Hulp bij uitbreiding groepenkast tbv nieuwe keuken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ice T
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 11:34
Dit is de opzet van mijn huidige 3-fase groepenkast (link naar foto):

6x ABB HAF Installatie automaat 1P+N 16A B-Kar
2x ABB HAF Aardlekschakelaar 4P 40A 30mA
1x ABB HAF Hoofdschakelaar 4P 40A

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1612/202308/kKaGzIqi.png

Nu hebben wij voor onze keuken de volgende elektrische behoefte bijgekregen:
1x 11000 Watt Inductie-kookplaat
2x Oven - Max. 3680 Watt - Groep 1 & groep 2
1x Vaatwasser - Max. 3680 Watt - Groep 3
1x Afzuigkap - Groep 4
6x Wandcontactdoos - Groep 4

Daarvoor wilde ik een nieuwe 2x12 groepenkast naast de bestaande plaatsen, met de volgende onderdelen:
Keukenapparatuur:
4x ABB HAF Installatie automaat 1P+N 16A B-Kar
1x ABB HAF Aardlekschakelaar 4P 40A 30mA
Kookgroep:
1x ABB HAF Installatie automaat 3P+N 20A B-Kar

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1612/202309/HSPhu7Rc.png

Is dit een juiste uitbreiding? Hoor graag jullie advies/commentaar/tips!

[ Voor 3% gewijzigd door Ice T op 12-12-2016 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:37
Volgens mij mag je met de nieuwe NEN richtlijnen niet meer losse groepen achter een 4p-aardlek zetten, je zal de aardlekschakelaars dus moeten vervangen voor 2p-aardleks.

Ook is je 20A groep voor je kookplaat te zwaar? 16A moet prima 11kW kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ice T
Goede tip, heb de kookautomaat van 20A naar 16A aangepast. Kon m eerst niet vinden.

Zag dat het nieuwe bouwbesluit idd 2p voorschrijft, maar dan heb ik wel een mix van 4p in de huidige en 2p in de nieuwe groepenkast.

Nadeel is wel, dat het dan maar op 1 fase komt te hangen:
Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1612/202339/3nmjmcLx.png
Kookgroep:
1x ABB HAF Installatie automaat 3P+N 16A B-Kar
Keukenapparatuur:
4x ABB HAF Installatie automaat 1P+N 16A B-Kar
1x ABB HAF Aardlekschakelaar 2P 40A 30mA

Of kan ik dan beter voor 2x een ALS gaan, zodat ik het over 2 fases kan verspreiden?

[ Voor 19% gewijzigd door Ice T op 12-12-2016 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Ik zou dat al die apparatuur zoveel mogelijk over 3 fases proberen te verdelen. Als dat niet meer met een 3P+N aardlek mag dan zou ik drie 1P+N aardleks plaatsen. Twee ovens en een vaatwasser trekken behoorlijk wat energie, als je daarnaast nog een keukenmachine los aansluit gaat je belasting snel behoorlijk schreef. Dus liever netjes over alle de drie de fases verdelen.
Klinkt trouwens beetje als muggenziften om voor te schrijven dat het niet mag met een 3P+N aardlek, maar als het erin staat zou ik me er toch maar gewoon aan houden. Heeft wel een voordeel dat je nulbelasting in je aardlek nooit boven de 40A kan uitkomen.

edit:

Je kunt voor je oven en vaatwasser groepen ook alamats pakken. Je gaat daar waarschijnlijk toch geen extra groepen bijplakken. Je afzuiging en stopcontacten doe je dan op een aardlek met 1-4 groepen.

[ Voor 14% gewijzigd door 3xhaas op 13-12-2016 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ice T
3xhaas schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 16:14:
Je kunt voor je oven en vaatwasser groepen ook alamats pakken. Je gaat daar waarschijnlijk toch geen extra groepen bijplakken. Je afzuiging en stopcontacten doe je dan op een aardlek met 1-4 groepen.
[/edit]
Ja, daar zat ik eerst ook aan te denken.. aangezien die ook minder ruimte innemen. Maar het nadeel hiervan is, dat bij storingen het niet duidelijk is, of de aardlekautomaat eruit gaat vanwege een kortsluiting of vanwege een aardlek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:34
Je moet kijken naar de gelijktijdigheidsfactor. Ik denk dat het koken en het vaatwassen niet gelijk gebeurd. Ik neem aan dat je wel 2 ovens tegelijk wilt gaan gebruiken. Grote kans dat er een 3x25A aansluiting onder deze kast zit, als je dus 2 ovens tegelijk wilt gebruiken moet er een aardlek. bij. Als je wilt gaan vaatwassen en met 2 ovens gaat verwarmen tegelijk moeten er 2 aardleks. bij. (3 dus + de kracht aardlek.) Maar dit lijkt me onwaarschijnlijk. Dus zeg het maar :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• realsoft
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-06-2022

realsoft

Fucking Åmål

Ice T schreef op maandag 12 december 2016 @ 19:52:Zag dat het nieuwe bouwbesluit idd 2p voorschrijft, maar dan heb ik wel een mix van 4p in de huidige en 2p in de nieuwe groepenkast.
Kun je aangeven waar je dit gevonden hebt?

Zover ik weet is de nieuwe nen1010:2015 nog steeds niet verankerd in het bouwbesluit en daarmee is de nen1010:2007 nog van toepassing.

[url]https://https://www.nen.nl/NEN-Shop/Elektrotechniek-Nieuwsoverzicht/NEN-1010-nog-niet-in-Bouwbesluit.htm[/url]

Varför måste vi bo i fucking jävla kuk-åmål!?

• Jim423
  • Laatst online: 22:34
Zou niet teveel op de NEN gaan staren en toch 3x2P + 1x 4P aardlek erin plaatsen in dat geval. (zoals 3xhaas al zegt) Mocht er in de toekomst toch een grote wijziging komen moet je weer alles aanpassen n.l. ;) 2x2P aardleks voor de 2 ovens en 1x2P voor de WCD/Afzuiging/Vaatwasser. Geen gezoek met aardfouten je weet direct waar het probleem zit. De ruimte is er en veel meer kost het ook niet. Mocht je toch willen besparen hierop (kan) zie mijn vorige bericht :)

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1612/202849/KCb8Tqc3.png

[ Voor 8% gewijzigd door Jim423 op 15-12-2016 17:29 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
230V groepen, éénfasesysteem dus, dien je te beschermen met een éénfase aardlekschakelaar. 3-Fasen aardlekschakelaars zijn er op gemaakt om de fasen zo goed als gelijk belast te hebben.

Waar je naar moet kijken is dat, wanneer de boel gelijk aan staat, (wat niet vaak zal gebeuren) is dat de belasting op de fasen zo gelijk mogelijk verdeeld wordt.

Wat ik in je hele verhaal mis is de rest van je installatie. Of heeft jouw keuken een eigen aansluiting en de rest van je woning/pand een andere aansluiting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
230V groepen, éénfasesysteem dus, dien je te beschermen met een éénfase aardlekschakelaar. 3-Fasen aardlekschakelaars zijn er op gemaakt om de fasen zo goed als gelijk belast te hebben.
Nou nee, zoals het er staat leidt dat mogelijk tot een misverstand. Dat je bij een 3-fasen installatie de groepen zo goed als gelijk verdeelt over de fasen spreekt voor zich zelf. Dat zijn gewoon praktische overwegingen. En soms voedt een 3-fasen groep een apparaat dat per definitie gelijk belaste fasen heeft, denk aan een gewone draaistroommotor.
Maar dat heeft helemaal niets te maken met dat de aardlekschakelaar zodanig gebouwd zou zijn dat je de fasen zo goed als gelijk belast zou moeten hebben. Dat maakt namelijk helemaal niets uit, zonder verder in te gaan op de voorschriften daaromtrent. Het enige wat telt bij elke aardlekschakelaar is de som van alle stromen die er door gaan, in gezond bedrijf is die altijd nul.

De zin zou correct zijn met:
Driefasen aardlekschakelaars zijn bestemd voor groepen waar de fasen bij elkaar horen, zoals bij een kookgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ice T
Ik denk dat dit inderdaad de beste oplossing is:
Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1612/203558/qJYFnhCp.png

Binnenkort krijgen we de sleutel, dus dan kan ik gaan kijken hoe de rest van de woning verdeeld is. Maar alles van de keuken, zo over 3 fases verdeeld in één groepenkast is wel het netste imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Maareuh, je hebt dus geen wasmachine of droger enzo in je nieuwe huis ? welke groep komen die op ?

(naast al dat kookgeweld)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ice T
Fish schreef op maandag 19 december 2016 @ 21:50:
Maareuh, je hebt dus geen wasmachine of droger enzo in je nieuwe huis ? welke groep komen die op ?

(naast al dat kookgeweld)
Nee, wij leven verder zeer duurzaam door geen stroom te gebruiken.. kaarsen en handwas!

On topic, uit eerste post:
Daarvoor wilde ik een nieuwe 2x12 groepenkast naast de bestaande plaatsen, met de volgende onderdelen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ah :P beter lezen

Iperf

Pagina: 1