Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unconnected
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-06 09:51
Mijn oude vertouwde (proven technology :P) windows xp machine heeft nu echt wel zijn beste tijd gehad. Ik zit thuis niet veel meer achter de pc anders dan voor wat fotobewerking (lightroom, canon dpp) omdat ie niet meer vooruit te branden is, maar dat zal met een nieuwe pc wel weer anders worden. Gamen is niet zo'n must (doe ik sporadisch en meestal op de xbox).

Waarom mijn request?
Vroeger zat ik echt wel aardig in de hardware en pc zelfbouw en heb ik talloze pc's zelf in elkaar gezet, maar de laatste was dus wel echt ruim 10 jaar geleden. Het was dus ook wel een hele shock toen ik weer keek in de pc componenten lijst! Maar volgens mij ben ik wel een beetje vooruit gekomen, maar hulp tot verbetering en advies heb ik heel graag!

Daarom nu, voor de kerst een leuk projectje: vervanging van mijn AMD3400+ met 1GB ram naar iets nieuws (dus ja, wat ik ook koop, ik ga der al een stuk op vooruit denk ik :+)

Wat is je budget?
Omdat ik er wel weer een tijdje tegen aan wil hoeft het niet heel budget. 900/1000 euro als richtlijn?

Wat ik nu bedacht heb na het lezen over processors / chipsets etc
- core i5 (i7 lijkt mij overbodig)
- Z170 chipset (is dit overdreven? dit zijn de enige boarden waar ik 'raid' bij vond en de audio zou beter zijn)
- 16GB ram lijkt mij wel een verademing. is 2800mhz nodig? of is 2400 voldoende?
- 3TB harddisk zou ik graag in raid 1 opstelling willen doen ivm snelheid en zeker data-veiligheid
- nieuwe behuizing en voeding lijkt mij na 10/12 jaar ook geen overbodige luxe. hiervoor heb ik er 1 gekozen met aardig wat 3.5'' sloten voor harddisk-uitbreiding later.

Mijn main vraag
Is dit een aardige setup? wat zou er verbeterd kunnen worden? En mijn 2de vraag: de harddisk, die western digital zijn betrouwbaar (tenminste, ik heb gelukkig nog nooit veel trammelant ermee gehad), maar 5400RPM, dat is toch niet echt rap? Seagates zijn sneller, maar ook betrouwbaar? Wat is een beter alternatief?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 214,50€ 214,50
1MSI Z170A GAMING M3€ 135,-€ 135,-
2WD Blue WD30EZRZ, 3TB€ 96,50€ 193,00
1Antec Three Hundred Two€ 73,50€ 73,50
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C14€ 83,-€ 83,-
1LG GH24NSD1 Zwart€ 12,95€ 12,95
1Corsair CX450M€ 58,95€ 58,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 770,90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
Een aardige build al zou ik er wel voor kiezen om er een SSD in te zetten, je pc word daar zo veel sneller door. ook moet je van de igp van de i5 6500 geen wonderen verwachten mocht je ooit een spelletje willen spelen dan komt een videokaart om de hoek kijken met legio aan keuzes.

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:47
Ik heb een ding aan te merken op je lijstje en dat is het moederbord. Tegenwoordig is het zo dat elk moederbord zo ongeveer RAID kan uitvoeren op softwareniveau. Op hardwareniveau is nog steeds een RAID -kaart een beter idee.
Heb je nog speciale eisen aan het geluid? Want tegenwoordig is het geluid al niet al te slecht meer, vooral als je bijvoorbeeld boxen van 25 euro er aan hangt zul je niet het verschil merken. Kijk eens naar dit bord:
pricewatch: MSI B150 PC MATE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Een SSD is sowieso een must wil je een beetje een vlot systeem hebben, dat geeft meer winst dan 2 disks in RAID 1.

Verder zou ik persoonlijk wegblijven van Seagate, vroeger was ik dol op die schijven, tegenwoordig is er zoveel trammelant mee, dat ik ze niet meer in m'n PC druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:18
livranca schreef op maandag 12 december 2016 @ 15:32:
Ik heb een ding aan te merken op je lijstje en dat is het moederbord. Tegenwoordig is het zo dat elk moederbord zo ongeveer RAID kan uitvoeren op softwareniveau. Op hardwareniveau is nog steeds een RAID -kaart een beter idee.
Heb je nog speciale eisen aan het geluid? Want tegenwoordig is het geluid al niet al te slecht meer, vooral als je bijvoorbeeld boxen van 25 euro er aan hangt zul je niet het verschil merken. Kijk eens naar dit bord:
pricewatch: MSI B150 PC MATE
Wikipedia: LGA 1151

Alleen de H170, Q170 en Z170-chipsets ondersteunen Raid.

Ik zie overigens niet de meerwaarde van Raid 1 in als het om snelheid gaat. Theoretisch zou het sneller kunnen zijn, zonder goede raidcontroller kun je dat voordeel sowieso vergeten, als het er in de praktijk al is.

Een SSD is tegenwoordig een must. Nu is een XP 3400+ wel een erg bejaard beestje. B.v. een core 2 duo-systeem van 8 jaar oud vliegt opeens (in verhouding) als je hem van de harddisk afhelpt en voorziet van een ssd. Het is de grootste snelheidsverbetering van de laatste jaren.

Een pricewatch: Crucial MX300 2,5" 275GB is dan een goede kandidaat.

2400 Mhz geheugen heeft alleen zin als je een Z170 bord hebt en gaat overclocken. In de praktijk is er weinig verschil in performance tussen de diverse snelheden te zien. En waarom 16? Is 8 niet voldoende? Heb je daadwerkelijk tot nu toe met 1 gedaan?

[ Voor 7% gewijzigd door White Feather op 12-12-2016 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unconnected
livranca schreef op maandag 12 december 2016 @ 15:32:
Heb je nog speciale eisen aan het geluid?
Ik heb er nu nog een soundblaster live inzitten (jaja dat was toen je-van-het), met een Soundworks Digital speakerset:

Afbeeldingslocatie: https://img.2dehands.be/f/normal/288540032-enceintes-creative-soundworks-dtt2500-dolby-digital-5-1.jpg

Dat klinkt echt fantastisch eigenlijk. Ik las wel ergens dat het geluid van zo'n Z170 beter is dan van een lagere chipset, is dat zo? Zou die B150 chipset minder zijn?

En een SSD ja, dat zeiden ze hier op mijn werk ook. Ik vind dat op de een of andere manier 'eng', of is dat niet zo? Ik heb al zoveel (dure) usb sticks zien overlijden :/

top trouwens die snelle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unconnected
White Feather schreef op maandag 12 december 2016 @ 15:41:
2400 Mhz geheugen heeft alleen zin als je een Z170 bord hebt en gaat overclocken. In de praktijk is er weinig verschil in performance tussen de diverse snelheden te zien. En waarom 16? Is 8 niet voldoende? Heb je daadwerkelijk tot nu toe met 1 gedaan?
Heel beschamend: ja. Windows XP is niet zoveel eisend :+ haha. Maar zou 8GB al voldoende zijn? Ik heb nu Windows 7 op een core i7 met 8GB op de laptop van mijn werk. Ik dacht ik up het iets omhoog voor Windows 10. Het gaat steeds per bankjes van 2, dus dan ben je maar klaar voor later was mijn theorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:18
De chipset heeft op zich niets met de geluidschip te maken. De hoge kwaliteit geluidschip is tegenwoordig de ALC 1150, maar dat is niet helemaal het hele verhaal. De rest er om heen moet ook goed zijn. Maar omdat de ALC 1150 zo goed als de top van de onboard-chips is, zit dat meestal wel goed.

Als ik selecteer in de pricewatch op socket 1151 met Raid 1 en een ALC 1150, kan kom ik als 1 na goedkoopste op de ASRock Fatal1ty H170 Performance uit (kon zo snel geen nederlandse review vinden van de Gigabyte.

Hier een review daarvan: https://nl.hardware.info/...0-pro-gaming-review-audio

En let ook even op:
Om de getallen even in perspectief te plaatsen: de hoogste dynamic range c.q. noise level die met 16-bit geluid in theorie mogelijk is, is 96 dB. 99,9% van het geluid dat je beluistert op je PC (CD's, MP3's, YouTube, games, ...) is 16-bit en de grafieken bewijzen dus dat de hardware in vrijwel alle gevallen geen enkele beperking is. De hogere scores kunnen we enkel behalen door met 24-bit audio te testen.

De tests laten maar weer eens zien dat de geluidskwaliteit kan verschillen naargelang de implementatie van de codec beter of slechter is. ASUS doet het duidelijk het best, maar we hebben het over een grotendeels theoretisch verschil: we kunnen ons niet voorstellen dat er ook maar iemand is die het verschil tussen 95 dB en 105 dB signaal/ruis-verhouding daadwerkelijk kan horen.

Een goede SSD is echt qua betrouwbaarheid niet te vergelijken met een USB-stick. Ik draai al 7 jaar met diverse SSD's (Intel 80 GB Postville, 512 GB Samsung 840, 256 GB Crucial M500). Doen het allemaal nog steeds. Ik heb om mij heen ook nog niet van een gestorven SSD gehoord.

In de begindagen had je een aantal fabrikanten die baggerproducten op de markt zetten (o.a. OCZ). Dat is nu voorbij.

8 GN is trouwens prima. De meeste H170/Q170/Z170 bordjes hebben 4 Dimmsloten, dus naderhand kan er zelfs nog 2x16 bij :-)

[ Voor 3% gewijzigd door White Feather op 12-12-2016 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unconnected
White Feather schreef op maandag 12 december 2016 @ 16:04:
De chipset heeft op zich niets met de geluidschip te maken. De hoge kwaliteit geluidschip is tegenwoordig de ALC 1150, maar dat is niet helemaal het hele verhaal. De rest er om heen moet ook goed zijn. Maar omdat de ALC 1150 zo goed als de top van de onboard-chips is, zit dat meestal wel goed.
Jeetje, daar blijkt als ik zo lees idd ook nog van alles verschillends in te zijn. Top, ga ik me ook eens in verdiepen! Thanks. ik zie dat MSI er zelf ook een heel artikel aan heeft gewijd:

https://www.msi.com/blog/...ore-in-life-than-graphics

Mooi leesvoer voor vanavond of morgen :P

En als ik jullie zo hoor dan wordt het toch een SSD erbij. De Crucial die hierboven werd genoemd zit rond de 85 euro. Als ik dan 8GB neem ipv 16GB dan scheelt dat op het totaal bedrag niet zo heel veel.

pricewatch: Crucial MX300 2,5" 275GB

Deze er dus in, 8GB eruit. Maakt dat nog uit qua merken? Ik had nu Corsair in mijn lijstje. Vroeger was 'Geil' je-van-het. Ik had zelf altijd Kingston. Wat is nu gangbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:52

br00ky

Moderator Harde Waren
Hele build, schopje naar DAA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-06 12:24

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Zeker een SSD en vergeleken met wat je nu hebt kun je eigenlijk niet verkeerd kiezen :)

Ik mis alleen nog een Windows licentie in de lijst. Windows XP gaat helaas niet meer werken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unconnected
Hann1BaL schreef op maandag 12 december 2016 @ 17:50:
Ik mis alleen nog een Windows licentie in de lijst. Windows XP gaat helaas niet meer werken ;)
Klopt! Ik moet nog even uitzoeken hoe dat zit :P Vroeger was het zo dat je als je bepaalde onderdelen kocht je een OEM windows mocht aanschaffen. Ik weet niet in hoeverre dat met Windows 10 ook zo is?

Zit er trouwens nog wel eens FireWire op moederboarden? Of is dat al weer achterhaald? Het zit in elk geval niet op de MSI. Sloot ik vroeger mijn camera nog wel eens op aan. Niet heel belangrijk maar ik vroeg me af of die techniek nog wel eens wordt gebruikt :P

Sorry voor de misplaatsing van het topic btw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-06 12:24

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

unconnected schreef op maandag 12 december 2016 @ 18:02:
[...]

Klopt! Ik moet nog even uitzoeken hoe dat zit :P Vroeger was het zo dat je als je bepaalde onderdelen kocht je een OEM windows mocht aanschaffen. Ik weet niet in hoeverre dat met Windows 10 ook zo is?

Zit er trouwens nog wel eens FireWire op moederboarden? Of is dat al weer achterhaald? Het zit in elk geval niet op de MSI. Sloot ik vroeger mijn camera nog wel eens op aan. Niet heel belangrijk maar ik vroeg me af of die techniek nog wel eens wordt gebruikt :P

Sorry voor de misplaatsing van het topic btw!
Firewire :)? Nee, dat wordt erg lastig! Je kunt natuurlijk vast nog wel ergens een PCI(-e) kaart op de kop tikken om een firewire poort beschikbaar te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unconnected
Hann1BaL schreef op maandag 12 december 2016 @ 18:15:
[...]
Firewire :)? Nee, dat wordt erg lastig! Je kunt natuurlijk vast nog wel ergens een PCI(-e) kaart op de kop tikken om een firewire poort beschikbaar te hebben.
Hehe daar was ik al bang voor. Ben er ook al achter gekomen dat digital out (zo'n geel stekkertje) ook niet meer normaal is. In elk geval niet op de MSI boarden. Misschien dat ik toch maar mijn SB live mee moet nemen en een board kiezen met nog PCI sloten...

Hoe belangrijk is USB-C trouwens? Dat zit ook niet op de MSI boarden (in elk geval niet op de M3, dan moet ik naar de M5, maar die heeft weer geen PCI sloten :/ keuzes keuzes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-06 12:53

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

RAID 1 geeft geen verbetering in snelheid, enkel in zekerheid. een goede backup/NAS is hier nog veel beter in.
wat betreft geluid heb je volgens mij de SPDIF Coax nodig (zo'n geel stekkertje) en die kun je het beste van een losse geluidskaart halen inderdaad;
USB-C zou leuk zijn, maar aan de andere kant; tegen de tijd dat type C ingeburgerd is heb je een tekort aan 1 type-c connector (=de max op de meeste moederborden); dus ik zou er niet te zwaar aan tillen.

verder ben ik van mening dat als je van een 2,2 Ghz single-core uit 't jaar kruik komt met 1GB ram en een trage HDD, dat je dan meer dan genoeg hebt aan een i3/8gb ram en een flinke SSD. verder lijkt een stille compacte kast mij wel van waarde, net als een stille koeler (die evenwel weggelaten kan worden).
5400RPM is geen ramp hoor, zeker als je deze voor dataopslag gaat gebruiken is dat meer dan voldoende. Je programma's op een SSD zetten scheelt wel enorm.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 116,85€ 116,85
1Asus B150M-PLUS€ 91,50€ 91,50
2WD Blue WD30EZRZ, 3TB€ 96,50€ 193,-
1Cooler Master Silencio 352€ 56,71€ 56,71
1Arctic Freezer i32€ 27,95€ 27,95
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 48,95€ 48,95
1Corsair CX450M€ 57,-€ 57,-
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 126,03€ 126,03
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 717,99

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
NLBUURMAN schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 12:16:
RAID 1 geeft geen verbetering in snelheid, enkel in zekerheid. een goede backup/NAS is hier nog veel beter in.
RAID 1 is wel sneller dan single disk als het gaat om lezen, omdat je van 2 disks tegelijkertijd kan lezen.
Desalniettemin haalt die het nooit bij de snelheid van een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unconnected
NLBUURMAN schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 12:16:
[..]

wat betreft geluid heb je volgens mij de SPDIF Coax nodig (zo'n geel stekkertje) en die kun je het beste van een losse geluidskaart halen inderdaad;
USB-C zou leuk zijn, maar aan de andere kant; tegen de tijd dat type C ingeburgerd is heb je een tekort aan 1 type-c connector (=de max op de meeste moederborden); dus ik zou er niet te zwaar aan tillen.

verder ben ik van mening dat als je van een 2,2 Ghz single-core uit 't jaar kruik komt met 1GB ram en een trage HDD, dat je dan meer dan genoeg hebt aan een i3/8gb ram en een flinke SSD. verder lijkt een stille compacte kast mij wel van waarde, net als een stille koeler (die evenwel weggelaten kan worden).
5400RPM is geen ramp hoor, zeker als je deze voor dataopslag gaat gebruiken is dat meer dan voldoende. Je programma's op een SSD zetten scheelt wel enorm.
Ja precies, SPDIF coax, dat zocht ik. Die nieuwe mobo's hebben SPDIF/optical en dat heeft mijn speakerset niet. Dan doe ik dat nog met mijn SB Live, kan ik toch nog wat meeemen uit mijn oude bakkie :P

Laat ik ook verder dat USB-C los. Als dat het ooit wordt kan er altijd nog een kaartje van in. Dat moederboard met de B150 chipset die je poste heeft alleen geen RAID 1, en dat wil ik toch echt wel er in houden. Ik maak ook altijd wel een backup naar mijn Synology, maar dit lijkt me gewoon een extra veiligheid. Qua geld scheelt het ook niet zoveel gelukkig.

Die artic freezer trouwens die je post (pricewatch: Arctic Freezer i32), is dat vervanging van de boxed fan? Maken die anders zoveel herrie? Wat ik nu heb thuis is een dikke stofzuiger als het warm is in de zomer, dat wil ik idd wel kwijt :P

Hoe doen jullie dat trouwens met zo'n SSD? Is dat gewoon jullie c-schijf met windows + alle programmas als office etc? En dan alleen de data op een normale disk? Of alleen windows op de SSD? Ik weet nog steeds niet hoe lang dat houd zo'n disk als daar ook de pagefile op zit enzo. Misschien moet ik me daar ook maar eens in inlezen.

Top trouwens die Crucial SSD van 525GB. Ik heb een review zitten lezen gelijk en die blijkt sneller te zijn dan de 275GB:

https://nl.hardware.info/...r-budgetprijzen-conclusie

Komt die erbij in mijn lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 214,50€ 214,50
1MSI Z170A GAMING M3€ 135,-€ 135,-
2WD Blue WD30EZRZ, 3TB€ 96,50€ 193,00
1Antec Three Hundred Two€ 73,50€ 73,50
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2A2400C14€ 61,40€ 61,40
1Corsair CX450M€ 55,95€ 55,95
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 126,03€ 126,03
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 872,33

Je hebt me nu alleen laten twijfelen over de CPU. i3 of i5. Het scheeld bijna 100euro... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-06 12:53

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

met 1 harde schijf kun je geen RAID 1 zetten he, dat weet je?
die Arctic freezer is inderdaad om het geluidsniveau naar beneden te halen. Je zou deze ook achterwege kunnen laten en eerst zien hoeveel herrie de boxed koeler maakt. is dat acceptabel dan kun je 'm dus helemaal weglaten.
zelf heb ik 3x een 240GB SSD (her en der gescoord toen 't nog duur was), maar inderdaad staan al mijn data voor langere tijd (Foto's/films) op de HDD's en de program files en windows op de SSD's. levensduur door pagefiles is geen probleem, HWI heeft daar een keer een leuke test over gedaan, met ik dacht de 840
https://nl.hardware.info/...ssd-eind-update-20-6-2013

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unconnected
NLBUURMAN schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 14:25:
zelf heb ik 3x een 240GB SSD (her en der gescoord toen 't nog duur was), maar inderdaad staan al mijn data voor langere tijd (Foto's/films) op de HDD's en de program files en windows op de SSD's. levensduur door pagefiles is geen probleem, HWI heeft daar een keer een leuke test over gedaan, met ik dacht de 840
https://nl.hardware.info/...ssd-eind-update-20-6-2013
super mooie die review :D dat haalt wel mijn zorgen weg _/-\o_ thanks! (200 jaar zie ik mezelf niet meer halen :+ haha)

Over die 1ne disk voor RAID, dat was een foutje, gelijk gecorrigeerd. Vond het bedrag ook al zo laag ineens :P haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04:07
Ik zou zelf alsnog gaan met wat je doet voor een i5.
Daarbij als je echt specifieke aansluitingen nodig hebt, geef dan wat geld uit aan een nieuwe geluidskaart op PCI-E met die aansluitingen. Anders zit je heel erg beperkt met je keuze in moederborden.

En laat RAID gewoon weg. Met wat je doet zie ik geen nut voor RAID in jouw systeem.
Ikzelf heb een server draaien met al mijn data en goede backup intern en cloud. Daarbij had ik een 512GB SSD en nu ter vervanging een 1TB SSD. Daar draai ik mijn programma's en spellen vanaf. De pc zelf is best wel leeg verder.

[ Voor 38% gewijzigd door Arunia op 13-12-2016 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Volgens mij zijn 2 disks gewoon overkill, en het maakt je machine langzamer en het maakt geluid. Dat is, ten opzichte van eentje met alleen een SSD erin. Stel je voor, al je belangrijke data, duizenden megabytes, in tweevoud in 1 machine en dat draait maar rond en rond en rond, week in week uit, tot er een virus op komt en alles is weg, of een blikseminslag, of een dief, of een hond piest erover (ja echt meegemaakt), alles kan dan weg zijn.

Het mooiste is een bak zonder HDD, maar met een grote SSD. Daar kan dan mooi alles op.

Dan 2 losse harde schijven, niet constant aan de machine zelf, waar de backup op staat, en de opslag van omvangrijke projecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unconnected
Reepje schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 14:47:
Volgens mij zijn 2 disks gewoon overkill, en het maakt je machine langzamer en het maakt geluid. Dat is, ten opzichte van eentje met alleen een SSD erin. Stel je voor, al je belangrijke data, duizenden megabytes, in tweevoud in 1 machine en dat draait maar rond en rond en rond, week in week uit, tot er een virus op komt en alles is weg, of een blikseminslag, of een dief, of een hond piest erover (ja echt meegemaakt), alles kan dan weg zijn.
Klopt daarom heb ik van veel al een backup op een externe nas (terabytes aan raw fotos / videos etc) en zelfs veel nog in de cloud (transip stack). Ik wil ze echter lokaal ook nog hebben, misschien een beetje overkill idd maar ik wil echt niets kwijt. Dat beetje herrie neem ik dan voor lief (ter vergelijking, nu zit er in mijn tower 6 disken, van 100GB disken tot aan disken van 0.5TB en 1TB). Qua stilte en energiegebruik ga ik er dus sowieso al op vooruit :)

Ik heb overiges net al zitten kijken naar geluidskaarten met digital out jack (niet optisch) en die zijn wel een godsvermogen :X Dan dus echt maar mijn proven technology sb live mee. Of iemand moet nog een mooi alternatief weten? Zou je trouwens veel verschil horen tussen de normale analoge jacks of de digitale jack? (Als in een 10 jaar oude sblive digitaal tegenover de nieuwe analoge output van het mobo?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unconnected
Afgelopen donderdag alles besteld en inmiddels is hij helemaal up-and-running! :D

Dit is hem uiteindelijk geworden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 237,-€ 237,-
1MSI Z170A GAMING M3€ 147,99€ 147,99
2WD Blue WD30EZRZ, 3TB€ 98,-€ 196,-
1Corsair Carbide 300R€ 80,56€ 80,56
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C14€ 106,95€ 106,95
1Cooler Master GM G550M€ 63,95€ 63,95
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 128,95€ 128,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 974,35

De i5-6500 was niet op voorraad dus dat werd een i5-6600. Verder heb ik er uiteindelijk toch 16GB in gedaan omdat de prijs op het totaal niet zo heel veel deed. Ook de voeding werd een andere (Cooler Master G550M ipv de CX430), vooral ivm geluidsproductie. Deze is wel erg stil! Owh en de kast is verwisseld omdat iemand hier opperde dat een stille kast wel een must is. Ik zag in de winkel de Corsair Carbide 300R staan en was gelijk verkocht! Supermooie kast, en super stil. Die dus gewisseld voor de Antec die ik eerst in mijn hoofd had.

De SB Live van mijn oude kast is meegegaan voor de digital out aansluiting dus de onboard audio heb ik verder uitgeschakeld. Werkt ook perfect! Jullie super bedankt voor jullie hulp. Zeker de SSD, ik denk dat ik enorm spijt had gehad als ik die niet had meegenomen. Hij boot zo snel nu!

Mijn volgende topic wordt denk ik voor de videokaart. Iemand al tips? Denk dat ik er nu niet meer van ben weg te slaan 8) haha

Afbeeldingslocatie: http://unconnected.nl/nieuwe-pc-2016.png
Pagina: 1