Schade aan eigen auto door een andere partij

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bd-casemod
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:34
Afgelopen zaterdag is er iemand tegen mijn auto aangereden op eigen erf, deze persoon in kwestie bekend ook gewoon schuld en hebben samen netjes alle formulieren ingevuld.

Nu is het zo dat ik de auto bij een schadeherstel bedrijf heb achter gelaten en de verzekering van de schuldige partij gebeld heb en deze laat een schade expert naar mijn auto kijken.

Echter vroeg de schadehersteller zich af of ik de auto in kwestie wil laten repareren of dat ik afstand van de wagen wil doen, dit mocht ik ook later aangeven.

Afstand van de wagen wil ik natuurlijk niet doen aangezien op blikschade na het nog een prima auto is, wel is het zo dat ik de schade in principe zelf kan repareren op het uitdeuken van de motorkap na maar dit kan ik het herstel bedrijf laten doen.

De schadeherstel bedrijf gaf aan dat verzekeringen het liefst zien dat de auto gerepareerd word, kan iemand mij vertellen hoe dit precies zit ?

Heeft dit te maken met de hoogte van het bedrag wat ze uitkeren ?

Afbeeldingslocatie: https://s29.postimg.org/q70yae6if/schade.png
Schade: Velg, Bumper, Motorkamp, Linkerzijscherm en de koplamp.

Wat kan ik trouwens verwachten wat de hoogte van de schade zal zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-04 15:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Paar dingetjes:

- eigen erf? Is dit prive-terrein? Dit kan verzekeringstechnisch nog wel interessant worden...

- schade, op het oog, is rond de 3500 Euro. Vraag me niet waarom ik dit weet maar een offerte opvragen is handiger?

- no offense maar een vergelijkbare wagen heeft mogelijk als dagwaarde < herstelkosten. Vandaar de vraag om afstand te doen en "dus" gewoon geld te krijgen ipv een gerepareerde auto.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:36
Je krijgt de hoogte van de schade (gok zo 2000-2500 euro) of de dagwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bd-casemod
MAX3400 schreef op maandag 12 december 2016 @ 12:46:
Paar dingetjes:

- eigen erf? Is dit prive-terrein? Dit kan verzekeringstechnisch nog wel interessant worden...

- schade, op het oog, is rond de 3500 Euro. Vraag me niet waarom ik dit weet maar een offerte opvragen is handiger?

- no offense maar een vergelijkbare wagen heeft mogelijk als dagwaarde < herstelkosten. Vandaar de vraag om afstand te doen en "dus" gewoon geld te krijgen ipv een gerepareerde auto.
Het betreft eigen erf van de andere partij.

Als ik het goed begrijp is als je afstand van de wagen doet betekend dit dat je deze de schredder in gaat en ik een X bedrag krijg uit gekeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

bd-casemod schreef op maandag 12 december 2016 @ 12:50:
[...]

Het betreft eigen erf van de andere partij.
Ga hier even achteraan bij jouw eigen verzekeraar; er zijn bepaalde situaties waarbij "eigen terrein / prive terrein" niet altijd verzekerd zijn.
Als ik het goed begrijp is als je afstand van de wagen doet betekend dit dat je deze de schredder in gaat en ik een X bedrag krijg uit gekeerd?
Nee, je krijgt alleen een shredder-voorstel als de reparatiekosten economisch niet verantwoord zijn ten opzichte van de auto.

Als jouw auto bijvoorbeeld 40K waard is en een reparatie is 10K, dan wordt de reparatie uitgevoerd.
Als jouw auto bijvoorbeeld 4K waard is en een reparatie is 10K, dan wordt de shredder gestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:53
De verzekering wil zo min mogelijk geld uit geven!

Als de schade inderdaad hoger is dan de dagwaarde kunnen ze twee dingen doen:
- X bedrag bieden voor afstand doen van de auto, verzekeraar koopt van jou jouw auto en doet hem zelf ook weer weg naar sloperij, exporthandel, etc. Je krijgt dan waarschijnlijk de dagwaarde.
- Y bedrag bieden waarbij je de auto mag houden. Dit bedrag zal dan wel lager zijn dan de dagwaarde.

Laatste is de meest waarschijnlijke optie, mag je zelf kiezen wat je doet en de verzekeraar heeft er het minste werk aan en is het minste geld kwijt. Je kan dan ook lekker zelf hobbieen etc.
Schadehersteller roept maar wat, zit om werk verlegen denk ik...

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:45

Bommes

Capo del formaggio

Er wordt geen schredder gestart ook niet bij total-los.

Wat wel:
Schade bedrag wordt bepaald
Dag waarde wordt bepaald
Indien schade lager dan dagwaarde dan wordt dat vergoed.
Indien schade hoger dan dagwaarde dan volgt dagwaarde uitkering.

Achter de schermen wordt de auto ter opkoop aangeboden, je kunt de geboden bedragen opvragen.
Voor het hoogste opkoop bod mag je zelf de auto ook behouden.
Dit bedrag wordt dan in mindering gebracht van de uit te betalen dagwaarde.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillded
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-04 12:08
Ik heb net men auto terug naar ongeveer een gelijke situatie:

Moeder is achteruit in mijn geparkeerde auto geknalt, zij geen schade, ik het portier flink kapot.
Het is geen fijne situatie maar ik heb hem naar het schade bedrijf gebracht, die hebben het meeste qua verzekering geregeld en hij kon via het programma een electronische schatting doen en dit is gewoon goedgekeurd. Bedrag zat in lijn met wat de schade ongeveer was ( 2000 euro voor portier+opnieuw spuiten en alles wat er bij hoort ).

Ik ga er vanuit dat de auto meer waard is als de schade ( deze valt volgens mij nog wel mee ) maar ik ben absoluut geen auto expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrinsPils
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:59
Bommes schreef op maandag 12 december 2016 @ 13:00:
Er wordt geen schredder gestart ook niet bij total-los.

Wat wel:
Schade bedrag wordt bepaald
Dag waarde wordt bepaald
Indien schade lager dan dagwaarde dan wordt dat vergoed.
Indien schade hoger dan dagwaarde dan volgt dagwaarde uitkering.

Achter de schermen wordt de auto ter opkoop aangeboden, je kunt de geboden bedragen opvragen.
Voor het hoogste opkoop bod mag je zelf de auto ook behouden.
Dit bedrag wordt dan in mindering gebracht van de uit te betalen dagwaarde.
Dat laatste hoeft volgens mij niet altijd. Ik heb een auto gehad die, na een aanrijding, economisch total los werd verklaard. Ik kreeg de dagwaarde uitgekeerd (€750 was dit), met twee opties: met behoud van het wrak of zonder. Dit had geen consequenties voor het bedrag dat ik uitgekeerd kreeg. Waarschijnlijk had dit ook te maken met de restwaarde van de auto, maar toch.

Overigens, aangezien de schade vooral cosmetisch (lak) was, er toen voor gekozen niet te laten overspuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ik zit nu zelf in een vergelijkbare situatie, mijn auto is vorige week ook buiten mijn schuld om total-los gereden.
Zojuist had ik de schade expert aan de lijn (die is vandaag langs geweest) hij heeft zojuist de dagwaarde vast gesteld. Deze was lager dan de reparatie kosten.

Ik kreeg de dagwaarde te horen en de vraag of ik nog belang had bij de auto.
Deze ging namelijk de opkoop in.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bd-casemod
Bommes schreef op maandag 12 december 2016 @ 13:16:
Ik zit nu zelf in een vergelijkbare situatie, mijn auto is vorige week ook buiten mijn schuld om total-los gereden.
Zojuist had ik de schade expert aan de lijn (die is vandaag langs geweest) hij heeft zojuist de dagwaarde vast gesteld. Deze was lager dan de reparatie kosten.

Ik kreeg de dagwaarde te horen en de vraag of ik nog belang had bij de auto.
Deze ging namelijk de opkoop in.
Dit zal in mijn geval ook zo zijn ben ik bang, ik ga er dan indien mogelijk voor kiezen dat ik de dagwaarde uit krijg gekeerd en de auto behoud en de reparatie zelf ga uitvoeren.

[ Voor 3% gewijzigd door bd-casemod op 12-12-2016 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Met gebruikte delen, is deze auto goed te herstellen. Informeer je goed bij jou verzekering. je stelt de dader aansprakelijk, als hij goed verzekerd is heb je geluk.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bd-casemod
Hackus schreef op maandag 12 december 2016 @ 13:29:
Met gebruikte delen, is deze auto goed te herstellen. Informeer je goed bij jou verzekering. je stelt de dader aansprakelijk, als hij goed verzekerd is heb je geluk.
Dit is mijn intentie ook, gebruikte onderdelen kopen en de boel zelf gaan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Jij dient schadeformulier in, je laat schaderapport opzetten. Wel bij bedrijf die erkend wordt door je verzekering. Verzekingsmaatschappij handelt het verder af. Auto niet standaard al laten repareren. Weer meenemen en schaderapport a 60 euro meestal afrekenen. Die krijg je terug als je bij hun laat herstellen.

Verzekeringmaatschappij maakt t geen fluit uit of je het laat herstellen of niet. Als jij dat voor 10 euro kunt, prima. De rest is lekker voor in eigen zak.

Zo knalde iemand 3 jaar terug op onze V70n van 2002 met 425.000km. C1 van tegenpartij zat flink in de kreukels, onze V70 had wat vouwtjes in de bumper en wat lakschade in de glasvezel achterklep. 1600euro schade, dagwaarde ligt stuk hoger. 1600 euro en voor 600 euro de airco laten vervangen en 1000 euro op vakantie gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-04 17:34
sugarlee89 schreef op maandag 12 december 2016 @ 16:02:
Jij dient schadeformulier in, je laat schaderapport opzetten. Wel bij bedrijf die erkend wordt door je verzekering. Verzekingsmaatschappij handelt het verder af. Auto niet standaard al laten repareren. Weer meenemen en schaderapport a 60 euro meestal afrekenen. Die krijg je terug als je bij hun laat herstellen.

Verzekeringmaatschappij maakt t geen fluit uit of je het laat herstellen of niet. Als jij dat voor 10 euro kunt, prima. De rest is lekker voor in eigen zak.

Zo knalde iemand 3 jaar terug op onze V70n van 2002 met 425.000km. C1 van tegenpartij zat flink in de kreukels, onze V70 had wat vouwtjes in de bumper en wat lakschade in de glasvezel achterklep. 1600euro schade, dagwaarde ligt stuk hoger. 1600 euro en voor 600 euro de airco laten vervangen en 1000 euro op vakantie gegaan.
Dat kan wel.. Maar ik betwijfel of dit juridisch helemaal 'legaal' is.
Volgens mij krijg je een X schade bedrag uitgekeerd, mocht schade bedrag een stuk lager uitvallen dan X bedrag dan dien je het geld weer terug te geven aan de verzekering.

Stel:
Verzekering schat schade op 10k.
herstelkosten blijken maar 4k
Je neemt die 6k als leuk extra'tje mee.
Verzekering controleert ooit eens bovenstaande en ziet 6k verschil..
Dat gaan ze niet leuk vinden.. maarja ianal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-04 16:51
Dat heb ik ook weleens gehad. Mitsubishi Carisma, dagwaarde van circa €1750,- destijds.
Auto reed achterop. De trekhaak was kapot, en lakschade aan de bumper.
Vervolgens is de schade getaxeerd op €1500. Ik heb van de sloop voor €50 een trekhaak gekocht en de resterende €1450 in mijn zak gestoken. Rijden maar.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
sugarlee89 schreef op maandag 12 december 2016 @ 16:02:

Vreemd genoeg ken ik mensen die dit hebben gedaan, maar wel altijd in samenspraak met de verzekeraar. Zorg dat je een email hebt waarin zij aangeven dat geld uitkeren akkoord is, maar dat je nog wel het recht behoudt om de auto te laten herstellen bij een random (ander) schadebedrijf, bijvoorbeeld een goedkopere.

Je kunt zo bijv. ook je auto "minder goed" laten repareren. Dan kun je aardig wat over houden. Ik zou de auto van TS ook niet meer volledig laten repareren. Gewoon cosmetisch fixen en zorgen dat het veilig genoeg is voor voetgangers. Misschien zelfs niet eens meer spuiten :P

[ Voor 6% gewijzigd door Trommelrem op 12-12-2016 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
bd-casemod schreef op maandag 12 december 2016 @ 13:21:
[...]
Dit zal in mijn geval ook zo zijn ben ik bang, ik ga er dan indien mogelijk voor kiezen dat ik de dagwaarde uit krijg gekeerd en de auto behoud en de reparatie zelf ga uitvoeren.
Die vlieger gaat niet op vrees ik.
Als je de auto wilt houden, zul je waarschijnlijk slechts dagwaarde - restwaarde krijgen.
Normaal bij uitkeren dagwaarde neemt de verzekering de auto in, en krijgt hier ook nog geld voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-04 11:23

Sick Nick

Drop the top!

Mooi verhaal dus, je krijgt al minder dan de schade kost om te repareren. Dan mag je vervolgens ook nog eens daar het merendeel van inleveren om je eigen auto terug te kopen... Simpel voorbeeldje van hoe je hiermee enorm genaaid bent:

Dagwaarde 2000
Schade 3000 maar uitkering dagwaarde dus slechts 2000
Terug-koop kosten 1200

Uiteindelijk krijg je dus 800 en mag je je auto houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 699209

Sick Nick schreef op maandag 12 december 2016 @ 18:35:
Mooi verhaal dus, je krijgt al minder dan de schade kost om te repareren. Dan mag je vervolgens ook nog eens daar het merendeel van inleveren om je eigen auto terug te kopen... Simpel voorbeeldje van hoe je hiermee enorm genaaid bent:

Dagwaarde 2000
Terug-koop kosten 1200

Natuurlijk een flauwekulvoorbeeld. Als de schade echt 3000 zou zijn dan zou er geen 1200 geboden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
M a r c o schreef op maandag 12 december 2016 @ 18:22:
[...]

Die vlieger gaat niet op vrees ik.
Als je de auto wilt houden, zul je waarschijnlijk slechts dagwaarde - restwaarde krijgen.
Normaal bij uitkeren dagwaarde neemt de verzekering de auto in, en krijgt hier ook nog geld voor.
Niet perse. Volgens sommige polisvoorwaarden mag je het wrak zelf houden. Een auto van 10+ jaar zal bij een deukje van 1000 euro al snel economisch total loss zijn. Van 1000 euro kun je vaak nog wel bij een goedkoper schadebedrijf een deukje laten repareren. Desnoods alleen plaatwerk en voetgangerveilig, maar geen lakwerk.

[ Voor 3% gewijzigd door Trommelrem op 12-12-2016 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Sick Nick schreef op maandag 12 december 2016 @ 18:35:

Dagwaarde 2000
Terug-koop kosten 1200

Als het goed is kan ik vrijdag de precieze bedragen geven.
Voornu weet ik deze:
Dagwaarde van mijn auto vast gesteld op €3000
Schade >€3000 Dit bedrag is een inschatting van het schadebedrijf, een precieze berekening wordt pas gemaakt als de expert twijfelt aan dit bedrag.
Auto is nog rijdbaar, betreft achterschade, kofferklep, bumper, bodemplaat.
Er is dus sprake van economisch totalloss.

Auto is vandaag beoordeeld door de expert en naar ik begreep is de auto ter opkoop in een of ander systeem aangeboden.
Na een dag of 4 komt daar een "hoogste bod uit".
Voor zover ik de expert en de schadehersteller heb begrepen mag ik voor dit "bod" ook de auto behouden, waarbij dat bedrag in mindering wordt gebracht van het uit te keren bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-04 14:56

mark-k

AKA markkNL

bd-casemod schreef op maandag 12 december 2016 @ 12:42:
Afgelopen zaterdag is er iemand tegen mijn auto aangereden op eigen erf, deze persoon in kwestie bekend ook gewoon schuld en hebben samen netjes alle formulieren ingevuld.

Nu is het zo dat ik de auto bij een schadeherstel bedrijf heb achter gelaten en de verzekering van de schuldige partij gebeld heb en deze laat een schade expert naar mijn auto kijken.

Echter vroeg de schadehersteller zich af of ik de auto in kwestie wil laten repareren of dat ik afstand van de wagen wil doen, dit mocht ik ook later aangeven.

Afstand van de wagen wil ik natuurlijk niet doen aangezien op blikschade na het nog een prima auto is, wel is het zo dat ik de schade in principe zelf kan repareren op het uitdeuken van de motorkap na maar dit kan ik het herstel bedrijf laten doen.

DeHet schadeherstel bedrijf gaf aan dat verzekeringen het liefst zien dat de auto gerepareerd word, kan iemand mij vertellen hoe dit precies zit ?

Heeft dit te maken met de hoogte van het bedrag wat ze uitkeren ?

[afbeelding]
Schade: Velg, Bumper, Motorkamp, Linkerzijscherm en de koplamp.

Wat kan ik trouwens verwachten wat de hoogte van de schade zal zijn ?
Volgens mij is dit puur wat het schadeherstelbedrijf graag ziet, die wil natuurlijk maar al te graag jouw schade herstellen want daar verdient hij ook flink aan. Waarschijnlijk rekent hij dan ook een hoger bedrag "omdat de verzekering toch betaalt". Zulke schooiers heb je er nou eenmaal soms tussen zitten, en als ik die uitspraak zo hoor is dit er zo eentje.

Het beste dat je kunt doen is gewoon een schade-expert laten komen. Die bekijkt dan wat de schade is en aangezien die ervoor bevoegd is en onpartijdig is wordt dit bedrag meestal door de verzekering overgenomen. Daarna wordt dit bedrag gewoon op je rekening gestort en dan mag je zelf zien wat je ermee doet. De verzekering maat het verder niet uit of je met schade blijft rijden, de auto opknapt, of wat dan ook, die hebben als enig doel jou schadeloos stellen en dat hebben ze met het vergoeden van de schade gedaan.

Nou hou je nog wel het verhaaltje 'wat als de schade hoger is dan de dagwaarde min de restwaarde' over, maar ik verwacht niet dat dat hier het geval is als ik het zo zie. Stel dat dat wel zo is, betekent het dat je simpelweg de keuze hebt uit twee opties: Of je neemt genoegen met het vergoed krijgen van de dagwaarde en je doet afstand van de auto, of je krijgt het bedrag dat overblijft als ze de waarde van het 'wrak' van de dagwaarde afhalen en je mag de auto houden. In dit geval is dat laatste denk ik sowieso de meest voordelige optie. Dit soort auto's (Golf/Polo) eindigen vaak genoeg om een boom gevouwen en dan kun je de onderdelen die je nu nodig hebt redelijk goedkoop in de juiste kleur van de sloop plukken en heb je weer een prima auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Niet online
Valandin schreef op maandag 12 december 2016 @ 16:49:
[...]

Volgens mij krijg je een X schade bedrag uitgekeerd, mocht schade bedrag een stuk lager uitvallen dan X bedrag dan dien je het geld weer terug te geven aan de verzekering.

Stel:
Jammer dat er niet een verzekeringsboek bestaat hoe het precies werkt. Iedereen houdt er zijn eigen verhaal op over. Heb tijdens mijn studie 5 jaar bij een verzekeringspartij gewerkt en een hoop geleerd.

Het gaat als volgt.

Je auto dient bij een schadeherstelbedrijf afgeleverd te worden, hun stellen een schaderapport op. Deze gaat naar je verzekeringsmaatschappij. Jij rekend dit schaderapport af. Dan bekijkt de verzekeringsmaatschappij of de dagwaarde niet wordt overschreden en wordt de auto economisch total loss verklaard. Zo niet, krijg jij het bedrag op je rekening gestort van wat het schaderapport verteld.

Ze doen niks aan de hand van aannames, ze keren niet zomaar 10.000 uit omdat ze denken dat het de schadewaarde weleens kan zijn. Alles is gebaseerd op feiten en ze maken hele simpele rekensommetjes. Dat jij daarna de auto zelf hersteld, of alleen maar APK waardig maakt is je eigen keuze.

[ Voor 25% gewijzigd door sugarlee89 op 13-12-2016 07:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Niet online
Is die wel technisch/economisch total loss dan volgen er hele andere stappen

Wordt hier haarfijn uitgelegd

http://blog.geld.nl/Autoverzekering/auto-total-loss.aspx

Maar dan heb jij als eigenaar nog steeds genoeg rechten en als je twijfelt aan de expertise kan er een 2nd opinion gevraagd worden.

Mijn tip bij total loss, verzekering verschill tussen dagwaarde voor ongeluk en rest dagwaarde na ongeluk laten uitbetalen

En het wrak aan de beste opkoper verkopen, even wat handelaren afbellen. Dan krijg je denk ik het beste bedrag.

[ Voor 28% gewijzigd door sugarlee89 op 13-12-2016 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

TS wil gewoon zijn auto klaar hebben als voor het ongeval, That's All

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bd-casemod
sugarlee89 schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 07:52:
Is die wel technisch/economisch total loss dan volgen er hele andere stappen

Wordt hier haarfijn uitgelegd

http://blog.geld.nl/Autoverzekering/auto-total-loss.aspx

Maar dan heb jij als eigenaar nog steeds genoeg rechten en als je twijfelt aan de expertise kan er een 2nd opinion gevraagd worden.

Mijn tip bij total loss, verzekering verschill tussen dagwaarde voor ongeluk en rest dagwaarde na ongeluk laten uitbetalen

En het wrak aan de beste opkoper verkopen, even wat handelaren afbellen. Dan krijg je denk ik het beste bedrag.
Ja alleen dat laatste gaat hem denk ik niet worden, aangezien ik voor dat geld geen andere gelijkwaardige auto heb.

En in principe was ik ook niet van plan om een andere auto nog te gaan halen.

Vandaag gaat de expert kijken dus zodra ik meer hoor laat ik het weten hier!
Hackus schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 10:46:
TS wil gewoon zijn auto klaar hebben als voor het ongeval, That's All
precies dat!

[ Voor 9% gewijzigd door bd-casemod op 13-12-2016 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radium6969
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-02 15:12
Vind het een raar systeem, wat alleen ergernis opwekt bij de verzekerde persoon.
Heb ook al eens met dit bijltje gehakt. Dagwaarde €1800,- voor een in uitmuntend verkeerde auto met weinig kilometers.
- Hun referentie was gaspedaal.nl waar 1 exemplaar opstond voor €1800,- met een kapotte koppeling en 1,5ton meer kilometers.
- Zodra ik de woorden 'Second Opinion' door de telefoon sprak, veranderde de sfeer naar een zeer onplezierig gesprek, meneer was beledigd.
- De zogenaamde schade-expert, werkte samen met het bedrijf waar de auto gestald werd.
- De hele kwestie, over MIJN auto nam een zeer vervelende wending.

Mijn vertrouwen is sindsdien op een nulpunt gekomen.
Allemaal wassen neuzen, en een hoop bluf.

Sindsdien wil ik maar weinig met verzekeraars en zogenoemde experts te maken hebben.
Liefste zou ik het nog zwart, of gewoon op papier zelf regelen.

Uiteindelijk mijn eigen risico betaald, mijn auto opgehaald, met schade dus, was nog wel rijdbaar!
Naar andere schadeherstellers gegaan, deze de auto laten repararen, zwart €, en het resultaat was beter als alle andere bekende schadeherstellers. Ook de motorkaplijnen en bumper waren gewoon weer in nieuwstaat. Geen kleurverschil en zeer nette afhandeling.

Nee, mij krijgen ze niet meer. De term schade-expert heeft bij mij dan ook 0 betekenis. (Hij heeft 15 minuten gekeken en is daarna weer vertrokken) Ik mocht daar zelf niet bij zijn.

Vind het een waardeloos systeem, waarbij je eigenlijk meteen voor het blok gezet word. Bij weigering van reparatie worden de kosten alsnog verrekend, de termen 'wrak' maken het er niet beter op.

Zolang de schade cosmetisch is, kun je dat prima oplossen.

Zijschermpje van de sloop, even laten spuiten... €300,-
Koplampje even martkplaatsen voor €30,- of €60,- nieuw. Zit er ook zo in trouwens...
Bumper even laten polijsten en spuiten, mits geen ernstige deuken. €300,-

Schadeherstel bedrijven hebben er baat bij dat het bedrag zo hoog mogelijk word bepaald.
Zij kunnen immers dan goed geld verdienen, te makkelijk. Ook je verzekeraar heeft hier baat bij omdat ze vaak samen werken en maximaal kunnen 'PROFITEREN' van de situatie waar jij als klant in zit, ook al is het buiten je schuld om!

Allemaal over jouw rug... en je premie gaat flink omhoog ook, dus je betaald 2x of zelfs meer...
Sindsdien denk ik wel twee keer na voordat ik dat formulier invul...

P.S. Sindsdien ik het zelf regel, heb ik een hoop leuke contacten opgedaan. Schade-herstel bedrijven die goed met klanten omgaan en goed management hebben krijgen meermaals mijn werk! Klein of groot!
Zo behoud ik de band persoonlijk, eerlijk en krijgen ze meer inkomsten van mij persoonlijk.
Persoonlijke benadering van zowel bedrijven als de werknemers zelf zorgt voor een goede vertrouwensband en duidelijke afspraken naar elkaar toe. Je weet waar je aan toe bent, en bij problemen een prettig overleg...

[ Voor 9% gewijzigd door radium6969 op 13-12-2016 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Niet online
bd-casemod schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 13:23:
[...]

Ja alleen dat laatste gaat hem denk ik niet worden, aangezien ik voor dat geld geen andere gelijkwaardige auto heb.

En in principe was ik ook niet van plan om een andere auto nog te gaan halen.

Vandaag gaat de expert kijken dus zodra ik meer hoor laat ik het weten hier!

[...]

precies dat!
Reageer alleen wat er speelt in het topic. Tuurlijk wil je alleen je auto. Maarja je geeft aan dat de schade meer dan 3000 euro is. Dan is de auto economisch total loss.

Dat het schadeherstelbedrijf niet gewoon meteen een schaderapport opzet vind ik al een vreemd verhaal.

Daar gaat het al mis.

Als er al een expert bij moet komen dan kun je er donder op zeggen dat die economisch total loss verklaard gaat worden. Een expert komt niet voor wat blik schade. Dan is het schaderapport van het herstelbedrijf voldoende.

Geef alleen advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Een expert komt altijd als de schade hoger is dan bedrag x.
Dat staat los van wel of niet total loss.

Sommige schade herstellers hebben afspraken met verzekeringsmaatschappijen waarbij het rapport opgesteld door de schadehersteler als "waar wordt aangenomen" die de verzekeraar.

Je hebt altijd recht op een second opinie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bd-casemod
Inmiddels bericht gehad, schade word geschat rond de 2500 euro(dus economisch total loss)

Er zijn foto's verstuurd naar auto handerelaren en die gaan een bod doen, daar is het wachten nu op.

Krijg vandaag en anders morgen weer bericht wat daar uit gekomen is en dan word mij de keuze voorgelegd of ik afstand van de auto wil doen of dat ik dagwaarde auto - bod van handelaar = verschil uit gekeerd wilt hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door bd-casemod op 13-12-2016 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Als ik de foto zo zie en dit topic doorlees, zou ik gewoon mooi het bedrag laten uitkeren en de auto mooi zelf houden. voor dat bedrag vind je nooit een goede auto (je huidige weet je wat er werkt en wat niet ;) )
en ik heb zelf aardig wat handelaars verhalen gehoord. durf te wedden als ik de foto rond schuur naar een paar bekende van me dat ze om zo opkomen halen voor €500,- (of minder)
je geeft zelf ook aan dat je zelf vrij handig bent met het zelf repareren van de schade, alleen de motorkap niet, kun je dat dus mooi nu leren :+

Fan van: Unraid. Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bd-casemod
geenwindows schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 16:43:
Als ik de foto zo zie en dit topic doorlees, zou ik gewoon mooi het bedrag laten uitkeren en de auto mooi zelf houden. voor dat bedrag vind je nooit een goede auto (je huidige weet je wat er werkt en wat niet ;) )
en ik heb zelf aardig wat handelaars verhalen gehoord. durf te wedden als ik de foto rond schuur naar een paar bekende van me dat ze om zo opkomen halen voor €500,- (of minder)
je geeft zelf ook aan dat je zelf vrij handig bent met het zelf repareren van de schade, alleen de motorkap niet, kun je dat dus mooi nu leren :+
Ik denk dat ik hier ook voor ga, zie dat een spatbordje 50 euro is en een ander koplampie ook. 2de hands uiteraard.

Dat vervangen ervan stelt niet veel voor, het gaat mij er meer om dat ik deze auto op kan rijden want een nieuwe komt er toch niet voor in de plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
precies, je weet nu wat je hebt ;)

Fan van: Unraid. Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

[...]

Stel:
Je bent niet verplicht om ook maar 1 euro uit te geven aan herstel. Het schadebedrag is vastgesteld door een deskundige. Daarmee is het afgedaan.

(Als de auto zonder herstel de weg niet meer op mag, dan moet je natuurlijk wel het nodige herstellen Maar daar heeft de verzekeraar niets mee te maken )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[...]

Stel:
Nee, het word beraamt door eigen expert. Vaak is dat in overleg met de hersteller in de praktijk, want hij moet het herstellen voor dat bedrag. Je bent niks verplicht btw.
Ik had er nooit voor gekozen mijn auto alvast te stallen bij de hersteller, maar dat is mijn gedachte.
De expert kan ook bij jou thuis de schade taxeren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bd-casemod
Hackus schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 20:10:
[...]

Nee, het word beraamt door eigen expert. Vaak is dat in overleg met de hersteller in de praktijk, want hij moet het herstellen voor dat bedrag. Je bent niks verplicht btw.
Ik had er nooit voor gekozen mijn auto alvast te stallen bij de hersteller, maar dat is mijn gedachte.
De expert kan ook bij jou thuis de schade taxeren..
Ja en dat laatste wist ik dus niet, anders had ik dit achteraf ook mooi thuis laten doen.

Heb namelijk al tig x aan de telefoon gezeten met mijn verzekering en die van de tegenpartij maar het is 1 grote onduidelijke puinzooi. ze wijzen naar elkaar en komen met vage antwoorden.

enfin, kortom het gaat uiteindelijk altijd om de euro's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Niet online
Bommes schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 15:24:
Een expert komt altijd als de schade hoger is dan bedrag x.
Dat staat los van wel of niet total loss.

Sommige schade herstellers hebben afspraken met verzekeringsmaatschappijen waarbij het rapport opgesteld door de schadehersteler als "waar wordt aangenomen" die de verzekeraar.

Je hebt altijd recht op een second opinie.
Het is niet alleen maar van bedrag x afhankelijk, ze kijken weldegelijk naar de dagwaarde of die niet overschreden gaat worden en dus economisch totall loss verklaard gaat worden. Ze komen niet voor 2000 euro schade bij een auto met dagwaarde van 50.000 euro maar wel bij een golf met dagwaarde van nog geen 3000 en de schade wordt ook op dit bedrag berekend.

Maar het verhaal stinkt, verzekeringsmaatschappijen doen er alles voor om autos economisch total loss te laten verklaren en je dus veel minder krijgt.

En wat ik hier allemaal lees is zeker dat je verzekeringsmaatschappij iig niet jou belangen behartigt. Ik zou voor 2nd opinion gaan en de auto meenemen en het schaderapport afrekenen en deze kosten daarna op de tegenpartij verhalen.

En nooit en te nimmer met de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij aan de telefoon hangen. Altijd naar jouw verzek. Maatschappij doorverwijzen, jij betaald premie en die dienen jouw belangen te behartigen. Ook als de veroorzaker belt en t graag contant wil betalen, die verwijs je door naar hun eigen maatschappij. Gewoon om gedoe en gezeik te voorkomen.

[ Voor 13% gewijzigd door sugarlee89 op 14-12-2016 07:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

sugarlee89 schreef op woensdag 14 december 2016 @ 07:07:
[...]

Maar het verhaal stinkt, verzekeringsmaatschappijen doen er alles voor om autos economisch total loss te laten verklaren en je dus veel minder krijgt.
Je bedoelt het waarschijnlijk genuanceerder maar jouw uitspraak lijkt ook enigszins te stinken.

Ik weet uit ervaring dat al mijn auto's van de afgelopen 7 jaar qua dagwaarde hoger zouden worden uitbetaald dan wat ik ervoor heb neergelegd. Niet dat ik al mijn auto's total loss heb gereden of laten rijden, maar op het moment dat ik mijn auto laat verzekeren, vraag ik dat altijd gewoon netjes "stel dat 'ie morgen helemaal kapot wordt gereden, wat vang ik dan?" Voor 1 van mijn auto's was dat 2000 Euro hoger dan wat ik er 3 jaar geleden voor betaald had; zwart op wit!

Daarnaast, maar dat is mogelijk verzekeraar-afhankelijk, zijn er ook mogelijkheden om een auto "vast te zetten" tegen het aankoopbedrag gedurende x jaar. Dus je koopt op 1-1-2017 een gangbare wagen van 40.000 Euro, dan kan je bij bepaalde verzekeraars die aankoopwaarde terugverwachten als je op 10-7-2018 de auto naar de sloop moet brengen bij een bepaald ongeluk.

Maar ja, zal wel gelul in de marge zijn van me; niet iedereen in NL weet wat een auto kan/mag kosten bij aankoop en realiseert zich dan inderdaad niet altijd wat het gevolg is bij een situatie zoals in dit topic beschreven.

[ Voor 3% gewijzigd door MAX3400 op 14-12-2016 07:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

sugarlee89 schreef op woensdag 14 december 2016 @ 07:07:
[...]

Het is niet alleen maar van bedrag x afhankelijk, ze kijken weldegelijk naar de dagwaarde of die niet overschreden gaat worden en dus economisch totall loss verklaard gaat worden. Ze komen niet voor 2000 euro schade bij een auto met dagwaarde van 50.000 euro maar wel bij een golf met dagwaarde van nog geen 3000 en de schade wordt ook op dit bedrag berekend.

En wat ik hier allemaal lees is zeker dat je verzekeringsmaatschappij iig niet jou belangen behartigt. Ik zou voor 2nd opinion gaan en de auto meenemen en het schaderapport afrekenen en deze kosten daarna op de tegenpartij verhalen.

En nooit en te nimmer met de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij aan de telefoon hangen. Altijd naar jouw verzek. Maatschappij doorverwijzen, jij betaald premie en die dienen jouw belangen te behartigen. Ook als de veroorzaker belt en t graag contant wil betalen, die verwijs je door naar hun eigen maatschappij. Gewoon om gedoe en gezeik te voorkomen.
Onze camper staat bij de garage ook ter beoordeling van een expert.
Schade: ruit gescheurd
Geoffreerd schade bedrag: €1500
Dag waarde: >€ 20.000
Het hangt dus ook hier niet af van de dagwaarde versus schade bedrag.
En dat hangt het naar mijn mening/ervaring nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wat doen we toch moeilijk allemaal.

- TS heeft schade en dader heeft erkent en formulier ingevuld-
- TS gaat met auto naar herstelbedrijf en laat offerte van reparatie opmaken.
deze stuur je naar je eigen verz. en stel de dader aansprakelijk voor de kosten. Je eigen verz zal dat ook doen en het evt uitvechten met verz van dader. mocht de verz van dader te weinig vergoeden zal de dader het
zelf moeten bijleggen.

Je hoeft je auto niet te verkopen aan opkoper en alle andere onzin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bd-casemod
Schade expert zojuist mij gebeld, krijg 700 euro op mijn rekening gestort met behoud van de auto.

Hij wist me ook nog ff te vertellen dat de auto 100.000km terug was gedraaid 1 dag voordat ik hem gekocht had, leerzaam momentje.

Kan de auto zelf repareren voor 100 euro, rest is een extraatje.

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-04 15:35
Dat vind ik niet veel.

• bd-casemod
Soortgelijke auto's staan voor 800 euro te koop op MP dus ik vind het nog wel meevallen.
Pagina: 1