Twee PCI-e devices op 1 PCI- e poort aansluiten, kan dat?

Pagina: 1
Acties:

• M_Rodrigues
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-02 08:41
Dag allemaal,

Ik wil een compacte 19" rack mount computer bouwen. Hierop wil ik graag een dikke videokaart en een video capture kaart aansluiten. Op het ITX moederbord zit maar 1 PCI-e poort. Kan ik op deze ene poort zowel de videokaart als het video capture device aansluiten via een dual PCI-e risercard of iets dergelijks?

Hoor graag van jullie!

Groet,

Manuel

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ja dat kan; wel gaan de kaarten mogelijk langzamer functioneren op basis van de beschikbare bandbreedte van het enige slot.

Ik denk dat je sowieso even de fabrikanten van de 2 kaarten moet aanschrijven of het mogelijk is dat ze een "shared PCI-E" gaan gebruiken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• M_Rodrigues
Hm, klinkt minder ideaal dus. Liever een moederbord met twee PCI-e poortgebruiken dus.

Het gaat trouwens om de volgende twee producten:

https://www.videoholland....cklink-mini-38661695.html

http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=5923#sp

Het valt me nu ineens op dat de video capure module niet een volledig PCI-e slot
nodig heeft. zegt dit ook iets over de bandbreedte die de kaart nodig heeft?

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-12-2025
M_Rodrigues schreef op maandag 12 december 2016 @ 12:19:

Het valt me nu ineens op dat de video capure module niet een volledig PCI-e slot
nodig heeft. zegt dit ook iets over de bandbreedte die de kaart nodig heeft?
Tamelijk wat, eigenlijk. Dat is een PCI-e x1-aansluiting, wat de kleinste aansluiting van het stel is. Dat wil inderdaad zeggen dat het minimale bandbreedte gebruikt, tov een videokaart met een x16-aansluiting.

Met een beetje geknutsel zou het zelfs heel misschien kunnen lukken om die x1-kaart aan te sluiten op een eventuele mini-PCI-e-aansluiting, als je mobo die heeft, door middel van een mPCI-e->PCI-e x1-adaptor, maar dat hangt er ook vanaf of dat door het moederbord wordt ondersteund.

Het zou in 99 van de 100 gevallen beter zijn gewoon een mobo met een extra PCI-e-slot te kiezen, als je die optie hebt.

• MAX3400

MAX3400

Twam schreef op maandag 12 december 2016 @ 12:27:
[...]

Tamelijk wat, eigenlijk. Dat is een PCI-e x1-aansluiting, wat de kleinste aansluiting van het stel is. Dat wil inderdaad zeggen dat het minimale bandbreedte gebruikt, tov een videokaart met een x16-aansluiting.
Volgens de specs-pagina is het een x4 aansluiting. Zet er een GTX1070 naast en dan zou "theoretisch" de 1070 op x12 gaan draaien. Grofweg 25% langzamer bij 100% belasting van beide kaarten.

Anyhow, als je een rack-server hebt/wil en er kan maar 1 PCI-E kaart in, heb je mogelijk ook de verkeerde hardware in het vizier?

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-12-2025
MAX3400 schreef op maandag 12 december 2016 @ 12:34:
[...]

Volgens de specs-pagina is het een x4 aansluiting.
Verdomd zeg. Zo ziet het er op die foto niet uit. Vraag me af welke van de twee correct is, foto of specs?
MAX3400 schreef op maandag 12 december 2016 @ 12:34:

Anyhow, als je een rack-server hebt/wil en er kan maar 1 PCI-E kaart in, heb je mogelijk ook de verkeerde hardware in het vizier?
Maar dit, inderdaad. De ruimte-winst van een ITX-bord is voor een 19" rackmount doorgaans beetje loos, dus tenzij je hele interessante dingen van plan bent, zou ik lekker voor een mobo met wat meer ruimte gaan.

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-02 07:36
Is het ook zo dat die 19" kast die je wilt gebruiken in een rack gaat hangen en 1U/2U hoog is? Indien dit het geval is zou ik zeker ook kijken naar de warmte afvoer van de GPU. Als deze niet optimaal is warmen je componenten wellicht op tot een niveau waar je niet heel blij van wordt.

..::System Specs::..

• M_Rodrigues
Ibidem schreef op maandag 12 december 2016 @ 12:47:
Is het ook zo dat die 19" kast die je wilt gebruiken in een rack gaat hangen en 1U/2U hoog is? Indien dit het geval is zou ik zeker ook kijken naar de warmte afvoer van de GPU. Als deze niet optimaal is warmen je componenten wellicht op tot een niveau waar je niet heel blij van wordt.
Dit is de kast. Erg compact en lekker ondiep.

http://www.idotpc.com/the...mount-Server-176p1338.htm

Wat betreft de koeling: het maakt me niet uit als je de koeling hoort. Dat is een voordeel.

Het ziet er naar uit dat er wel twee PCI-e kaarten in de kast passen. De kast is er in ieder geval op ingericht. De Gigabyte kaart neemt twee slots in maar onder het ene slot zot nog flink wat ruimte. Ik hoop dat de kaart daar past.

[ Voor 18% gewijzigd door M_Rodrigues op 12-12-2016 12:56 ]

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-02 12:18
Er zijn maar 2 openingen in die kast, dus na je grafische kaart kan er geen andere meer bij. Tenzij je een gat in de kast gaat zitten slopen.

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:51
M_Rodrigues schreef op maandag 12 december 2016 @ 12:53:
[...]

Dit is de kast. Erg compact en lekker ondiep.

http://www.idotpc.com/the...mount-Server-176p1338.htm

Wat betreft de koeling: het maakt me niet uit als je de koeling hoort. Dat is een voordeel.

Het ziet er naar uit dat er wel twee PCI-e kaarten in de kast passen. De kast is er in ieder geval op ingericht. De Gigabyte kaart neemt twee slots in maar onder het ene slot zot nog flink wat ruimte. Ik hoop dat de kaart daar past.
Als ik de foto's goed bekijk, zit er onder de slots voor je GPU inderdaad nog ruimte voor de HDD, met tevens eens rooster voor de warmte af te voeren. Daar krijg je volgens mij je capturekaart niet in.
Tevens zou ik dus wel zorgen maken over de warmte die je GPU gaat produceren in die case. Ik heb zelf een pc steken in een 19" rack, maar dan eentje van 4u hoog en ~60cm diep. Dus ik heb de ruimte om er koeling in te steken, en geloof me, het is nodig.
Wordt die case trouwens verkocht met dat moederbord en die voeding? De specs van je gekozen GPU vragen een PSU van 500w, die case heeft 150w, en een ondersteuning tot 300w.
Als je echt een pc in een rack wil inbouwen, ga dan voor een 4u rack dat atx compatibel is. Kan je zelf je moederbord en PSU uitkiezen en plaatsen. Verder heb je dan ook geen last van die risers. Maar hoe langer hoe meer denk ik eraan om de mijne om te bouwen en die rackcase weg te doen.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dat plaatje bij die Decklink is een mini monitor die op pci-e 1x draait. De Mini recorder is een 4x kaart.

Met een plx chip kun je prima lanes splitsen van 1x 16 naar 2x 16 bijv, maar "iets" met plx is over het algemeen duur; zoals gezegd kun je veel beter een ander mobo nemen.

specs

• M_Rodrigues
https://nl.hardware.info/...0-gaming-itxac/fotos#open

Dit moederbord heeft een pci-e x4 aansluiting voor een HD. Is deze ook te gebruiken voor de videocapurekaart?

• MAX3400

MAX3400

M_Rodrigues schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 00:21:
https://nl.hardware.info/...0-gaming-itxac/fotos#open

Dit moederbord heeft een pci-e x4 aansluiting voor een HD. Is deze ook te gebruiken voor de videocapurekaart?
Nee.

• M_Rodrigues
Hi Guys,

Dank voor de input. Ik heb een boel geleerd en ben een stuk verder in mijn onderzoek.

Ik heb besloten niet zowel de videokaart als de videocapture kaart in een behuizing te plaatsen. Dan zit ik namelijk vast aan 2u en dat wil ik niet. Omdat nu de capture kaart extern wordt en deze via thunderbolt aangesloten wordt kan ik helaas geen itx mobo gebruiken. Ik heb lang gezocht naar itx moederbordjes met thunderbold maar deze zijn nog niet te vinden.

Er werd hierboven door Arator de zorg uitgesproken dat het systeem misschien te warm zou worden en opgemerkt dat het systeem een 500w voeding moest hebben. Ik ben met deze gegevens aan het googlen geslagen en kom dan uit op deze kast: http://www.serverdirect.n...sis-cse514505-p-6883.html

Heel veel fans, een 500w voeding en verder past er een e atx bord in welke wel te krijgen zijn met thunderbolt.

Is dit wat jullie betreft een goede keus?

Mochten jullie nog tips hebben waardoor ik een minder diepe behuizing zou kunnen kiezen dan hoor ik dat graag.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Manus
Pagina: 1