K natuurlijk altijd het leukst.

Ik zou dan inderdaad voor het laatste gaan, dus nieuwe cpu/mobo en ram, maar dan kiezen voor een i5, en nog budgetvriendelijker de niet overklok versie.
Toch wel voor een 6700K gekozen vanwege een plotselinge budgetgroei. Als nieuw moederbord heb ik gekozen voor de MSI Z170A GAMING M3.
pricewatch: MSI Z170A GAMING M3

Nu nog een RAM kit van 8 of 16GB vinden, en dan is het zover.
Zou 1 stick van 8 werken, of moeten het per se 2 van 4 zijn?

En nog even een vraagje, is een aftermarket cooler hierbij aangeraden? Zo ja, welke? Overklokken ga ik hooguit voor een test doen.

• Reepje
  • Niet online
Ik zou dan gelijk 16 GB (2x8) RAM nemen.
een cooler heb je nodig, want bij je cpu wordt er geen bijgeleverd.

• Crythax
Reepje schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 14:38:
Ik zou dan gelijk 16 GB (2x8) RAM nemen.
een cooler heb je nodig, want bij je cpu wordt er geen bijgeleverd.
16GB it is. Enige coolers in gedachten?
Pagina: 1