Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag

Goede dag,
sinds kort heb ik een asus RC-AT87U router.
Nu heb ik met het 5g wifi een probleem, momenteel heb ik mijn 5g wifi op bandwidth 80MHz op channel 48 staan, maar er zijn een hoop 5g netwerken in mijn appartement die op dat channel lopen waardoor ik hinder ervaar tijdens het stream van video's naar mijn tv.
Als ik de router op 80MHz bandwidth en channel 112 zet draait alles vlekkenloos maar kunnen en hoop van mijn apperaten geen 5g gebruiken.
Daarom wil graag mijn ruiter op channel 148 of 161 zetten maar dit channel word niet aangegeven in mijn router.
Nu heb ik hierover contact opgenomen met Asus en zijn zeiden mij dat channel 141 tot 161 beschikbaar moet zijn voor 5g op zowel 20/40 als 80mhz bandwidth.
Wat niet het geval en nu adviseren zij mij mijn ruiter RMA te sturen.
Nu heb ik wat rond gespeurd op het internet of er meerdere mensen die dit probleem hebben en lees ik een hoop terug over channel restrictie die per land anders kan zijn.
Daarom zal ik graag willen weten voordat ik mijn router RMA stuur of channel 141 tot 161 op 80Mhz 5g wifi in nederland toegestaan is!?

Alvast bedankt voor je antwoord

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Firmware opnieuw geinstalleerd vervolgens zoals gadviseert door asus een hard reset uitgevoerd op de ruiter (geen effect).
Alle andere overige stappen aanbevolen door Asus uitgervoerd (geen effect).

Beste antwoord (via Verwijderd op 12-12-2016 01:02)

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-09 21:11

Edgarz

Tweako-active since1986

Welke kanalen beschikbaar/bruikbaar zijn door de router hangt af van de 'localisatie', oftewel voor welk land de router is ingesteld. Als deze op NL staat zijn nier alle kanalen beschikbaar, zie het staatje in de post hierboven. De router is dus niet stuk.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

https://www.lantech.nl/blog/wi-fi-5ghz-kanalen/
In Nederland conformeren we ons aan de ETSI (European Telecommunications Standards Institute) standaard. De volgende 5 GHz frequentie banden zijn beschikbaar:
5150 MHz – 5250 MHz (UNII-1)
5250 MHz – 5350 MHz (UNII-2)
5470 MHz – 5725 MHz (UNII-2-Ext)
Alle frequentie banden, uitzend vermogen en toepassing welke in Nederland geldig zijn kunnen bekeken worden via dit PDF bestand van agentschaptelecom.nl.

Binnen de gestelde frequentie banden zijn er hierdoor 19 vrije kanalen beschikbaar:
5150 MHz – 5250 MHz: 36, 40, 44, 48
5250 MHz – 5350 MHz: 52, 56, 60, 64
5470 MHz – 5725 MHz: 100, 104, 108, 112, 116, 120, 124, 128, 132, 136, 140

[ Voor 88% gewijzigd door Switchie op 12-12-2016 00:02 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Welke kanalen beschikbaar/bruikbaar zijn door de router hangt af van de 'localisatie', oftewel voor welk land de router is ingesteld. Als deze op NL staat zijn nier alle kanalen beschikbaar, zie het staatje in de post hierboven. De router is dus niet stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor deze info!
Maar ik heb nog volgende vraag (sorry maar ik ben erg onbekend met netwerken)

in de tabel hierboven zie ik staan de ook channel 116, 120, 124, 128, 132, 136, 140 beschibaar zijn op 5470-5725 MHz.
Mijn router toont maximaal channel 112 op 80mhz, op 40Mhz toont hij 36 tot 136.
Waarom kan ik niet op 116, 120, 124, 128, 132, 136 of 140 op 80Mhz gebruiken wat (als ik de tabel goed snap) wel mogelijk zal moeten zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

De bruikbaarheid van de hogere kanalen wordt ook bepaald door de ontvangers. Mijn router AC68u kan ik instellen op bv kanaal 161 omdat ik de lokalisatie aangepast heb (voor gevorderden). Echter mijn Surface Pro 3 kan dan niet meer verbinden op 5 Ghz omdat deze kanalen >112 niet ondersteunt. Hogere kanalen hebben dus ook beperkingen. Kun je eens een overzicht sturen van de aanwezige 'zenders' zodat we je een goed advies kunnen geven?

Daarnaast zijn de hogere kanalen ook nog eens DFS kanalen. Deze zijn bedoeld om zichzelf aan te passen aan radarsignalen van bv vliegtuigen /luchthavens en zee radar. Woon je in de buurt van een vliegveld of vliegen er regelmatig vliegtuigen laag over, dan kun je als gevolg van DFS onbedoelde kanaalwijzigingen verwachten.

De 20/40/80 modulatie bepaalt ook de beschikbare/toegestane band in ieder land. Dus ook hier speelt de lokalisatie van de router een rol. Maar gezien het feit dat een 5 Ghz signaal lang niet zo ver draagt zou je niet veel last van je buren moeten hebben. Of ze moeten echt op meerdere kanalen staan te blazen maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk :-)

Kijk hier maar eens. Er staan duidelijke tabellen per frequentie in: Wikipedia: List of WLAN channels

[ Voor 52% gewijzigd door Edgarz op 12-12-2016 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je apparaten niet 52-140 kunnen gebruiken maar wel 149-161, dan denken die apparaten dat ze in de VS zitten. Dat is in EU fout, en los van overtreden van regelgeving betekent het inderdaad dat je niet kunt verbinden met AP's die op 15 van de 19 in EU toegestane kanalen ingesteld staan :o

Hoe je de apparaten in juiste regio kunt krijgen kan verschillen. NICs in PC's/laptops willen nogal eens verschillende driverversies hebben per regio. Je draait nu "US", je wilt "EU" of "Worldwide" of "Global" ofzo hebben. Bij meer IoT-achtige apparaten heb je vaak verschillende firmwares voor de regio's, dus dat wordt ander firmware flashen. Of het is gewoon een instelling. Zoek op "regulatory domain" in je settings en zorg dat dat in ieder geval geen "US" is.

Iig gedraagt je RT-AC87U zich hier volstrekt normaal, het zijn de apparaten die niet willen verbinden waar de fout zit.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1