Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

keuze convertible: 360 graden laptop of los tablet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:27
Op dit moment heb ik zowel een vaste pc (i5 2500k) als een 10 inch Windows tablet (oude Dell venue) voor op de bank. Nu ik sinds een aantal maanden bijna niet meer thuis werk staat de pc vaak stof te happen en in plaats van de tablet pak ik 's avonds vaak toch gewoon mijn telefoon of onze oude gezamenlijke laptop. Daarom overweeg ik in plaats van deze twee apparaten een nieuwe 2 in 1 laptop aan te schaffen.

Nu zoek ik niet zozeer concreet aankoopadvies maar ik zit wel (zoals het een goed twijfelkont betaamt ;) ) met een dilemma betreffende het type convertible.

Aan de ene kant heb ik voorkeur voor een 360 graden laptop. Dat is vaak meer een laptop dan een tablet en bij bijvoorbeeld de Lenovo's en HP's zijn daardoor de batterij en de SSD nog eventueel bereikbaar. Aangezien ik graag langer dan twee jaar met zo'n ding doe is dat wel een enorm pluspunt.

Ik zet wel vraagtekens bij het tabletgebruik van deze apparaten. Ook al schakelt het zichzelf uit, je zit toch met de toetsen van je keyboard op je knieën. Dat probleem heb je met tablets met een los toetsenbord zoals de Surface of Tab Pro niet. Maar aangezien hierbij alles in het schermdeel zit zijn ze net als bijvoorbeeld telefoons geheel gesloten. Je kunt voor zover ik weet niet bij de batterij of SSD zonder het hele ding af te breken.

Voor zover ik weet had alleen Acer vorig jaar een soort van tussenmodel waarbij het scherm kan roteren (de R7) maar dan beperk ik mezelf wel enorm in de keuze.

Mijn vraag is: hoe staan jullie in een keuze als deze? Is het herkenbaar? Ik hoor bijvoorbeeld graag ervaringen met het tablet gebruik van zo'n 360 graden laptop of wellicht nieuwe inzichten die ik hier mis.

Alle reacties

• coenox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-11 19:33
Als er iemand een twijfelkont is, ben ik het...

Mijn vrouw en ik hebben ieder een iPad 2 air van het werk en daarnaast is er in huis nog een 17 inch Sony Vaio. een Lenovo Yoga 500 (i3, 14 inch) en een Asus Transformer (T200, 11,6 inch). Ik heb de Yoga een tijdje gebruikt wordt nu weer door mijn vrouw gebruikt) en gebruik nu de Asus. Ik heb een tijdje gedacht de iPad van mijn werk (met een Logitech toetsenbord) in te leveren en de Asus continu te gebruiken. Daar moet wel bij gezegd worden dat ik continu een apparaat bij me wil hebben waarop ik aantekeningen kan maken.

Het gebruik als tablet van de Yoga en de T200 vallen me tegen. Het is te doen, maar ze zijn beide eigenlijk iets te zwaar. In de praktijk zijn de iPad en ik voor bankgebruik redelijk onafscheidelijk. Zeker de Asus is als 11,6 inch tablet goed te gebruiken, maar ik grijp toch sneller de iPad; lichter, vlotter en een betere accuduur. Nu ben ik in het bezit van twee relatief zware apparaten: de Lenovo is dacht ik rond de 1.9 kg, de Asus 1,5 (alleen tablet de helft).

Bottom line is dat ik toch een grotere laptop (17 inch) thuis gebruik en voor onderweg de Ipad met toetsenbord (met wel de nodige nadelen, zoals geen USB etc). Had ik de iPad niet van mijn werk en ik wilde voor 1 apparaat gaan zou ik voor bijvoorbeeld de Asus Zenbook flip gaan. Weegt 1.3 kg, is vlot, goed beeldformaat (13.3 inch) en als tablet te gebruiken.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:27
Bedankt voor de bijdrage. Het gewicht speelt dus wel een rol in jouw ogen. Die Asus lijkt me heel mooi inderdaad maar dat is volgens mij dus net zo'n apparaat waarbij het hell is om ooit zelf de batterij te vervangen.

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:48

NSG

Je weet niks!

Ik heb zelf iets meer dan een jaar een pricewatch: HP Spectre x360 13-4110nd. Heel fijn apparaat, wat zoals de naam al doet vermoeden tevens als tablet kan functioneren. De zit vol met sensoren en schakelt direct over naar verticale-modus als je het scherm draait en tablet modus als je de laptop zodanig inklapt. Het toetsenbord en touchpad wordt geblokkeerd en zodoende heb je daar weinig last van.

Wat wel een probleem is, is het gewicht. Mijn Spectre x360 weegt ~1.5 kilo. Dat klinkt misschien eindig, maar dat voel je echt wel. Vooral om die reden gebruik ik de tablet modus dan ook nooit. Ook nu heb ik bijvoorbeeld mijn iPad mini 2 in mijn handen, dat is met ~330 gram een veel fijner apparaat om zo vast te houden.

Dus ja, zoals ik het zie is een tablet functionaliteit op een laptop niet meer dan een gimmick. Maar gelukkig was dat ook niet de reden dat ik voor de Spectre x360 ben gegaan :9~