Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-06 07:42
Beste mede Tweakers,

Voor het bedrijf van een kennis staat er (eindelijk) een upgrade naar VDSL(vectoring) op de planning. Deze worden binnenkort opgeleverd. Het gaat om een 2 locaties met een VPN tussen deze 2, ingeregeld op 2 Cisco's.

Op locatie A staat momenteel een Cisco 866, welke wel VDSL ondersteund maar geen vectoring. Deze zit momenteel direct op de ADSL verbinding. Op locatie B staat een oudere Cisco PIX, hiervoor staat een oud KPN speedtouch modem in DMZ voor.

De eigenaar wil er (als een echte hollander :X ) zo min mogelijk aan uitgeven, en gezien alles eigenlijk ook perfect functioneert beide Cisco's laten staan. Op beide locaties een modem in een soort bridge opstelling heeft dus in principe de voorkeur.

Nu werk ik vaak met een FritzBox 3490, deze heeft niet echt een bridge optie, wel DMZ. Maar van wat ik lees kan dit problemen gaan geven met VPN, gezien de fritzbox zelf ook een VPN server in zich heeft.

Als 2e optie kwam ik PPPoE passtrough tegen, de Fritzbox zou dan enkel als modem draaien, en de PPPoE sessie(incl VLAN6) doorlussen naar de Cisco, welke de PPPoE sessie op zet en dan naar mijn idee ook het externe ip krijgt? Heeft iemand deze constructie wel eens gebruikt? Mijn vraag is ook hoe kom je dan eventueel nog op het modem, aangezien deze dan geen IP meer heeft?

Een ander modem is natuurlijk ook een idee, ik kwam de DrayTek vigor 130 tegen. Deze kan zo te lezen wel in bridged mode staan, ook valt de prijs mee. Mijn vraag is dus eigenlijk heeft iemand ervaring met een dergelijke setup, en behoud je dan de optie om (van afstand?) op het modem in te loggen bij eventuele problemen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 18:33
Volgens mij hadden alleen de oude Fritzbox modellen een PPPoE-passthrough configuratie optie en de nieuwe niet meer.
Die Passthrough-Option wurde ab Firmware-Version xx.04.80 entfernt.
De PPPoE-passthrough optie is dus vanaf Firmware-Version xx.04.80 niet meer beschikbaar.

[ Voor 47% gewijzigd door fast-server op 12-12-2016 10:51 . Reden: Aanvulling ]

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-09 10:37
RKorenberg schreef op maandag 12 december 2016 @ 10:34:
Nu werk ik vaak met een FritzBox 3490, deze heeft niet echt een bridge optie, wel DMZ. Maar van wat ik lees kan dit problemen gaan geven met VPN, gezien de fritzbox zelf ook een VPN server in zich heeft.

Als 2e optie kwam ik PPPoE passtrough tegen, de Fritzbox zou dan enkel als modem draaien, en de PPPoE sessie(incl VLAN6) doorlussen naar de Cisco, welke de PPPoE sessie op zet en dan naar mijn idee ook het externe ip krijgt? Heeft iemand deze constructie wel eens gebruikt? Mijn vraag is ook hoe kom je dan eventueel nog op het modem, aangezien deze dan geen IP meer heeft?

Een ander modem is natuurlijk ook een idee, ik kwam de DrayTek vigor 130 tegen. Deze kan zo te lezen wel in bridged mode staan, ook valt de prijs mee. Mijn vraag is dus eigenlijk heeft iemand ervaring met een dergelijke setup, en behoud je dan de optie om (van afstand?) op het modem in te loggen bij eventuele problemen?
DMZ is volgens mij geen goed idee, zeker niet als je twee fritzboxen aanschaft.

PPPoE passthrough op een Fritzbox is technisch nog steeds mogelijk maar behoort niet meer tot de opties in de web interface.

Ik heb op mijn XS4All verbinding een Draytek vigor 130/Mikrotik Routerboard 2011 combi draaien. Uiteraard kun je ipv de RB2011 ook gewoon een Cisco gebruiken. De draytek heeft overigens gewoon een ip adres, het default ip adres op de interne interface. Het is vervolgens je eigen keuze vanaf waar je de draytek wil kunnen benaderen. Dit kun je inrichten door je Cisco goed te configureren.

Dit artiekel beschrijft hoe je een draytek/mikrotik combi aan de gang krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:55

Blokker_1999

Full steam ahead

PPPoE passtrough kan zeker en vast nog, maak er vandaag nog altijd gebruik van met een 7360 die up to date is. Vereist spijtig genoeg wel een aangepaste backup config en bijkomend zit deze in mijn geval ook vast op max. 100Mbit

No keyboard detected. Press F1 to continue.