Toon posts:

Nieuwe mobo, maar zonder VIA chips

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga voor mijn studiootje een Digi 001 (Protools!!! [=P ) DAW van Digidesign kopen. Ga ik op hun website compatibilities lijst, blijk dat ie helemaal niet lekker werkt met de VIA-busmaster controller. De bedoeling is dat ik audio ga opnemen naar een RAID-0 die op de RAID-controller van mijn KT7-RAID is aangesloten. Misschien maakt die RAID-controller wel helemaal geen gebruik van die VIA-busmaster?

Maar graag koop ik speciaal een nieuw mobo. Iemand nog suggesties? Hij moet geschikt zijn voor meersporenopnames, een RAID moet er wel op (of die moet ik er apart bijkopen). Als er maar geen VIA chipset op zit. Welke chipsets zijn beter dan die VIA-chipset op mijn Abit KT7-RAID?

Dus: welk mobo, welke chipset?

Verwijderd

Als er problemen zijn met die buscontroller moet je gewoon een andere IDE nemen. Op de KT7-RAID zit een Highpoint controller, ik haat die dingen echt superhard, maar er zijn aardig wat mensen die er erg tevreden over zijn. Anders is een losse promise controller een goed alternatief. Promise weet je echt zeker dat het goed is.

Verwijderd

Topicstarter
Iemand nog suggesties voor het roelend moederbord met een binkerige chipset (beter dan die VIA)?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:06
Op zondag 01 juli 2001 11:23 schreef Sinterklaas 82 tm het volgende:
Als er problemen zijn met die buscontroller moet je gewoon een andere IDE nemen. Op de KT7-RAID zit een Highpoint controller, ik haat die dingen echt superhard, maar er zijn aardig wat mensen die er erg tevreden over zijn. Anders is een losse promise controller een goed alternatief. Promise weet je echt zeker dat het goed is.
Een van mijn klasgenoten had een MSI K7TTurbo-R gekocht op mijn aanraden. Eerst al geen promise bios in dat ding -> nieuwe bios halen bij norrod aangezien hij nog geen systeem had.

Vervolgens 2 seagate diskjes in RAID-0. Tjongejongejonge zeg... FDISK deed er gewoon uren over om de disk te controleren en te partitioneren. Toen nog formatteren...
no-go, ding sloeg na 2GB formatteren in de standby stand. Hoezo is promise goed? Op de VIA 686B controller met 1 disk ging ie zelfs sneller.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hmm, mobo zonder VIA chips, maar moet wel een beetje presteren, en ik ga ervan uit dat je je CPU en andere dingen gewoon wilt houden.

Dan heb je momenteel twee opties die echt snel zijn:

AMD760 ZONDER VIA southbridge
SiS735

ALs je nog ff kan wachten is er ook de nForce420.

Maar ja, dat zijn allemaal DDR chipsets, bovendien heb ik nog nooit retail een mobo gezien met een AMD766 southbridge, en de SiS735 is niet/nauwelijks te krijgen (A7S266 zou ik aanraden!).

Als je geen DDR upgrade wilt (of gewoon niet een van de bovenstaande kunt vinden) en een kleine performance verslechtering op de koop toe neemt, heb je 3 andere alternatieven:

-SiS730
-ALi Magik1
-AMD750

De SiS is volop te krijgen, maar voorzover ik weet alleen op microATX mobo's, en presteert een tikje slechter dan je huidige KT133A
ALi heeft z'n eigen compatibiliteitsissues, maar niet zoveel als de KT133A, en is zonder meer het snelst van deze 3 (met DDR, met SDR weet ik dat niet eens), en heeft een betere upgradepad (DDR).
En dan is er de AMD750, die wel 100% AMD chipset chips heeft. Er is voorzover ik weet maar 1 mobo met SoA te krijgen met deze chipset: de Gigabyte GA-7IXE4. Het is een stuk langzamer wegens geen 133MHz geheugensnelheid ondersteunen. Maar dit is wel de goedkoopste optie.

Wat die RAID betreft: een losse controller kost nauwelijks meer dan de meerprijs van een mobo met RAID; de ABIT HotRod 100 is volgens mij het goedkoopst en presteert best redelijk (zelfde controller die je nu onboard hebt).

Conclusie:
Een mobo met ALi Magik1 is nu een oplossing die makkelijk te doen is (ASUS A7A266), anders SiS735 zoeken en naar DDR upgraden. En als dat allemaal te duur is, kun je met de GA-7IXE4 het goedkoopst verder.

Oslik, blyat! Oslik!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:06
Het voordeel van die Gigabyte is de 2 ISA slots die je krijgt.

Verwijderd

Topicstarter
Het voordeel van die Gigabyte is de 2 ISA slots die je krijgt.
...Waar ik dus geen ene reet aan heb...

Geen probleem om er een andere cpu en ander geheugen aan te schaffen, stonden toch al op het lijstje.

Dus mobo met AMD760 zonder VIA southbridge of SiS735 is goed? En die chipsets werken ook beter dan die ik nu heb?
Pagina: 1