Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Videokaart upgrade of andere kast?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• kianyu
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07-10 15:11
Hoi allemaal,

Ik heb helaas niet veel verstand van Hardware als het gaat om computers, maar gelukkig heeft Tweakers de Best Buy Guide!
Een aantal jaar geleden heb ik de best buy desktop gekocht van maart 2014 https://tweakers.net/revi...-en-basisgamesysteem.html
Hier heb ik gekozen voor het Basisgame systeem want deze viel goed in het budget.

Probleem is nu dat de videokaart erg luid is zodra er een aantal processen lopen of wanneer ik ga gamen.
Zelfs als ik photoshop open heb staan en ik gooi een filmpje aan op youtube dan wil die al wel eens gaan blazen.

Nu heb ik al eens de fanspeeds aangepast, maar dan wordt de videokaart simpelweg te warm en dit willen we natuurlijk ook niet.

Is er op dit moment een stillere videokaart met dezelfde (of natuurlijk betere) specs die past in deze bouw?
En kan het ook zo zijn dat de kast misschien niet goed ventileert waardoor het te warm blijft in de kast?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Photoshop, CS;GO, Overwatch

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Fanspeeds aangepast, maar dit is geen optie.

Budget
Videokaart was toentertijd +/- €250,- en dit is ook ditmaal het max. budget.
Qua prestaties ben ik tevreden, dus een gelijkwaardige maar stillere kaart is ook een optie.

Alvast bedankt voor jullie moeite! _/-\o_

Beste antwoord (via kianyu op 12-12-2016 12:49)

Verwijderd

De RX 470 past goed, is veel zuiniger dan een HD 7970. Je zou ook kunnen denken aan een RX 480 pricewatch: Sapphire Radeon RX 480 NITRO+ 4G echter voor CS:GO is een RX 470 prima. Dan zou je een heel stille pricewatch: MSI Radeon RX 470 GAMING X 4G kunnen nemen.

Alle reacties

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:03

D4NG3R

kiwi

:)

Heb je de videokaart en/of inhoud van de kast al een keer schoon gemaakt? Blikje perslucht van de Action en een schone verfborstel doen wonderen. ;)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• kianyu
Ja ik maak regelmatig voeding, videokaart en processor schoon met compressor! stokje tussen de fans en blazen maar ;)

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Je weet zeker dat het de blazer op de videokaart is die zo'n herrie maakt? De goedkoopste oplossing zou dan zijn om gewoon een aftermarket koelblok er op te monteren. Voor een paar tientjes ben je dan al klaar. Eventueel nog een extra fan in de kast (als daar plek voor is) en je zou er geen last meer van mogen hebben. :)

Een andere optie zou zijn om een aangepast fanprofiel te maken in Afterburner. De GPU mag gerust 80c worden ipv de standaard 70c waar de AMD drivers op richten.

[ Voor 24% gewijzigd door D4NG3R op 12-12-2016 11:31 ]

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:19
Videokaarten maken nou eenmaal herrie :P

Hoeveel fans hangen er op dit moment in je systeem? Je zou er eens eentje bij kunnen plaatsen, al denk ik niet dat dat een enorm verschil gaat maken.
De grootste winst kan je halen door inderdaad een gedempte kast te halen (denk dan aan €80+) en een stillere videokaart te halen (afhankelijk van het prestatieniveau...).

Je kan ook een headset opzetten :9

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• kianyu
D4NG3R schreef op maandag 12 december 2016 @ 11:29:
Je weet zeker dat het de blazer op de videokaart is die zo'n herrie maakt?
100% dat het de videokaart is.

Zijn er nog speciale merken van zo'n koelblok?
En monteer ik dit gewoon op de videokaart?

Ik kan sowieso aan de zijkant en bovenop de kast nog fans monteren, maar ik weet niet of dit de flow verbetert, want ik heb sowieso het idee dat de flow in deze kast niet geweldig is.
Dit kan natuurlijk ook komen doordat de videokaart wel aan de forse kant is.
Richh schreef op maandag 12 december 2016 @ 11:33:
Je kan ook een headset opzetten :9
Haha die heb ik al op, maar mijn huisgenoten niet! :P

Is een gedempte kast ook persee minder luchtdoorlatend?
Want dat is het eerste wat ik denk, dan wordt het juist nog warmer of zie ik dit verkeerd?

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Extra fans gaan niet helpen als de fan v/d videokaart 100% de oorzaak is. Deze vervangen en je bent klaar. Ik ga er vanuit dat het systeem na nieuwbouw wel stil was toch?

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

kianyu schreef op maandag 12 december 2016 @ 11:36:
[...]

100% dat het de videokaart is.

Zijn er nog speciale merken van zo'n koelblok?
En monteer ik dit gewoon op de videokaart?
De al populaire http://gelidsolutions.com...ooler-rev-2-icy-vision-2/ is niet compatible met de non-X variant van de 270. :'(
Dit kan natuurlijk ook komen doordat de videokaart wel aan de forse kant is.
Zeker nog nooit een high-end kaart gehad? De 270 die je in je PC hebt zitten is aan de kleine kant voor een game GPU. ;)
Aikon schreef op maandag 12 december 2016 @ 11:39:
Extra fans gaan niet helpen als de fan v/d videokaart 100% de oorzaak is.
Mwhah, het model 270 wat de TS heeft is al niet aan de stille kant, maar als de algemene temperatuur hoog is helpt dat niet. Ik verwacht niet dat meer airflow het probleem verhelpt, maar als de TS echt een waardeloze kast had (en dat is niet het geval) had het zeer zeker kunnen helpen.

[ Voor 27% gewijzigd door D4NG3R op 12-12-2016 11:48 ]

• kianyu
Aikon schreef op maandag 12 december 2016 @ 11:39:
Ik ga er vanuit dat het systeem na nieuwbouw wel stil was toch?
Nee eerlijk gezegd niet, zodra ik een game opstart dan gaat die flink blazen en dit was in het begin ook zo.
D4NG3R schreef op maandag 12 december 2016 @ 11:41:
Zeker nog nooit een high-end kaart gehad? De 270 die je in je PC hebt zitten is aan de kleine kant voor een game GPU. ;)
Haha nee ik heb nog nooit zo veel geld gespendeerd aan een PC, misschien als ik ooit nog eens een flinke financiële meevaller heb :9

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Zie mijn edit van de vorige reactie. De 270 die je gekocht had was een van de goedkopere varianten, zeker bij hardware geld dat goedkoop duurkoop is.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-11 23:56
Als die momenteel luider is dan die vroeger was zou je eens de koelpasta kunnen vervangen! Wanneer deze uitdroogd geleid die minder goed warmte en zal de kaart heter worden, wat dus een hogere fanspeed tot gevolg heeft. In ieder geval de moeite waard om te proberen voor je tot overschaf van een nieuwe GPU overgaat.

• kianyu
D4NG3R schreef op maandag 12 december 2016 @ 11:49:
Zie mijn edit van de vorige reactie. De 270 die je gekocht had was een van de goedkopere varianten, zeker bij hardware geld dat goedkoop duurkoop is.
Mooie BBG dan :X
Of is dit iets wat in de prijsklasse van 700,- voor een systeem niet te voorkomen is?

Is het dan niet verstandiger om gewoon de videokaart te vervangen voor iets beters/nieuwers?

Verwijderd

Een Club 3D R9 270 met enkele fan is nooit stil geweest.
Als je tevreden bent met de prestaties van je huidige kaart zou je een RX 460 pricewatch: Gigabyte Radeon RX460 WINDFORCE OC 2G kunnen overwegen. Dan heb je voor een lage prijs een kaart die sneller is dan je huidige en een stuk zuiniger en stiller.

Edit: volgens mij kijken wij verkeerd. Je hebt het basis gamesysteem met Intel cpu en HD 7970 of heb je het budgetgamesysteem met AMD Athlon en R9 270?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2016 12:12 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

kianyu schreef op maandag 12 december 2016 @ 11:54:
[...]

Mooie BBG dan :X
Of is dit iets wat in de prijsklasse van 700,- voor een systeem niet te voorkomen is?
De BBG's proberen het maximale uit X bedrag te halen. Dat er dan bepaalde concessies moeten worden gemaakt is logisch. ;)

Er had prima tragere hardware van hogere kwaliteit kunnen worden gehaald, maar dat is niet iets wat per-se beter is bij een gamesysteem. (Daar maakt geluid vaak minder uit omdat er toch met een headset word gespeeld).
Is het dan niet verstandiger om gewoon de videokaart te vervangen voor iets beters/nieuwers?
De RX 460 is wel een leuke vervanger, of je moet in V&A kijken naar een mooie 2e hands kaart.

[ Voor 16% gewijzigd door D4NG3R op 12-12-2016 12:20 ]

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
kianyu schreef op maandag 12 december 2016 @ 11:48:
[...]

Nee eerlijk gezegd niet, zodra ik een game opstart dan gaat die flink blazen en dit was in het begin ook zo.
Tja, dan kan je de koeler door een stillere, grotere vervangen, maar ik denk dat je dan wellicht beter een nieuwe kaart kan kopen. Ik dacht dat de koeler steeds meer herrie was gaan maken. Een RX460/470 oid.

• kianyu
RX 460 is eigenlijk gelijkwaardig maar dan stiller?
Heeft het zin om te kijken naar een betere kaart? Qua prestaties heb ik er geen problemen mee dat ik BF1 bijvoorbeeld op medium speel, maar als ik door iets meer uit te geven nu er meer prestatie uit kan halen dan zal ik dat ook niet laten.

btw; iedereen al bedankt voor de antwoorden tot dusver, jullie helpen me gigantisch!

Verwijderd

kianyu schreef op maandag 12 december 2016 @ 12:19:
RX 460 is eigenlijk gelijkwaardig maar dan stiller?
Heeft het zin om te kijken naar een betere kaart? Qua prestaties heb ik er geen problemen mee dat ik BF1 bijvoorbeeld op medium speel, maar als ik door iets meer uit te geven nu er meer prestatie uit kan halen dan zal ik dat ook niet laten.

btw; iedereen al bedankt voor de antwoorden tot dusver, jullie helpen me gigantisch!
Mijn vorige reactie heb ik geedit met de vraag of je een AMD Athlon met R9 270 hebt of een Intel Met HD 7970? Dat scheelt namelijk nogal in prestaties en te adviseren vervangers.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

In dat geval zou ik de stap maken naar de RX 470, tenzij je plan is om binnen korte tijd boven de 1920x1080 te gaan spelen.

• kianyu
Verwijderd schreef op maandag 12 december 2016 @ 12:21:
[...]
Mijn vorige reactie heb ik geedit met de vraag of je een AMD Athlon met R9 270 hebt of een Intel Met HD 7970? Dat scheelt namelijk nogal in prestaties en te adviseren vervangers.
Ik heb de Intel i5 met XFX Radeon HD 7970 Double Dissipation.
Past dit nog wel met de RX 470 dan?

En heeft het zin om de 4GB te kopen ipv de 2 of maakt dit helemaal niks uit?
D4NG3R schreef op maandag 12 december 2016 @ 12:21:
In dat geval zou ik de stap maken naar de RX 470, tenzij je plan is om binnen korte tijd boven de 1920x1080 te gaan spelen.
Zit niet persee in de planning op de korte termijn.
Main game die ik speel is ook CS:GO, dit is grafisch niet een van de beste spellen dus zal ook niet al te zwaar zijn.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

kianyu schreef op maandag 12 december 2016 @ 12:26:
[...]

Ik heb de Intel i5 met XFX Radeon HD 7970 Double Dissipation.
Past dit nog wel met de RX 470 dan?

En heeft het zin om de 4GB te kopen ipv de 2 of maakt dit helemaal niks uit?
Is er een 2GB variant van de 470? Ik meen mij te herinneren dat er enkel een 4 en 8GB variant is. Ik zou zelf voor de 4GB gaan (of de stap maken naar een 4GB RX480 die ongeveer even veel kost als de 470 met 8GB).

Onderstaande RX470 is een aanrader, heb em zelf ook en de fans slaan pas aan wanneer de kaart boven de 70 graden komt. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door D4NG3R op 12-12-2016 12:32 ]

Acties:
  • Beste antwoord

Verwijderd

De RX 470 past goed, is veel zuiniger dan een HD 7970. Je zou ook kunnen denken aan een RX 480 pricewatch: Sapphire Radeon RX 480 NITRO+ 4G echter voor CS:GO is een RX 470 prima. Dan zou je een heel stille pricewatch: MSI Radeon RX 470 GAMING X 4G kunnen nemen.

• kianyu
D4NG3R schreef op maandag 12 december 2016 @ 12:30:
[...]

Is er een 2GB variant van de 470?
Sorry, ik keek bij de 460 8)7
Verwijderd schreef op maandag 12 december 2016 @ 12:31:
Dan gaan we de RX 470 maar eens in de gaten houden!
Leuk kerstcadeautje denk ik zomaar :)

Bedankt voor jullie hulp! _/-\o_
Pagina: 1