Toon posts:

Backup- / fallbackverbinding MKB

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel gebruiken we binnen een MKB-organisatie Ziggo Connect MKB Internet met 5 vaste ip-adressen. Achter deze verbinding hangt oa. een Alarmsysteem, Sonicwall, Windows Server Essentials 2012R2 (oa. als Domeinserver en VPN-server) en een Synology NAS.

Helaas kampen we regelmatig met internetproblemen bij Ziggo. Van periodiek wegvallen van de verbinding tot enkele uren downtijd.

Nu wil ik graag een DSL verbinding er naast zetten als backup-/fallbackverbinding.

Kunnen jullie mij op weg helpen hoe dit in de praktijk vaak geconfigureerd wordt. Hoogte prio is een internetverbinding naar buiten voor de medewerkers op kantoor. Hier zit ook de minste uitdaging. Maar daarnaast zou het mooi zijn als bijvoorbeeld de VPN toegang (L2TP op basis van vast IP) van buitenaf ook normaal blijft functioneren.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Bij een uitval van de Ziggo verbinding zou een fallback naar DSL sowieso betekenen dat je publieke IP adres verandert.

Uitgaand voor surfen is dat niet erg, inkomend kan dit vervelend zijn.

Wat je kunt doen is dat de L2TP verbinding (als die site-to-site is) laten connecten naar beide IP adressen, zodat de tunnel 'om kan klappen'.

Verder wordt dit regelmatig gedaan met firewalls met meerdere WAN poorten, waarbij je op moet letten dat de firewall zelf niet je SPOF wordt.

Edit; krijgt Ziggo die verbinding niet stabiel dan ?

[ Voor 5% gewijzigd door ChaserBoZ_ op 12-12-2016 12:06 ]

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor je reactie. Bij Ziggo loopt het met fases lekker, met fases wat downtijd. Daarnaast de afgelopen maanden al 2x een storing op het bedrijventerrein met enkele uren downtijd tot gevolg. In elk geval voldoende aanleiding op een fallback voorziening op te tuigen.

Dat het publieke adres wijzigt is me bekend. Zelf had ik iets in gedachte, dat bij een storing het fallbackmodem wordt ingeprikt en dat de voorzieningen er achter dan identiek functioneren. Maar ik ben dus zoekende naar een methode om dit voor elkaar te krijgen. De vaste ip-adressen zijn handmatig door ziggo geconfigureerd in het ziggo modem. Hoopte dat er iets door te lussen viel. Dus dat enkel de gateway naar buiten anders wordt.

In principe lukt het om alle voorzieningen enkel weer met het internet te verbinden (of alarm, of vpn, of nas) maar wil uiteindelijk een oplossing voor het totale plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Je externe ipadressen van Ziggo krijg je niet werkend op een verbinding van een andere provider, dus je zult iets anders moeten verzinnen.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Je zou het zelf met een DNS record kunnen doen met een lage TTL of een dynamic DNS service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Wat Oogje al zegt, de Ziggo IP adressen zijn niet mee te nemen naar een andere provider. Op een fallback verbinding zul je (één?) ander IP adres hebben.

Voor inkomende mail kun je makkelijk 2 MX records aanmaken bijvoorbeeld, voor de rest zal het wat denk werk vereisen.

Wat je zou kunnen doen is via bijvoorbeeld DynDNS een DNS naam regelen welke snel te updaten is. Gaat je Ziggo verbinding down, en je backup DSL neemt het over, dan kan DynDNS je records (snel) aanpassen naar je nieuwe IP adres.

Op dat moment heb je inkomend weinig problemen, dan alleen nog ervoor zorgen dat je uitgaande verkeer omklapt naar de DSL router, denk daarvoor aan iets als VRRP, of toch een intelligenti firewall.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Pagina: 1